ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Ο Μάρτιν Σκορσέζε στα 80

Ο Μάρτιν Σκορσέζε στα 80 Facebook Twitter
Τι σημασία έχει ένα χρυσό αγαλματίδιο έτσι κι αλλιώς, όταν έχεις φτάσει να έχεις γίνει συνώνυμος του ίδιου του μέσου…
0

ΟΤΑΝ ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ ΤΟΥ 2007, μετά από τρεις δεκαετίες στο κουρμπέτι και μια σειρά από αριστουργήματα που είχαν κατοχυρώσει ήδη την περίοπτη, τοτεμική θέση που κατέχει στο κινηματογραφικό πάνθεο, ο Μάρτιν Σκορσέζε πήρε επιτέλους το Όσκαρ για τον Πληροφοριοδότη (The Departed), συμφωνήσαμε όλοι να υποκριθούμε ότι το δίκαιο επικράτησε κι ας επρόκειτο για μία από τις πιο άνισες και λιγότερο προσωπικές ταινίες του.

Τι σημασία έχει ένα χρυσό αγαλματίδιο έτσι κι αλλιώς, όταν έχεις φτάσει να έχεις γίνει συνώνυμος του ίδιου του μέσου… Ο Όρσον Γουέλς δεν είχε πάρει ποτέ κανένα Όσκαρ, ούτε ο Χίτσκοκ, ούτε ο Χάουαρντ Χοκς, ούτε και τόσοι άλλοι σπουδαίοι δημιουργοί που δούλεψαν εντός, εκτός και επί τα αυτά του χολιγουντιανού συστήματος (για να μην πιάσουμε τους επιφανείς «ξένους»). Ήδη από τότε εξάλλου τον ακολουθούσε παντού ο τίτλος του «μεγαλύτερου εν ζωή Αμερικανού σκηνοθέτη».

«Όσο μεγαλώνω, τόσο έχω την τάση να αναζητώ ανθρώπους που ζουν τη ζωή τους με γνώμονα την καλοσύνη, την ανεκτικότητα, τη συμπόνια», είχε δηλώσει προ καιρού και αυτό είναι φανερό όχι μόνο από τη δημόσια εικόνα του αλλά και από τις ταινίες του εσχάτως.

Και τώρα, που έκλεισε τα 80, είναι επίσης ο αδιαμφισβήτητος Δάσκαλος, Επιμελητής και Θεματοφύλακας του μέσου που αγάπησε και υπηρέτησε με πάθος, παρασύροντας το κοινό στις εμμονές του, όπως οφείλει να κάνει ένας σημαντικός δημιουργός.

«Όσο μεγαλώνω, τόσο έχω την τάση να αναζητώ ανθρώπους που ζουν τη ζωή τους με γνώμονα την καλοσύνη, την ανεκτικότητα, τη συμπόνια», είχε δηλώσει προ καιρού και αυτό είναι φανερό όχι μόνο από τη δημόσια εικόνα του (πάντα γελαστός, προσηνής, ήπιος ακόμα και όταν γίνεται επικριτικός με τη σύγχρονη κατάσταση αυτού που λέγαμε «σινεμά» και τώρα είναι κάτι άλλο) αλλά και από τις ταινίες του εσχάτως.

Και ειδικά από το συνταρακτικό τέλος του «Ιρλανδού» που λειτούργησε σαν ελεγειακή αποδόμηση της ραψωδίας των μαφιόζικων συμμοριών σε μερικές από τις πιο αγαπημένες ταινίες του και μας αποζημίωσε για την αμηχανία και τα ενοχλητικά εφέ απογήρανσης που κυριαρχούσαν σε όλο το προηγούμενο μέρος της ταινίας.   

Με αφορμή τα 80ά γενέθλια του μεγάλου δημιουργού και ύψιστου σινεφίλ, ο κορυφαίος εν ζωή κριτικός-ιστορικός κινηματογράφου Ντέιβιντ Τόμσον έγραψε, μεταξύ άλλων, και αυτό για τις «ζωτικές αντιφάσεις» που σημάδεψαν τη ζωή και το έργο του Σκορσέζε:

Ο «Μάρτι» ήταν ένα ασθενικό, ασθματικό παιδί. Όταν έγινε διάσημος με τους «Κακόφημους Δρόμους» και τον «Ταξιτζή» τη δεκαετία του ‘70, υπήρχαν υπόνοιες στα προφίλ που του έκαναν τα περιοδικά ότι μπορεί να μην αντέξει για πολύ, ειδικά μέσα στην υψικάμινο της δημιουργίας ταινιών. Το αγόρι που μεγάλωσε στη Μικρή Ιταλία του Μανχάταν δεν επιτρεπόταν να παίζει σπορ με τα άλλα παιδιά. Αντίθετα, περνούσε τις ώρες και τα χρόνια του στους κινηματογράφους. Ήταν χλωμός, αδύνατος και μόλις 1,62 στο ύψος. Τώρα, στα 80 του, είναι ίσως κάνα-δυο εκατοστά κοντύτερος… Υπήρξε ένα καχεκτικό άτομο με πυροτεχνική ενέργεια και στακάτο λόγο, ένας καθολικός με πέντε γάμους και τέσσερα διαζύγια, ένας δημιουργός αγίων που μπορούσαν να μεταμορφωθούν σε τέρατα, ένας άντρας που δεν είχε αθληθεί ποτέ, αλλά έκανε την πυγμαχία να μοιάζει με όπερα στο «Οργισμένο Είδωλο», ένας ζηλωτής της δημιουργικής σχολαστικότητας που όμως γνώριζε εκ πείρας το διαβρωτικό χάος που προκαλεί η κόκα και το απεικόνισε στα «Καλά Παιδιά», ένας αγνωστικιστής που έκανε τρεις ταινίες με θέμα τη θρησκευτική πεποίθηση («Ο Τελευταίος Πειρασμός», «Kundun» και «Σιωπή»). Ας το θέσουμε κάπως έτσι: ενώ εκδήλωνε συχνά τη λαχτάρα του να είναι καλός άνθρωπος, επέμενε να υποδυθεί ο ίδιος στον «Ταξιτζή» τον τύπο στο πίσω κάθισμα που εξηγεί στον Τράβις τους φριχτούς τρόπους με τους οποίους θέλει να δολοφονήσει την άπιστη γυναίκα του…

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Daily
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ