Σαν παλιό Armani 

Σαν παλιό Armani  Facebook Twitter
Όπως έχει ήδη σημειωθεί σε άπειρες νεκρολογίες, τα ρούχα του ήταν η επιτομή μιας λιτής και εκφραστικής κομψότητας.
0


«ΠΕΘΑΝΕ ΣΤΑ 91 ΤΟΥ
 ο εμβληματικός σχεδιαστής μόδας», διαβάζουμε από χθες το βράδυ σε μυριάδες επικεφαλίδες που γνωστοποιούν τον θάνατο του Τζόρτζιο Αρμάνι και είναι από τις φορές που αυτός ο πασπαρτού προσδιορισμός δικαιολογεί την λειτουργία του σε μια φράση. Η φίρμα «Αρμάνι» υπήρξε απολύτως «εμβληματική» και μάλιστα ποικιλοτρόπως. Αν μη τι άλλο, ήταν το πιο γνωστό (και συνεπώς, το πιο οικείο κατά κάποιο τρόπο) όνομα της μόδας ανάμεσα στο ευρύ κοινό που ελάχιστη επαφή είχε με τις δημιουργίες και το σύμπαν της υψηλής ραπτικής. 

Ήταν τόσο εμβληματική η συγκεκριμένη επώνυμη φίρμα, τόσο «καθεστωτική», ώστε καταντούσε σχεδόν μπανάλ. Αυτό όμως δεν έκανε λιγότερο ωραία τα ρούχα ενώ ο ίδιος ο δημιουργός τους ήταν –εμφανισιακά– ο ιδανικός ώριμος πρεσβευτής αυτής της χαλαρής κομψότητας σε μαύρες και μπλε αποχρώσεις. 

Όπως έχει ήδη σημειωθεί σε άπειρες νεκρολογίες, τα ρούχα του ήταν η επιτομή μιας λιτής και εκφραστικής κομψότητας, ήταν όμως επίσης και ένα σημαίνον κάποιου στάτους και κάποιας επιφάνειας, όχι αποκλειστικά οικονομικής. Ειδικά στις ανδρικές γκαρνταρόμπες, όπου ένα κουστούμι –ένα σακάκι έστω– Armani σήμαινε πως (επιτέλους) ήσουν «κάποιος» ή πως έχεις φτάσει «κάπου». (Στο πολύ κομψό μικρού μήκους ντοκιμαντέρ του 1990 Μade in Milan» που σκηνοθέτησε ο Σκορσέζε για τον Τζόρτζιο Αρμάνι, και υπάρχει στο YouTube, o Ιταλός σχεδιαστής δηλώνει ότι τα ανδρικά ρούχα τα σχεδιάζει «με το αριστερό χέρι, σαν πιανίστας που ασκείται στις κλίμακες, τα γυναικεία είναι μια άλλη εντελώς ιστορία…»). Ήταν τόσο εμβληματική η συγκεκριμένη επώνυμη φίρμα, τόσο «καθεστωτική», ώστε καταντούσε σχεδόν μπανάλ. Αυτό όμως δεν έκανε λιγότερο ωραία τα ρούχα ενώ ο ίδιος ο δημιουργός τους ήταν –εμφανισιακά– ο ιδανικός ώριμος πρεσβευτής αυτής της χαλαρής κομψότητας σε μαύρες και μπλε αποχρώσεις. 

Στα ρούχα που σχεδίασε για την ταινία «American Gigolo» (1980) του Πολ Σρέιντερ και ήταν η πρώτη μεγάλη εισβολή του οίκου Αρμάνι στη δημόσια συνείδηση, υπάρχουν και ένα σωρό άλλες αποχρώσεις. Και η σκηνή με τον Ρίτσαρντ Γκιρ να σνιφάρει χαλαρός γραμμές και να σιγοντάρει τον Smokey Robinson καθώς σκέφτεται ποιο να διαλέξει από τα κουστούμια που με φροντίδα (με αγάπη!) έχει απλώσει στο κρεβάτι του, είναι σα να έπιασε με το καλημέρα μια βαθιά και προχωρημένη εσάνς της δεκαετίας που μόλις ξεκινούσε. Μερικά χρόνια αργότερα, το όνομα –ο όρος– Armani ήταν ήδη για τα καλά εγκατεστημένος στο πάνθεον όχι μόνο της βιομηχανίας της μόδας αλλά της ποπ κουλτούρας συνολικά, όπως μαρτυρούσε το νωχελικό ρεφρέν («Armani, Armani, A-A-Armani») του κομματιού «Paninaro» των Pet Shop Boys από το 1986. Στο περιβόητο μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις «American Psycho» (1991), όπου η λιτανεία των high end brands είναι αδυσώπητη, η φίρμα Armani αναφέρεται περισσότερες φορές από κάθε άλλη – 57 συνολικά, με τον Ralph Lauren στην δεύτερη θέση (33). Στην κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου όμως, μια δεκαετία αργότερα, τα κουστούμια του Κρίστιαν Μπέιλ ήταν του οίκου Cerruti. 

Σαν παλιό Armani  Facebook Twitter
Ο Ρίτσαρντ Γκιρ στην ταινία «American Gigolo» (1980)

Τεχνικά, ο Τζόρτζιο Αρμάνι ήταν ένας από τους πλουσιότερους ΛΟΑΤΚΙ+ μεγιστάνες στον κόσμο –παρότι μόλις πολύ πρόσφατα μίλησε ανοιχτά για τον δεσμό του με τον στενό του συνεργάτη Σέρτζιο Γκαλεότι στα ‘70s και στα ‘80s– αλλά η σχέση του με την γκέι κοινότητα υπήρξε ελαφρώς προβληματική κυρίως εξαιτίας κάποιων «παλαιάς κοπής» δηλώσεών του το 2015, όταν είχε υποστηρίξει ότι «ένας ομοφυλόφιλος άνδρας είναι ένας 100% άνδρας και δεν χρειάζεται να ντύνεται σαν ομοφυλόφιλος. Όταν η ομοφυλοφιλία εκτίθεται στα άκρα για να πει κανείς "ξέρεις, είμαι ομοφυλόφιλος", κάτι τέτοιο δεν με αφορά καθόλου. Ο άνδρας πρέπει να είναι άνδρας». Ήταν από άλλους καιρούς. Τα ρούχα του όμως δεν έχουν παλιώσει καθόλου (έβαλα να ξαναδώ το American Gigolo και είναι η πρώτη φορά που έχω τέτοια παρόρμηση να ξαναδώ ταινία, όχι μετά από θάνατο σκηνοθέτη ή ηθοποιού αλλά σχεδιαστή ρούχων). 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Απώλειες / Giorgio Armani: «Η κομψότητα δεν είναι για να σε προσέχουν αλλά για να σε θυμούνται»

Ένας αληθινός τιτάνας της μόδας έφυγε στα 91 του χρόνια, παραδίδοντας στην ιστορία της μόδας ένα συγκλονιστικό αρχείο ένδυσης του 20ού αιώνα και μια multi-billion αυτοκρατορία που πρεσβεύει την ήσυχη κομψότητα σε κάθε πτυχή του τρόπου ζωής.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Η μόδα προσφέρει μια αίσθηση χαράς σε δύσκολους καιρούς» - Ο Τζόρτζιο Αρμάνι σε μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του

Πολιτισμός / «Η μόδα προσφέρει μια αίσθηση χαράς σε δύσκολους καιρούς» - Ο Τζόρτζιο Αρμάνι σε μία από τις τελευταίες συνεντεύξεις του

Λίγες ώρες πριν την επίδειξή του στην Εβδομάδα Μόδας του Μιλάνου το 2024, ο Τζόρτζιο Αρμάνι μίλησε για όλα όσα η μόδα αντιπροσωπεύει για τον ίδιο και το τι μπορεί να προσφέρει μέσω αυτής στον κόσμο
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Daily / Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Η επιδεικτική απουσία της «προοδευτικής» αντιπολίτευσης από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου έμοιαζε με σιωπηλό ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του, ασχέτως της αλγεινής εντύπωσης που προκάλεσε σε πολύ κόσμο η μερική μετάλλαξη της τελετής σε high-end κυβερνητικό σουαρέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ