Βάκιλοι, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: H Ανίκα Γι στην Tate Modern

Βάκιλοι, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: H Ανίκα Γι στην Tate Modern Facebook Twitter
Η Ανίκα Γι | courtesy Hyundai Commission
0

Το 2017 οι ΝΥΤ έγραφαν για μια καλλιτέχνιδα που είχε εφεύρει ένα νέο είδος εννοιολογικής τέχνης. Το όνομά της είναι Ανίκα Γι, κατάγεται από τη Σεούλ και κάθε φορά αφήνει κυριολεκτικά άφωνο το κοινό με τη χρήση ανορθόδοξων υλικών που θα μπορούσαν να αποτελούν ένα πιάτο σε εστιατόριο μοριακής γαστρονομίας, π.χ. κάποτε παρουσίασε λουλούδια τηγανισμένα σε τεμπούρα.

Το 2011 παρουσίασε ένα έργο που, μεταξύ άλλων, αποτελούνταν από ληγμένο γάλα σε σκόνη, αντικαταθλιπτικά, ουσία φοινικόδεντρου και ψείρες θάλασσας, ενώ το 2015 ζήτησε από εκατό φίλες και συναδέλφους να καθαρίσουν το σώμα τους για να συλλέξει δείγματα βακτηρίων. Στη συνέχεια, μια βιολόγος από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης συνδύασε τα δείγματα, δημιουργώντας ουσιαστικά «ένα είδος φανταστικών υπερ-βακτηρίων» όπως το είπε η Γι, το οποίο χρησιμοποίησε ως χρώμα.

Είναι τέχνη αυτό; Προφανώς είναι, και μάλιστα αναγνωρισμένη. Η Ανίκα Γι κέρδισε το Hugo Boss 2016, ένα βραβείο που προηγουμένως είχαν πάρει καλλιτέχνες όπως η Tacita Dean και ο Paul Chan, έκανε έκθεση στο Γκουγκενχάιμ και πήρε μέρος στην Μπιενάλε του Whitney.

Η πενηντάχρονη σήμερα Γι, αφού δούλεψε για χρόνια στη μόδα, μετά τα τριάντα της αποφάσισενα να κάνει κάτι που απλώς φάνταζε τρελό, να πειραματιστεί και να βρει τον χώρο της στον κόσμο της τέχνης, χρησιμοποιώντας εργαλεία που άλλοι καλλιτέχνες της γενιάς της αγνοούσαν σε μεγάλο βαθμό, ιδιαίτερα την επιστήμη και το άρωμα. Η Γι, μη έχοντας φοιτήσει σε σχολή τέχνης, δηλώνει ευγνώμων που δεν «υπερφορτώθηκε με ιστορικές παραμέτρους της τέχνης», περιγράφει τις πρώτες της προσπάθειες ως παραγωγικά αφελείς και δεν τηρεί «ό,τι επιτρέπεται και ό,τι απαγορεύεται».

Η ίδια υποστηρίζει ότι η δουλειά της είναι φορτισμένη τόσο συναισθηματικά όσο και πολιτικά και ότι, χρησιμοποιώντας την έννοια της όσφρησης και τις οσμές, κρίνει τον θεσμικό σεξισμό, την πολιτιστική εμμονή μας με την καθαριότητα και τις αποδεκτές δομές εξουσίας του ίδιου του κόσμου της τέχνης.

Σχεδόν καθημερινά πηγαίνει σε εργαστήρια και συνεργάζεται με ερευνητές. Όταν φεύγει από το εργαστήριο, λέει ότι ποτέ δεν ξέρει τα αποτελέσματα της δουλειάς της ημέρας, το έργο της μεταλλάσσεται διαρκώς.

«Δουλεύουμε με παρόμοιο τρόπο» λέει, συγκρίνοντας τους καλλιτέχνες με τους επιστήμονες. «Απλώς έχουμε αντίστροφα χρονοδιαγράμματα. Οι επιστήμονες κάνουν μια υπόθεση και περνούν τα επόμενα είκοσι ή τριάντα χρόνια της καριέρας τους προσπαθώντας να την αποδείξουν, ενώ οι καλλιτέχνες, μέχρι το τέλος της καριέρας τους, δεν θα καταλάβουν ποτέ πραγματικά ποια ήταν η αρχική τους υπόθεση».

Το 2015 παρουσίασε στην Kunsthalle της Βασιλείας το «άρωμα της λήθης», που δημιούργησε σε συνεργασία με έναν Γάλλο αρωματοποιό. Ο σχεδιασμός του ξεκίνησε με την προοπτική ενός εμβρύου σε αμνιακό σάκο κατά νου. Ο συνοδευτικός κατάλογος δημιουργήθηκε σε χαρτί από λιβάνι, εμποτισμένο με το άρωμα. Οι επισκέπτες ενθαρρύνθηκαν να αγοράσουν το βιβλίο και να το κάψουν μετά την ανάγνωση.

Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
«Grabbing at Newer Vegetables», 2015, έργο με χρώμα από τον ιδρώτα 100 γυναικών | Courtesy of the artist, 47 Canal, New York, and the Kitchen, New York.

Η ίδια υποστηρίζει ότι η δουλειά της είναι φορτισμένη τόσο συναισθηματικά όσο και πολιτικά και ότι, χρησιμοποιώντας την έννοια της όσφρησης και τις οσμές, κρίνει τον θεσμικό σεξισμό, την πολιτιστική εμμονή μας με την καθαριότητα και τις αποδεκτές δομές εξουσίας του ίδιου του κόσμου της τέχνης.

Παρόλο που η περιγραφή των έργων της δυσκολεύει αφάνταστα τους πάντες, προκαλούν έντονα την επιθυμία στους επισκέπτες να τα αγγίξουν και να τα μυρίσουν. Είναι μια τέχνη που για να την καταλάβεις πρέπει να τη βιώσεις. Κατά τη γνώμη της, η δουλειά της, που περιλαμβάνει την όσφρηση, είναι ένα είδος φεμινιστικής παρέμβασης σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο που έχει δώσει προνομιακή θέση στο βλέμμα.

«Η μυρωδιά έχει πολύ πιο στενή σχέση με τις γυναίκες και νομίζω ότι είναι λάθος να την υποβιβάζουμε με αυτόν τον τρόπο», λέει. Η σχέση της με τα αρώματα, και μάλιστα τα επώνυμα, ξεκίνησε μέσα στο ίδιο της το σπίτι. Η μητέρα της, η οποία είχε μεγάλη αγάπη για τα επώνυμα αρώματα, εργαζόταν σε μια βιοϊατρική εταιρεία και οι συζητήσεις με αυτήν και τις τρεις αδελφές της γι' αυτά ήταν αληθινά «άγριες».

Η Ανίκα Γι ξέρει ότι το έργο της είναι αντιεμπορικό και εφήμερο. Η ανταπόκριση, δε, σε αυτό, ένα κράμα απορίας και δέους. Ωστόσο η άνοδός της στον χώρο της τέχνης υπήρξε γρήγορη και, από πολλές απόψεις, μοναδική.

Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Εργαστηριακό πιάτο (τρυβλίο Πέτρι) που περιέχει καλλιέργειες βακτηρίων από ένα έργο σε εξέλιξη της Aνίκα Γι, 2015. Φωτο: Joerg Lohse.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Εργαστηριακό πιάτο (τρυβλίο Πέτρι) που περιέχει καλλιέργειες βακτηρίων από ένα έργο σε εξέλιξη της Aνίκα Γι, 2015. Φωτο: Joerg Lohse.

Η πειραματική της προσέγγιση βασίζεται στη βιολογία, τη βιοχημεία, την ανθρωπολογία και τη φιλοσοφία. Το έργο της δείχνει ένα παρόν σε σχέση με το κοινό μέλλον μας. Αυτό περιλαμβάνει την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης, την κλιματική αλλαγή και τη μετανάστευση. Τα έργα της διερευνούν τον τρόπο που μαθαίνουμε και διαπραγματευόμαστε το περιβάλλον μας, ενώ χρησιμοποιεί τις αισθήσεις ως όχημα για να εκθέσει τα αποτελέσματα της συγχώνευση τεχνολογίας και βιολογίας.

Η Tate Modern έχει παρουσιάσει στο Turbine Hall, από τότε που άνοιξε, το 2000, μερικά αξέχαστα, πολυσυζητημένα και σημαντικά έργα σύγχρονης τέχνης, τα οποία είδαν εκατομμύρια επισκέπτες. Η επόμενη ανάθεση που έχει κάνει στην Ανίκα Γι θα παρουσιαστεί εκεί από τις 12 Οκτωβρίου 2021 έως τις 16 Ιανουαρίου 2022.

Σύμφωνα με την περιγραφή του μουσείου, πρόκειται για μια επίκαιρη τέχνη που προκαλεί ανησυχία και εξετάζει τη βιοπολιτική και τη σχέση μεταξύ ζωντανών και μη ζωντανών όντων μέσω των μικροβιολογικών διεργασιών και της παθογόνου εξάπλωσης και μετάδοσής τους. Είναι μια τέχνη περίεργη, ίσως πρωτοποριακή, αλλά σε κάθε περίπτωση ενδιαφέρουσα. Άλλωστε, κανένας δεν γνωρίζει ακόμα πώς θα μυρίζει η αίθουσα όταν φτάσει εκεί.

Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Αρώματα της Ανίκα Γι με τίτλο «Biography». Courtesy of the artist.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Η εγκατάσταση «Biologizing the machine», 2019 | Courtesy Hyundai Commission
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Aνίκα Γι, «Force Majeure», 2017. Φωτο: Joerg Lohse
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Aνίκα Γι, «Life serves up the occasional pink unicorn», 2013. Courtesy of the Cleveland Museum of Art.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Aνίκα Γι, «Flavor Potentiator», 2019. Courtesy of the artist.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Aνίκα Γι, «Living and dying in the bacteriacene», 2019. Courtesy of the artist and Gladstone Gallery, New York / Brussels.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Aνίκα Γι, «Washing away of wrongs», 2014. Courtesy of the artist.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
«Maybe she’s born with it», 2015, λουλούδια τηγανισμένα σε τεμπούρα | Courtesy of the artist, 47 Canal, New York, and Kunsthalle Basel, Basel.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
«Odor in the Court», 2015, μια εγκατάσταση με τη μονογραφία της από χαρτί λιβανιού να καίγεται | Courtesy of the artist, 47 Canal, New York, and Kunsthalle Basel, Basel.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
«Le Pain Symbiotique» | Courtesy of the artist, 47 Canal, New York, and Fridericianum, Kassel.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Aνίκα Γι, «Force Majeure», 2017 (λεπτομέρεια). Courtesy of the artist and 47 Canal, New York. Photo by David Heald. © Solomon R. Guggenheim Foundation. Courtesy of the Solomon R. Guggenheim Museum.
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Anicka Yi, «We have never been individual», Exhibition view Gladstone Gallery-Brussels, 2019, Courtesy the artist and Gladstone Gallery
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Anicka Yi, -30,000 yr Ρleistocene Ρark, 2018. Φωτο: Joerg Lohse
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Anicka Yi, «Escape from the Shade IV», 2016. Image courtesy of The Fridericianum
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Anicka Yi, «Shameplex», 2015. Courtesy of Kunsthalle Basel
Βάκιλοι, μικρόβια, αντικαταθλιπτικά και τέχνη: Ο κόσμος της Ανίκα Γι στη μεγαλύτερη εγκατάσταση στην Tate Modern Facebook Twitter
Anicka Yi, «We have never been individual», Exhibition view Gladstone Gallery-Brussels, 2019, Courtesy the artist and Gladstone Gallery
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ