ΚΥΡΙΑΚΗ Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ Facebook Twitter
Barbara Kruger, Untitled (Your body is a battleground), 1989.

Barbara Kruger: Έρχεται στην Αθήνα έκθεση με έργα της σπουδαίας φεμινίστριας καλλιτέχνιδας

0

Η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου να ανατρέψει το συνταγματικό δικαίωμα στην άμβλωση γέμισε τα σόσιαλ μίντια του κόσμου με μηνύματα στα οποία πρωταγωνιστούσε το έργο του 1989 της Barbara Kruger «Το σώμα σου είναι πεδίο μάχης».

Η Αμερικανίδα εννοιολογική καλλιτέχνιδα είναι γνωστή για τον συνδυασμό Τύπου και εικόνας που μεταφέρει μια άμεση φεμινιστική πολιτισμική κριτική. Τα έργα της εξετάζουν τα στερεότυπα και τις συμπεριφορές του καταναλωτισμού με κείμενα που τοποθετούνται πάνω σε εικόνες των μέσων μαζικής ενημέρωσης.

«Γυναικεία τέχνη, πολιτική τέχνη, αυτές οι κατηγοριοποιήσεις διαιωνίζουν ένα συγκεκριμένο είδος περιθωριοποίησης στο οποίο αντιστέκομαι. Αλλά ορίζω τον εαυτό μου οπωσδήποτε ως φεμινίστρια», λέει.

Επηρεασμένη από το φεμινιστικό κίνημα της εποχής της, δημιουργεί τα περισσότερα έργα της με ασπρόμαυρες φωτογραφίες, οι οποίες επικαλύπτονται από μια δηλωτική λεζάντα. Οι φράσεις στα έργα της περιλαμβάνουν συχνά αντωνυμίες όπως «εσείς», «εγώ», «εμείς» και «αυτοί», απευθυνόμενες στις πολιτισμικές κατασκευές της εξουσίας, της ταυτότητας και της σεξουαλικότητας.

Ηχηρά, θαρραλέα και καίριας σημασίας, τα έργα της παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση που εκτείνεται σε όλη την πανεπιστημιούπολη του LACMA.

Με τίτλο «Barbara Kruger: Thinking of You. I Mean Me. I Mean You» παρουσιάζεται το έργο μιας από τις πιο σημαντικές καλλιτέχνιδες της εποχής μας. Η έκθεση αυτή, που καλύπτει τέσσερις δεκαετίες, είναι η μεγαλύτερη και πιο ολοκληρωμένη παρουσίαση του έργου της Kruger εδώ και 20 χρόνια – εκτείνεται από τα μονοκάναλα βίντεό της από τη δεκαετία του 1980 έως τις ψηφιακές παραγωγές των δύο τελευταίων δεκαετιών και περιλαμβάνει μεγάλης κλίμακας περιτυλίγματα δωματίων από βινύλιο, πολυκάναλες εγκαταστάσεις βίντεο και ηχοτοπία. Την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε και η έκθεση με έργα της στην Πέτρινη Αποθήκη του ΟΛΠ, τον Σεπτέμβριο στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Πειραιάς Artport ΙΙ»

Ως ενεργή καταναλωτής και άγρυπνη θεατής της δημοφιλούς κουλτούρας, η Κρούγκερ καταπιάνεται με τους επιταχυνόμενους τρόπους με τους οποίους οι εικόνες και οι λέξεις ρέουν ακαριαία μέσω των μέσων ενημέρωσης και τον τρόπο με τον οποίο αναπαράγονται.

Επηρεασμένη από το φεμινιστικό κίνημα της εποχής της, δημιουργεί τα περισσότερα έργα της με ασπρόμαυρες φωτογραφίες, οι οποίες επικαλύπτονται από μια δηλωτική λεζάντα. Οι φράσεις στα έργα της περιλαμβάνουν συχνά αντωνυμίες όπως «εσείς», «εγώ», «εμείς» και «αυτοί», απευθυνόμενες στις πολιτισμικές κατασκευές της εξουσίας, της ταυτότητας και της σεξουαλικότητας.

Η Barbara Kruger ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες και είναι καθηγήτρια στη Σχολή Τεχνών και Αρχιτεκτονικής του UCLA. Γεννήθηκε το 1945 στο Νιούαρκ του Νιου Τζέρσεϊ. Πέρασε έναν χρόνο στο Πανεπιστήμιο Syracuse το 1964 και ένα εξάμηνο στη Σχολή Parsons School of Design στη Νέα Υόρκη το 1965, όπου σπούδασε με την Diane Arbus και τον γραφίστα Marvin Israel.

Το 1966 εργάστηκε στο σχεδιαστικό τμήμα του περιοδικού «Mademoiselle» ως επικεφαλής σχεδιάστρια. Για την επόμενη δεκαετία, η Kruger συντηρούσε τον εαυτό της ως γραφίστρια, δουλεύοντας για περιοδικά και κάνοντας σχέδια για εξώφυλλα βιβλίων Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, ανέπτυξε ενδιαφέρον για την ποίηση, παρακολουθώντας αναγνώσεις και γράφοντας.

Τα πρώτα έργα τέχνης της χρονολογούνται από το 1969. Μεγάλα υφαντά τοίχου από νήματα, χάντρες, πούλιες, φτερά και κορδέλες, αποτελούν παράδειγμα της φεμινιστικής ανάκτησης της χειροτεχνίας κατά την περίοδο αυτή. Ανάμεσα στα πιο διάσημα έργα της είναι το «I shop, therefore I am» (Ψωνίζω, άρα υπάρχω), 1987, και το «Your body is a battleground» (Το σώμα σου είναι πεδίο μάχης), 1985.

Η Kruger ασκεί κριτική στην επιθυμία του καταναλωτισμού με αφίσες σε διαφημιστικές πινακίδες σε δημόσια πάρκα, πλατφόρμες σιδηροδρομικών σταθμών και άλλους δημόσιους χώρους. Ενώ πειραματίστηκε με βίντεο, φιλμ, ήχο και προβολές και πήρε μέρος στην Μπιενάλε Whitney το 1973, ένιωθε απομακρυσμένη από τις αυξανόμενες κοινωνικές και πολιτικές ανησυχίες της.

Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ Facebook Twitter
Η Barbara Kruger. Φωτο: Swen Pförtner/ Getty Images

Το φθινόπωρο του 1976, εγκατέλειψε την καλλιτεχνική δημιουργία και μετακόμισε στο Μπέρκλι της Καλιφόρνιας, όπου δίδαξε στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας για τέσσερα χρόνια και εμβάθυνε στα γραπτά του Βάλτερ Μπένγιαμιν και του Ρολάν Μπαρτ.

Αργότερα, ανέπτυξε ενδιαφέρον για τη φωτογραφία και το 1977 δημιούργησε αρκετές σειρές ασπρόμαυρων λεπτομερειών αρχιτεκτονικών εξωτερικών χώρων σε συνδυασμό με δικές της κειμενικές εκφράσεις για τον φεμινισμό. Όταν στα τέλη της δεκαετίας του ’70 σταμάτησε να φωτογραφίζει, άρχισε να χρησιμοποιεί στην τέχνη της εικόνες που βρέθηκαν, κυρίως από αμερικανικές πηγές έντυπων μέσων των μέσων του αιώνα, με λέξεις που χρησιμοποιούνται ως κολάζ και τοποθετούνται πάνω στις εικόνες.

Μερικά παραδείγματα τέτοιων κολάζ είναι το «Untitled (Perfect)» του 1980, που απεικονίζει το κορμί μιας γυναίκας, με τα χέρια ενωμένα σε προσευχή, θυμίζοντας την Παναγία και συμβολίζοντας την ενσάρκωση της υποταγμένης θηλυκότητας.

Αυτά τα πρώιμα κολάζ, στα οποία η Kruger χρησιμοποίησε τεχνικές που είχε τελειοποιήσει ως γραφίστρια, εγκαινίασαν τις συνεχείς πολιτικές, κοινωνικές και κυρίως φεμινιστικές προκλήσεις και σχόλια της καλλιτέχνιδας για τη θρησκεία, τη σεξουαλικότητα, τα φυλετικά και έμφυλα στερεότυπα, την καταναλωτική κοινωνία και τον πολιτισμό.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η Kruger τελειοποίησε ένα χαρακτηριστικό προπαγανδιστικό στυλ, καθώς χρησιμοποίησε περικομμένες, μεγάλης κλίμακας ασπρόμαυρες φωτογραφικές εικόνες με κόκκινες γραμμές κειμένου. Η συμπερίληψη προσωπικών αντωνυμιών σε έργα όπως το «Untitled (Your Gaze Hits the Side of My Face)», 1981, εμπλέκει τους θεατές μπερδεύοντας κάθε σαφή αντίληψη για το ποιος μιλάει.

Αυτά τα αυστηρά συγκροτημένα ώριμα έργα λειτουργούν με επιτυχία σε οποιαδήποτε κλίμακα. Η ίδια ενίσχυσε την παραγωγή τους σε ομπρέλες, tote bags, καρτ-ποστάλ, κούπες, μπλουζάκια, αφίσες κ.ο.κ., θέλοντας να μπερδέψει τα όρια μεταξύ τέχνης και εμπορίου και εφιστώντας την προσοχή στον ρόλο της διαφήμισης στον δημόσιο διάλογο.

Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ Facebook Twitter
Barbara Kruger, Untitled (Half Life), 2015, vinyl, Courtesy Barbara Kruger, © Barbara Kruger

Το 1990, η Barbara Kruger σκανδάλισε την ιαπωνοαμερικανική κοινότητα του Λος Άντζελες με την πρότασή της να ζωγραφίσει ένα τμήμα της εθνικής σημαίας των ΗΠΑ, συνοδευόμενη από ορισμένες προκλητικές ερωτήσεις.

Μετά από αυτό το έργο, επέκτεινε τις αισθητικές της αναζητήσεις στην τέχνη, δημιουργώντας δημόσιες εγκαταστάσεις των έργων της σε γκαλερί, μουσεία, δημοτικά κτίρια, σιδηροδρομικούς σταθμούς και πάρκα, καθώς και σε λεωφορεία και διαφημιστικές πινακίδες σε όλο τον κόσμο. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1990, η Kruger ενσωμάτωσε τη γλυπτική στη συνεχή κριτική της στη σύγχρονη αμερικανική κουλτούρα.

Το 1994, το έργο της Kruger «L'empathie peut changer le monde» (Η ενσυναίσθηση μπορεί να αλλάξει τον κόσμο) εγκαταστάθηκε στην πλατφόρμα ενός σιδηροδρομικού σταθμού στο Στρασβούργο της Γαλλίας.

Έναν χρόνο αργότερα, μαζί με τους αρχιτέκτονες Henry Smith-Miller και Laurie Hawkinson και τον αρχιτέκτονα τοπίου Nicholas Quennell, σχεδίασε τα γλυπτά γράμματα μήκους 60 μέτρων «PictureThis» για μια σκηνή και ένα υπαίθριο αμφιθέατρο στο Μουσείο Τέχνης της Βόρειας Καρολίνας, ενώ σε ένα site-specific έργο που δημιούργησε στο Μουσείο Τέχνης Parrish το 1998, τοποθέτησε στην πρόσοψη του μουσείου έντονα κόκκινα γράμματα που έγραφαν: «You belong here» (Ανήκεις εδώ).

Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ Facebook Twitter
Barbara Kruger, Untitled (We Don’t Need Another Hero) (1987). Courtesy of the artist and Sprüth Magers

Στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2005 εγκατέστησε μια ψηφιακά εκτυπωμένη τοιχογραφία από βινύλιο σε ολόκληρη την πρόσοψη του ιταλικού περιπτέρου με επιγραφές «Προσποιήσου ότι τα πράγματα πάνε όπως τα έχεις σχεδιάσει» και «Ο Θεός είναι με το μέρος μου – μου το είπε».

Τα επόμενα χρόνια η Kruger χρησιμοποίησε επίσης ταινίες για να κάνει την καλλιτεχνική της δήλωση. Το βίντεο της «Plenty», 2008, χρησιμοποίησε διαφημίσεις για να σχολιάσει τον καταναλωτισμό, ως μέρος της viral έκθεσης δημόσιας τέχνης «Women in the City», 2008, του Los Angeles County Museum of Art.

Μια από τις τελευταίες της εμβληματικές εγκαταστάσεις το 2012, με τίτλο «Belief+Doubt» (Πίστη+Αμφιβολία) καταλάμβανε 620 τ.μ. στο Hirshhorn Museum and Sculpture Garden στην Ουάσινγκτον.

Γραμμένα με γραμματοσειρά Futura Bold ή Helvetica Extra Bold, σε μαύρες, λευκές ή κόκκινες γραμμές κειμένου, τα μηνύματά της σήμερα παίζουν τον ρόλο των μέσων μαζικής ενημέρωσης και της πολιτικής ιδωμένο από την άλλη πλευρά, με μια γλώσσα εντυπωσιακή, έγκυρη και άμεση, που μας προτρέπει να αναρωτηθούμε για τις δικές μας θέσεις, να αμφισβητήσουμε και να αλλάξουμε τα συστήματα που μας περιέχουν.

Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ Facebook Twitter
Barbara Kruger, Untitled (Know nothing, Believe anything, Forget everything), 1987/2014 digital print on vinyl, National Gallery of Art, Washington, © Barbara Kruger
Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ Facebook Twitter
Barbara Kruger, Untitled (I shop therefore I am), 1987.
Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ Facebook Twitter
Untitled (You Construct Intricate Rituals Which Allow You to Touch the Skin of Other Men) (1980). Courtesy of the artist and Sprüth Magers
Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ Facebook Twitter
Barbara Kruger, Untitled (We have received orders not to move), 1982, Susan Bay-Nimoy and Leonard Nimoy, Courtesy Mary Boone Gallery, New York © Barbara Kruger
Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ Facebook Twitter
Barbara Kruger, Untitled (Just be yourself), 1999-2000.
Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ Facebook Twitter
Barbara Kruger, Untitled (Your Gaze Hits the Side of My Face) (1981). Courtesy of the artist and Sprüth Magers
Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ Facebook Twitter
Untitled (Stripe 2) (2019). Courtesy of the artist and Sprüth Magers
Barbara Kruger: Μια φεμινίστρια καλλιτέχνιδα του 20ού αιώνα πιο επίκαιρη από ποτέ Facebook Twitter
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ