Οι χάκερς του τουρισμού: Οδηγίες προστασίας για τις παγίδες στην αγορά διακοπών

Οι χάκερς του τουρισμού: Οδηγίες προστασίας για τις παγίδες στην αγορά τουριστικών προϊόντων Facebook Twitter
Φωτ.: Unsplash
0

Την εποχή της ψηφιακής επανάστασης, οι χάκερ έχουν βάλει στο στόχαστρό τους και τον τουρισμό με τους καταναλωτές να πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί πριν κλείσουν καταλύματα ή αγοράσουν άλλα τουριστικά προϊόντα.

Τα εργαλεία προστασίας είναι πολλά και οι ειδικοί καλούν τον κόσμο να είναι υποψιασμένος όταν βλέπει ύποπτα σημάδια ή κραυγαλέες προσφορές.

Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Κωνσταντίνος Μαντές, ηλεκτρολόγος-μηχανικός, μηχανικός υπολογιστών και εμπειρογνώμονας ηλεκτρονικού εγκλήματος, «όπως συμβαίνει σε όλους τους τομείς του επιχειρείν έτσι και στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες είναι έντονο το φαινόμενο και ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Και όπως συμβαίνει σε όλα τα ψηφιακά μέσα, έτσι και στις πλατφόρμες κράτησης καταλυμάτων δημιουργούνται απάτες. Τα ψηφιακά εργαλεία είναι πρωτοπόρα και οι χρήστες πρέπει να συνεχίσουν να τα εμπιστεύονται και να τα χρησιμοποιούν».

Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές

Σημαντικό, σύμφωνα με τον κ. Μαντέ, είναι να προσέχουν οι καταναλωτές όταν βάζουν τα στοιχεία της κάρτας τους, κατά την κράτηση.

«Θα πρέπει να προσέχουν την πιστοποίηση που υπάρχει στην ιστοσελίδα. Η πιστοποίηση διακρίνεται με κάποιες σφραγίδες που υπάρχουν πάνω στην ιστοσελίδα, όπου υπάρχουν διαπιστεύσεις από ευρωπαϊκούς οργανισμούς ασφάλειας και προστασίας δεδομένων αλλά και ασφάλειας συναλλαγών. Θα πρέπει να προσέχουν λοιπόν, όταν κάνουν καταχώρηση των στοιχείων των πιστωτικών και χρεωστικών τους καρτών να είναι σε ασφαλές περιβάλλον και να έχουν παρατηρήσει τα διακριτικά ασφάλειας ιστοσελίδας και ασφαλές περιβάλλον συναλλαγών» είπε και συμπλήρωσε:

«Υπάρχουν επιτήδειοι που έχουν δημιουργήσει κλώνους της πρώτης σελίδας από τουριστικές πλατφόρμες προκειμένου να τους οδηγήσουν στο δικό τους περιβάλλον για την υλοποίηση της χρέωσης και της απάτης που έχουν σχεδιάσει να διενεργήσουν. Για να καταλάβει κάποιος ότι πρόκειται για την επίσημη σελίδα της πλατφόρμας θα πρέπει να κάνει μια δοκιμή με κάποια στοιχεία που δεν είναι τα πραγματικά στοιχεία της κάρτας του, έστω και αλλαγή κάποιου ψηφίου, έτσι ώστε να δουν αν γίνεται κάποια επικοινωνία με το συγκεκριμένο ασφαλές περιβάλλον, να δουν δηλαδή πού είναι το επόμενο βήμα που τους πηγαίνει η συγκεκριμένη ιστοσελίδα. Σε περίπτωση απάτης, θα βγει ένα μήνυμα ότι η συναλλαγή δεν εγκρίνεται κι ότι δεν είναι έγκυρα τα στοιχεία αλλά δεν θα κάνει ανακατεύθυνση στην ίδια σελίδα, την επίσημη».

Μια ακόμη απλή διαδικασία, όπως αναφέρει ο ίδιος, είναι να χρησιμοποιείται προπληρωμένη κάρτα η οποία δεν έχει μεγάλο ποσό και είναι με συγκεκριμένο όριο, όπου θα δίνεται έγκριση με κωδικό από το κινητό του χρήστη. Εκείνο που θα πρέπει να προσέχουν είναι να δουν ότι το αίτημα έγκρισης προέρχεται από τη συγκεκριμένη πλατφόρμα και αν όχι, να μην προχωρούν τη διαδικασία.

 «Πρέπει γενικότερα να είμαστε υποψιασμένοι και να έχουμε ενεργοποιημένη δικλείδα ασφαλείας μέσα από το κινητό μας τηλέφωνο ή το email μας για τις συναλλαγές μας. Να προσέχουμε ότι η ανακατεύθυνση της σελίδας γίνεται σε ασφαλές περιβάλλον συναλλαγών».

«Συνήθως ‘γυρίζουν’ κάποιες μπάρες που σου λένε ότι κατευθύνεσαι σε ασφαλές περιβάλλον τραπεζικών συναλλαγών ενώ στις σελίδες των απατεώνων αυτό δεν το βλέπουμε να συμβαίνει. Καλό είναι επίσης, στις επίσημες πλατφόρμες να μην μπαίνουμε ως επισκέπτες αλλά να έχουμε δημιουργήσει ένα προφίλ για να βλέπουμε τις κινήσεις και έτσι σε περίπτωση απάτης να έχουμε ένα «προβάδισμα» στο να διαπιστωθεί ότι είναι αποτέλεσμα κακόβουλης ενέργειας. Και φυσικά υπάρχει πάντα η επιλογή για πληρωμή στο κατάλυμα» συνέχισε ο ίδιος.

Τα βήματα σε περίπτωση απάτης

Όσον αφορά στο τι πρέπει να κάνει κάποιος που έπεσε θύμα απάτης, ο κ. Μαντές σημείωσε πως πρέπει να αποσταλεί ένα email στην επίσημη πλατφόρμα, ενημερώνοντας τους για το συμβάν, και στη συνέχεια ενημέρωση της Διεύθυνση ηλεκτρονικού εγκλήματος και της τράπεζας για για να διεκδικήσει τα χρήματά του.

Σύμφωνα με τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος οι καταγγελίες για απάτες σε περιπτώσεις που αφορούν ηλεκτρονικές πλατφόρμες κράτησης αφορούν συνήθως περιπτώσεις που οι επιτήδειοι προσομοιάζουν μια σελίδα ενός καταλύματος και τα χρήματα πηγαίνουν σε απατεώνες.

«Δεν έχουμε πάρα πολλές καταγγελίες που αφορούν σε τουριστικά site, αλλά υπάρχουν. Ωστόσο, δεν καταγγέλλονται όλες σε εμάς αλλά και αλλού. Εμείς δεν διαχωρίζουμε τις απάτες. Τα εντάσσουμε γενικότερα στις απάτες με ψευδεπίγραφα σάιτ και αυτές είναι αρκετές» ανέφερε, στο ίδιο μέσο, ο Βασίλης Παπακώστας, διευθυντής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

«Εκείνο που ως Δίωξη λέμε στον κόσμο είναι να επιλέγει τις επίσημες σελίδες και όπου αυτό είναι εφικτό να το επιβεβαιώνει και με ένα τηλεφώνημα, να κάνει δηλαδή μια έρευνα αγοράς και να επαληθεύει και με άλλο τρόπο. Αν δεν μπορεί δηλαδή να καταλάβει, ένας καλός τρόπος είναι και η άμεση επικοινωνία».

Όπως, μάλιστα, τονίζει υπάρχουν περιπτώσεις που «είναι τόσο ‘καλοφτιαγμένα’ όλα αυτά και μπορεί να την πατήσει και ο γνώστης». Σημαντικό, επίσης, είναι, όπως εξήγησε ο ίδιος, «να βλέπουμε πού είναι ο λογαριασμός που καταθέτουμε τα χρήματα, την προέλευση, και να επαληθεύουμε με τα ξενοδοχεία αν ο λογαριασμός είναι ο σωστός προτού προχωρήσουμε στην κατάθεση».

Από την πλευρά του, ο Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (FedHATTA) ανέφερε πως «είναι γεγονός ότι με το διαδίκτυο παρατηρούμε πολλά ‘παρατράγουδα’, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα ζούμε με το φόβο»

«Καλό είναι ο κάθε ταξιδιώτης να φροντίζει να βρίσκει τον καλύτερο τρόπο για να μην τύχει τέτοιας κακοδαιμονίας. Ότι υπάρχουν φαινόμενα εξαπάτησης και hacking το ξέρουμε, και το ζούμε κάθε μέρα. Εμείς λέμε ότι αν το ταξιδιώτης έχει την επιθυμία και θέλει να ταξιδέψει και να πάει σε οργανωμένες επιχειρήσεις αδειοδοτημένες που είναι πιστοποιημένες και από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και από τους φορείς μας και παρέχουν ασφαλιστές καλύψεις για τη συνέπεια και τη φερεγγυότητά τους, να το πράξει. Εμείς προστατεύουμε το έργο μας μέσα από τη δουλειά μας με συνέπεια και συνέχεια».

Ο καταναλωτής, όπως επεσήμανε ο κ. Τσιλίδης, πρέπει να προσέχει τις ανακοινώσεις με ύποπτες προσφορές που προτρέπουν το άτομο να την κλείσει εκείνη τη στιγμή για να κερδίσει την ευκαιρία.

«Ο καταναλωτής να προσέχει τι αγοράζει, να είναι υποψιασμένος» είπε και τόνισε πως οι κραυγαλέες ευκαιρίες πρέπει να αποφεύγονται.

Τech & Science
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sora: Η εφαρμογή AI βίντεο της OpenAI έφτασε τις 1 εκατ. λήψεις πιο γρήγορα και από το ChatGPT

Τech & Science / Sora: Η εφαρμογή AI βίντεο της OpenAI έφτασε τις 1 εκατ. λήψεις πιο γρήγορα από το ChatGPT

Πολλά από τα βίντεο που παράγονται μέσω της Sora περιλαμβάνουν χαρακτήρες από ταινίες, τηλεοπτικές σειρές ή βιντεοπαιχνίδια, προκαλώντας νέα ερωτήματα γύρω από τα πνευματικά δικαιώματα
LIFO NEWSROOM
TikTok: Η επιστήμη πίσω από τον αλγόριθμο που μας κρατά κολλημένους

Τech & Science / TikTok: Η επιστήμη πίσω από τον αλγόριθμο που μας κρατά κολλημένους

Μια νέα μελέτη δείχνει πώς το TikTok δημιουργεί εθιστικές συνήθειες στους χρήστες, αυξάνοντας τον χρόνο παρακολούθησης, την συχνότητα ανοίγματος της εφαρμογής και την ταχύτητα scrolling, με σοβαρές επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή
LIFO NEWSROOM
«Ξιφόδρακος του Ντόρσετ»: Ανακαλύφθηκε νέο είδος ιχθυόσαυρου στη Βρετανία

Τech & Science / «Ξιφόδρακος του Ντόρσετ»: Ανακαλύφθηκε νέο είδος ιχθυόσαυρου στη Βρετανία

Ένα εντυπωσιακό απολίθωμα ιχθυόσαυρου στην Ιουρασική Ακτή του Ντόρσετ αποδείχθηκε νέο είδος, το Xiphodracon goldencapensis ή «Ξιφόδρακος του Ντόρσετ», φωτίζοντας ένα χαμένο κεφάλαιο της εξέλιξης των θαλάσσιων ερπετών
LIFO NEWSROOM
Η αλήθεια για το θρυλικό ναυάγιο του Endurance: Ο Σάκλετον ήξερε ότι το πλοίο του ήταν ακατάλληλο

Τech & Science / Η αλήθεια για το θρυλικό ναυάγιο του Endurance: Ο Σάκλετον ήξερε ότι το πλοίο του ήταν ακατάλληλο

Νέα μελέτη αποκαλύπτει ότι το ιστορικό πλοίο Endurance του Έρνεστ Σάκλετον βυθίστηκε όχι εξαιτίας των πάγων, αλλά λόγω σχεδιαστικών αδυναμιών που ο ίδιος ο εξερευνητής γνώριζε
LIFO NEWSROOM
Google: Εισάγει το AI Mode στην Ελλάδα - Όσα αλλάζουν στην αναζήτηση

Τech & Science / Google: Εισάγει το AI Mode στην Ελλάδα - Όσα αλλάζουν στην αναζήτηση

Tο AI Mode χρησιμοποιεί την τεχνική "query fan-out" (διασπορά ερωτημάτων) της Google, η οποία αναλύει την ερώτηση των χρηστών σε επιμέρους θέματα και εκτελεί ταυτόχρονα πληθώρα αναζητήσεων για λογαριασμό του
LIFO NEWSROOM
Κατάθλιψη: Οι γυναίκες διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης σε σύγκριση με τους άνδρες

Τech & Science / Κατάθλιψη: Οι γυναίκες διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης σε σύγκριση με τους άνδρες

Η μελέτη αναγνωρίζει ότι υπάρχουν πολλαπλές εξηγήσεις για τη διαφορά στα ποσοστά κατάθλιψης μεταξύ ανδρών και γυναικών - από συμπεριφορικούς και περιβαλλοντικούς, έως βιολογικούς παράγοντες
LIFO NEWSROOM
Ευρωπαίοι πολιτικοί ελέγχθηκαν για PFAS – Όλοι βγήκαν θετικοί στα «παντοτινά πλαστικά»

Τech & Science / Ευρωπαίοι πολιτικοί ελέγχθηκαν για τοξικά χημικά PFAS – Όλοι βγήκαν θετικοί στα «παντοτινά πλαστικά»

«Πρόκειται για μια ανατριχιαστική πραγματικότητα. Είναι κρίσιμο να αναλάβουμε δράση» τόνισε ο Δανός υπουργός Περιβάλλοντος, στο αίμα του οποίου βρέθηκαν τρεις ουσίες τοξικές για την αναπαραγωγή
LIFO NEWSROOM
AI στα σχολεία: Όταν οι μαθητές διδάσκουν τους δασκάλους για την Τεχνητή Νοημοσύνη

Τech & Science / Αυτοί οι έφηβοι από τη Silicon Valley ορίζουν πώς θα μπει η AI στα σχολεία όλου του κόσμου

Μαθητές στη Σίλικον Βάλεϊ αναλαμβάνουν πρωτοβουλία να καθορίσουν οι ίδιοι –μαζί με γονείς και εκπαιδευτικούς– τους κανόνες χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση
LIFO NEWSROOM
ChatGPT: Πατέρας παρέκαμψε σε 5 λεπτά τα φίλτρα ασφαλείας για εφήβους

Τech & Science / ChatGPT: Πατέρας παρέκαμψε σε 5 λεπτά τα φίλτρα ασφαλείας για εφήβους

Το ChatGPT παρουσίασε νέους γονικούς ελέγχους, όμως οι ειδικοί προειδοποιούν: τα παιδιά μπορούν να τους παρακάμψουν εύκολα - Οι ανησυχίες για την ασφάλεια, την ιδιωτικότητα και την ψυχική υγεία των εφήβων φουντώνουν, ενώ οι αρχές ζητούν αυστηρότερη νομοθεσία για την τεχνητή νοημοσύνη
LIFO NEWSROOM