Χίλντουρ Γκουντναντότιρ: Δυο βραδιές με ήχους της πυρηνικής καταστροφής του «Chernobyl» στην Αθήνα

Χίλντουρ Γκουντναντότιρ: Δυο βραδιές με ήχους της πυρηνικής καταστροφής του «Chernobyl» στην Αθήνα Facebook Twitter
Δεν σκέφτηκε ποτέ ότι θα γνωρίσει επιτυχία από τη μουσική για ταινίες, απλά έτυχε, και ήταν κάτι που έκανε για να πληρώνει το νοίκι.
0

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2021 μας επιφυλάσσει για το φινάλε μια ευχάριστη έκπληξη, με δύο συναυλίες της πολυβραβευμένης συνθέτριας Χίλντουρ Γκουντναντότιρ. Στις 9 και 10 Οκτωβρίου στην Πειραιώς 260, η Ισλανδή μουσικός θα μας παρουσιάσει τις συνθέσεις της για την τηλεοπτική σειρά «Chernobyl» (2019), ένα από τα πιο εμβληματικά σάουντρακ των τελευταίων ετών. 

Η Γκουντναντότιρ έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και η εμφάνισή της άνετα μπορεί να θεωρηθεί μια από τις πιο σημαντικές μουσικές εμφανίσεις των τελευταίων χρόνων, και μάλιστα με ένα έργο το οποίο δείχνει να ταιριάζει στην εμπειρία της πανδημίας, έναν σύγχρονο κίνδυνο για τη δημόσια υγεία που θυμίζει κατά κάποιον τρόπο τον τρόμο που βίωσε η Ευρώπη την άνοιξη του 1986. 

Το 2018, λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα του «Chernobyl», η Γκουντναντότιρ μαζί με τον Σαμ Σλέιτερ, μηχανικό ήχου της σειράς και σύζυγό της, επισκέφτηκαν το Ignalina, ένα πυρηνικό εργοστάσιο εκτός λειτουργίας στη Λιθουανία. Στόχος τους ήταν να μαζέψουν ήχους και ξόδεψαν κάμποσες ώρες στις τεράστιες αίθουσες του εργοστασίου, ντυμένοι με στολές προστασίας για τη ραδιενέργεια.

Προσπάθησαν να καταγράψουν όσο πιο εκτεταμένα γινόταν αυτό που η ίδια χαρακτήρισε σε μια συνέντευξή της ως «τη φωνή της ραδιενέργειας και του πυρηνικού εργοστασίου». Το ηχητικό υλικό που συνέλεξαν είχε διάρκεια 6 ώρες.

Το σενάριο την επηρέασε σε τέτοιο βαθμό που χρησιμοποίησε ακόμη και τη φωνή της για να αποτυπώσει όσο πιο προσωπικά γίνεται την αίσθηση της απώλειας και της θλίψης που βιώνουν οι ήρωες μπροστά στην ανείπωτη τραγωδία της πυρηνικής καταστροφής.

Πίσω στο στούντιό της στο Βερολίνο, η Γκουντναντότιρ χρειάστηκε 7 μήνες για να συνθέσει το σάουντρακ και το έκανε πάνω σε αυτά τα samples. Το σενάριο την επηρέασε σε τέτοιο βαθμό που χρησιμοποίησε ακόμη και τη φωνή της για να αποτυπώσει όσο πιο προσωπικά γίνεται την αίσθηση της απώλειας και της θλίψης που βιώνουν οι ήρωες μπροστά στην ανείπωτη τραγωδία της πυρηνικής καταστροφής. 

Το απόκοσμο αποτέλεσμα ακούγεται σαν να έχει γραφτεί περισσότερο για ένα φιλμ επιστημονικής φαντασίας - σύμφωνα με τις οδηγίες του δημιουργού με πιο υπόγεια, σχεδόν ελεγειακά κομμάτια που πραγματικά συγκλονίζουν κάτω από το βάρος της ανθρώπινης απόγνωσης που το σάουντρακ καταφέρνει να αποτυπώσει. 

To soundtrack του «Chernobyl»

Σε αυτό το σημείο είναι εμφανές ότι η 39χρονη μουσικός δεν έχει μια συνηθισμένη προσέγγιση πάνω στη σύνθεση, κάτι που κάνει την περίπτωσή της ακόμη πιο ξεχωριστή. Με την ίδια πειραματική διάθεση προσέγγισε και το «Τζόκερ». 

Τα δυο σάουντρακ, αν και γράφτηκαν ταυτόχρονα, την ίδια περίοδο δηλαδή, δεν θα μπορούσαν να είναι πιο διαφορετικά. Στο «Τζόκερ» επιχειρεί να εκφράσει με τη μουσική την εύθραυστη ψυχολογική κατάσταση του ήρωα. O Τοντ Φίλιπς, ο σκηνοθέτης της ταινίας, της ανέθεσε το σάουντρακ όταν άκουσε τη δουλειά που έκανε στο «Sicario: Day of the Soldado». Ενθουσιάστηκε τόσο πολύ από τα δυο πρώτα κομμάτια που του έστειλε που τα έπαιζε συνέχεια κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.

Η υποβλητική σκηνή-κλειδί της ταινίας, όταν ο Άρθουρ Φλεκ/Τζόκερ χορεύει στο μπάνιο, δεν υπήρχε στο σενάριο μέχρι που ο Χοακίν Φίνιξ αποφάσισε να αυτοσχεδιάσει ακούγοντας τη μουσική της. Το συγκεκριμένο κομμάτι που αργότερα έγινε ένα από τα βασικά θέματα της ταινίας αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για να εκφράσει ο ηθοποιός τη μεταμόρφωση του ήρωα σε έναν τρομακτικό «αρχι-κακό» των κόμικς. Και δεν θα μπορούσε να περιγράψει κανείς καλύτερα τη δυναμική των συνθέσεων που δημιουργεί η Χίλντουρ Γκουντναντότιρ,  η οποία φαίνεται να συνδέεται πάντοτε συναισθηματικά με τους ήρωες και τις καταστάσεις των ταινιών που προσπαθεί να ντύσει μουσικά. 

Με το «Τζόκερ» η καριέρα της απογειώθηκε. Κέρδισε το BAFTA και τη Χρυσή Σφαίρα και έγινε η πρώτη γυναίκα συνθέτης που κατάφερε κάτι τέτοιο. Αργότερα πήρε και το Όσκαρ. Έχει επίσης βραβευτεί και για το «Chernobyl». Επιπλέον, η βράβευσή της άνοιξε μια σειρά συζητήσεων για τον ρόλο των γυναικών στην κινηματογραφική μουσική. 

To soundtrack του «Joker»

Μεγάλωσε σε μια οικογένεια όπου η μουσική πρωταγωνιστούσε. Ο πατέρας της Guðni Franzson, είναι επίσης συνθέτης και μουσικός –παίζει κλαρινέτο– ενώ η μητέρα της, Ingveldur Guðrún Ólafsdóttir, είναι τραγουδίστρια της όπερας. Ο αδερφός της είναι μέλος του γκρουπ Agent Fresco. Τo όνομα της Χίλντουρ σημαίνει «πόλεμος» στα ισλανδικά. Η μητέρα της είχε προκαθορίσει όταν ήταν ακόμη έγκυος ότι η κόρη της θα μάθαινε να παίζει τσέλο. Μάλιστα, πούλησε το αυτοκίνητο της όταν η Γκουντναντότιρ ήταν πέντε ετών για να της αγοράσει ένα. Έχει μια σχέση αγάπης-μίσους με αυτό το τεράστιο όργανο που ζυγίζει περίπου 10 κιλά με τη θήκη του. 

Στα 15 της έγινε μέλος της θρυλικής ισλανδέζικης μπάντας Múm, ενώ έχει μια μακρά πορεία από συνεργασίες στον χώρο της πειραματικής σκηνής. Έχει παίξει για συγκροτήματα όπως οι Throbbing Gristle, Pan Sonic, Sunn O))) και Knife αλλά και για τον επίσης κινηματογραφικό συνθέτη Jóhann Jóhannsson. Δεν είχε ποτέ ιδιαίτερη αγάπη για την κλασική μουσική παιδεία και μέσα από τα συγκροτήματα και την underground σκηνή βρήκε μια αίσθηση ελευθερίας και συντροφικότητας που της έλειπε από την κλασική μουσική. Έχει κυκλοφορήσει τέσσερα σόλο άλμπουμ. 

Χίλντουρ Γκουντναντότιρ Facebook Twitter
H Χίλντουρ Γκουντναντότιρ με τον σύζυγό της Σαμ Σλέιτερ στα Όσκαρ, τον Φεβρουάριο του 2020. Φωτ.: ΑΡ

Δεν σκέφτηκε ποτέ ότι θα γνωρίσει επιτυχία από τη μουσική για ταινίες, απλά έτυχε, και ήταν κάτι που έκανε για να πληρώνει το νοίκι. Τα τελευταία χρόνια ζει στο Βερολίνο με τον άνδρα της και τον γιο της. Αυτήν τη στιγμή δουλεύει πάνω σε δυο άτιτλα πρότζεκτ. 

Συχνά στις συνεντεύξεις της μιλά για το τι σημαίνει η μουσική: «Για μένα», λέει, «η μουσική είναι επικοινωνία. Είναι ο βασικός λόγος που φτιάχνω μουσική. Είναι σαν μια μηχανή του χρόνου, σαν να στέλνεις ένα μήνυμα σε ένα μπουκάλι σε κάποιον που δεν έχεις γνωρίσει ακόμα». 

Hildur Guðnadóttir

Chernobyl Live

Με τους Chris Watson και Sam Slater

Διάρκεια 60'

Πειραιώς 260 (Η)

09/10 έως 10/10/2021 στις 22:00

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τσερνόμπιλ» της βραβευμένης με Νόμπελ Σβετλάνα Αλεξίεβιτς: Απόλυτη τραγωδία ή υπόσχεση αγάπης;

Βιβλίο / «Τσερνόμπιλ» της βραβευμένης με Νόμπελ Σβετλάνα Αλεξίεβιτς: Απόλυτη τραγωδία ή υπόσχεση αγάπης;

Το «Τσερνόμπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος» της Λευκορωσίδας συγγραφέως δεν είναι μόνο το βιβλίο που ενέπνευσε την ομώνυμη σειρά του HBO αλλά και αυτό που μας κάνει ακόμα να σκεφτόμαστε τι σημαίνει αληθινό δράμα, οδύνη, ιστορική τραγωδία αλλά και αγάπη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Subset Festival, η συναρπαστική σκηνή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας 

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Subset Festival: Η συναρπαστική μουσική του μέλλοντος είναι ήδη εδώ

Το φεστιβάλ νέας μουσικής παρουσιάζει καταξιωμένους καλλιτέχνες της διεθνούς σκηνής που συνομιλούν με τα νέα μέσα, αποκαλύπτοντας τις άπειρες δυνατότητες της σύγχρονης δημιουργίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Ηρώδειο: Όπερα, θέατρο και πολλή μουσική

«Τουραντότ» και «Ριγολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, συναυλίες των Raining Pleasure και Stranglers, καθώς και οι κορυφαίοι Max Richter και Youssou N’Dour, είναι μερικές μόνο από τις πολυαναμενόμενες εκδηλώσεις που θα παρουσιαστούν στο ρωμαϊκό ωδείο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PinkPantheress: H απόλυτη ποπ σταρ της Gen Z

Μουσική / PinkPantheress: Από το παιδικό της δωμάτιο στo παγκόσμιo Billboard

Η καριέρα της γεννήθηκε μέσα από τα social media, αλλά είναι κάτι παραπάνω από αυτό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η μουσική της, μια lo-fi μείξη bedroom pop, drum ‘n’ bass και UK garage, δεν μπαίνει σε κανένα κουτάκι, είτε ηχητικό είτε αισθητικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ