«Φάκελος Βάνκαου» στη Μικρή Επίδαυρο: Άνθρωπος, ζωή, μετά

«Φάκελος Βάνκαου» στη Μικρή Επίδαυρο: Άνθρωπος, ζωή, μετά Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
0

Καθρεφτίζοντας την «Άλκηστη» του Ευριπίδη, αλλά και το «Κοκτέιλ Πάρτι» του Έλιοτ που βασίστηκε σε αυτήν, η Αλεξάνδρα Ρίμπα φωτογραφίζει την παραδομένη στο όνειρο –αλλά και τον εφιάλτη– ευδαιμονία μιας ανώτερης τάξης σε ένα μακρινό μέλλον, οικείο, όσο και ανοίκειο.

Η περίπτωση Βάνκαου (Wahncau): μια γυναίκα βρέθηκε νεκρή σε όρθια στάση. Η συνήθης μεταθανάτια μυϊκή παράλυση αποκαταστάθηκε από μια σπάνια, ακαριαία πτωματική ακαμψία. Επειδή έχουμε συνηθίσει τους νεκρούς οριζοντιωμένους-παραιτημένους από κάθε δικαίωμα και παρουσία, αυτή η γυναίκα μοιάζει να μας απειλεί. Ή να μας υπόσχεται το θαύμα. Σαν την Άλκηστη που «έχει και δεν έχει ξανάρθει, είναι και δεν είναι η Άλκηστη. Μπορείς και ζωντανή και πεθαμένη να την πεις».

Μια έκλειψη ηλίου θα ρίξει το αλλόκοτο φως της σε μια ήσυχη γη στο μέλλον, στα πρόσωπα των ανθρώπων και τα ερείπια των ναών.

Λίγο πριν από την πρεμιέρα στις 5 και 6 Αυγούστου στη Μικρή Επίδαυρο, οι έξι ηθοποιοί της παράστασης «Φάκελος Βάνκαου» του Σύλλα Τζουμέρκα στη Μικρή Επίδαυρο, σε κείμενο του Ηλία Μαγκλίνη, διασχίζουν την πόλη με τα κοστούμια της Μάρλι Αλειφέρη και σχολιάζουν τους ρόλους τους.

Ένα ταξίδι στην ανθρωπότητα του μέλλοντος με τα υλικά του παρελθόντος. Τα ίδια βασανιστικά ερωτήματα από τον Ευριπίδη και την «Άλκηστή» του μέχρι τη δική μας παράσταση σήμερα. Άνθρωπος, ζωή, μετά.

Νικόλας Παπαγιάννης (Ο Πατέρας)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Ένα ταξίδι στην ανθρωπότητα του μέλλοντος με τα υλικά του παρελθόντος. Τα ίδια βασανιστικά ερωτήματα από τον Ευριπίδη και την "Άλκηστή" του μέχρι τη δική μας παράσταση σήμερα. Άνθρωπος, ζωή, μετά. Υπάρχει μια φράση που συναντάμε και στα δυο έργα, που έφτιαξε μέσα μου το λεπτό νήμα μεταξύ του Άδμητου και του Πατέρα στον "Φάκελο Βάνκαου": "Και ζωντανή τη λες και πεθαμένη"».

Άννα Τσακουρίδου (Η Μητέρα)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Στον "Φάκελο Βάνκαου" είμαι μια γυναίκα που πέφτει και ξανασηκώνεται, πέφτει και ξανασηκώνεται με δύναμη. Και αυτό με εμπνέει πολύ».

Βασίλης Κανάκης (Ο Γιος)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Στο έργο μού έκανε εντύπωση η πορεία της μνήμης. Η μνήμη από μία λειτουργία "συντήρησης" εικόνων και εμπειριών για έναν άνθρωπο σε βασικό "συστατικό" για την επαναφορά του. Το έργο αυτό λειτουργεί σαν μια ανασκαφή στις μνήμες μας και ξεθάβει ένα ερώτημα που έθεσε ο Ευριπίδης χιλιάδες χρόνια πριν».

Νίκη Παπανδρέου (Η Κοπέλα)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Στο έργο αναφέρεται πως "ποτέ δεν επιστρέφουμε από ένα ταξίδι οι άνθρωποι που ήμαστε όταν φύγαμε. Κάτι αφήνουμε πίσω μας, εκεί που πήγαμε, και κάτι άλλο φέραμε μαζί μας, από εκεί που ήρθαμε". Κάπως έτσι θα ήθελα να βιώσουν και οι θεατές την παράστασή μας. Ως μια προσωπική μετακίνηση, ένα ξεβόλεμα που θα κάνουν καιρό να ξεχάσουν και που θα αλλάξει κάτι μέσα τους. Ένα ταξίδι στο φως, στο σκοτάδι και ξανά στο φως».

Μαρία Φιλίνη (Η Σύμβουλος)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Υπάρχει μια ρήση του Χάιντεγκερ, που λέει: "Η μήτρα της αυθεντικής σκέψης είναι το θαυμάζειν, το θαυμάζειν για το είναι ενώπιον του είναι. Το θαυμάζειν με την ενέργεια του ερωτάν. Γιατί το ερωτάν είναι η ευλάβεια της σκέψης". Ήταν από τις πρώτες σημειώσεις που κράτησα για την παράσταση και ακόμα, ευλαβικά σχεδόν, ξαναγυρνάω σε αυτήν. Θεωρώ ότι φωτίζει αυτόν τον πρωτόγνωρα ρευστό κόσμο που δημιουργείται επί σκηνής, καθώς και τα πρόσωπα που ζουν μέσα του».

Στέφανος Μουαγκιέ (Το Στέλεχος)

Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα
Φάκελος Βάνκαου Facebook Twitter
Φωτ.: Αλεξάνδρα Ρίμπα

«Ένας ήρωας, κάποια στιγμή, λέει: "Ο ζητών και ευρήσεται". Αγαπώ αυτό το σημείο γιατί, ενώ ο χαρακτήρας βρίσκεται σ’ ένα τελικό σημείο απόγνωσης, βρίσκει, έστω και για λίγο, μια εσωτερική δύναμη που του λέει πως ακόμα κι αν έχει φτάσει στο τέρμα, υπάρχει ίσως μια ελπίδα».

Credits φωτογράφισης:
Φωτογραφίες: Αλεξάνδρα Ρίμπα (instagram: @alexanriba)
Κοστούμια: Μάρλι Αλειφέρη
Μακιγιάζ και κομμώσεις: Εύη Ζαφειροπούλου 
Σχεδιασμός κοσμημάτων: Katerina Vassou
Ευχαριστούμε: Μeuf - Θεοδώρα Χριστοπούλου, Parthenis - Ορσαλία Παρθένη
Καπέλα: Blanc

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Σύλλας Τζουμέρκας 
«Φάκελος Βάνκαου» του Ηλία Μαγκλίνη 
Εμπνευσμένο από την «Άλκηστη» του Ευριπίδη 
Κύκλος Contemporary Ancients

Σκηνοθεσία: Σύλλας Τζουμέρκας
Δραματουργία: Βάσια Ατταριάν
Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου
Πρωτότυπη μουσική: Μάκης Κεντεποζίδης a.k.a. Quetempo 
Κοστούμια: Μάρλι Αλειφέρη
Μακιγιάζ και κομμώσεις: Εύη Ζαφειροπούλου
Βοηθοί σκηνοθέτη: Νίκος Κολιούκος, Αλεξάνδρα Ρίμπα
Εκτέλεση παραγωγής: LΕFOU productions / Βάσια Ατταριάν, Σεραφείμ Ράδης
Ηθοποιοί: Βασίλης Κανάκης, Στέφανος Μουαγκιέ, Νικόλας Παπαγιάννης, Nίκη Παπανδρέου, Άννα Τσακουρίδου, Μαρία Φιλίνη

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
5 & 6 Αυγούστου 2022, 21:30

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Αυτό το Παρασκευοσάββατο η Μικρή Επίδαυρος θα σειστεί από τα γέλια

Θέατρο / «Τουρνέ» του Ευριπίδη Λασκαρίδη: Ένας ξεκαρδιστικός φόρος τιμής στη θεατρική μας κληρονομιά

Στο νέο του έργο, που παρουσιάζεται σήμερα και αύριο στη Μικρή Επίδαυρο, ο ιδιοφυής καλλιτέχνης εντάσσει για πρώτη φορά τον λόγο στην καλλιτεχνική του γλώσσα, σχολιάζοντας μοναδικά τη θεατρική μας κληρονομιά – και τη θεατρική μας παράνοια.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Ρε Κουτλή, θα μας κάνεις να μας αρέσει το θέατρο!»

Θέατρο / «Ρε Κουτλή, θα μας κάνεις να μας αρέσει το θέατρο!»: Backstage στην παράσταση του καλοκαιριού

Η LiFO βρέθηκε στα παρασκήνια της τελευταίας παράστασης του έργου «Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι», που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Κουτλής στο Φεστιβάλ Αθηνών και μέσα σε τέσσερα βράδια έγινε το απόλυτο θεατρικό viral της χρονιάς, ειδικά ανάμεσα στο νεαρό κοινό.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ