Σπίλμπεργκ: «Όχι στην "αναθεώρηση", όχι στην λογοκρισία»

Σπίλμπεργκ: «Όχι στην "αναθεώρηση", όχι στην λογοκρισία» Facebook Twitter
«Καμία ταινία δεν θα πρέπει να αναθεωρείται με βάση το πρίσμα υπό το οποίο τώρα, είτε εκούσια είτε αναγκαστικά, την κοιτάζουμε», δήλωσε o διάσημος σκηνοθέτης. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0



Ο ΣΤΙΒΕΝ ΣΠΙΛΜΠΕΡΓΚ
, ένας από τους πιο ισχυρούς δημιουργούς και παράγοντες του Χόλιγουντ, τοποθετήθηκε στην μεγάλη συζήτηση που έχει ανοίξει τον τελευταίο καιρό σχετικά με το αν πρέπει ή όχι να γίνονται αλλαγές εκ των υστέρων σε βιβλία, ταινίες και τηλεοπτικές εκπομπές προκειμένου να γίνουν τα έργα πιο εύπεπτα στις σύγχρονες ευαισθησίες, αποκαλώντας χωρίς περιστροφές τις αναθεωρήσεις αυτές «λογοκρισία».

Η συζήτηση που έχει ανοίξει τους τελευταίους μήνες έχει επικεντρωθεί στην αφαίρεση από τους εκδότες επίμαχων αναφορών στη φυλή και τη σωματική εμφάνιση των χαρακτήρων σε πασίγνωστα έργα αποθανόντων συγγραφέων όπως ο Ρόαλντ Νταλ, η Άγκαθα Κρίστι και η Ούρσουλα Λε Γκουίν. Τέτοιου είδους επεμβάσεις όμως δεν περιορίζονται στη λογοτεχνία. Κατά καιρούς έχουν υπάρξει και σκηνοθέτες του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου του Σπίλμπεργκ, οι οποίοι έχουν επίσης προβεί σε αναθεωρήσεις δημοσιευμένων έργων τους.

Τα τελευταία χρόνια, έχουν καταγραφεί περιπτώσεις όπου οι πλατφόρμες streaming έχουν αφαιρέσει το γυμνό, όπως έκανε το Disney+ «απαλείφοντας» τα οπίσθια της Ντάριλ Χάνα στην ταινία “Splash”, ή τα τσιγάρα από παλαιότερες ταινίες, ακόμα και από τις αφίσες τους.

Ο Σπίλμπεργκ είχε δηλώσει από το 2011 ήδη ότι μετάνιωσε που αντικατέστησε με γουόκι-τόκι τα όπλα των ομοσπονδιακών πρακτόρων στην 20η επετειακή έκδοση της ταινίας "E.T." και αργότερα τα επανέφερε για την 30ή επετειακή έκδοση. Και την περασμένη Τρίτη, στο πλαίσιο ενός φόρουμ δημιουργών που διοργάνωσε το περιοδικό Time, ο σκηνοθέτης προχώρησε ακόμη περισσότερο την σκέψη του πάνω στο ζήτημα, καταδικάζοντας συλλήβδην όλες τις αλλαγές αυτού του είδους στα έργα τέχνης.

«Καμία ταινία δεν θα πρέπει να αναθεωρείται με βάση το πρίσμα υπό το οποίο τώρα, είτε εκούσια είτε αναγκαστικά, την κοιτάζουμε», δήλωσε, προσθέτοντας ότι όλες οι ταινίες του παρελθόντος λειτουργούν ως «ένας οδοδείκτης για το πού βρισκόμασταν και πώς ήταν ο κόσμος όταν τις κάναμε».

Σπίλμπεργκ: «Όχι στην ‘αναθεώρηση’, όχι στην λογοκρισία» Facebook Twitter
Τα όπλα των ομοσπονδιακών στην πρωτότυπη σκηνή από το E.T. είχαν αντικατασταθεί από γουόκι-τόκι στην 20η επετειακή έκδοση της ταινίας.

«Για μένα είναι κάτι ιερό και απαραβίαστο», συνέχισε. «Είναι η ιστορία μας, είναι η πολιτιστική μας κληρονομιά. Δεν πιστεύω σε τέτοιου είδους λογοκρισία».

Τα τελευταία χρόνια, έχουν καταγραφεί περιπτώσεις όπου οι πλατφόρμες streaming έχουν αφαιρέσει το γυμνό, όπως έκανε το Disney+ «απαλείφοντας» τα οπίσθια της Ντάριλ Χάνα στην ταινία “Splash”, ή τα τσιγάρα από παλαιότερες ταινίες, ακόμα και από τις αφίσες τους, όπως έκανε το HBO Max από την αφίσα της ταινίας “McCabe and Mrs. Miller” αφαιρώντας το πουράκι από το χέρι του Γουόρεν Μπίτι.

Σε κάποιες περιπτώσεις φορές, έχουν προβεί οι ίδιοι οι δημιουργοί σε μεταγενέστερες επεξεργασίες, όπως έκανε ο Τζορτζ Λούκας στη σκηνή ανταλλαγής πυροβολισμών μεταξύ του Χαν Σόλο και του Γκρίντο στην πρώτη ταινία του «Πολέμου των Άστρων». Το 2020, κατόπιν αιτήματος της ίδιας της Τίνα Φέι, αποσύρθηκαν από την κυκλοφορία τέσσερα επεισόδια της κωμικής σειράς "30 Rock" όπου χαρακτήρες εμφανίζονταν με blackface, και πέρσι, η Beyoncé αναγκάστηκε να προσαρμόσει αναλόγως   κάποιους στίχους από το άλμπουμ της "Renaissance" που είχαν θεωρηθεί ότι συνιστούν διάκριση εις βάρος ατόμων με αναπηρία.

Καθώς η ψυχαγωγία καταναλώνεται όλο και περισσότερο ψηφιακά, οι παραγωγοί μπορούν ευκολότερα να τροποποιούν το περιεχόμενο, γεγονός που μερικές φορές αφαιρεί από τους θεατές τη δυνατότητα να δουν την πρωτότυπη μορφή του έργου.  

Το 2019, το Netflix διέγραψε μια «σκληρή» σκηνή από τον πρώτο κύκλο της σειράς "13 Reasons Why", δύο χρόνια μετά την κυκλοφορία της. Παρότι κυκλοφορούν τα DVD της σειράς χωρίς καμία επέμβαση, οι περισσότεροι θεατές είναι συνδρομητές του Netflix που δεν θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν το πρωτότυπο.

«Αυτό που βρίσκω εξαιρετικά ανησυχητικό με τα ψηφιακά έργα είναι η ευκολία με την οποία μπορεί να ξαναγραφτεί η ιστορία», δήλωσε σε επικοινωνία που είχε μαζί μας ο Aaron Perzanowski, καθηγητής στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν με ειδίκευση σε ζητήματα ψηφιακής ιδιοκτησίας.

«Μπορεί να υπάρχουν καλές προθέσεις για τις επεξεργασίες και τις αναθεωρήσεις σε ορισμένες περιπτώσεις», πρόσθεσε, «από την άποψη όμως της διατήρησης του ιστορικού πλαισίου, πρόκειται για μια πολύ ανησυχητική τάση».

Πηγή: The New York Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι: Ένα νέο βιβλίο για το χρονικό καταστροφής μιας γυναίκας

Οθόνες / Το Τελευταίο Τανγκό στο Παρίσι: Ένα νέο βιβλίο για το χρονικό καταστροφής μιας γυναίκας

Η δημοσιογράφος Βανέσα Σνάιντερ, εξαδέλφη της πρωταγωνίστριας Μαρίας Σνάιντερ, αποκαλύπτει το πώς η περιβόητη «σκηνή βιασμού» της ταινίας ισοπέδωσε τον ψυχισμό και τη φήμη της ηθοποιού.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Απώλειες / Κατερίνα Γιουλάκη (1938-2025): «Η θεία όλων μας»

Η αγαπημένη ηθοποιός, που έφυγε πλήρης ημερών πριν από λίγες ημέρες, υπήρξε η επιτομή της Ελληνίδας θείας, τόσο στην τηλεόραση όσο και στον κινηματογράφο. Ο ανιψιός της, Φώτης Σεργουλόπουλος, θυμάται στιγμές μαζί της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

The Review / Γιατί να δει κανείς το «Φοινικικό σχέδιο» αν δεν είναι φαν του Γουές Άντερσον;

O Χρήστος Παρίδης συζητά με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την τελευταία ταινία του Τεξανού δημιουργού. Πρόκειται, τελικά, για μια αντικαπιταλιστική αλληγορία της εποχής μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tsoula Festival

Μουσική / Tsoula Festival: Το πιο φρέσκο νησιώτικο φεστιβάλ στήνεται στην Αστυπάλαια

Με όνομα εμπνευσμένο από το παραδοσιακό φυλαχτό του νησιού, το φεστιβάλ που οραματίστηκαν τρεις δημοσιογράφοι στρέφει τα βλέμματα στην «πεταλούδα του Αιγαίου» – και έχουμε αποκλειστικά το πλήρες πρόγραμμά του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Pulp Fiction / Sonny boy: Ο Αλ Πατσίνο με τα δικά του λόγια

Mε αφορμή την βιογραφία του που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά, ανατρέχουμε στη ζωή και την καριέρα του κορυφαίου σταρ, που προσπάθησε πολύ να αποφύγει τη διασημότητα, αλλά, ευτυχώς για εμάς, απέτυχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Οθόνες / Είναι «καταραμένη» η κινηματογραφική βιογραφία του Μάικλ Τζάκσον;

Νέα αναβολή πήρε η ταινία «Michael» ενώ η παραγωγή ανακοίνωσε την έναρξη επιπλέον γυρισμάτων, τα οποία ενδεχομένως θα επιχειρήσουν να ασχοληθούν με τις βαριές κατηγορίες εις βάρος του αείμνηστου «Βασιλιά της ποπ».
THE LIFO TEAM
Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Οθόνες / Τι είναι το IMAX που, μετά τη Θεσσαλονίκη, έρχεται και στην Αθήνα

Η ανακοίνωση των Village Cinemas γεμίζει χαρά τους Αθηναίους σινεφίλ που πρόκειται να αποκτήσουν τη δική τους αίθουσα IMAX. Τι είναι, όμως, η τεχνολογία IMAX και γιατί μέχρι πρότινος είχε μόνο η Θεσσαλονίκη πιστοποιημένη αίθουσα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Οθόνες / Ερωτικές ιστορίες κάτω από τα αστέρια στο Cine Paris

Ένα υπέροχο κινηματογραφικό αφιέρωμα στο στέκι της Πλάκας, με παλιές δόξες, όπως το «Brief Encounter» και το «Roman Holiday» αλλά και πιο σύγχρονες, όπως το κομψοτέχνημα «In the Mood for Love» και το σπαραχτικό «Cold War».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ