«Nothing Compares»: Για την αποκατάσταση της Sinéad O’ Connor

Nothing Compares: Για την αποκατάσταση της Sinéad O’Connor Facebook Twitter
Κάποτε είχε δηλώσει λεσβία για να το ανασκευάσει μετά, όπως έχει κάνει και με διάφορες άλλες αμφιλεγόμενες δηλώσεις της.
0

ΕΔΩ ΚΑΙ ΛΙΓΕΣ ΜΕΡΕΣ υπάρχει στις πλατφόρμες αυτό το ντοκιμαντέρ για την ιλιγγιώδη και μαρτυρική εν τέλει τροχιά που διέγραψε κάποτε στις κορυφές του ποπ στερεώματος η 55χρονη σήμερα Ιρλανδή ερμηνεύτρια και δημιουργός.

Η επίσημη φεστιβαλική πρεμιέρα της ταινίας όμως είχε γίνει στις αρχές της χρονιάς στο Φεστιβάλ του Sundance, λίγες μόλις μέρες μετά την είδηση της αυτοκτονίας του 17χρονου γιου της. Η ίδια βρισκόταν υπό στενή ψυχιατρική παρακολούθηση, καθώς προηγουμένως είχε δημοσιεύσει κάποια tweets που εκδήλωναν σαφή διάθεση αυτοχειρίας.

Αυτό ήταν μόνο το πιο πρόσφατο επεισόδιο μιας εκτροχιασμένης πορείας και μιας διαρκώς ταραγμένης ζωής που δεν έπαψε να στερείται σκανδάλων και τραγικότητας ακόμα και μετά την απότομη και δραματική πτώση της από τα υψηλά κλιμάκια της φήμης πριν από τριάντα χρόνια, όταν έσκισε κατά τη ζωντανή εμφάνισή της στη διάσημη αμερικανική σατιρική εκπομπή «Saturday Night Live» τη φωτογραφία του τότε Πάπα Ιωάννη Παύλου Β’.

Ο εξοστρακισμός της υπήρξε άμεσος και ανηλεής. Ήταν είκοσι πέντε χρονών. Δύο χρόνια πριν, μετά την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ της και ειδικότερα του επικού σπαραγμού με τίτλο «Nothing Compares 2 U», καθώς και του απολύτως εμβληματικού βίντεο που το συνόδευε, βρέθηκε κυριολεκτικά στην κορυφή του κόσμου, ο οποίος τώρα έμοιαζε να έχει στραφεί μαζικά και με πρωτοφανή αγριότητα εναντίον της.

Παρά τις ευθύνες που έχει επιρρίψει στον Ιρλανδικό Καθολικισμό για την κακοποίησή της από τους γονείς της, δεν δίστασε να χειροτονηθεί η ίδια καθολικός ιερέας, ενώ διαδήλωνε κατά των σεξουαλικών εγκλημάτων του Κλήρου.

Αν υπάρχει μια ειρωνεία (όχι απαραίτητα τραγική, αφήνει όμως μια στυφή γεύση στον θεατή) σε μια ταινία μ’ αυτόν τον τίτλο είναι ότι το τραγούδι που την έκανε ένα από τα πιο διάσημα πρόσωπα στον πλανήτη αναφέρεται μεν, αλλά δεν ακούγεται ποτέ.

Nothing Compares: Για την αποκατάσταση της Sinéad O’Connor Facebook Twitter
Εδώ και λίγα χρόνια έχει προσηλυτιστεί στο Ισλάμ και έχει αλλάξει δύο φορές το όνομά της (πρώτα σε Magda Davitt και μετά σε Shuhada’ Sadaqat), εξακολουθεί όμως να εμφανίζεται ως Sinéad O’Connor, ενώ σύντομα θα κυκλοφορήσει και το ενδέκατο άλμπουμ της.

Δεν γίνεται επίσης καμία απολύτως αναφορά στον άνθρωπο που το έγραψε, τον Prince – τον οποίον κάποτε η ίδια είχε κατηγορήσει ότι της είχε επιτεθεί, μετά όμως το πήρε κι αυτό πίσω. Μόνο μια κάρτα που εμφανίζεται φευγαλέα στους τίτλους τέλους σημειώνει ότι το estate του Prince αρνήθηκε στους δημιουργούς της ταινίας την άδεια χρήσης του κομματιού.

Η φήμη της «τρελής στη σοφίτα» δεν την εγκατέλειψε ποτέ και σ’ αυτό δεν βοήθησαν οι αντιφατικές δηλώσεις και εκδηλώσεις της που κατά καιρούς βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Τέσσερις γάμοι που κράτησαν ελάχιστα, άσχημοι δικαστικοί αγώνες για την κηδεμονία των παιδιών που έχανε τον έναν μετά τον άλλον, απόπειρες αυτοκτονίας, διάγνωση διπολικής διαταραχής, μακρές περίοδοι νοσηλείας. Κάποτε είχε δηλώσει λεσβία για να το ανασκευάσει μετά, όπως έχει κάνει και με διάφορες άλλες αμφιλεγόμενες δηλώσεις της.

Παρά τις ευθύνες που έχει επιρρίψει στον Ιρλανδικό Καθολικισμό για την κακοποίησή της από τους γονείς της, δεν δίστασε να χειροτονηθεί η ίδια καθολικός ιερέας, ενώ διαδήλωνε κατά των σεξουαλικών εγκλημάτων του Κλήρου. Εδώ και λίγα χρόνια έχει προσηλυτιστεί στο Ισλάμ και έχει αλλάξει δύο φορές το όνομά της (πρώτα σε Magda Davitt και μετά σε Shuhada’ Sadaqat), εξακολουθεί όμως να εμφανίζεται ως Sinéad O’Connor, ενώ σύντομα θα κυκλοφορήσει και το ενδέκατο άλμπουμ της.

Όλες αυτές οι αμφισημίες όμως δεν μπορούν να επισκιάσουν το πόσο πραγματικά γενναία και πρωτοπόρος και απολύτως δικαιολογημένη υπήρξε στις δριμύτατες καταγγελίες της ενάντια στον σκοταδισμό που επικρατούσε στην πατρίδα της και τη βάναυση μεταχείριση των γυναικών υπό την αιγίδα της Καθολικής Εκκλησίας.

Θα περνούσε μια δεκαετία σχεδόν από εκείνη τη νύχτα που έσκισε σε παγκόσμια θέα τη φωτογραφία του Πάπα μέχρι να βγουν στη φόρα τα ρυπαρά άπλυτα που χρόνια έκρυβε στους κόλπους του το Βατικανό και τα παρακλάδια του και ακόμα περισσότερα μέχρι να νομιμοποιηθούν στην Ιρλανδία οι αμβλώσεις.

Η ίδια εμφανίζεται όπως είναι σήμερα μόνο στο τέλος της ταινίας, ερμηνεύοντας ένα κομμάτι μαζί με την μπάντα της. Σε όλη τη διάρκεια της ταινίας όμως ακούγεται η τωρινή φωνή της, που μοιάζει σαν να ανήκει σε άνθρωπο που έχει ζήσει περισσότερα από πενήντα πέντε χρόνια σ’ αυτόν τον κόσμο. «Μου ράγισαν την καρδιά και με σκότωσαν», ακούγεται να λέει. «Κι όμως δεν πέθανα. Προσπάθησαν να με θάψουν, αλλά δεν είχαν καταλάβει ότι είμαι σπόρος». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Sinead O’ Connor: Μήπως ήρθε η ώρα της δικαίωσης για όλους τους διασυρμούς που υπέστη;

Οπτική Γωνία / Sinéad O’ Connor: Μήπως ήρθε η ώρα της δικαίωσης για όλους τους διασυρμούς που υπέστη;

Γιατί πραγματικά τερματίστηκε άδοξα η καριέρα της ταλαντούχας γυναίκας που όλοι, εδώ και χρόνια, αρέσκονται να ξεπετάνε ως περίπτωση με τον χαρακτηρισμό «τρελή»; Τις απαντήσεις τις έχει η ίδια και πιο ψύχραιμη και διαυγής από ποτέ γράφει για το κατάδικο της πάθημα στην αποικία της show business.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ