«Mr. Harrigan’s Phone»: Μια ενδιαφέρουσα διασκευή Στίβεν Κινγκ στο Netflix

«Mr. Harrigan’s Phone»: Μια ενδιαφέρουσα διασκευή Στίβεν Κινγκ στο Netflix Facebook Twitter
Διαθέτει, βεβαίως, το στοιχείο του φανταστικού, δεν αποτελεί, όμως, κατάθεση στο είδος του τρόμου, παρά το ανατριχιαστικό εύρημα των τηλεφωνικών κλήσεων από τον άλλο κόσμο.
0

ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΕΝΑ διάλειμμα μερικών ετών, το brand name του Στίβεν Κινγκ επανήλθε δυναμικά στο κινηματογραφικό προσκήνιο χάρη στο πρώτο μέρος του «It», που αποτέλεσε εμπορική επιτυχία ανέλπιστου μεγέθους και πυροδότησε μια νέα έκρηξη από μεταφορές Κινγκ σε μεγάλη και μικρή οθόνη.

Από εκείνες που γεννήθηκαν για την πλατφόρμα του Netflix υπάρχει το «Gerald’s Game» του Μάικ Φλάναγκαν, που είναι η καλύτερη όλων, αλλά καταστρέφεται από τον ξεκάρφωτο επίλογό του –το πρωτογενές υλικό φταίει γι’ αυτό–, το «1922», που είναι μια ατμοσφαιρική απλή ιστορία και διαθέτει την καλύτερη ερμηνεία του Τόμας Τζέιν, και το «In the Tall Grass», που είναι και η μοναδική αστοχία της «συντροφιάς». Στην τελευταία έρχεται τώρα να προστεθεί το «Mr. Harrigan’s Phone».

Εμπνευσμένο από το ομώνυμο διήγημα της συλλογής «If it Bleeds», που κυκλοφόρησε προ διετίας, το φιλμ διαφέρει από τις προηγούμενες διασκευές Κινγκ της πλατφόρμας στο γεγονός ότι δεν πρόκειται για μια καθαρή ιστορία τρόμου.

Διαθέτει, βεβαίως, το στοιχείο του φανταστικού, δεν αποτελεί, όμως, κατάθεση στο είδος του τρόμου, παρά το ανατριχιαστικό εύρημα των τηλεφωνικών κλήσεων από τον άλλο κόσμο. Περισσότερο θυμίζει παραμύθι με μερικά μακάβρια στοιχεία – το για ακόμα μια φορά υπέροχο μουσικό score του Χαβιέ Ναβαρέτε προς αυτή την κατεύθυνση υποδεικνύει άλλωστε.

Εμπνευσμένο από το ομώνυμο διήγημα της συλλογής «If it Bleeds», που κυκλοφόρησε προ διετίας, το φιλμ διαφέρει από τις προηγούμενες διασκευές Κινγκ της πλατφόρμας στο γεγονός ότι δεν πρόκειται για μια καθαρή ιστορία τρόμου.

Στην ταινία o Κρεγκ, ένα νεαρό αγόρι που έχασε πρόσφατα τη μητέρα του, προσλαμβάνεται από τον κύριο Χάριγκαν, έναν ηλικιωμένο πολυεκατομμυριούχο που ζει απομονωμένος στην έπαυλή του και έχει μειωμένη όραση, ώστε να του διαβάζει τρεις φορές την εβδομάδα βιβλία. Σαν ανταμοιβή ο κύριος Χάριγκαν δίνει στον Κρεγκ χαρτζιλίκι καθώς και ένα δελτίο «ξυστό» τέσσερις φορές τον χρόνο, το οποίο μοιράζει στους νικητές μέχρι 3.000 δολάρια.

Καθώς τα χρόνια περνούν, ο Κρεγκ αναπτύσσει φιλική σχέση με τον κύριο Χάριγκαν. Όταν ο Κρεγκ κερδίσει 3.000 δολάρια ξύνοντας ένα από τα δελτία, θα αγοράσει ένα smartphone για τον κύριο Χάριγκαν ώστε να επικοινωνούν. Ο τελευταίος πεθαίνει κάποια στιγμή, μα η επικοινωνία τους συνεχίζεται και μετά θάνατον με σκοτεινές επιπτώσεις.

«Mr. Harrigan’s Phone»: Μια ενδιαφέρουσα διασκευή Στίβεν Κινγκ στο Netflix Facebook Twitter
Ο Ντόναλντ Σάδερλαντ στο ρόλο του κυρίου Χάριγκαν.

Διαβάζεις τη σύνοψη κι εκ πρώτης όψης περιμένεις μία από τις συνήθεις, ηθικές ιστορίες του Κινγκ όπου η τεχνολογική εφεύρεση είναι περισσότερο πηγή κινδύνου παρά μέσο διευκόλυνσης – απειλή στα γραπτά του έχουν αποτελέσει ακόμα και πρέσες σιδερώματος, χώρια που τα κινητά τηλέφωνα επανειλημμένα διευκολύνουν τη δράση του Κακού στις ιστορίες του.

Μερίδα της αμερικανικής κριτικής είδε στην ταινία το απλοϊκό (και υπαρκτό, για να είμαστε δίκαιοι) επιμύθιο ότι «τα smartphones μας κάνουν κακό» και αφόρισε το φιλμ. Κάποιοι πιο ευγενικοί στάθηκαν στο αγαπητικό σκέλος της ιστορίας – πιστεύουμε στα φαντάσματα και στη μεταθανάτια ζωή επειδή δυσκολευόμαστε να διαχειριστούμε την ολοκληρωτική απώλεια των αγαπημένων μας.

Υπάρχει, όμως, ένα δεύτερο επίπεδο στη διασκευή του Τζον Λι Χάνκοκ, σεναριογράφου, μεταξύ άλλων, των ιστγουντικών «Perfect World» και «Midnight in the Garden of Good and Evil», παρακαλώ. Mε μικρές, πλην καίριες αλλαγές, ο Χάνκοκ μετατρέπει την ηθική ιστορία του Κινγκ σε μια αντικαπιταλιστική παραβολή.

Ο κύριος Χάριγκαν –μια μειλίχια εκδοχή μεφιστοφελισμού με τη μορφή του Ντόναλντ Σάδερλαντ– είναι η προσωποποίηση του νεοφιλελεύθερου προτύπου πάνω στο οποίο δομήθηκε η αμερικανική και, κατ’ επέκταση, η δυτική κοινωνία κατά το τελευταίο τέταρτο του εικοστού αιώνα. Ο Χάριγκαν έχτισε την περιουσία του μέσω του αδυσώπητου, ανθρωποφαγικού ανταγωνισμού και παραμένει αμετανόητος μέχρι το τέλος της ζωής του – σκεφτείτε τη συμβουλή που δίνει στον Κρεγκ.

Παρά τη σημαίνουσα φύση της εργασίας του Κρεγκ, παρά το γεγονός ότι ο τελευταίος είναι ο μόνος του σύνδεσμος με τον έξω κόσμο, και εξελίσσεται με τα χρόνια στον μοναδικό του φίλο, η ανταμοιβή του είναι ένα αμελητέο ποσό και τα δελτία ξυστό – η ψευδαίσθηση της ευκαιρίας δηλαδή, ένας άλλος πυλώνας του καπιταλισμού.  

«Mr. Harrigan’s Phone»: Μια ενδιαφέρουσα διασκευή Στίβεν Κινγκ στο Netflix Facebook Twitter
Στην ταινία o Κρεγκ (Τζέιντεν Μάρτελ), ένα νεαρό αγόρι, προσλαμβάνεται από τον κύριο Χάριγκαν, έναν ηλικιωμένο πολυεκατομμυριούχο με μειωμένη όραση, ώστε να του διαβάζει.

Κι έπειτα, προσέξτε την ταφόπλακα του κυρίου Χάριγκαν στο φινάλε. Ως έτος θανάτου αναφέρεται το 2008, δηλαδή η χρονιά του κραχ, αυτής της δυστυχώς πρόσκαιρης πλην εμφατικής κατάρρευσης του συστήματος και της ιδεολογικής στάσης που ο κύριος Χάριγκαν πρεσβεύει. Στο διήγημα του Κινγκ, ο χαρακτήρας πεθαίνει απλά το καλοκαίρι του 2009, χωρίς η χρονολογία να παρουσιάζει κάποιο σημειολογικό ενδιαφέρον.

Kι έπειτα –εδώ ακολουθεί spoiler– ακόμα και το φινάλε, ενώ μοιάζει ίδιο, είναι διαφορετικό. Στο διήγημα ο Κρεγκ πετά το smartphone του στη λίμνη και κλείνει τον εσωτερικό του μονόλογο με ένα «όταν πεθάνω, θέλω να μη με αποτεφρώσουν και οι τσέπες μου να είναι άδειες». Πρακτικά ο Κινγκ εστιάζει στην αποδοχή του μεταφυσικού κόσμου και κηρύττει την ψηφιακή αποσύνδεση.

Στην ταινία του Χάνκοκ, ο ήρωας λέει απλά «όταν πεθάνω, θέλω να με θάψουν με άδειες τσέπες». Με όσα έχουν προηγηθεί, γίνεται σαφές ότι ο Kρεγκ της ταινίας αναφέρεται σε όσα εκπροσωπούσε ο κύριος Χάριγκαν, συμβολίζει την επόμενη γενιά που αποφασίζει να στρέψει την πλάτη της στην (ανύπαρκτη) Εδέμ που έταξαν ο Μίλτον Φρίντμαν και οι μαθητές του.

Ο ίδιος ο Κινγκ δήλωσε ενθουσιασμένος με τη μεταφορά του διηγήματός του. Υποθέτουμε ότι η διατήρηση της πρόζας του έπαιξε κάποιον ρόλο σ’ αυτό τον ενθουσιασμό, καθώς όταν μια ταινία παρεκκλίνει λίγο από τα γραπτά του, ο παραγωγικός συγγραφέας συνηθίζει να γκρινιάζει – το «The Mist» αποτελεί εξαίρεση.

Φυσικά, με δεδομένα τα κινηματογραφικά «τέρατα» που έχουμε δει κατά καιρούς με πρώτη ύλη τα γραπτά του Κινγκ, η ταινία του Χάνκοκ είναι τουλάχιστον αξιοπρεπής. Ταυτόχρονα, όμως είναι και κρίμα που ο τελευταίος δεν μπόρεσε να λύσει τον γόρδιο δεσμό της μετατροπής ενός διηγήματος επαρκούς για ένα επεισόδιο του «Twilight Zone» σε δραματουργία ικανή να στηρίξει μια ταινία μεγάλου μήκους, όπως είναι κρίμα που το μεταφυσικό εύρημα του διηγήματος είναι μάλλον τετριμμένο – ακόμα και στο προαναφερθέν «Twilight Zone υπάρχει ένα παρεμφερές επεισόδιο, σκηνοθετημένο από τον Ζακ Τουρνέρ.

Κι αν συνυπολογίσεις όσα σκαρφίστηκε ο Χάνκοκ για να εμπλουτίσει και να αναβαθμίσει νοηματικά την ιστορία του Κινγκ, ένα μέρος σου λογαριάζει την ταινία για χαμένη ευκαιρία.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «requel» ενός θρίλερ των 90s και 8 ακόμη λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το requel ενός θρίλερ των ΄90s και 7 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Η ανάσταση του «I Know What You Did Last Summer», η νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν, η έκπληξη των Καννών «Sorry Baby» και η ταινία που εδραίωσε το άστρο της Μόνικα Μπελούτσι - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ MICHAEL DOUGLAS

Οθόνες / Μάικλ Ντάγκλας: Το ήσυχο αντίο ενός ανήσυχου σταρ

«Nepo baby» πριν καν υπάρξει ο όρος, ο Μάικλ Ντάγκλας βρήκε τη δική του φωνή μέσα από ρόλους που σφράγισαν το Χόλιγουντ, φτάνοντας σε μια καριέρα έξι δεκαετιών γεμάτη σκαμπανεβάσματα και δυνατές στιγμές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
TAINIES

Οθόνες / Ο ανανεωμένος Superman και 6 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ένας υπερήρωας, μερικοί επικίνδυνοι καρχαρίες, ένα αμερικανικό ρομαντικό δράμα, μπόλικος σουρεαλισμός και γαλλικό chanson: Το κινηματογραφικό μενού της εβδομάδας έχει από όλα - Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου cartoon

Oθόνες / Superman: Ένα αβαρές επεισόδιο κυριακάτικου καρτούν

Υπερφορτωμένο, κατά διαστήματα απολαυστικό, με μια τετράποδη προσθήκη που θα κάνει τους ζωόφιλους να γαβγίζουν από χαρά, το «Superman» του Τζέιμς Γκαν δεν προσποιείται πως θέλει να προσφέρει τίποτα παραπάνω από δύο ευχάριστες ώρες στο σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Superman, καρχαρίες και Νταλί από αύριο στους κινηματογράφους

Η πρώτη ταινία του αναγεννημένου διευρυμένου σύμπαντος της DC, ο υβριδικός μεταμεσονύκτιος χαβαλές του «Dangerous Animals» και το χιτσκοκικό «Spellbound», με την ονειρική σεκάνς ανθολογίας που σχεδίασε ο Σαλβαδόρ Νταλί, ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Οθόνες / Νύχτα Αγωνίας: Το trendy δράμα του Χίτσκοκ με τη συμμετοχή του Νταλί

Ο μεγαλοπαραγωγός Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ επιθυμούσε ένα trendy δράμα για την ψυχανάλυση, ενώ ο Άλφρεντ Χίτσκοκ γύρισε άλλο ένα θρίλερ για το σεξ, την ερωτική επιθυμία και τον ρόλο μιας δυναμικής γιατρού, απροστάτευτης σε ένα σεξιστικό ανδροκρατούμενο μικρόκοσμο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αναγέννηση του Jurassic World με ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικά αναχρονιστική

Οθόνες / Jurassic World: Ανακυκλωμένα υλικά, ανακουφιστικό πισωγύρισμα

Ο Κόλιν Τρεβόροου ξεκίνησε δυνατά τη δεύτερη τριλογία του Jurassic σύμπαντος και την έστειλε στον αγύριστο ή περίπου στη μέση του πουθενά, με τους τροποποιημένους δεινοσαύρους αδέσποτους, οπλισμένους κι επικίνδυνους, σε ένα φινάλε με οικολογικές κορόνες, πανηγυρικά χαοτικό, ψευδεπίγραφα απειλητικό και, εν τέλει, εξαιρετικά ανιαρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Οθόνες / Στο «F1», o Μπραντ Πιτ θυμίζει τους σταρ μιας άλλης εποχής

Ο Μπραντ Πιτ, σε έναν μεγαλειώδη αναχρονισμό σε σύγκριση με τους ζορισμένους άνδρες του σύγχρονου κινηματογράφου, παίζει την ψυχούλα που όλοι φανταζόμαστε στο «F1», έναν (καθόλου σκοτεινό) ιππότη της ασφάλτου, ριψοκίνδυνο για το fun της ιστορίας, σε πλήρη έλεγχο της κατάστασης, πιστό στο σχεδόν ερωτικό του ραντεβού με τον φακό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 κινηματογραφικές προβολές-events που δεν πρέπει να χάσετε φέτος το καλοκαίρι

Οθόνες / 10 θρυλικές ταινίες που θα δούμε φέτος στα θερινά

Πέρα από τις ταινίες της διανομής, το καλοκαίρι διεξάγονται events, φεστιβάλ κaι αφιερώματα που (επανα)συστήνουν θησαυρούς από το κινηματογραφικό παρελθόν. Επιλέγουμε μια προβολή από δέκα τέτοιες δράσεις, στις οποίες κάθε σινεφίλ αξίζει να χτυπήσει κάρτα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ