Χίλντουρ Γκουντναντότιρ: Δυο βραδιές με ήχους της πυρηνικής καταστροφής του «Chernobyl» στην Αθήνα

Χίλντουρ Γκουντναντότιρ: Δυο βραδιές με ήχους της πυρηνικής καταστροφής του «Chernobyl» στην Αθήνα Facebook Twitter
Δεν σκέφτηκε ποτέ ότι θα γνωρίσει επιτυχία από τη μουσική για ταινίες, απλά έτυχε, και ήταν κάτι που έκανε για να πληρώνει το νοίκι.
0

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2021 μας επιφυλάσσει για το φινάλε μια ευχάριστη έκπληξη, με δύο συναυλίες της πολυβραβευμένης συνθέτριας Χίλντουρ Γκουντναντότιρ. Στις 9 και 10 Οκτωβρίου στην Πειραιώς 260, η Ισλανδή μουσικός θα μας παρουσιάσει τις συνθέσεις της για την τηλεοπτική σειρά «Chernobyl» (2019), ένα από τα πιο εμβληματικά σάουντρακ των τελευταίων ετών. 

Η Γκουντναντότιρ έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και η εμφάνισή της άνετα μπορεί να θεωρηθεί μια από τις πιο σημαντικές μουσικές εμφανίσεις των τελευταίων χρόνων, και μάλιστα με ένα έργο το οποίο δείχνει να ταιριάζει στην εμπειρία της πανδημίας, έναν σύγχρονο κίνδυνο για τη δημόσια υγεία που θυμίζει κατά κάποιον τρόπο τον τρόμο που βίωσε η Ευρώπη την άνοιξη του 1986. 

Το 2018, λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα του «Chernobyl», η Γκουντναντότιρ μαζί με τον Σαμ Σλέιτερ, μηχανικό ήχου της σειράς και σύζυγό της, επισκέφτηκαν το Ignalina, ένα πυρηνικό εργοστάσιο εκτός λειτουργίας στη Λιθουανία. Στόχος τους ήταν να μαζέψουν ήχους και ξόδεψαν κάμποσες ώρες στις τεράστιες αίθουσες του εργοστασίου, ντυμένοι με στολές προστασίας για τη ραδιενέργεια.

Προσπάθησαν να καταγράψουν όσο πιο εκτεταμένα γινόταν αυτό που η ίδια χαρακτήρισε σε μια συνέντευξή της ως «τη φωνή της ραδιενέργειας και του πυρηνικού εργοστασίου». Το ηχητικό υλικό που συνέλεξαν είχε διάρκεια 6 ώρες.

Το σενάριο την επηρέασε σε τέτοιο βαθμό που χρησιμοποίησε ακόμη και τη φωνή της για να αποτυπώσει όσο πιο προσωπικά γίνεται την αίσθηση της απώλειας και της θλίψης που βιώνουν οι ήρωες μπροστά στην ανείπωτη τραγωδία της πυρηνικής καταστροφής.

Πίσω στο στούντιό της στο Βερολίνο, η Γκουντναντότιρ χρειάστηκε 7 μήνες για να συνθέσει το σάουντρακ και το έκανε πάνω σε αυτά τα samples. Το σενάριο την επηρέασε σε τέτοιο βαθμό που χρησιμοποίησε ακόμη και τη φωνή της για να αποτυπώσει όσο πιο προσωπικά γίνεται την αίσθηση της απώλειας και της θλίψης που βιώνουν οι ήρωες μπροστά στην ανείπωτη τραγωδία της πυρηνικής καταστροφής. 

Το απόκοσμο αποτέλεσμα ακούγεται σαν να έχει γραφτεί περισσότερο για ένα φιλμ επιστημονικής φαντασίας - σύμφωνα με τις οδηγίες του δημιουργού με πιο υπόγεια, σχεδόν ελεγειακά κομμάτια που πραγματικά συγκλονίζουν κάτω από το βάρος της ανθρώπινης απόγνωσης που το σάουντρακ καταφέρνει να αποτυπώσει. 

To soundtrack του «Chernobyl»

Σε αυτό το σημείο είναι εμφανές ότι η 39χρονη μουσικός δεν έχει μια συνηθισμένη προσέγγιση πάνω στη σύνθεση, κάτι που κάνει την περίπτωσή της ακόμη πιο ξεχωριστή. Με την ίδια πειραματική διάθεση προσέγγισε και το «Τζόκερ». 

Τα δυο σάουντρακ, αν και γράφτηκαν ταυτόχρονα, την ίδια περίοδο δηλαδή, δεν θα μπορούσαν να είναι πιο διαφορετικά. Στο «Τζόκερ» επιχειρεί να εκφράσει με τη μουσική την εύθραυστη ψυχολογική κατάσταση του ήρωα. O Τοντ Φίλιπς, ο σκηνοθέτης της ταινίας, της ανέθεσε το σάουντρακ όταν άκουσε τη δουλειά που έκανε στο «Sicario: Day of the Soldado». Ενθουσιάστηκε τόσο πολύ από τα δυο πρώτα κομμάτια που του έστειλε που τα έπαιζε συνέχεια κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.

Η υποβλητική σκηνή-κλειδί της ταινίας, όταν ο Άρθουρ Φλεκ/Τζόκερ χορεύει στο μπάνιο, δεν υπήρχε στο σενάριο μέχρι που ο Χοακίν Φίνιξ αποφάσισε να αυτοσχεδιάσει ακούγοντας τη μουσική της. Το συγκεκριμένο κομμάτι που αργότερα έγινε ένα από τα βασικά θέματα της ταινίας αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για να εκφράσει ο ηθοποιός τη μεταμόρφωση του ήρωα σε έναν τρομακτικό «αρχι-κακό» των κόμικς. Και δεν θα μπορούσε να περιγράψει κανείς καλύτερα τη δυναμική των συνθέσεων που δημιουργεί η Χίλντουρ Γκουντναντότιρ,  η οποία φαίνεται να συνδέεται πάντοτε συναισθηματικά με τους ήρωες και τις καταστάσεις των ταινιών που προσπαθεί να ντύσει μουσικά. 

Με το «Τζόκερ» η καριέρα της απογειώθηκε. Κέρδισε το BAFTA και τη Χρυσή Σφαίρα και έγινε η πρώτη γυναίκα συνθέτης που κατάφερε κάτι τέτοιο. Αργότερα πήρε και το Όσκαρ. Έχει επίσης βραβευτεί και για το «Chernobyl». Επιπλέον, η βράβευσή της άνοιξε μια σειρά συζητήσεων για τον ρόλο των γυναικών στην κινηματογραφική μουσική. 

To soundtrack του «Joker»

Μεγάλωσε σε μια οικογένεια όπου η μουσική πρωταγωνιστούσε. Ο πατέρας της Guðni Franzson, είναι επίσης συνθέτης και μουσικός –παίζει κλαρινέτο– ενώ η μητέρα της, Ingveldur Guðrún Ólafsdóttir, είναι τραγουδίστρια της όπερας. Ο αδερφός της είναι μέλος του γκρουπ Agent Fresco. Τo όνομα της Χίλντουρ σημαίνει «πόλεμος» στα ισλανδικά. Η μητέρα της είχε προκαθορίσει όταν ήταν ακόμη έγκυος ότι η κόρη της θα μάθαινε να παίζει τσέλο. Μάλιστα, πούλησε το αυτοκίνητο της όταν η Γκουντναντότιρ ήταν πέντε ετών για να της αγοράσει ένα. Έχει μια σχέση αγάπης-μίσους με αυτό το τεράστιο όργανο που ζυγίζει περίπου 10 κιλά με τη θήκη του. 

Στα 15 της έγινε μέλος της θρυλικής ισλανδέζικης μπάντας Múm, ενώ έχει μια μακρά πορεία από συνεργασίες στον χώρο της πειραματικής σκηνής. Έχει παίξει για συγκροτήματα όπως οι Throbbing Gristle, Pan Sonic, Sunn O))) και Knife αλλά και για τον επίσης κινηματογραφικό συνθέτη Jóhann Jóhannsson. Δεν είχε ποτέ ιδιαίτερη αγάπη για την κλασική μουσική παιδεία και μέσα από τα συγκροτήματα και την underground σκηνή βρήκε μια αίσθηση ελευθερίας και συντροφικότητας που της έλειπε από την κλασική μουσική. Έχει κυκλοφορήσει τέσσερα σόλο άλμπουμ. 

Χίλντουρ Γκουντναντότιρ Facebook Twitter
H Χίλντουρ Γκουντναντότιρ με τον σύζυγό της Σαμ Σλέιτερ στα Όσκαρ, τον Φεβρουάριο του 2020. Φωτ.: ΑΡ

Δεν σκέφτηκε ποτέ ότι θα γνωρίσει επιτυχία από τη μουσική για ταινίες, απλά έτυχε, και ήταν κάτι που έκανε για να πληρώνει το νοίκι. Τα τελευταία χρόνια ζει στο Βερολίνο με τον άνδρα της και τον γιο της. Αυτήν τη στιγμή δουλεύει πάνω σε δυο άτιτλα πρότζεκτ. 

Συχνά στις συνεντεύξεις της μιλά για το τι σημαίνει η μουσική: «Για μένα», λέει, «η μουσική είναι επικοινωνία. Είναι ο βασικός λόγος που φτιάχνω μουσική. Είναι σαν μια μηχανή του χρόνου, σαν να στέλνεις ένα μήνυμα σε ένα μπουκάλι σε κάποιον που δεν έχεις γνωρίσει ακόμα». 

Hildur Guðnadóttir

Chernobyl Live

Με τους Chris Watson και Sam Slater

Διάρκεια 60'

Πειραιώς 260 (Η)

09/10 έως 10/10/2021 στις 22:00

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Τσερνόμπιλ» της βραβευμένης με Νόμπελ Σβετλάνα Αλεξίεβιτς: Απόλυτη τραγωδία ή υπόσχεση αγάπης;

Βιβλίο / «Τσερνόμπιλ» της βραβευμένης με Νόμπελ Σβετλάνα Αλεξίεβιτς: Απόλυτη τραγωδία ή υπόσχεση αγάπης;

Το «Τσερνόμπιλ - Ένα χρονικό του μέλλοντος» της Λευκορωσίδας συγγραφέως δεν είναι μόνο το βιβλίο που ενέπνευσε την ομώνυμη σειρά του HBO αλλά και αυτό που μας κάνει ακόμα να σκεφτόμαστε τι σημαίνει αληθινό δράμα, οδύνη, ιστορική τραγωδία αλλά και αγάπη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT