Ο Κόρμακ ΜακΚάρθι και η πεμπτουσία της γραφής 

Ο Κόρμακ ΜακΚάρθι και η πεμπτουσία της γραφής  Facebook Twitter
«Δεν έχει υπάρξει πιο τυχερό άτομο από μένα. Δεν μου έχει συμβεί τίποτα που να μην ήταν τέλειο».
0

ΚΑΠΟΙΟΙ ΦΙΛΟΙ ΕΓΡΑΨΑΝ ΣΤΑ social media ότι έφυγε «ο τελευταίος μεγάλος» (Αμερικανός συγγραφέας). Δεν ισχύει νομίζω, όσο σπουδαίος κι αν ήταν ο Κόρμακ ΜακΚάρθι, όσο κι αν ήταν ο πιο άξιος απόστολος του Μέλβιλ και του Φόκνερ, όπως είχε γράψει πριν από μερικά χρόνια ο Χάρολντ Μπλουμ, λίγο πριν αποχωρήσει κι εκείνος. Δόξα τω θεώ, ο Τόμας Πίντσον και ο Ντον Ντε Λίλο ζουν ακόμα.

Λιγότερο «ερημίτης» από τον πρώτο και περισσότερο «απόμακρος» από τον δεύτερο, ο ΜακΚάρθι είχε δώσει ελάχιστες συνεντεύξεις στη ζωή του, ακόμα κι όταν, σε μεγάλη σχετικά ηλικία, είχαν αρχίσει να αναγνωρίζονται (και να διαβάζονται, επιτέλους) τα βιβλία του. Μια από αυτές τις σπάνιες φορές ήταν το 2007, όταν απάντησε (με το ζόρι) σε κάποιες ερωτήσεις της Wall Street Journal…   

— Είναι δύσκολο να διαβαστούν στην εποχή μας μυθιστορήματα των χιλίων σελίδων;
Για τους σύγχρονους αναγνώστες, ναι. Μόνο αστυνομικά / μυστηρίου διαβάζει ο κόσμος ανεξαρτήτως μεγέθους. Όσο πιο μεγάλο, τόσο το καλύτερο. Αν όμως νομίζει κανείς ότι μπορεί να γράψει σήμερα τους «Αδελφούς Καραμαζόφ» ή τον «Μόμπι Ντικ», ας το κάνει. Κανείς δεν θα το διαβάσει. Δεν με νοιάζει πόσο καλό είναι ή πόσο ξύπνιοι μπορεί να είναι οι αναγνώστες. Οι προθέσεις τους, τα μυαλά τους είναι διαφορετικά. 

«Οτιδήποτε δεν παίρνει χρόνια από τη ζωή σου και δεν σε οδηγεί στην αυτοκτονία, δεν αξίζει τον κόπο». 

— Πόσο έχει επηρεάσει το έργο σας η ιδέα των γηρατειών και του θανάτου; 
Το μέλλον σου στενεύει διαρκώς και το αναγνωρίζεις. Τα τελευταία χρόνια δεν έχω καμιά επιθυμία να κάνω τίποτε άλλο εκτός από το να δουλεύω και να περνάω χρόνο με τον γιο μου. Δεν έχω καμιά διάθεση να πάω ταξίδια. Η ιδανική μου μέρα είναι μέσα σ' ένα δωμάτιο με ένα λευκό χαρτί μπροστά μου. Αυτό είναι ο παράδεισος, αυτό είναι χρυσάφι και όλα τα άλλα είναι χάσιμο χρόνου… Δεν μ’ ενδιαφέρει να γράψω διηγήματα. Οτιδήποτε δεν παίρνει χρόνια από τη ζωή σου και δεν σε οδηγεί στην αυτοκτονία, δεν αξίζει τον κόπο. 

— Τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν αποδειχθεί πολύ παραγωγικά για σας. Υπήρξαν αδρανείς περίοδοι στο παρελθόν; 
Δεν νομίζω ότι υπάρχει γόνιμη ή αδρανής περίοδος στο γράψιμο. Η πιο πολυάσχολη σου μέρα μπορεί να περάσει παρακολουθώντας μυρμήγκια να κουβαλάνε ψίχουλα. Κάποιος είχε ρωτήσει τη Φλάνερι Ο’ Κόνορ γιατί γράφει, κι εκείνη είχε απαντήσει «επειδή είμαι καλή σ’ αυτό». Νομίζω ότι αυτή είναι η σωστή απάντηση. Μιλώντας σε ανθρώπους μεγάλης ηλικίας που έζησαν καλές ζωές, οι μισοί αναπόφευκτα θα σου πουν: «το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή μου είναι ότι υπήρξα εξαιρετικά τυχερός/-ή». Και όταν το ακούς αυτό, ξέρεις ότι ακούς την αλήθεια.   

— Η δική σας σχέση με την τύχη ποια είναι; 
Δεν έχει υπάρξει πιο τυχερό άτομο από μένα. Δεν μου έχει συμβεί τίποτα που να μην ήταν τέλειο. Δεν το λέω επιπόλαια. Πάντα κάτι ερχόταν όταν ήμουν άφραγκος και στα κάτω μου. Ξανά και ξανά και ξανά. Μπορεί να σε κάνει προληπτικό κάτι τέτοιο.  

— Νιώθετε ότι με το πέρασμα του χρόνου επιχειρείτε με τη γραφή να απαντήσετε στα ίδια μεγάλα ερωτήματα, αλλά με διαφορετικό τρόπο; 
Η δημιουργική εργασία συχνά πηγάζει από τον πόνο. Αν δεν έχεις κάτι να σε τρελαίνει στο πίσω μέρος του κεφαλιού σου, μπορεί να μην κάνεις τίποτα. Δεν είναι ωραία διαδικασία. Έχω γράψει για πράγματα που δεν με ενδιαφέρουν καθόλου πλέον, ήταν σημαντικά όμως πριν γράψω γι’ αυτά. Υπάρχει κάτι στο γράψιμο που τα ισοπέδωσε, που εξάντλησε τη χρήση τους. Λέω στον κόσμο ότι δεν έχω διαβάσει ποτέ κανένα βιβλίο μου και νομίζουν ότι τους δουλεύω…

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ