Αδερφές και «παλικάρια»

KAPOUTZIDIS Facebook Twitter
Στην Ελλάδα της καταναγκαστικής ντουλάπας και των μοχθηρών ψιθύρων, αυτές του οι κουβέντες ήταν ένα ξεκάθαρο βήμα μπροστά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

ΌΠΩΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ της πρόσφατης τελετής των Όσκαρ από την οποία τελικά, ειδικά για όσους δεν την παρακολούθησαν (αλλά και για τους περισσότερους από αυτούς που την παρακολούθησαν) έμεινε μόνο ο θορυβώδης απόηχος από το μνημειώδες χαστούκι του Γουίλ Σμιθ στον Κρις Ροκ, έτσι και για όσους δεν είδαν την προχθεσινή Eurovision τους περίμεναν αργότερα στα social media οι «αντιδράσεις» από την προβοκατόρικα αυτοαναφορική ατάκα του Γιώργου Καπουτζίδη την ώρα της μετάδοσης. 

Μόνο που δεν ήταν ακριβώς ξεκάθαρο ευθύς εξαρχής το τι είχε πει ακριβώς, αφού ολόκληρο το σχετικό απόσπασμα θεωρήθηκε κάπως… περιφραστικό για επικεφαλίδα ή για meme, με αποτέλεσμα να έχει συμπυκνωθεί σε κάτι που θα μπορούσε άνετα να παρερμηνευτεί: «Είμαι καλή αδερφή» ή κάπως έτσι.

Ακολούθως βέβαια έγινε σαφές ότι είχε πει επί λέξει: «Την Πέμπτη που σχολίαζα τη Σουηδία, κάποιος μου έγραψε ότι είμαι κακιά αδερφή. Που αδερφή είμαι, αλλά είμαι καλή. Και όμορφη κι έξυπνη και πετυχημένη».

Ειδικά η τελευταία φράση («και όμορφη…» κλπ) νομίζω ήταν όλα τα λεφτά και ακριβώς στον στόχο: το τελειωτικό χτύπημα σε όσους είχαν πάθει αναφυλαξία μετά από αυτό το αναπάντεχο σχόλιο «επί προσωπικού» ζωντανά στον αέρα. 

Δεν είναι δημοσιογράφος όμως, ούτε και ο διαγωνισμός τραγουδιού της Eurovision είναι τα μπαλέτα Μπολσόι (τυχαία η ρωσική αναφορά), όσο συναρπαστική κι αν ακούγεται η προοπτική να έλεγε κάτι αντίστοιχο ζωντανά στον αέρα ο Αλέξης Κωστάλας.

Κάποιοι του χρέωσαν ότι δεν ήταν ορθό να περιαυτολογήσει εν ώρα εργασίας (σε δημόσιο φορέα), ούτε να απευθυνθεί έτσι ανέμελα σ’ έναν μέσο συντηρητικό θεατή, τεστάροντας τα ομοφοβικά αντανακλαστικά του μεγάλου κοινού.

Δεν είναι δημοσιογράφος όμως, ούτε και ο διαγωνισμός τραγουδιού της Eurovision είναι τα μπαλέτα Μπολσόι (τυχαία η ρωσική αναφορά), όσο συναρπαστική κι αν ακούγεται η προοπτική να έλεγε κάτι αντίστοιχο ζωντανά στον αέρα ο Αλέξης Κωστάλας. Άλλοι πάλι, ευσεβείς και τυπολάτρες, επιστράτευσαν το αμίμητο και άμεσα αυτοαναιρούμενο επιχείρημα: «Έχει βγει να πει ποτέ κανείς ότι είναι στρέιτ;» – μια σοβαροφανής παραλλαγή του κλασικού «δεν με νοιάζει τι κάνουν σπίτι τους, αλλά όχι και στα μούτρα μας, παρακολουθούν και μικρά παιδιά».     

Υπήρξαν όμως και κάποιες επικρίσεις «εκ των έσω» ή «εξ αριστερών» που έκαναν λόγο για νορμαλοποίηση μιας λούμπεν και προσβλητικής ορολογίας («αδερφή») που ανήκει στην εποχή του Ηλία Πετρόπουλου, δεν συνάδει με τη σύγχρονη queer αντίληψη και υπονομεύει τις κατακτήσεις της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας.

Κάποιοι άλλοι το ξεχείλωσαν ακόμα πιο πολύ, αφήνοντας υπονοούμενα περί τοκενισμού (tokenism) και pinkwashing, ότι δηλαδή ο Γιώργος Καπουτζίδης ανήκει σε εκείνους τους «συστημικούς» γκέι που χρησιμοποιούνται από την πολιτεία (που ακόμα δεν έχει θεσμοθετήσει τον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών) για να μας ρίχνει στάχτη στα μάτια προβάλλοντας ένα ευαισθητοποιημένο και πολιτισμικά πολύμορφο προσωπείο. 

Ενώ όμως μπορεί να έχουν (αλλού) τη θέση τους τέτοιες ενστάσεις, δεν νομίζω ότι ταιριάζουν εν προκειμένω. Ο Καπουτζίδης τόλμησε να εκφράσει κάτι σημαντικό και το έκανε με τον πλέον ταιριαστό για την περίσταση τρόπο: υπό μορφή απόκρισης σε ένα επίμονο και κακόβουλο κλισέ, και με την ελαφρότητα που υπαγορεύει η πλατφόρμα που του δόθηκε.

Στην Ελλάδα της καταναγκαστικής ντουλάπας και των μοχθηρών ψιθύρων, αυτές του οι κουβέντες ήταν ένα ξεκάθαρο βήμα μπροστά. Όπως είπε κι ο ίδιος ολοκληρώνοντας τη μικρή αλλά αποτελεσματική αυτή προβοκάτσια: «Μη σοκάρεστε, μη σοκάρεστε. Αυτά πρέπει να τα συζητάμε. Και να τα συζητάμε ανοιχτά. Αν δεν τα συζητήσουμε, δεν θα τα αντιμετωπίσουμε ποτέ».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Σέρρες» του Γ. Καπουτζίδη: Μπορεί μια σειρά να πολεμήσει την τοξικότητα της ελληνικής οικογένειας;

Οθόνες / «Σέρρες» του Γιώργου Καπουτζίδη: Μπορεί μια σειρά να πολεμήσει την τοξικότητα της ελληνικής οικογένειας;

Είδαμε τα δύο πρώτα επεισόδια της νέας σειράς του Γιώργου Καπουτζίδη που φιλοδοξεί, τοποθετώντας έναν γκέι χαρακτήρα στο επίκεντρο της ιστορίας, να πυροδοτήσει συζητήσεις που μόνο καλό θα κάνουν στην ελληνική κοινωνία.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ