Πόλυς Πεσλίκας: Μια έκθεση του Κύπριου εικαστικού με θέμα την επιθυμία στον χώρο του Arch

This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Μακριά μαλλιά, λουλούδια, μια ξαπλωμένη πλάτη, αποκαλυπτικά σώματα, αποτελούν μερικά από τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα του καλλιτέχνη, που άλλοτε κρύβονται και άλλοτε φανερώνονται σε όλο τους το μεγαλείο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
0

Ο γεννημένος στην Κύπρο Πόλυς Πεσλίκας είναι ζωγράφος με έδρα το Λονδίνο και ασκείται σε πρακτικές που περιλαμβάνουν έργα σε χαρτί, περφόρμανς και τη χρήση εφήμερων υλικών. Ήδη από τις αρχές του ’90 συνέλεγε αποκόμματα και εικόνες από περιοδικά ποικίλης ύλης, βιβλία τέχνης αλλά και δικές του αναλογικές και ψηφιακές φωτογραφίες, δημιουργώντας ένα αξιόλογο αρχείο-image library που έμελλε να τον οδηγήσει σε μια προσωπική τεχνοτροπία βασισμένη σε αυτό.

Αυτή την τόσο πολύτιμη συνήθεια-μέθοδο συνεχίζει μέχρι σήμερα, την εποχή της ενισχυμένης τεχνολογίας, εξελίσσοντάς την, αφού αποθηκεύει και μεθοδεύει πια το αρχείο του με έναν δικό του τρόπο.

Ωστόσο, διαπίστωσε ότι σε πολλές περιπτώσεις εικόνες με απόσταση έως και είκοσι χρόνια μεταξύ τους έχουν, όπως αποδεικνύεται, απαράμιλλη αισθητική, κι αυτό μπορεί κανείς να το παρατηρήσει και στην έκθεση που μόλις εγκαινίασε στο Arch. Μάλιστα, ότι όχι μόνο δεν διαφέρουν σχεδόν καθόλου μεταξύ τους αλλά και ότι προσομοιάζουν στις φωτογραφίες που αναρτούν σήμερα οι χρήστες του Istagram και έχουν τραβήξει με iPhone.

Μια θεματολογία που μπορεί να διαφοροποιείται από έργο σε έργο, αλλά κρατάει ένα κοινό χαρακτηριστικό: το ενδιαφέρον για την επιθυμία, όπως αυτό ξεπηδάει μέσα από την εξιδανίκευση της εικόνας, το ανθρώπινο σώμα και το κάλλος όπως αυτό αποθεώνεται στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

Το σχολαστικά οργανωμένο και ομοιογενές αρχείο του αποτελείται από εικόνες ενταγμένες όλες στο μέσον ενός λευκού φόντου. Αυτό αποτελεί μια βιβλιοθήκη εικόνων με αναφορές στη μυθολογία, στη λαϊκή εικονογραφία, στην αγιογραφία, στην ποπ κουλτούρα, στο σύνολο της ιστορίας της τέχνης από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη ζωγραφική που συνεχώς ανανεώνονται.

This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Μια σειρά ζωγραφικών έργων καλυμμένων από τις αποχρώσεις του ροζ, του μοβ και του πορφυρού, που δείχνουν σαν να τα διαπερνά ένα φίλτρο χρώματος. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

Αυτά τα στοιχεία έχουν περάσει και στο προσωπικό ζωγραφικό σύμπαν του Πεσλίκα, μια σειρά ζωγραφικών έργων καλυμμένων από τις αποχρώσεις του ροζ, του μοβ και του πορφυρού, που δείχνουν σαν να τα διαπερνά ένα φίλτρο χρώματος. Συχνά, δε, η ίδια εικόνα αναπαράγεται, επανεξετάζεται, αναπαρίσταται εκ νέου, λες και κάθε διαφορετική εκδοχή αποτελεί και μια διαφορετική προσέγγιση και ερμηνεία του έργου, κάπως σαν να αποπειράται κανείς να μεγεθύνει θολές εικόνες χαμηλής ανάλυσης ή αποκόμματα βιβλίων. Με αυτή την τεχνική εν τέλει ο καλλιτέχνης μοιάζει να μην μπορεί να αποφασίσει τι έχει περισσότερη σημασία, το θέμα ή η τεχνοτροπία.

Μακριά μαλλιά, λουλούδια, μια ξαπλωμένη πλάτη, αποκαλυπτικά σώματα, αποτελούν μερικά από τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα του καλλιτέχνη, που άλλοτε κρύβονται και άλλοτε φανερώνονται σε όλο τους το μεγαλείο. Μια θεματολογία που μπορεί να διαφοροποιείται από έργο σε έργο, αλλά κρατάει ένα κοινό χαρακτηριστικό: το ενδιαφέρον για την επιθυμία, όπως αυτό ξεπηδάει μέσα από την εξιδανίκευση της εικόνας, το ανθρώπινο σώμα και το κάλλος όπως αυτό αποθεώνεται στην ιστορία της δυτικής τέχνης.

Τελικά, αποκαλύπτεται στον θεατή η μεθοδολογία μιας ανοιχτής, προσωπικής δημιουργικής διαδικασίας που έχει αντλήσει τις αναφορές της απ’ όλες αυτές τις πηγές που από την πρώτη στιγμή υπήρξαν οι δικές του ασύνειδες ή απολύτως συνειδητές επιλογές σε επίπεδο αισθητικών αναζητήσεων. Μια ενηλικίωση, τρόπον τινά, που, έχοντας φτάσει σε μια ώριμη και δημιουργική ηλικία, κατά την οποία το παρελθόν συμβάλλει στη δημιουργία ενός προσωπικού καλλιτεχνικού πάτσγουορκ.

Έργα με στοιχεία, τα οποία, ενώ ταλαντεύονται μεταξύ θέματος, χειρονομίας και τεχνικής, τελικά αναπαρίστανται, καταλήγοντας σε σύνθετες και πολυεπίπεδες κατασκευές που χρησιμοποιούν αποσπασματικά οπτικά και εννοιολογικά στοιχεία που ενθαρρύνουν τις ανοιχτές αναγνώσεις.

Τέλος, οφείλει να παρατηρήσει κανείς ότι οι συνθέσεις αυτές περιλαμβάνουν συχνά φιγούρες που θυμίζουν κλασικά θέματα, όπως το «μοντέλο» και το «στούντιο», κι αυτό είναι ο τρόπος του καλλιτέχνη να επισημαίνει, να αμφισβητεί και να διαταράσσει τις ετεροκανονικές αντιλήψεις περί αρρενωπότητας.

This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Το σχολαστικά οργανωμένο και ομοιογενές αρχείο του αποτελείται από εικόνες ενταγμένες όλες στο μέσον ενός λευκού φόντου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν
This delusive sentiment του Πόλυ Πεσλίκα στον χώρο του Arch. Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν

31/05/23 - 27/09/23, Τρ.-Σάβ. 11:00-18:00
ARCH Athens, Γκούρα 5, Αθήνα

www.archathens.org

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

17 εκθέσεις εικαστικών που θα δούμε τον Ιούνιο στην Αθήνα

Εικαστικά / 17 εκθέσεις εικαστικών που θα δούμε τον Ιούνιο στην Αθήνα

«Αστυγραφία» στην Εθνική Πινακοθήκη, Rick Lowe στο Μουσείο Μπενάκη και την Gagosian, Νέα Ελληνική Ζωγραφική στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, Ιάννης Ξενάκης στο ΕΜΣΤ, η κεντρική έκθεση σύγχρονης τέχνης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας και πολλές ακόμα προτάσεις.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στο μυαλό και στο εργαστήρι του Άγγελου Μαυραειδή

Εικαστικά / Στο μυαλό και στο εργαστήρι του Άγγελου Μαυραειδή

Ονειρεύτηκε ότι «ήτανε γραφτό» να γίνει καλλιτέχνης, το πίστεψε, το δούλεψε σκληρά και το κατάφερε. Αυτόν τον μήνα εκθέτει τις τελευταίες του εικαστικές δημιουργίες στο ατελιέ και «καταφύγιό» του στο Νέο Ηράκλειο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ