Μια άλλη πολιτική κουλτούρα εναντίον της ωμότητας

Μια άλλη πολιτική κουλτούρα εναντίον της ωμότητας Facebook Twitter
Μια πιο επινοητική πολιτική κουλτούρα που δεν θα δώσει περισσότερη ισχύ στην πολιτική αγραμματοσύνη ή στον θεσμικό πρωτογονισμό είναι τελικά πιο κοντά στη συλλογική μας χειραφέτηση: στην απαλλαγή μας από τη ψευδαίσθηση ότι η ισχύς βρίσκεται στον ηγεμονισμό της μίας αλήθειας και των κλειστών κύκλων της. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0



ΕΙΤΕ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΛΗ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗ
είτε με οποιοδήποτε άλλο εκλογικό σύστημα, η δημοκρατία, αυτό το ζαλισμένο από τις πλανητικές κρίσεις σύστημα, δεν αντέχει την πολιτική κουλτούρα του αλαζονικού ηγεμονισμού. Χρειαζόμαστε νέες μορφές κοινωνικής και πολιτικής συνεργασίας και την έξοδο από τον πολιτικό πρωτογονισμό: έξοδο από την ωμότητα, τη λογική των τρολ, την πολιτική των συμβολικών δολοφονιών. Το να χειρίζονται τον πολιτικό λόγο στελέχη δημοκρατικών κομμάτων με όρους πρωτοσέλιδων του «Μακελειού» είναι τεράστια ντροπή.

Η άποψη πως το θέμα της πολιτικής ηθικής είναι πολυτέλεια ή εξωπραγματική δεοντολογία, ότι τάχα δεν αφορά την ουσία της πολιτικής, είναι χυδαίος οικονομισμός. Δεν έχει σημασία αν προέρχεται από νεοφιλελεύθερο ή αριστεριστή, από κάποιον που υποτιμάει τους θεσμούς για χάρη των αποτελεσματικών αγορών ή από κάποιον που περιφρονεί τους θεσμούς, επειδή, έτσι κι αλλιώς, θεωρεί την πολιτική ως πόλεμο αλληλοεξόντωσης.

Μεγάλος αριθμός πολιτών πιστεύει πως η συνεργασία είναι αδυναμία ή συνταγή χάους και πως η δύναμη βρίσκεται στις κλειστές ομάδες γύρω από τον έναν ή τον άλλον αρχηγό.

Ανεξάρτητα από τα εκλογικά συστήματα και τις ανάγκες τους, έχουμε ανάγκη από θεσμικές πολιτικές δυνάμεις. Αυτό δεν σημαίνει κάποια υποκριτική, ψευτομετριοπαθή γλώσσα ή να λειανθούν μόνο για επικοινωνιακούς λόγους οι χονδροειδείς συμπεριφορές. Σημαίνει πως αντιλαμβανόμαστε συλλογικά τo ότι οποιαδήποτε σημαντική αλλαγή χρειάζεται κοινωνικές συμμαχίες· περισσότερους πάντως απ' όσους στοιχίζονται πρόθυμα σε μια κομματική γραμμή ή σε έναν πολιτικό αρχηγό. Δεν μπορεί να κυβερνά κανείς μόνο με τους «δικούς του» και κυρίως βρίζοντας σκαιά όλους τους υπόλοιπους. Και η υποταγή μέρους της πολιτικής τάξης στη ζούγκλα των τρολ δεν έχει τίποτα το δημοκρατικό.  

Προφανώς, η πολιτική αντιπαράθεση πρέπει να αφορά την εργασία, το κράτος, την υγεία, την εσωτερική ή εξωτερική ασφάλεια. Το «ποιος θα μας κυβερνήσει» σχετίζεται με τις απαντήσεις που κρίνει κανείς πειστικές και επιθυμητές, λογικά και με την οπτική του συναισθήματος (που δεν μπορεί να εξοριστεί από τις πολιτικές μας εκτιμήσεις). Τα περιεχόμενα της πολιτικής, οι κατευθύνσεις τους, είναι η μία πλευρά. Η άλλη όψη είναι όμως το πώς αντιλαμβάνεται κάποιος τη δημόσια εξουσία και την ίδια του την ισχύ, αν τη βλέπει όπως ο αριστοκράτης ηγεμόνας που δεν θέλει να τη μοιράζεται ή αν καταλαβαίνει ότι στις δημοκρατίες η ισχύς περνά από τη συνεργασία και την κοινωνική εμπιστοσύνη.

Από παλιά υπήρχε ένα αίτημα για εκδημοκρατισμό της πολιτικής, για το πέρασμα από μια ολιγαρχική και συγκεντρωτική σε μια πιο συμμετοχική διάσταση. Επειδή όμως τρομάξαμε από τις άγριες μάχες για τα oφίτσια στα κόμματα και από το γενικότερο οργανωτικό χάος στο ελληνικό Δημόσιο, κυριάρχησε η εντύπωση ότι η πολιτική «δουλεύει» μόνο με σφιχτές, ολιγαρχικές ομάδες πιστών στον αρχηγό και τώρα πια με στρατούς ψηφιακών τραμπούκων στα social media. Μεγάλος αριθμός πολιτών πιστεύει πως η συνεργασία είναι αδυναμία ή συνταγή χάους και πως η δύναμη βρίσκεται στις κλειστές ομάδες γύρω από τον έναν ή τον άλλον αρχηγό. Θα ήταν ευτύχημα να ξεπερνούσαμε μια τέτοια ψευδαίσθηση που τη λίπανε η χρόνια οργανωτική και διοικητική σύγχυση, η οποία άγγιζε έναν βαθμό παράνοιας. Ο τρόπος που πολιτεύτηκαν τα κόμματα μεταξύ τους, βλέποντας πάντα τον αντίπαλο ως συμφορά ή διάβολο, αδυνατώντας να συνομιλήσουν για τις πραγματικές τους διαφορές, αυτό το καρναβάλι της πολιτικής έπρεπε να έχει τελειώσει. Είναι, φυσικά, πολύ δύσκολη η ιδέα και κυρίως η πρακτική μιας πιο συνεργατικής δημοκρατίας και μιας πολιτικής που δεν θα παθιάζεται με το αν ο Τσίπρας έκανε μπότοξ, αν ο Μητσοτάκης πήγε για ποδήλατο ή αν ο Ανδρουλάκης μιλάει κρητικά.

Ένα πρώτο, καλό βήμα θα ήταν να μην επιβραβευτούν από τους ψηφοφόρους υποψήφιοι/-ες που πολιτεύτηκαν με επιθέσεις επί προσωπικού, με τοξικές και αλλοπρόσαλλες ανοησίες, με ασημαντολογία δίχως μια λέξη για τα ουσιαστικά θέματα. Γιατί η πολιτική δεν είναι μόνο «θέσεις» ή προγράμματα αλλά και εκείνα τα πρόσωπα που κάνουν ορατή στον κόσμο τι είναι η αριστερά, η δεξιά, η σοσιαλδημοκρατία, ο ριζοσπαστισμός κ.λπ. Αν τα πρόσωπα τείνουν προς τη γελοιότητα, την ωμότητα ή τη γραφικότητα, συμπαρασύρουν και τις αντίστοιχες ιδέες, γιατί, εξάλλου, πολύς κόσμος δεν ξεχωρίζει λ.χ. την έννοια «αριστερά» από αυτούς που βλέπει στην οθόνη του και δηλώνουν αριστεροί.

Μια πιο επινοητική πολιτική κουλτούρα που δεν θα δώσει περισσότερη ισχύ στην πολιτική αγραμματοσύνη ή στον θεσμικό πρωτογονισμό είναι τελικά πιο κοντά στη συλλογική μας χειραφέτηση: στην απαλλαγή μας από την ψευδαίσθηση ότι η ισχύς βρίσκεται στον ηγεμονισμό της μίας αλήθειας και των κλειστών κύκλων της.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ