Αγέλαστη ευτυχία

Αγέλαστη ευτυχία Facebook Twitter
Sentimental Journey, 1971 by Nobuyoshi Araki © Nobuyoshi Araki, Courtesy of Taka Ishii Gallery
0

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ που μπορεί να δει κανείς σε διάφορες αναφορές στη φωτογραφική έκθεση με τίτλο Love Songs: Photography and Intimacy («Τραγούδια Αγάπης: Φωτογραφία και Οικειότητα» στο International Center of Photography στη Νέα Υόρκη, μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου), στάθηκα για αρκετή ώρα σε δύο που είχα ξαναδεί παλιότερα αλλά τώρα πλέον αντίκριζα με διαφορετικό βλέμμα.

Είναι αυτές οι σκυθρωπές και «αφηρημένες» πόζες, ακόμα και στις ερασιτεχνικές φωτογραφίες που τραβάμε όλοι, ως ενθύμια αναψυχής, που διατηρούν μια περίεργη ισχύ, ένα είδος αδιαπέραστης γνησιότητας, στο πέρασμα του χρόνου.

Πρόκειται για δύο φωτογραφίες του διάσημου και σπουδαίου (και «αμφιλεγόμενου») Ιάπωνα φωτογράφου Νομπουγιόσι Αράκι. Και στις δύο, όπως και σε τόσες άλλες, το αντικείμενο (ή το εργαλείο) του φακού είναι η Γιόκο, σύζυγος και αιώνια μούσα του (ο όρος έχει εκπέσει στην εποχή μας και δικαίως, πολλά χρόνια αργότερα εξάλλου, μια άλλη, ύστερη «μούσα» του Αράκι, το μοντέλο Kaori, θα τον κατηγορούσε για εκμετάλλευση και εκφοβισμό) μέχρι και τον θάνατό της το 1994 από καρκίνο στις ωοθήκες. «Χάρη στη Γιόκο έγινα φωτογράφος», έλεγε πάντα ο Αράκι.

Αγέλαστη ευτυχία Facebook Twitter
Sentimental Journey, 1971 by Nobuyoshi Araki © Nobuyoshi Araki, Courtesy of Taka Ishii Gallery

Και οι δύο φωτογραφίες αποτελούν στιγμιότυπα ταξιδιού και αναψυχής, λείπει όμως το χαμόγελο ή έστω το μειδίαμα, η ενορχηστρωμένη ανεμελιά που συνοδεύει συνήθως τέτοιες σκηνές, ειδικά στην εποχή του Instagram.

Στη μία, η Γιόκο στο κάθισμα του τρένου μοιάζει απόμακρη και αποτραβηγμένη, και σκεφτόμουν ότι τελικά είναι αυτές οι σκυθρωπές και «αφηρημένες» πόζες, ακόμα και στις ερασιτεχνικές φωτογραφίες που τραβάμε όλοι, ως ενθύμια αναψυχής, που διατηρούν μια περίεργη ισχύ, ένα είδος αδιαπέραστης γνησιότητας, στο πέρασμα του χρόνου.

Στην άλλη την βλέπουμε να κοιμάται κουλουριασμένη μέσα σε μια βάρκα, πλάι της ένας κατάλογος (;) της Sisheido και κάτι που με ένα σύγχρονο βλέμμα μοιάζει με κινητό. Παρότι είναι λίγο σα να «κλέβεις», μερικές από τις πιο όμορφες φωτογραφίες διακοπών είναι ανθρώπων (φίλων, εραστών) την ώρα που έχουν παραδοθεί στη λήθη.

Ο ίδιος ο Αράκι, εισηγητής του αξιώματος σύμφωνα με το οποίο «κάθε εικόνα πρέπει να περιέχει μια αίσθηση νοσταλγίας», είχε πει εκ των υστέρων γι’ αυτή την εικόνα: «Είναι σα να διασχίζεις τον ποταμό Sanzu [ο Αχέρων της Ιαπωνίας] για τον άλλο κόσμο, δεν είναι; Είναι κι αυτή η κάπως εμβρυακή στάση. Υπάρχει ένα μυστήριο – δεν ήταν αυτή η πρόθεσή μου. Είναι απλά ένα κομμάτι καθημερινής ζωής. Μπορεί να πει κανείς ότι είναι ένα μίγμα της χαράς της ζωής και της προαίσθησης του θανάτου».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ