Για την Τζέιν Μπ. 

Για την Τζέιν Μπ.  Facebook Twitter
Στο ντοκιμαντέρ της Ανιές Βαρντά “Jane B. par Agnès V.”, η Τζέιν Μπίρκιν μιλάει για τη ναυτία που νιώθει όταν κοιτάζει τον εαυτό της στον καθρέπτη και βλέπει τα σημάδια της γήρανσης στο σώμα της.
0

ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΕΞΟΧΩΣ ιδιοσυγκρασιακού «ντοκιμαντέρ» που είχε γυρίσει η Ανιές Βαρντά για την Τζέιν Μπίρκιν και είχε κυκλοφορήσει το 1988 με τον τίτλο Jane B. par Agnès V., η δεύτερη μιλάει για τη ναυτία που νιώθει όταν κοιτάζει τον εαυτό της στον καθρέπτη και βλέπει τα σημάδια της γήρανσης στο σώμα της.

Έχει κλείσει μόλις τα 40 όταν γυριζόταν αυτή η σκηνή αλλά μιλά σα να είναι πολύ μεγαλύτερη, σα να τα έχει δει ήδη όλα (και από μία άποψη, τα είχε δει), σα να την έχει συνθλίψει ήδη το βάρος τόσων πολλών αλλόκοτων εμπειριών, ειδικά στο πλευρό του Σερζ Γκενσμπούρ, με τον οποίον είχε χωρίσει από το 1980, μετά από δωδεκαετή συμβίωση όπου κάθε μέρα (και νύχτα) θα πρέπει να ήταν σαν ολόκληρη ζωή δική μας.   

«Η ιδέα ήταν να σε κοιτάξω όπως δεν είχα τολμήσει να σε κοιτάξω ποτέ πριν» της λέει στην αρχή της ταινίας η Σαρλότ. Η κάμερα εστιάζει εμμονικά στα χέρια και στα μάτια της, αλλά κυρίως στα χέρια. Μαζί επισκέπτονται και το διαμέρισμα που έζησαν και οι δύο μαζί με τον Σερζ Γκενσμπούρ και τώρα η Σαρλότ το έχει κάνει μουσείο.

Τριάντα τρία χρόνια αργότερα, μια άλλη –επίσης ιδιαίτερη και ιδιοσυγκρασιακή, αλλά με πιο ανάλαφρο και φευγαλέο τρόπο– ταινία που είδαμε στο περσινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και λειτουργεί ως απόηχος του φιλμ της Βαρντά, όπως μαρτυρά και ο τίτλος της, Jane par Charlotte, βρίσκεται και πάλι εμπρός στην εξεταστική ματιά της κάμερας, πίσω από την οποία αυτή τη φορά είναι η κόρη της, Σαρλότ Γκενσμπούρ.

«Επίσημα» μεγάλη πλέον, μοιάζει πιο χαλαρή αλλά και πιο εύθραυστη συγχρόνως, εξακολουθούν όμως να την απασχολούν έντονα οι ρυτίδες του χρόνου, κυριολεκτικές και μεταφορικές. Κάποια στιγμή κάνει λόγο για καλούς καθρέπτες και για κακούς («μην κόψεις ποτέ τα μαλλιά σου με ψαλίδι της κουζίνας σε καθρέπτη που κολακεύει», προειδοποιεί αινιγματικά) και για εκείνη τη στιγμή που «δεν αναγνωρίζεις πια τον εαυτό σου, αλλά μετά βγάζεις τα γυαλιά σου και είσαι πάλι όπως παλιά». 

Μιλάει επίσης, με τον χαρακτηριστικά αφηρημένο τρόπο της, για την αιώνια της εξάρτηση από τα υπνωτικά χάπια, για τις μητρικές της ανασφάλειες αλλά και για τη μόνιμη πληγή που της έχει αφήσει ο πρόωρος χαμός της μεγάλης της κόρης, Κέιτ Μπάρι, που έπεσε (ή βούτηξε) στο κενό από το διαμέρισμά της στο Παρίσι, σε ηλικία 46 ετών τον Δεκέμβριο του 2013.

«Η ιδέα ήταν να σε κοιτάξω όπως δεν είχα τολμήσει να σε κοιτάξω ποτέ πριν» της λέει στην αρχή της ταινίας η Σαρλότ. Η κάμερα εστιάζει εμμονικά στα χέρια και στα μάτια της, αλλά κυρίως στα χέρια. Μαζί επισκέπτονται και το διαμέρισμα που έζησαν και οι δύο μαζί με τον Σερζ Γκενσμπούρ και τώρα η Σαρλότ το έχει κάνει μουσείο. Ή μάλλον μαυσωλείο: ακόμα και τα αρχαία τσιγάρα στα τασάκια έχουν μείνει στη θέση τους, έστω και σε αποσύνθεση, όπως και ένας πολυέλαιος που κοντεύει να αγγίξει το πάτωμα καθώς και πολλές φωτογραφίες της Κατρίν Ντενέβ, της Μπριζίτ Μπαρντό και της Μέριλιν Μονρό.

«Σαν την Πομπηία είναι εδώ ή σαν την Ωραία Κοιμωμένη» λέει η Τζέιν Μπίρκιν που πέρασε «δώδεκα πολύ ευτυχισμένα χρόνια εκεί μέσα» αλλά είχε να πατήσει ξανά το πόδι της στο σπίτι πάνω από τρεις δεκαετίες. «Είχε δίκιο η Βαρντά», λέει σε μια άλλη σκηνή της ταινίας, στη Νέα Υόρκη. «Η κάμερα πρέπει να αιχμαλωτίζει πάντα το παρόν». 

Jane B. par Agnès V.

Jane By Charlotte

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ