Ο Μάρτιν Σκορσέζε στα 80

Ο Μάρτιν Σκορσέζε στα 80 Facebook Twitter
Τι σημασία έχει ένα χρυσό αγαλματίδιο έτσι κι αλλιώς, όταν έχεις φτάσει να έχεις γίνει συνώνυμος του ίδιου του μέσου…
0

ΟΤΑΝ ΤΟΝ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟ ΤΟΥ 2007, μετά από τρεις δεκαετίες στο κουρμπέτι και μια σειρά από αριστουργήματα που είχαν κατοχυρώσει ήδη την περίοπτη, τοτεμική θέση που κατέχει στο κινηματογραφικό πάνθεο, ο Μάρτιν Σκορσέζε πήρε επιτέλους το Όσκαρ για τον Πληροφοριοδότη (The Departed), συμφωνήσαμε όλοι να υποκριθούμε ότι το δίκαιο επικράτησε κι ας επρόκειτο για μία από τις πιο άνισες και λιγότερο προσωπικές ταινίες του.

Τι σημασία έχει ένα χρυσό αγαλματίδιο έτσι κι αλλιώς, όταν έχεις φτάσει να έχεις γίνει συνώνυμος του ίδιου του μέσου… Ο Όρσον Γουέλς δεν είχε πάρει ποτέ κανένα Όσκαρ, ούτε ο Χίτσκοκ, ούτε ο Χάουαρντ Χοκς, ούτε και τόσοι άλλοι σπουδαίοι δημιουργοί που δούλεψαν εντός, εκτός και επί τα αυτά του χολιγουντιανού συστήματος (για να μην πιάσουμε τους επιφανείς «ξένους»). Ήδη από τότε εξάλλου τον ακολουθούσε παντού ο τίτλος του «μεγαλύτερου εν ζωή Αμερικανού σκηνοθέτη».

«Όσο μεγαλώνω, τόσο έχω την τάση να αναζητώ ανθρώπους που ζουν τη ζωή τους με γνώμονα την καλοσύνη, την ανεκτικότητα, τη συμπόνια», είχε δηλώσει προ καιρού και αυτό είναι φανερό όχι μόνο από τη δημόσια εικόνα του αλλά και από τις ταινίες του εσχάτως.

Και τώρα, που έκλεισε τα 80, είναι επίσης ο αδιαμφισβήτητος Δάσκαλος, Επιμελητής και Θεματοφύλακας του μέσου που αγάπησε και υπηρέτησε με πάθος, παρασύροντας το κοινό στις εμμονές του, όπως οφείλει να κάνει ένας σημαντικός δημιουργός.

«Όσο μεγαλώνω, τόσο έχω την τάση να αναζητώ ανθρώπους που ζουν τη ζωή τους με γνώμονα την καλοσύνη, την ανεκτικότητα, τη συμπόνια», είχε δηλώσει προ καιρού και αυτό είναι φανερό όχι μόνο από τη δημόσια εικόνα του (πάντα γελαστός, προσηνής, ήπιος ακόμα και όταν γίνεται επικριτικός με τη σύγχρονη κατάσταση αυτού που λέγαμε «σινεμά» και τώρα είναι κάτι άλλο) αλλά και από τις ταινίες του εσχάτως.

Και ειδικά από το συνταρακτικό τέλος του «Ιρλανδού» που λειτούργησε σαν ελεγειακή αποδόμηση της ραψωδίας των μαφιόζικων συμμοριών σε μερικές από τις πιο αγαπημένες ταινίες του και μας αποζημίωσε για την αμηχανία και τα ενοχλητικά εφέ απογήρανσης που κυριαρχούσαν σε όλο το προηγούμενο μέρος της ταινίας.   

Με αφορμή τα 80ά γενέθλια του μεγάλου δημιουργού και ύψιστου σινεφίλ, ο κορυφαίος εν ζωή κριτικός-ιστορικός κινηματογράφου Ντέιβιντ Τόμσον έγραψε, μεταξύ άλλων, και αυτό για τις «ζωτικές αντιφάσεις» που σημάδεψαν τη ζωή και το έργο του Σκορσέζε:

Ο «Μάρτι» ήταν ένα ασθενικό, ασθματικό παιδί. Όταν έγινε διάσημος με τους «Κακόφημους Δρόμους» και τον «Ταξιτζή» τη δεκαετία του ‘70, υπήρχαν υπόνοιες στα προφίλ που του έκαναν τα περιοδικά ότι μπορεί να μην αντέξει για πολύ, ειδικά μέσα στην υψικάμινο της δημιουργίας ταινιών. Το αγόρι που μεγάλωσε στη Μικρή Ιταλία του Μανχάταν δεν επιτρεπόταν να παίζει σπορ με τα άλλα παιδιά. Αντίθετα, περνούσε τις ώρες και τα χρόνια του στους κινηματογράφους. Ήταν χλωμός, αδύνατος και μόλις 1,62 στο ύψος. Τώρα, στα 80 του, είναι ίσως κάνα-δυο εκατοστά κοντύτερος… Υπήρξε ένα καχεκτικό άτομο με πυροτεχνική ενέργεια και στακάτο λόγο, ένας καθολικός με πέντε γάμους και τέσσερα διαζύγια, ένας δημιουργός αγίων που μπορούσαν να μεταμορφωθούν σε τέρατα, ένας άντρας που δεν είχε αθληθεί ποτέ, αλλά έκανε την πυγμαχία να μοιάζει με όπερα στο «Οργισμένο Είδωλο», ένας ζηλωτής της δημιουργικής σχολαστικότητας που όμως γνώριζε εκ πείρας το διαβρωτικό χάος που προκαλεί η κόκα και το απεικόνισε στα «Καλά Παιδιά», ένας αγνωστικιστής που έκανε τρεις ταινίες με θέμα τη θρησκευτική πεποίθηση («Ο Τελευταίος Πειρασμός», «Kundun» και «Σιωπή»). Ας το θέσουμε κάπως έτσι: ενώ εκδήλωνε συχνά τη λαχτάρα του να είναι καλός άνθρωπος, επέμενε να υποδυθεί ο ίδιος στον «Ταξιτζή» τον τύπο στο πίσω κάθισμα που εξηγεί στον Τράβις τους φριχτούς τρόπους με τους οποίους θέλει να δολοφονήσει την άπιστη γυναίκα του…

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ