Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Εδώ δεν υπάρχει τίποτα περιττό, ο Σοτοβίκης πιστεύει ότι σε μια ανακαίνιση πρέπει να διατηρούνται όλα όσα έχουν νόημα και συναισθηματική αξία. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης

Μια επίσκεψη στην ιστορική οικία του Τώνη και της Ιωάννας Σπητέρη στην Κυψέλη

0

Ο αρχιτέκτονας Διονύσης Σοτοβίκης αγαπά τα σπίτια που έχουν ιστορίες. Έτσι αποφάσισε να αγοράσει και να ανακαινίσει το ατελιέ και την κατοικία του Τώνη και της Ιωάννας Σπητέρη στην Κυψέλη.

H κατοικία-ατελιέ του ζεύγους Σπητέρη είναι ένα συγκρότημα δύο κτιρίων επί των οδών Κυκλάδων και Κεφαλληνίας. Ο Τώνης Σπητέρης υπήρξε ένας από τους πρώτους τεχνοκριτικούς στην Ελλάδα, ενώ η Ιωάννα Σπητέρη σημαντική γλύπτρια. Το ζεύγος αρχικά έμενε στο γωνιακό κτίσμα, κατασκευασμένο το 1928. Το 1955 ανέθεσαν στον αρχιτέκτονα Αριστομένη Προβελέγγιο τον σχεδιασμό και την κατασκευή ενός μικρού κτιρίου-ατελιέ δίπλα στο σπίτι τους. Τόσο τα έργα και τα κείμενα όσο και η στάση απέναντι στην κοινωνία και οι ριζοσπαστικές απόψεις του Προβελέγγιου είναι μια συνεχής υπενθύμιση ότι η αρχιτεκτονική μπορεί και πρέπει να αλλάζει τα δεδομένα.

Η Ιωάννα Σπητέρη-Βεροπούλου, με τη διαθήκη της, άφησε το πατρικό της σπίτι και το εργαστήριό της στην ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης στην Αθήνα. Είχε ορίσει εκτελεστές της διαθήκης της τον Ντένη Ζαχαρόπουλο και τη Διοχάντη. Ο σεισμός, όμως, του 1999 προκάλεσε στα κτίρια σοβαρές ζημιές που δύσκολα μπορούσαν να επιδιορθωθούν.

Η αντιπαροχή, που αρχικά προτάθηκε ως ιδέα από την ΕΣΤΙΑ Νέας Σμύρνης, θα οδηγούσε σε καταστροφή των κτιρίων και στην απώλεια της ιστορίας τους. Έτσι, αποφασίστηκε από κοινού να πουληθούν σε ιδιώτη που θα δεσμευόταν να τα φροντίσει και, φυσικά, να εξασφαλίσει τη διάσωσή τους.

Το 1955 ανέθεσαν στον αρχιτέκτονα Αριστομένη Προβελέγγιο τον σχεδιασμό και την κατασκευή ενός μικρού κτιρίου-ατελιέ δίπλα στο σπίτι τους. Τόσο τα έργα και τα κείμενα όσο και η στάση απέναντι στην κοινωνία και οι ριζοσπαστικές απόψεις του Προβελέγγιου είναι μια συνεχής υπενθύμιση ότι η αρχιτεκτονική μπορεί και πρέπει να αλλάζει τα δεδομένα.

Τα συγκρότημα αγοράστηκε το 2006 από τον Διονύση Σοτοβίκη με σκοπό όχι μόνο τη διάσωσή του από κατεδάφιση αλλά και τη συνέχιση της ύπαρξής του ως χώρου σύγχρονης έκφρασης. Ο Τώνης και η Ιωάννα Σπητέρη ζούσαν για μεγάλα διαστήματα στο εξωτερικό και όταν επέστρεφαν είχαν κατοικήσει και το υπόγειο και τον πρώτο όροφο του σπιτιού.

Περνώντας το κατώφλι του, ο κ. Σοτοβίκης μου εξηγεί ότι τόσο η ξύλινη σκάλα που οδηγεί στον όροφο όσο και τα παράθυρα έμειναν απείραχτα.

Το ψηλοτάβανο σπίτι είχε κεραμοσκεπή που συντηρήθηκε, έφυγαν οι ψευδοροφές που είχαν σαπίσει και έμειναν εμφανή τα δοκάρια που τη συγκρατούν. Από τους τοίχους αφαιρέθηκαν οι χωμάτινοι σοβάδες και έμειναν τα τούβλα και οι πέτρες που αρμολογήθηκαν ξανά, διατηρώντας τα φυσικά υλικά με τα οποία χτίστηκε το σπίτι.

Μπαίνοντας στο χολ από την ξύλινη σκάλα, το ζωηρό πράσινο χρώμα που έχουν τα κουφώματα και οι πόρτες έμεινε το ίδιο και οριοθετεί τα δωμάτια με φωτεινές πινελιές. Τα ξύλινα πατώματα και τα παλιά πλακάκια έχουν συντηρηθεί και βρίσκονται στην ίδια θέση, ενώ εκσυγχρονίστηκαν οι υποδομές ώστε να μπορεί να λειτουργεί σωστά σήμερα χωρίς να αλλοιωθεί η αρχική αίσθηση του χώρου.

Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Από τους τοίχους αφαιρέθηκαν οι χωμάτινοι σοβάδες και έμειναν τα τούβλα και οι πέτρες που αρμολογήθηκαν ξανά. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης

Το σπίτι είχε δύο χώρους υποδοχής και δύο υπνοδωμάτια. Οι χώροι υποδοχής ενοποιήθηκαν, έχει αφαιρεθεί ένας τοίχος και είναι σήμερα σαλόνι και τραπεζαρία.

Το τραπέζι έχει προκύψει από μια πόρτα που αφαιρέθηκε, ενώ οι καρέκλες έχουν σχεδιαστεί, όπως και τα περισσότερα έπιπλα, από τον Σοτοβίκη. Από τον ίδιο έχουν σχεδιαστεί και τα κρεβάτια και ο μεγάλος καναπές που δεσπόζει στο σαλόνι.

Μια φωτογραφία του Γιόζεφ Μπόις, σχέδια του Χαλεπά, έργα των Λάππα, Πάνου Χαραλάμπους, Αντρέα Λόλη, Θάλειας Χιώτη, Μελίνας Πολυχρονοπούλου, Thurston Hopkins, François L'Hotel κυριαρχούν στους χώρους με τα λιτά λειτουργικά αντικείμενα. Εδώ δεν υπάρχει τίποτα περιττό, ο Σοτοβίκης πιστεύει ότι σε μια ανακαίνιση πρέπει να διατηρούνται όλα όσα έχουν νόημα και συναισθηματική αξία.

Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Στην ανακαίνιση του κτιρίου ο Δ. Σοτοβίκης προσπάθησε να διασφαλίσει ότι θα «ξεφλουδιστούν» τα σημάδια του χρόνου φτάνοντας όσο πιο κοντά γινόταν στις αρχικές επιλογές του Αριστομένη Προβελέγγιου. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης

Εφαρμόζει τον κανόνα και στο εργαστήριο των Σπητέρη, το μοντερνιστικό κτίριο ακριβώς δίπλα στο σπίτι τους, χτισμένο από τον φίλο του ζευγαριού, αρχιτέκτονα Αριστομένη Προβελέγγιο στην παλιά αυλή του σπιτιού. Στην ανακαίνιση του κτιρίου ο Δ. Σοτοβίκης προσπάθησε να διασφαλίσει ότι θα «ξεφλουδιστούν» τα σημάδια του χρόνου φτάνοντας όσο πιο κοντά γινόταν στις αρχικές επιλογές του σημαντικού αρχιτέκτονα για το ατελιέ, που έχει υπάρξει εργαστήριο και άλλων καλλιτεχνών, όπως η Διοχάντη και ο Θανάσης Τσίγκος.

Στο εργαστήριο υπάρχει ένας χώρος διπλού ύψους με μεσοπάτωμα, ενώ ο φωταγωγός που υπάρχει στη βόρεια πλευρά το λούζει στο φως. Στο επάνω επίπεδο υπάρχει ένα μεγάλο καθιστικό που φωτίζεται από μεγάλες τζαμαρίες, ενώ στην πίσω πλευρά βρίσκονται οι βοηθητικοί χώροι. Εδώ, σημαντικό στοιχείο είναι η σκάλα, σιδερένια με ξύλινα πατήματα, που αναπτύσσεται σαν ζωντανό έκθεμα στον χώρο.

Με αυτό τον τρόπο οργανώνεται ένας αρχιτεκτονικός περίπατος που ορίζει την κίνηση και την άνοδο, πρώτα στο πατάρι του ατελιέ και έπειτα στο δεύτερο επίπεδο.

Σπίτι και γραφείο σήμερα του Διονύση Σοτοβίκη, απόλυτα λειτουργικό, το συγκρότημα των δυο κτιρίων αποτελεί ένα αναπόσπαστο αρμονικό σύνολο της αστικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής της δεκαετίας του '30, ένα παράδειγμα αρχιτεκτονικής του μοντέρνου, όπως αυτή εκφράστηκε από το 1920 ως το 1950 στις χώρες της Δύσης.

Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Στο εργαστήριο υπάρχει ένας χώρος διπλού ύψους με μεσοπάτωμα, ενώ ο φωταγωγός που υπάρχει στη βόρεια πλευρά το λούζει στο φως. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Το τραπέζι έχει προκύψει από μια πόρτα που αφαιρέθηκε. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Το σύνολο των δυο κτιρίων αποτελεί ένα αναπόσπαστο αρμονικό σύνολο της αστικής αθηναϊκής αρχιτεκτονικής της δεκαετίας του '30. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Λεπτομέρεια με έργα τέχνης σε τοίχο. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Εξωτερική άποψη του σπιτιού. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Σημαντικό στοιχείο είναι η σκάλα, σιδερένια με ξύλινα πατήματα, που αναπτύσσεται σαν ζωντανό έκθεμα στον χώρο. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Η λιτή κουζίνα. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης
Διονύσης Σοτοβίκης Facebook Twitter
Το ψηλοτάβανο σπίτι είχε κεραμοσκεπή που συντηρήθηκε. Φωτ.: Βαγγέλης Πατεράκης

Το σπίτι και γραφείο του Διονύση Σοτοβίκη θα είναι ανοιχτό στο κοινό στις 10 και 25 Μαΐου 7-9 μ.μ.
Πρόκειται για μια δράση σε συνεργασία με το Τελλόγλειο Ίδρυμα, στην οποία παρουσιάζεται μέχρι τις 4 Ιουνίου η έκθεση «Ιωάννα-Giovanna-Jeanne Spiteris/Σπητέρη».

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το σπίτι-θρύλος του Ροδάκη στην Αίγινα, ένα μοναδικό δείγμα πνευματικής κληρονομιάς

Αποκλειστικό / Mέσα στο σπίτι-θρύλο του Ροδάκη στην Αίγινα

Το σπίτι του Αλέξανδρου Ροδάκη στον Μεσαγρό είναι ένα εξαιρετικό δείγμα της τοπικής αρχιτεκτονικής, φτιαγμένο με αγάπη, που ξεχωρίζει για την αισθητική του αξία και τις καλλιτεχνικές επεμβάσεις του ιδιοκτήτη του, τόσο στους εσωτερικούς όσο και στους εξωτερικούς χώρους. Τώρα που ο νέος ιδιοκτήτης του, ο αρχιτέκτονας Διονύσης Σοτοβίκης, το ανακαίνισε πλήρως, η LiFO το φωτογράφισε αποκλειστικά και παρουσιάζει το θαύμα που προέκυψε από τη συνάντηση της αρμονίας και της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ποιες είναι οι νέες πολυκατοικίες που «μιμούνται» την ποιότητα της βίλλας; Απαντούν οι KKMK Architects

Design / Ποιες είναι οι νέες πολυκατοικίες που «μιμούνται» την ποιότητα της βίλας;

Οι αρχιτέκτονες Κατερίνα Καραγιάννη και Μαρίνα Καραμαλή μιλούν για τα διαμερίσματα που «θυμίζουν μονοκατοικίες», ως ιδρύτριες των γραφείου KKMK Architects που σήμερα αναπτύσσει έντονη δραστηριότητα στην Αθήνα.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ/THE DESIGN AMBASSADOR

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
“Ο κόσμος της φιλοξενίας είναι ένας κόσμος χωρίς σύνορα”: όλα όσα έγιναν στη δεύτερη διοργάνωση του HOTEL EXPERIENCE το διήμερο 18&19 Οκτωβρίου 2025 στη Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

Design / Πώς το Hotel Experience μεταμόρφωσε την Τεχνόπολη σε ατμοσφαιρική ξενοδοχειακή εμπειρία

Με συμμετοχή 8000 επισκεπτών, 120 ομιλητών και 70 εταιρειών υλικών και κατασκευής, το Hotel Experience ανέδειξε την ελληνική φιλοξενία ως διεθνή συζήτηση, όπου η αρχιτεκτονική και η επενδυτική στρατηγική συνυπάρχουν στο ίδιο τραπέζι.
LIFO NEWSROOM
Το ταξίδι του Δημήτρη Πικιώνη από τη Μαδρίτη στην οδό Πειραιώς 

Design / Χάρη στον Δημήτρη Πικιώνη ο δρόμος προς την Ακρόπολη είναι ένα έργο τέχνης

Μια νέα έκθεση για τον Δημήτρη Πικιώνη στο Μουσείο Μπενάκη αποκαλύπτει τη σπουδαιότητα αυτού του εμπνευσμένου Έλληνα εικαστικού, αρχιτέκτονα, στοχαστή και όσα του οφείλουν η Αθήνα και οι σύγχρονοι Έλληνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι που χρειάζεται περισσότερους τοίχους

Design / Ένα σπίτι που χρειάζεται κι άλλους τοίχους για τους πίνακες του ιδιοκτήτη

Ο αρχιτέκτονας και visual artist Αλέξανδρος Μαγκανιώτης μένει στη Γλυφάδα, σε μια οικογενειακή πολυκατοικία. Το διαμέρισμά του έχει τόσα έργα που μοιάζει με δική του, ατομική έκθεση, την οποία ανανεώνει συνεχώς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Design / Ο Gustaf Westman σχεδιάζει viral αντικείμενα που φτάνουν την ντοπαμίνη στα ύψη

Πιάτα, φλιτζάνια, βάζα και λάμπες που σε κάνουν να θες να τους τραπεζώσεις όλους. Έντονα, χαριτωμένα, λαχταριστά αντικείμενα που μετατρέπουν το τραπέζι σου σε μια ολοκληρωμένη εμπειρία ευτυχίας.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Οι Αθηναίοι / Δημήτρης Αντωνακάκης: «Η Αθήνα χρειάζεται γενναίες αποφάσεις»

Ως παιδί, σχεδίαζε δρόμους στην άμμο. Αργότερα, υπερασπίστηκε την αρχιτεκτονική ως τέχνη ζωής. Με τη σύντροφο και συνεργάτιδά του Σουζάνα έζησαν μια ζωή όπου το «εγώ» έγινε «εμείς», μέχρι την απώλειά της που τον σημάδεψε βαθιά. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ