Εξάγωνο: Το νέο μουσείο της Μόσχας από την ανακαίνιση των σοβιετικών περιπτέρων στο πάρκο Γκόρκι

Εξάγωνο: Το νέο μουσείο της Μόσχας από την ανακαίνιση των ιστορικών σοβιετικών περιπτέρων στο πάρκο Γκόρκι Facebook Twitter
Το νέο Εξάγωνο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης | (Courtesy SANAA/Garage Museum of Contemporary Art)
0

Η Μόσχα υπερηφανεύεται για το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Garage που ίδρυσαν η Ντάσα Ζούκοβα-Νιάρχου με τον τέως σύζυγό της Ρομάν Αμπράμοβιτς και εδώ και 13 χρόνια συστήνει στους κατοίκους της ρωσικής πρωτεύουσας τον αφρό της σύγχρονης τέχνης.

Το μουσείο ανακοίνωσε την επέκτασή του στο γειτονικό, διάσημο πάρκο Γκόρκι και συγκεκριμένα στο περίφημο, ιστορικό εξάγωνο περίπτερο που βρίσκεται εκεί. Την επέκταση, η οποία θα προσθέσει άλλα 9.500 τ.μ. ωφέλιμου εκθεσιακού και κοινόχρηστου χώρου, έχουν αναλάβει οι Ιάπωνες αρχιτέκτονες Kazuyo Sejima και Ryue Nishizawa της αρχιτεκτονικής φίρμας SANAA.

Το Μουσείο Garage μετακόμισε το 2015 στο σημερινό του σπίτι, ένα εστιατόριο σε σχήμα κύβου χτισμένο το 1968, που απέκτησε νέα πρόσοψη χάρη στην αρχιτεκτονική παρέμβαση του Ρεμ Κούλχαας.

«Το Εξάγωνο έχει μια ιδιαίτερη γοητεία την οποία προσπαθήσαμε να διατηρήσουμε στη σχεδίασή μας. Διατηρούμε τη μορφή και την οργάνωση του αρχικού κτιρίου, αλλά το 1923, τα έξι περίπτερα ήταν υπαίθρια. Μια μεγάλη πρόκληση ήταν πώς να διατηρήσουμε αυτή την αίσθηση στο νέο κτίριο».

Σε απόσταση αναπνοής στο πάρκο Γκόρκι βρίσκεται το εξάγωνο περίπτερο που χτίστηκε για την Πανρωσική Έκθεση Γεωργικών και Χειροτεχνικών Βιομηχανιών το 1923. Σχεδιάστηκε από τους αρχιτέκτονες Ivan Zholtovsky, Viktor Kokorin και Mikhail Parusnikov, που είχαν σκοπό να αναδείξουν τη δύναμη της ρωσικής γεωργίας και χειροτεχνίας και να αποτυπώσουν ένα αισιόδοξο όραμα για το μέλλον. Το εξάγωνο περίπτερο άλλαξε πολλές χρήσεις -έγινε εστιατόριο και καφέ, μεταξύ άλλων- τις δεκαετίες μετά το 1999, αφού είχε κηρυχθεί ορόσημο της πόλης της Μόσχας από την κυβέρνηση.

Εξάγωνο: Το νέο μουσείο της Μόσχας από την ανακαίνιση των ιστορικών σοβιετικών περιπτέρων στο πάρκο Γκόρκι Facebook Twitter
Ο κοινόχρηστος χώρος μεταξύ των περιπτέρων | (Courtesy SANAA/Garage Museum of Contemporary Art)

Το Εξάγωνο, όπως ονομάζεται, αποτελείται από έξι αίθουσες διπλού ύψους με αέτωμα, με την καθεμία να πλαισιώνεται από μονόροφες πτέρυγες που ενώνουν μεταξύ τους τις αίθουσες. Σχηματίζει ένα τεράστιο εξάγωνο που περικλείει ένα κεντρικό προαύλιο και ήταν ο μοναδικός εκθεσιακός χώρος πλαισιωμένος με σκυρόδεμα, ενώ η ξυλεία που είχε αρχικά χρησιμοποιηθεί είχε από καιρό σαπίσει. Τώρα θα αποκατασταθεί και θα προσαρμοστεί στα σύγχρονα πρότυπα, διατηρώντας την ονομασία του.

«Το Garage συνεχίζει να υπερασπίζεται ένα έργο που είναι συνυφασμένο με την έννοια "σύγχρονο" και "συνεργατικό"», δήλωσε η συλλέκτρια έργων τέχνης και συνιδρύτρια του μουσείου Ντάσα Ζούκοβα. «Το Εξάγωνο, που σχεδιάστηκε αρχικά από τον θρυλικό Ρώσο αρχιτέκτονα Ιβάν Ζολτόφσκι, θα αναβιώσει από το στοχαστικό και ευαίσθητο σχέδιο της SANAA, επιτρέποντας στο Garage να εδραιωθεί στη ρωσική ιστορία, ενώ θα επεκταθεί στην τρέχουσα παγκόσμια συζήτηση. Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι το κτίριό μας αντικατοπτρίζει τη συνεχή έρευνά μας σχετικά με τη λειτουργία, τον σκοπό και την ευθύνη του σύγχρονου μουσείου».

Εξάγωνο: Το νέο μουσείο της Μόσχας από την ανακαίνιση των ιστορικών σοβιετικών περιπτέρων στο πάρκο Γκόρκι Facebook Twitter
Η είσοδος ενός από τα περίπτερα του Εξαγώνου | (Courtesy SANAA/Garage Museum of Contemporary Art)

Οι συγκεκριμένες αναλογίες του Ζολτόφσκι θα διατηρηθούν, όπως και οι εσωτερικοί προσανατολισμοί μονού και διπλού ύψους εντός κάθε κτιρίου. Και οι έξι αίθουσες θα ανοίξουν στο εσωτερικό προαύλιο και θα απαλλαγούν από εξωτερικές διακοσμήσεις.

Τι θα περιέχει το Εξάγωνο; Δύο νέες εκθεσιακές γκαλερί προγραμματίζονται για τα περίπτερα, ενώ μια άλλη θα προστεθεί σε νέο υπόγειο επίπεδο. Ένα νέο καφέ, βιβλιοθήκη και βιβλιοπωλείο είναι επίσης στα σχέδια. Ο πρόσθετος χώρος θα επιτρέψει στο Μουσείο Garage να επεκτείνει ακόμη περισσότερο τα είδη ρωσικής και διεθνούς σύγχρονης τέχνης που μπορεί να εκθέσει.

Όσον αφορά τη βιωσιμότητα, η SANAA θα χρησιμοποιήσει μεγάλα φύλλα γυαλιού υψηλής απόδοσης που υποστηρίζονται από ημιδιαφανείς περσίδες ή κουρτίνες, οι οποίες θα επιτρέπουν στο φυσικό φως να φωτίζει τα περίπτερα. Σχεδιάζεται επίσης ένα γεωθερμικό σύστημα που θα παρέχει έως και το 50 τοις εκατό των αναγκών θέρμανσης της προσθήκης τον χειμώνα.

Εξάγωνο: Το νέο μουσείο της Μόσχας από την ανακαίνιση των ιστορικών σοβιετικών περιπτέρων στο πάρκο Γκόρκι Facebook Twitter
Η βιβλιοθήκη στο Εξάγωνο | (Courtesy SANAA/Garage Museum of Contemporary Art)

«Όταν προσκληθήκαμε να δουλέψουμε στο Εξάγωνο, αρχίσαμε αμέσως να σκεφτόμαστε αν θα μπορούσαμε να διατηρήσουμε με κάποιο τρόπο την αρχική διάταξη και τις αναλογίες», ανέφεραν οι συνιδρυτές της SANAA Kazuyo Sejima και Ryue Nishizawa. «Και αν θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε κάτι που θα χρησιμοποιούσαν όλοι. Το Garage είχε πάντα μια έντονη στόχευση στην αρχιτεκτονική των δημόσιων χώρων και στην ιστορία τους, και αυτό είναι απόλυτα σύμφωνο με την πρακτική μας. Το Εξάγωνο έχει μια ιδιαίτερη γοητεία την οποία προσπαθήσαμε να διατηρήσουμε στη σχεδίασή μας. Διατηρούμε τη μορφή και την οργάνωση του αρχικού κτιρίου, αλλά το 1923, τα έξι περίπτερα ήταν υπαίθρια. Μια μεγάλη πρόκληση ήταν πώς να διατηρήσουμε αυτή την αίσθηση στο νέο κτίριο. Ένα παράδειγμα είναι η χρήση μεγάλων διάφανων παραθύρων, έτσι ώστε οι επισκέπτες που βρίσκονται στους εξωτερικούς και στους εσωτερικούς χώρους να αισθάνονται σύνδεση».

Ο νέος χώρος έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί έως το 2026. Το κόστος του έργου δεν έχει αποκαλυφθεί. Το Μουσείο Garage από 10.000 επισκέπτες το 2008 έφτασε να έχει περισσότερους από 942.000 πριν από την πανδημία.

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ