Το μικρό καλοκαίρι του Δημήτρη Ευθυμάκη

Το μικρό καλοκαίρι του Δημήτρη Ευθυμάκη Facebook Twitter
Είναι το τελευταίο ελληνικό καλοκαίρι. Αυτό που ο Δημήτρης Ευθυμάκης κολυμπάει ανέμελος στις αμμουδιές της Πύλου με σωσίβιο φλαμίνγκο, υποκαθιστώντας τον Έλληνα που δεν θέλει να αντικατασταθεί.
0

Ο ΦΟΝΞΙΟΝΑΛΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΒΑΘΙΑ, πανίσχυρη και ασυνείδητη συλλογική διεργασία. Για έναν ανθρωπολόγο, η σύνδεση ανάμεσα στο ναυάγιο της Πύλου, τη θλιβερά συνακόλουθη θεωρία πληθυσμιακής αντικατάστασης και την υπόθεση των αρθρογράφων-που-δεν-υπάρχουν είναι σχετικά προφανής. Και, ως συνήθως, είναι δημογραφική.

Η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα σε τερματικό δημογραφικό μαρασμό. Απ’ τα χρόνια του Μνημονίου και μετά, «μειωνόμαστε» κατά εκατοντάδες ανθρώπους τη μέρα – συνολικά, από το 2010, ο ελληνικός πληθυσμός έχει μειωθεί κατά 600.000. Είναι ένα φαινόμενο περίπλοκο, πολυπαραγοντικό, κι εμείς έχουμε όλους ανεξαιρέτως τους παράγοντες στο κόκκινο (χαμηλές γεννήσεις, αυξημένοι θάνατοι, επιδείνωση βιοτικού επιπέδου, εργασιακή ανασφάλεια, νέοι που μεταναστεύουν και δεν επιστρέφουν, σύστημα υγείας σε κατάρρευση κ.ά.).

Προς το παρόν, τίποτα δεν επιτρέπει να ελπίζουμε ότι οι τάσεις αυτές είναι αναστρέψιμες. Με λίγα λόγια, τείνουμε προς εθνική σμίκρυνση, αν όχι μερική εξαφάνιση.

Μια κοινωνία που πεθαίνει σε απ’ ευθείας μετάδοση αναγκαστικά αισθητικοποιεί τον θάνατο και την καταστροφή, βρίσκοντάς τους προεκτάσεις γοητευτικές και απολαυστικές. Μια έλξη για το τέλος, μια μαγνητική και λάγνα αναζήτηση του απύθμενου βάθους.

Η τάση αυτή, όπως συχνά παρατηρείται (ειδικά όταν μιλάμε για ελεύθερη πτώση, που εδώ γι’ αυτό μιλάμε), συνοδεύεται από γενικευμένη παρακμή, κυνισμό, μισανθρωπία, κανιβαλισμό. Μια κοινωνία που πεθαίνει σε απ’ ευθείας μετάδοση αναγκαστικά αισθητικοποιεί τον θάνατο και την καταστροφή, βρίσκοντάς τους προεκτάσεις γοητευτικές και απολαυστικές. Μια έλξη για το τέλος, μια μαγνητική και λάγνα αναζήτηση του απύθμενου βάθους.

Ταυτόχρονα, έχουμε το εξής: η Ελλάδα είναι μια κοινωνία της οποίας το εθνικό αφήγημα είναι ιστορικά βασισμένο στον εθνοφυλετισμό και στην (πολύ συγκεκριμένη) ελληνορθόδοξη παράδοση. Οτιδήποτε «άλλο» θα πρέπει να φτύσει αίμα για να αφομοιωθεί – εννοούμε να αφομοιωθεί στη συνείδηση όσων φέρουν το εθνικό αυτό αφήγημα. Εξού και η ακραία ντόπια δημοφιλία της θεωρίας «πληθυσμιακής αντικατάστασης» που είναι, οφείλουμε πλέον πάντα να το υπογραμμίζουμε, μια ακροδεξιά θεωρία συνωμοσίας.

Κι έτσι φτάνουμε στον «Δημήτρη Ευθυμάκη». Στην εφιαλτική και μεταθανάτια νεοελληνική επικράτεια όπου είναι αδύνατον τόσο να ζήσεις όσο και να γεννηθείς, στο κλειστοφοβικό dοmain των ψευδών συμβόλων και των αντεστραμμένων αναπαραστάσεων, οι εικονικοί ημεδαποί εμφανίζονται στον βαθμό που αναχαιτίζονται οι πραγματικοί αλλοδαποί. Σαν αντιπαραβαλλόμενα pop-ups.

Οι αρθρογράφοι-που-δεν-υπάρχουν ΕΙΝΑΙ οι νέοι ημεδαποί – φέρουν μάλιστα και όλα τα φυσιογνωμικά χαρακτηριστικά που γαργαλάνε το φαντασιακό της συμβολικής πλειοψηφίας και που το Protagon αλίευσε προσεκτικά σε «τράπεζες φωτογραφιών»: γκριζαρισμένοι άνδρες με κοκκάλινο γυαλί πρεσβυωπίας και καθησυχαστικό γενάκι πρώην αριστερού, που τώρα όμως τα λέει σωστά. Πρόκειται για την πρώτη μόλις γενιά ενός νέου εικονικού πληθυσμού της χώρας που έρχεται. Αρθρογράφοι-που-δεν-υπάρχουν για αναγνώστες-που-δεν-ζουν-πια-κι-ούτε-πρόκειται-να-γεννηθούν, αλλά που τουλάχιστον εξακολουθούν να είναι «ο εαυτός τους». 

Είναι έτσι, λοιπόν, το τελευταίο ελληνικό καλοκαίρι. Αυτό που ο Δημήτρης Ευθυμάκης κολυμπάει ανέμελος στις αμμουδιές της Πύλου με σωσίβιο φλαμίνγκο, υποκαθιστώντας τον Έλληνα που δεν θέλει να αντικατασταθεί.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ