Ο Αντίνοος Αλμπάνης ταξιδεύει μέσα στο μαγικό και εφιαλτικό, σκοτεινό κόσμο του Νιζίνσκι Facebook Twitter
«Νιζίνσκι, η προφητεία της φωτιάς». Φωτο: Πάνος Γιαννακόπουλος

Ο Αντίνοος Αλμπάνης ταξιδεύει μέσα στον μαγικό και εφιαλτικό, σκοτεινό κόσμο του Νιζίνσκι

0

«Ήταν όντως μοναδικός. Σε κάθε ρόλο το σώμα του μεταμορφωνόταν πότε στην έκσταση πότε δεν ξέρω πώς να το πω… πάντα ήταν κάτι άλλο. Δεν διόρθωνε ποτέ τον εαυτό του στον καθρέφτη, δεν είχε ανάγκη. Γνώριζε το σώμα του, κάθε πτυχή του, κάθε τένοντα, κάθε σύσπαση, τα γνώριζε τα έκανε εικόνα στο σώμα του, στην ψυχή του.

Δέος γι’ αυτόν που χόρεψε όσο κανείς άλλος, την τελειότητα, το ξάφνιασμα, την ανατροπή της κίνησης. Από Ρώσος πρίγκιπας μεταμορφωνόταν σε Αιγύπτιο σκλάβο και την ίδια μέρα, στην ίδια παράσταση, αρλεκίνος! Το σώμα του, το πρόσωπό του άλλαζαν συνέχεια... κι εκείνος ο μαγνητισμός που πάντα τον συνόδευε στα πιο ακατόρθωτα ύψη, μέχρι τελικής πτώσεως.

Προσπαθώ να συναρμολογήσω τη μνήμη μου. Ονομάζομαι Ρομόλα κι είμαι η γυναίκα του μεγαλοφυούς χορευτή και χορογράφου Βάσλαβ Νιζίνσκι. Είμαστε κάπου στα τέλη του 1920. Είναι ένας χρόνος τώρα, ο Βάσλαβ βρίσκεται εδώ, σε αυτό το σανατόριο-κλινική, σε ένα ορεινό χωριό της Ελβετίας. Τον επισκέπτομαι τακτικά. Προσπαθώ να βρω το νήμα των διαδρομών που μας έφεραν μέχρι εδώ. Εγώ σε απόγνωση και εκείνος υπό ψυχιατρική παρακολούθηση έπειτα από ένα ολέθριο άλμα στο απόλυτο κενό» λέει η Ρομόλα, η σύζυγος του Νιζίνσκι στο έργο του Χριστόφορου Χριστοφή «Νιζίνσκι, η προφητεία της φωτιάς», που ανεβαίνει στο θέατρο Tempus Verum σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λάλου, με τον Αντίνοο Αλμπάνη στον ρόλο του πιο σπουδαίου χορευτή που είδε ποτέ ο κόσμος.

Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Λάλος λέει: «Είχα στο μυαλό μου τον Νιζίνσκι εδώ και πολλά χρόνια και όταν διάβασα το κείμενο του Χριστοφή μπήκα στον κόσμο του, που είναι ένας κόσμος μοναδικός. Η μόνη καταγραφή του είναι τα ημερολόγιά του, αυτό έχουμε από έναν μεγάλο καλλιτέχνη για την είσοδό του στην παράνοια, τη σχιζοφρένεια. Πραγματικά, αντλείς έναν τρομερό πλούτο για όλη την τέχνη του από αυτά, θαυμάζεις ότι ήταν τόσο γνωστός σε μια εποχή που δεν υπήρχε καν κινούμενη εικόνα και εκείνος έγινε παγκοσμίως διάσημος, ένας θρύλος, με τρόπο που σήμερα θεωρείται απίστευτος, σε όλο τον κόσμο.

Στο έργο αναφέρονται και κάποια βιογραφικά στοιχεία, πώς γνώρισε τον Τσάπλιν, τον Ροντέν, και αυτό το κείμενο, κυρίως οι μονόλογοι, έχουν ένα σκοτεινό μέρος που με ενδιέφερε πολύ να εξερευνήσω».

Σκέφτομαι εδώ και καιρό τους κανόνες και τις καθιερωμένες φόρμες που υπάρχουν στο θέατρο και με ποιο τρόπο μπορούμε να τις αμφισβητήσουμε ή να τις ερευνήσουμε ξανά, ακόμα και αν καταλήξουμε πάλι σε αυτές. Ο Νιζίνσκι με οδηγεί εκεί γιατί ήταν αυτός που έσπασε τις φόρμες. Δεν είναι τυχαίο ότι κινδύνευε να τον λιντσάρουν.

«Το πολύ ενδιαφέρον για εμάς είναι ότι συναντάμε τον Νιζίνσκι στην περίοδο της σχιζοφρένειάς του, και αυτό έχει μεγάλη θεατρική αξία, γιατί έπρεπε και μεις με πολλούς τρόπους και μορφές να αποδώσουμε μια εποχή στην οποία η καινοτομία στις θεραπείες ήταν το ηλεκτροσόκ. Είναι δύσκολο, αλλά, ταυτόχρονα έχει πολύ μεγάλη γοητεία όλο αυτό το άγνωστο για εμάς. Χρησιμοποιούμε το κείμενο σαν ένα όχημα, έχει αξία όχι να παίξουμε, αλλά να ανακαλύψουμε και να διερευνήσουμε, να μελετήσουμε νέους τρόπους επαφής με το κοινό, να μην πάμε με αυτά που ήδη γνωρίζουμε, αλλά να ακολουθήσουμε άλλα μονοπάτια, ανεξερεύνητα, και στο πουθενά, στο μηδέν, να βρούμε τι θα μας συναντήσει εκεί.

Νιώθω τυχερός που βρίσκομαι σε αυτήν τη διαδικασία, αυτή την περίοδο, στην πρώτη δουλειά που κάνω μετά την καραντίνα, που βρίσκομαι σε αυτήν τη δουλειά και είπα "ναι" κατευθείαν, δεν το σκέφτηκα καθόλου, γιατί ο Δημήτρης ανήκει σε αυτή την κατηγορία των καλλιτεχνών που ενώ ξέρει να κάνει το εύκολο –όλοι το ξέρουμε–, κάτι τον τσιγκλάει να πάει στην αντίθετη κατεύθυνση. Και για εμένα ο πειραματισμός, παρά το γεγονός ότι δεν είμαι ένας πολύ νέος ηθοποιός  είναι τόσο αναζωογονητικός και είναι ευλογία να μου δίνεται η ευκαιρία να κάνω καινούργια πράγματα» λέει ο Αντίνοος Αλμπάνης που υποδύεται τον Νιζίνσκι. 

«Ωστόσο, επειδή ζούμε σε μια εποχή δύσκολη, δεν μπορώ να μην καταλάβω και εγώ και οι γύρω μου, ότι οι άνθρωποι επιλέγουν να κάνουν δουλειές για το χρήμα και έχει μεγάλη αξία να αποφασίζει κάποιος να κάνει σήμερα ριψοκίνδυνα πράγματα. Και είναι θέση μου να επικροτούμε και να στηρίζουμε ανθρώπους που κάνουν καινούργια πράγματα ξύνοντας τοίχους γιατί μόνο μέσα από αυτό θα προκύψει κάτι καινούργιο που θα μας πάει ένα βήμα παρακάτω και σκηνοθετικά και υποκριτικά και εικαστικά, γιατί η παράσταση παίζει με όλες τις αισθήσεις και αυτό που είναι μέλημά μας είναι τι θα προκαλέσουμε στον θεατή και όχι τι θα πάθουμε εμείς πάνω στη σκηνή»,

Ο Αντίνοος Αλμπάνης και ο Δημήτρης Λάλος μέσα στο μαγικό σκοτεινό κόσμο του Νιζίνσκι Facebook Twitter
Ο Νιζίνσκι στον Φαύνο, το 1912. Φωτο: Adolf de Meyer.

«Όχι, όχι, θα κατέβω μόνος μου, θα προσγειωθώ σαν το πουλί της φωτιάς, θα γίνω φωτιά. Πρώτα όμως έχω να πω στον κόσμο: Ακούστε με, προσοχή. Μέσα στο λιωμένο μολύβι, κι άλλων πολέμων, κι άλλων χαλασμένων κόσμων, οι διαστάσεις θα εξαφανιστούν. Από τις δέκα που υπήρχαν στο σύμπαν τώρα μετράω μόνο τέσσερις. Σε λίγο θα μείνει μόνο μια. Οι άνθρωποι χαλκομανίες στον οδοστρωτήρα των εποχών. Ο άνθρωπος ένα μικρό κατσαριδάκι με την ύπαρξή του πατημένη. Χορεύω το τέλος πριν την κατάρρευση. Χορεύω την ψυχή. 

(στο γιατρό) Όσο για σένα, έχεις να πάθεις για να μάθεις. Θα πεθάνεις μέσα στα τρία χρόνια που ’ναι να ’ρθουν μέσα σε μια χιονοστιβάδα. Η κλινική σου θα γίνει νεκροταφείο φιδιών. Εσύ τώρα (στη Ρομόλα) θα μείνεις πιστή στον σύζυγό σου μέχρι τα τέλη της ζωής σου. Όσο για την ωραία μας Ευρώπη, θα λιώσει, όπως το είπα, θα διαλυθεί στα χέρια της θεάς παράνοιας. Και τώρα, πριν μεταμορφωθώ σε φωτιά, εγώ ο Πάνας ο Παντοτινός θα πιω από την πηγή της ζωής που έχασα. Δεν υπάρχει σιγά για τη φωτιά. Μόνο φωτιά» λέει ο Νιζίνσκι.

«Σκέφτομαι εδώ και καιρό τους κανόνες και τις καθιερωμένες φόρμες που υπάρχουν στο θέατρο και με ποιο τρόπο μπορούμε να τις αμφισβητήσουμε ή να τις ερευνήσουμε ξανά, ακόμα και αν καταλήξουμε πάλι σε αυτές. Ο Νιζίνσκι με οδηγεί εκεί γιατί ήταν αυτός που έσπασε τις φόρμες. Δεν είναι τυχαίο ότι κινδύνευε να τον λιντσάρουν.

Και περπατώντας σε αυτά τα μονοπάτια, προσπαθώ με τους συνεργάτες μου να περπατάμε σε τόπους που δεν γνωρίζουμε, και να αναζητήσουμε αυτό που δεν γνωρίζουμε, να ανακαλύψουμε τον τρόπο που επικοινωνεί το δίπολο θεατής-κοινό. Και γυρίζοντας πίσω, σε άλλες παραστάσεις που έκανα, σκέφτομαι ότι σκηνοθετούσα το κοινό, τι να νιώσει, για να φτάσω σήμερα να σκέφτομαι τι σημαίνει μονόλογος στο θέατρο, τι σημαίνει φωνή, τι σημαίνει μικρόφωνο. Και πώς, φεύγοντας από ένα λογοτεχνικό κείμενο και από τη λογοτεχνική αξία του, θέλουμε να το μεταφέρουμε σε έναν λόγο παραστάσιμο, προφορικό, με αξία και δύναμη, κάτι που μας απασχολεί πολύ, ο τρόπος να δημιουργήσουμε μια γλωσσική παρτιτούρα, εννοώντας ότι ο προφορικός λόγος δεν είναι μια ειρηνική διαδικασία, και μάλιστα, όταν κάνουμε πρόβες είναι σαν πρεμιέρα, σε αυτή την ένταση. Αυτό που αισθάνομαι κάποιες φορές με τον Αντίνοο είναι ότι τον ρίχνω σε μια άβυσσο και τον τραβάω πάλι πίσω» λέει  Δημήτρης Λάλος.

Ο Αντίνοος Αλμπάνης και ο Δημήτρης Λάλος μέσα στο μαγικό σκοτεινό κόσμο του Νιζίνσκι Facebook Twitter
«Νιζίνσκι, η προφητεία της φωτιάς». Φωτο: Πάνος Γιαννακόπουλος

«Το πιάνο ήταν ξεκούρδιστο, η αίθουσα μύριζε μούχλα. Έμπαινε φως ψυχρό από έναν φεγγίτη. Ό,τι χειρότερο για έναν ονειρευτή σαν τον Νιζίνσκι. Εκείνος στο καροτσάκι, σιωπηλός, ακίνητος...

Σε μια στιγμή ζαλίστηκα, παραπάτησα . Μου ήρθε ίλιγγος, αυτός του κενού. Ο γιατρός με κράτησε στην αγκαλιά του. “Σε θέλω” μου λέει. “ Άσε τον λυγμό σου σε μένα. Αφέσου για λίγο, άσε τη μνήμη σου σε μένα”.

Μου ήρθαν εικόνες από ένα χιονισμένο τοπίο, σε ένα ωραίο ξενοδοχείο της περιοχής. Ο Βάσλαβ ήθελε να δοκιμάσει τις δυνάμεις, την κίνησή του. Βρήκαμε μια μεγάλη, γνωστή αίθουσα συναυλιών κοντά στο St Moritz. Εκεί όπου μαζεύονται οι πλούσιοι, ξεπεσμένοι αριστοκράτες, κάποιοι περίεργοι από την περιοχή. Ο μύθος Βάσλαβ Νιζίνσκι κρατούσε ακόμα. Ως πότε γιατρέ; Πείτε μου. “Θέλω να αφεθείς στο κενό, εκεί που χωράει το σώμα μου. Δεν είμαι χορευτής αλλά γνωρίζω από κίνηση και όχι μόνο”.

Ο Νιζίνσκι είχε αποφασίσει να χορέψει πρώτος στο κενό. Την πλήρη ακινησία. Πολύ πριν την αναφέρεται εσείς. Ήταν απόγευμα, είχαμε διαλέξει υφάσματα πολύχρωμα, φερμένα από τη Βιέννη. Ο Νιζίνσκι κάθισε σε μία καρέκλα και αντί να κοιτάζει το κοινό, έστρεψε το πρόσωπό του και αφουγκραζόταν το χάος πίσω από τη πλάτη του. Καθόταν έτσι για μισή ώρα, τρία τέταρτα…

Όση ώρα με κρατάτε γιατρέ, μου έρχονται οι μνήμες. (ψιθυριστά) Ο πιανίστας περίμενε την κίνηση που δεν ξεκινούσε. Το κοινό είχε υπνωτιστεί. Πόση ώρα; Όσο με κρατάτε γιατρέ. Όσο κρατάει η μονότονη αναπνοή σας στα χείλη μου. Πηγαινοερχόμουν στον διάδρομο, ήθελα να εξαφανιστώ. Δεν ήξερα τι να πω. Και σε μια στιγμή τον ακούσαμε ξαφνικά να φωνάζει “Είμαι Θεός”. Και ανοίγει διάπλατα την αγκαλιά του κοιτώντας κατάματα το κοινό. Το σώμα του είχε πάρει τη στάση του εσταυρωμένου. “Θα χορέψω τον χορό του πολέμου. Αυτόν που δεν νικήσατε και μας ελέγχει”.

Και αρχίζει να κινείται σε στροφές με ορμή, στις μύτες των δακτύλων, σηκωμένος στα υπέροχα πόδια του. Και σε μια στιγμή, με μια ελαφράδα, εκτινάζεται, σαν μαγικό πουλί, με το σώμα του αιωρούμενο. Σχημάτιζε τις μεταμορφώσεις του πολέμου. Τις μεταμορφώσεις της ψυχής πριν την τελική πτώση, ενώ το κοινό είχε μείνει αποσβολωμένο, αναυδο, ακίνητο μπροστά στο άγνωστο.

Ο Αντίνοος Αλμπάνης και ο Δημήτρης Λάλος μέσα στο μαγικό σκοτεινό κόσμο του Νιζίνσκι Facebook Twitter
«Νιζίνσκι, η προφητεία της φωτιάς». Φωτο: Πάνος Γιαννακόπουλος

(Σιωπή) Γιατρέ, με ακούτε; Αυτό δεν ήταν που ζητήσατε; Εγώ να σας διηγούμαι και εσείς να με ανταμείβετε» λέει η Ρομόλα, περιγράφοντας μια παράσταση του Νιζίνσκι.

«Σκέφτομαι πως όταν έχουμε την πολυτέλεια να κάνουμε λάθος είναι μεγάλο προνόμιο» λέει ο Αντίνοος Αλμπάνης. «Υπάρχει μια εμπειρία χρόνων στη δουλειά και, όπως και εμείς κάνουμε έρευνα, έχουμε την προσδοκία να συνομιλήσουμε με ένα κοινό που δεν είναι «εκπαιδευμένο», η απεύθυνσή μας είναι σε ένα κοινό με το οποίο μαζί θα ανακαλύψουμε τι ήταν ο Νιζίνσκι. Ο Νιζίνσκι είναι ένα πεδίο άγνωστο, μεγάλης εξερεύνησης, έξω από τα "κουτιά", είναι σαν μια βουτιά στα νερά μιας αβύσσου».

«Είναι μια αφόρητη ιστορία και πάνω απ’ όλα η δική μου...

Εκείνη την εποχή έπρεπε να δεχτώ και να μάθω στην εντέλεια ό,τι μου ζητήσουν οι δάσκαλοί μου. Και μπορούσα! Τελείωσα άριστα με τόνο. Ο ίδιος ο τσάρος μού έδωσε το βραβείο, διέταξε μάλιστα να γίνω αμέσως μόνιμο μέλος της αυτοκρατορικής ακαδημίας χορού. Ευτυχώς! Γιατί έπρεπε να συντηρήσω τη μητέρα μου, κι ο μισθός μου έφτανε μόλις γι’ αυτό. 

Εμείς οι αρσενικοί χορευτές… (κομπιάζει).

Χόρεψα τον Φαύνο στο κρεβάτι ενός πλούσιου αριστοκράτη, ο οποίος ύστερα με σύστησε σ’ έναν ωραίο κύριο, αθλητικό, για τον οποίο κι εγώ ένιωσα... νόμισα δηλαδή... ότι θα τον κρατούσα φίλο για πολύ καιρό. Δεν το 'κάνα για χρήματα. Οι άνθρωποι αυτοί σε βαριούνται γρήγορα. Εξάλλου, εκτός σκηνής, εκτός χορού δεν ξέρω αν είμαι θεός! Κοντούλης είμαι, ασχημούλης λίγο...

Συγκεντρώθηκα στην τέχνη μου· ώσπου μια μέρα, δεν πέρασε πολύς καιρός, μ’ ανακάλυψε ο Ντιαγκίλεφ ο δαίμονας! (σιωπή – ο γιατρός εξετάζει με φακό τις κόρες των ματιών του) Για πείτε μου είναι καλή στο κρεβάτι η γυναίκα μου;» λέει ο Νιζίνσκι στο έργο του Χριστοφή.

Ο Αντίνοος Αλμπάνης ταξιδεύει μέσα στο μαγικό και εφιαλτικό, σκοτεινό κόσμο του Νιζίνσκι Facebook Twitter
«Νιζίνσκι, η προφητεία της φωτιάς». Φωτο: Πάνος Γιαννακόπουλος

Ο μεγαλύτερος χορευτής όλων των εποχών, όπως αποκαλείται, ο Βατσλάβ Νιζίνσκι, γεννήθηκε στο Κίεβο και σπούδασε χορό στην αυτοκρατορική σχολή χορού στην Αγία Πετρούπολη.

Η γνωριμία του το 1909 με τον Ντιαγκίλεφ, χορογράφο, ιδρυτή και διευθυντή των αυτοκρατορικών μπαλέτων της Αγίας Πετρούπολης, απογείωσε την καριέρα του. Εμφανίστηκε στο Παρίσι σε πρωταγωνιστικό ρόλο με την Άννα Πάβλοβα και δεν άργησε να αναγνωριστεί ως ένας από τους μεγαλύτερους νεότερους εκπροσώπους της τέχνης του. Δεξιοτέχνης στο είδος του και βαθύς γνώστης του χορού εκτελούσε άλματα που φαινομενικά αψηφούσαν τη βαρύτητα.

Ήταν ο θρυλικός Φαύνος του Απομεσήμερου, ο πρώτος χορογράφος και ερμηνευτής της Ιεροτελεστίας της Άνοιξης, ο Πετρούσκα του Στραβίνσκι, ο νεαρός των Παιχνιδιών του Ντεμπισί. Με τα ρωσικά μπαλέτα έλαβε μέρος σε μεγάλες περιοδείες, ωστόσο η σταδιοδρομία του έληξε το 1919, σε ηλικία 29 ετών, όταν ασθένησε από σχιζοφρένεια.

Κλείνεται για μεγάλα διαστήματα σ’ ένα άσυλο στην Ελβετία. Μακριά από τον κόσμο της δόξας και βυθισμένος στον κόσμο της σιωπής γράφει σε τέσσερα τετράδια τις σκέψεις του, τους φόβους του, τις φαντασιώσεις του και τις εμμονές του. Το 1947 μετακόμισε στο Λονδίνο όπου η σύζυγός του, Ουγγαρέζα χορεύτρια Ρομόλα ντε Πούλτσκι τον φρόντισε ως τον θάνατό του το 1950.

Ο Αντίνοος Αλμπάνης ταξιδεύει μέσα στο μαγικό και εφιαλτικό, σκοτεινό κόσμο του Νιζίνσκι Facebook Twitter
«Νιζίνσκι, η προφητεία της φωτιάς». Φωτο: Πάνος Γιαννακόπουλος

Νιζίνσκι, η προφητεία της φωτιάς

Κείμενο: Χριστόφορος Χριστοφής

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λάλος

Εικαστικό περιβάλλον: Μαρινέλα Καλαϊτζαντωνάκη

Φωτισμοί: Νίκος Βούλγαρης

Παίζουν οι ηθοποιοί Αντίνοος Αλμπάνης, Κρίστελ Καπερώνη, Νικόλας Παπαδομιχελάκης και Γιάννης Κατσιμίχας.

Tempus Verum – Εν Αθήναις

Ιάκχου 19, Γκάζι, 210 3425170

Από 29/11

Δευτέρα & Τρίτη, 21:00

Προσφέρεται φαγητό κατά τη διάρκεια της παράστασης.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αντίνοος Αλμπάνης: «Όχι, δεν πρέπει να είμαστε όλοι αυτάρκεις και δυνατοί»

Συνέντευξη / Αντίνοος Αλμπάνης: «Όχι, δεν πρέπει να είμαστε όλοι αυτάρκεις και δυνατοί»

Ο δημοφιλής ηθοποιός που ερμηνεύει στο «Φινιστρίνι» έναν μονόλογο για την κρίση της γενιάς των Ελλήνων millennials μιλά με αναπάντεχη ειλικρίνεια για τη βία, την ενηλικίωση, την ελληνική τηλεόραση και εξηγεί γιατί θα απέχει συνειδητά από τις εκλογές.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ