Συντροφιά με τον Stoner στο μπιτσόμπαρο

Συντροφιά με τον Stoner στο μπιτσόμπαρο Facebook Twitter
Πώς οι άνθρωποι διαβάζουν μεγάλη, σημαντική, κλασική, βαριά ή βαθιά λογοτεχνία στις διακοπές τους; Φωτ.: Alice Kotlyarenko/ Unsplash
0


ΑΠΟΡΟΥΣΑ ΣΥΧΝΑ με τους ανθρώπους που διαβάζουν μεγάλη, σημαντική, κλασική, βαριά ή βαθιά (αν θέλετε βάζετε εισαγωγικά στους προσδιορισμούς αυτούς) λογοτεχνία στις διακοπές τους. Πώς τα καταφέρνουν να συγκεντρωθούν με όλους αυτούς τους αντιπερισπασμούς τριγύρω; Κι αν τα καταφέρνουν, δεν επηρεάζει το παράλληλο σύμπαν του βιβλίου και ό,τι (ασήκωτο συχνά) συμβαίνει ή διαπραγματεύεται μέσα εκεί, την ανεμελιά και την ελαφράδα που υποτίθεται ότι είναι τα λάβαρα των διακοπών;

Αφελή ερωτήματα, πιθανότατα. Σε κάθε περίπτωση, είχα φέτος την ευκαιρία να το εξακριβώσω από πρώτο χέρι περιφέροντας στα δωμάτια και στις παραλίες και στα μπιτσόμπαρα ένα τέτοιο βιβλίο – όχι πυκνό, στριφνό ή δύστροπο, απλά όχι ιδανικό (στο μυαλό μου τουλάχιστον) για υπαίθριους χώρους και πάσης φύσεως ρευστά περιβάλλοντα.

Καιρό είχε να μου συμβεί αυτό το αλλόκοτο μούδιασμα μετά το τέλος της ανάγνωσης ενός μυθιστορήματος. Και μάλιστα σε δημόσιο χώρο αναψυχής.

Τα κατάφερα, με κόπο και ιδρώτα, αλλά η διαδικασία με γονάτισε. Κάθε τόσο που το άφηνα προκειμένου να συμμετέχω πιο ενεργά και πιο κοινωνικά στις καθημερινές δραστηριότητες και τελετουργίες των διακοπών, το έκανα με ένα μίγμα ανακούφισης και ενοχής. Θυμάμαι να το τελειώνω με λυτρωτικό σπαραγμό στη σκιερή και ήσυχη σχετικά άκρη μιας μικρής παραλίας (δεν είχα βγάλει καν την μπλούζα μου παρά την ζέστη, σαν από σεβασμό στο πένθιμα φθινοπωρινό κλίμα του βιβλίου).

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: 
Τζον Γουίλιαμς,
Ο Στοουνερ, Μτφρ.: Αθηνά Δημητριάδου. εκδόσεις Gutenberg

Για λίγο, ήταν σα να μην ήξερα πού βρίσκομαι. Καιρό είχε να μου συμβεί αυτό το αλλόκοτο μούδιασμα μετά το τέλος της ανάγνωσης ενός μυθιστορήματος. Και μάλιστα σε δημόσιο χώρο αναψυχής. Ήταν, όπως λέει κάπου στο ίδιο το βιβλίο, μια έντονη ανάκληση της «αγάπης για τη λογοτεχνία, για τη γλώσσα, για το μυστήριο του μυαλού και της καρδιάς που αποκαλύπτονται στο λεπτό, για τους παράξενους και απρόσμενους συνδυασμούς των λέξεων, για το μαύρο και ψυχρό αποτύπωμα των γραμμάτων στη σελίδα».

Το βιβλίο ήταν το –ή μάλλον ο– Stoner του Τζον Γουίλιαμς (στα ελληνικά κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg), που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά πριν από εξήντα ακριβώς χρόνια, αλλά θα παρέμενε στο καθαρτήριο μέχρι την θριαμβευτική ανάληψή του σαράντα χρόνια αργότερα, το 2005, όταν επανεκδόθηκε από τις εκδόσεις New York Review Books Classics, προκαλώντας μια θύελλα διθυραμβικών κριτικών ανά την υφήλιο. Δυστυχώς, ο συγγραφέας του είχε πεθάνει μια δεκαετία πριν. Θυμάμαι τον ντόρο που είχε ξεκινήσει τότε γι’ αυτό το «παραγνωρισμένο αριστούργημα», για το «πιο σπουδαίο μυθιστόρημα που δεν έχεις διαβάσει ποτέ» (ισχύουν και τα δύο) και αρχικά είχα την εντύπωση ότι ο τίτλος αναφερόταν σε κάποιον αιώνιο μαστούρη και όχι στην ζωή και το τέλος ενός έντιμου και εσωστρεφούς καθηγητή Αγγλικής Φιλολογίας σε περιφερειακό πανεπιστήμιο που το όνομα του ήταν Γουίλιαμ Στόουνερ.

Κάποια «κλασικά» βιβλία καλύτερα να τα διαβάζει κανείς μεγάλος. Ή έστω μεγαλύτερος. Όταν έχει απεξαρτηθεί από τη σαγήνη της πυροτεχνικής πρόζας και μπορεί να εκτιμήσει καλύτερα την ουσία…  

Στο τεσσαρακοστό τρίτο έτος του, ο Γουίλιαμ Στόουνερ έμαθε αυτό που άλλοι, πολύ νεότεροι, είχαν μάθει πριν από αυτόν: ότι το πρόσωπο που αγαπάς στην αρχή δεν είναι το πρόσωπο που αγαπάς στο τέλος, και ότι η αγάπη δεν είναι ένας σκοπός, αλλά μια διαδικασία μέσω της οποίας ένα άτομο προσπαθεί να γνωρίσει ένα άλλο… Στην ακραία νεότητά του, ο Στόουνερ θεωρούσε τον έρωτα ως μια απόλυτη κατάσταση ύπαρξης στην οποία, αν ήταν τυχερός, μπορούσε κανείς να βρει πρόσβαση. Στην πρώτη ωριμότητά του, είχε αποφασίσει ότι δεν ήταν παρά ο παράδεισος μιας ψεύτικης θρησκείας, την οποία έπρεπε να αντιμετωπίζει κανείς με μια ελαφρά δυσπιστία, με μια ήπια και οικεία περιφρόνηση και με μια αμήχανη νοσταλγία. Τώρα, στη μέση ηλικία του, άρχισε να καταλαβαίνει ότι δεν επρόκειτο ούτε για θεία χάρη ούτε για ψευδαίσθηση. Την έβλεπε ως μια πράξη συντέλεσης, μια κατάσταση που επινοείται και τροποποιείται από στιγμή σε στιγμή και από μέρα σε μέρα, από τη θέληση, το μυαλό και την καρδιά...

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ