Σαν παλιό Armani 

Σαν παλιό Armani  Facebook Twitter
Όπως έχει ήδη σημειωθεί σε άπειρες νεκρολογίες, τα ρούχα του ήταν η επιτομή μιας λιτής και εκφραστικής κομψότητας.
0


«ΠΕΘΑΝΕ ΣΤΑ 91 ΤΟΥ
 ο εμβληματικός σχεδιαστής μόδας», διαβάζουμε από χθες το βράδυ σε μυριάδες επικεφαλίδες που γνωστοποιούν τον θάνατο του Τζόρτζιο Αρμάνι και είναι από τις φορές που αυτός ο πασπαρτού προσδιορισμός δικαιολογεί την λειτουργία του σε μια φράση. Η φίρμα «Αρμάνι» υπήρξε απολύτως «εμβληματική» και μάλιστα ποικιλοτρόπως. Αν μη τι άλλο, ήταν το πιο γνωστό (και συνεπώς, το πιο οικείο κατά κάποιο τρόπο) όνομα της μόδας ανάμεσα στο ευρύ κοινό που ελάχιστη επαφή είχε με τις δημιουργίες και το σύμπαν της υψηλής ραπτικής. 

Ήταν τόσο εμβληματική η συγκεκριμένη επώνυμη φίρμα, τόσο «καθεστωτική», ώστε καταντούσε σχεδόν μπανάλ. Αυτό όμως δεν έκανε λιγότερο ωραία τα ρούχα ενώ ο ίδιος ο δημιουργός τους ήταν –εμφανισιακά– ο ιδανικός ώριμος πρεσβευτής αυτής της χαλαρής κομψότητας σε μαύρες και μπλε αποχρώσεις. 

Όπως έχει ήδη σημειωθεί σε άπειρες νεκρολογίες, τα ρούχα του ήταν η επιτομή μιας λιτής και εκφραστικής κομψότητας, ήταν όμως επίσης και ένα σημαίνον κάποιου στάτους και κάποιας επιφάνειας, όχι αποκλειστικά οικονομικής. Ειδικά στις ανδρικές γκαρνταρόμπες, όπου ένα κουστούμι –ένα σακάκι έστω– Armani σήμαινε πως (επιτέλους) ήσουν «κάποιος» ή πως έχεις φτάσει «κάπου». (Στο πολύ κομψό μικρού μήκους ντοκιμαντέρ του 1990 Μade in Milan» που σκηνοθέτησε ο Σκορσέζε για τον Τζόρτζιο Αρμάνι, και υπάρχει στο YouTube, o Ιταλός σχεδιαστής δηλώνει ότι τα ανδρικά ρούχα τα σχεδιάζει «με το αριστερό χέρι, σαν πιανίστας που ασκείται στις κλίμακες, τα γυναικεία είναι μια άλλη εντελώς ιστορία…»). Ήταν τόσο εμβληματική η συγκεκριμένη επώνυμη φίρμα, τόσο «καθεστωτική», ώστε καταντούσε σχεδόν μπανάλ. Αυτό όμως δεν έκανε λιγότερο ωραία τα ρούχα ενώ ο ίδιος ο δημιουργός τους ήταν –εμφανισιακά– ο ιδανικός ώριμος πρεσβευτής αυτής της χαλαρής κομψότητας σε μαύρες και μπλε αποχρώσεις. 

Στα ρούχα που σχεδίασε για την ταινία «American Gigolo» (1980) του Πολ Σρέιντερ και ήταν η πρώτη μεγάλη εισβολή του οίκου Αρμάνι στη δημόσια συνείδηση, υπάρχουν και ένα σωρό άλλες αποχρώσεις. Και η σκηνή με τον Ρίτσαρντ Γκιρ να σνιφάρει χαλαρός γραμμές και να σιγοντάρει τον Smokey Robinson καθώς σκέφτεται ποιο να διαλέξει από τα κουστούμια που με φροντίδα (με αγάπη!) έχει απλώσει στο κρεβάτι του, είναι σα να έπιασε με το καλημέρα μια βαθιά και προχωρημένη εσάνς της δεκαετίας που μόλις ξεκινούσε. Μερικά χρόνια αργότερα, το όνομα –ο όρος– Armani ήταν ήδη για τα καλά εγκατεστημένος στο πάνθεον όχι μόνο της βιομηχανίας της μόδας αλλά της ποπ κουλτούρας συνολικά, όπως μαρτυρούσε το νωχελικό ρεφρέν («Armani, Armani, A-A-Armani») του κομματιού «Paninaro» των Pet Shop Boys από το 1986. Στο περιβόητο μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις «American Psycho» (1991), όπου η λιτανεία των high end brands είναι αδυσώπητη, η φίρμα Armani αναφέρεται περισσότερες φορές από κάθε άλλη – 57 συνολικά, με τον Ralph Lauren στην δεύτερη θέση (33). Στην κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου όμως, μια δεκαετία αργότερα, τα κουστούμια του Κρίστιαν Μπέιλ ήταν του οίκου Cerruti. 

Σαν παλιό Armani  Facebook Twitter
Ο Ρίτσαρντ Γκιρ στην ταινία «American Gigolo» (1980)

Τεχνικά, ο Τζόρτζιο Αρμάνι ήταν ένας από τους πλουσιότερους ΛΟΑΤΚΙ+ μεγιστάνες στον κόσμο –παρότι μόλις πολύ πρόσφατα μίλησε ανοιχτά για τον δεσμό του με τον στενό του συνεργάτη Σέρτζιο Γκαλεότι στα ‘70s και στα ‘80s– αλλά η σχέση του με την γκέι κοινότητα υπήρξε ελαφρώς προβληματική κυρίως εξαιτίας κάποιων «παλαιάς κοπής» δηλώσεών του το 2015, όταν είχε υποστηρίξει ότι «ένας ομοφυλόφιλος άνδρας είναι ένας 100% άνδρας και δεν χρειάζεται να ντύνεται σαν ομοφυλόφιλος. Όταν η ομοφυλοφιλία εκτίθεται στα άκρα για να πει κανείς "ξέρεις, είμαι ομοφυλόφιλος", κάτι τέτοιο δεν με αφορά καθόλου. Ο άνδρας πρέπει να είναι άνδρας». Ήταν από άλλους καιρούς. Τα ρούχα του όμως δεν έχουν παλιώσει καθόλου (έβαλα να ξαναδώ το American Gigolo και είναι η πρώτη φορά που έχω τέτοια παρόρμηση να ξαναδώ ταινία, όχι μετά από θάνατο σκηνοθέτη ή ηθοποιού αλλά σχεδιαστή ρούχων). 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Απώλειες / Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Ένας αληθινός τιτάνας της μόδας έφυγε στα 91 του χρόνια, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας ένα συγκλονιστικό αρχείο ένδυσης του 20ού αιώνα και μια multi-billion αυτοκρατορία που πρεσβεύει την ήσυχη κομψότητα σε κάθε πτυχή του τρόπου ζωής.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Η μόδα προσφέρει μια αίσθηση χαράς σε δύσκολους καιρούς» - Ο Τζόρτζιο Αρμάνι σε μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του

Πολιτισμός / «Η μόδα προσφέρει μια αίσθηση χαράς σε δύσκολους καιρούς» - Ο Τζόρτζιο Αρμάνι σε μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του

Λίγες ώρες πριν την επίδειξή του στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου το 2024, ο Τζόρτζιο Αρμάνι μίλησε για όλα όσα η μόδα αντιπροσωπεύει για τον ίδιο και το τι μπορεί να προσφέρει μέσω αυτής στον κόσμο
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ