Το πιο απογοητευτικό –μέχρι στιγμής– με τους ανθρώπους της infotainment τηλεόρασης

0

ΑΣ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ ΜΕ ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΑΛΗΘΕΙΑ. Δεν είναι εύκολη συνθήκη η ζωντανή τηλεόραση και όποιος ισχυρίζεται κάτι τέτοιο, είναι απολύτως βέβαιο ότι δεν έχει βρεθεί ποτέ καλωδιωμένος σε ένα τηλεοπτικό πλατό. Είναι πολλά που πρέπει να έχουν κατά νου και απολύτως ταξινομημένα στο μυαλό τους παρουσιάστριες και παρουσιαστές και άλλα τόσα που μπορούν να πάνε στραβά κατά τη διάρκεια ενός live.

Ειδικά για τις παρουσιάστριες, που ακόμη ο τηλεοπτικός κανόνας τις θέλει να υποτάσσονται σε συγκεκριμένα πρωτόκολλα –ας μην εξετάσουμε τώρα αν αυτό είναι σωστό ή όχι– η συγκεκριμένη συνθήκη καθίσταται ακόμη πιο εξοντωτική. Μέσα στην τρέλα του ζωντανού, ο ιδρώτας, το τηλεοπτικό μακιγιάζ, τα μαλλιά που πρέπει να είναι πάντα κάπως, τα τακούνια (έλεος!) για τις όρθιες παρουσιάσεις μπορούν να φρικάρουν ακόμη και την πιο ζεν του τηλεοπτικού στερεώματος.

Όπως και να ‘χει, εκεί, στο πλατό, δεν είσαι ποτέ μόνος, πάντα κάποιος υπάρχει στο πάνελ, στο κοντρόλ, στο αυτί σου, να αποσυντονίζει τις σκέψεις και τη ροή που θες να ακολουθήσεις. Και τώρα σκέψου να μην υπάρχει ροή, να μην είσαι ακριβώς συντονισμένος, να μην είσαι προετοιμασμένος για το τι θα πεις, να μην ξέρεις καν τι θέση θα κρατούσες, αν αυτό που σε βάζουν να πεις, το έβλεπες ως τηλεθεατής. Καλωσήρθες, χάος!

Σε καθημερινή βάση, σε εκπομπές ανάλαφρες –φύσει και θέσει- μπερδεύεται σοβαρή ειδησεογραφία, βαριά γεγονότα που απλώς δεν έχουν καμία θέση εκεί. Κυρίως, γιατί δεν υπάρχει μηχανισμός να τα υποστηρίξει και να μην προκύψουν 100 λάθη που να προσβάλλουν τη νοημοσύνη και την ανθρωπιά του τηλεθεατή.

«Πώς γίνεται αυτό;», θα αναρωτηθεί κανείς. Γίνεται, κυρίως, όταν η ψυχαγωγία μπερδεύεται με την ειδησεογραφία. Το infotainment ήταν ένα πείραμα, που τουλάχιστον στην ελληνική τηλεόραση δεν πέτυχε ποτέ, «σήκωσε» πολλή σκόνη και είναι να απορείς ποιος αποφάσισε να τα μπλέξει αυτά τα δυο και κυρίως να τα αναθέσει σε ανθρώπους ελάχιστης ή μηδενικής εμπειρίας, προετοιμασίας και εκπαίδευσης.

Μερικά πρόσφατα περιστατικά που εξηγούν γιατί αυτό είναι ένα λάθος. Η Ελισάβετ Κωνσταντινίδου να παίζει μπάλα υπέρ του Πέτρου Φιλιππίδη σε ένα στούντιο, όπου κανείς δεν ξέρει πώς να την αντιμετωπίσει. Η μητέρα της Ελένης Τοπαλούδη να παραχωρεί συνέντευξη και να διακόπτεται από την άσχετη παρουσιάστρια, επειδή είπε στον «άερα» τα ονόματα των δημίων της κόρης της. Το αλησμόνητο περιστατικό «αναπαράστασης» παρενόχλησης φοιτήτριας του ΑΠΘ κατά τη διάρκεια ψυχαγωγικής εκπομπής...

Κι αυτά είναι τα τρανταχτά. Σε καθημερινή βάση, σε εκπομπές ανάλαφρες –φύσει και θέσει– μπερδεύεται σοβαρή ειδησεογραφία, βαριά γεγονότα που απλώς δεν έχουν καμία θέση εκεί. Κυρίως, γιατί δεν υπάρχει μηχανισμός να τα υποστηρίξει και να μην προκύψουν 100 λάθη που να προσβάλλουν τη νοημοσύνη και την ανθρωπιά του τηλεθεατή. Και κυρίως που να μην τον εξοργίζουν με ανθρώπους που υπό άλλες συνθήκες δεν θα είχαν άλλον λόγο να τρεντάρουν στο Twitter και να υφίστανται σκληρές κριτικές για πράγματα που απλώς αγνοούν.

Φυσικά, όσοι εργάζονται στα media γνωρίζουν ότι η σκαλέτα –η θεματολογία, δηλαδή, μιας εκπομπής– δεν είναι της αποκλειστικής ευθύνης των παρουσιαστών (ναι, μοιάζει τρελό, αλλά δεν είναι). Δημοσιογράφοι, αρχισυντάκτες, παραγωγοί έχουν λόγο και ρόλο στο τι θα «παίξει» στην εκπομπή. Είναι, όμως, σίγουροι ότι οι παρουσιάστριες και οι παρουσιαστές τους θα τα καταφέρουν να σηκώσουν το βάρος; Όχι, και το έλλειμμα αυτής της σιγουριάς το παρακολουθούμε καθημερινά, κάποτε με οργή, κυρίως, με απογοήτευση.

Γιατί, δυστυχώς, εκείνο που λείπει περισσότερο από την ελληνική τηλεόραση αυτή τη στιγμή είναι η (εν)συναίσθηση και τα αντανακλαστικά. Κι αυτά τα δύο, χωρίς απολύτως καμία σεξιστική διάθεση, ποτέ δεν πήγαιναν χέρι-χέρι με τον ναρκισσισμό και τις κλεφτές ματιές στο μόνιτορ για το αν πετάει το μαλλί ή αν «πάτησε» καλά το κραγιόν. Ακόμη κι αυτά θα ήταν χαριτωμένα, αν το περιεχόμενο των εκπομπών ήταν άλλο.

Για λίγο, λοιπόν, ας πάρει πόδι το infotainment από τη ζωή μας. Ας μείνουμε ή στην ενημέρωση ή στην ψυχαγωγία, αν δύο καρπούζια είναι βαριά για μία μασχάλη. Λογικά, κανείς δεν χαίρεται με αυτό που συμβαίνει μετά στα social media, με εξοργισμένους τηλεθεατές να ζητούν ευθέως τα ρέστα από τους ίδιους τους παρουσιαστές, πολλές φορές κατακρεουργώντας τους για την αμήχανη, απροετοίμαστη, δυσκίνητη αντίδρασή τους.

Και φυσικά, στο μυαλό πολλών τηλεορασανθρώπων πίσω από τις κάμερες, αυτή η μείξη βαριάς θεματολογίας με μόδα και ομορφιά (ναι, ναι αυτή η παράκρουση που τη μία στιγμή παρακολουθείς ρεπορτάζ από ένα έγκλημα και την άλλη την παρουσιάστρια να χαϊδεύει ψυγειάκι για καλλυντικά) εξυπηρετεί τα ποσοστά τηλεθέασης. Κι όμως, τα νούμερα δεν τους δικαιώνουν. Οπότε;

Οπότε, ίσως ήρθε η ώρα για μία διαφορετική εκπαίδευση των ανθρώπων που σώνει και ντε θέλουν να κάνουν αυτή τη δουλειά. Φυσικότητα και ενσυναίσθηση, νορμάλ ροή λόγου και αντανακλαστικά, αντανακλαστικά, αντανακλαστικά. Ίσως τα νέα, σούπερ απαραίτητα μαθήματα για τους «καινούριους» της τηλεόρασης θα πρέπει να είναι αυτά και μετά όλα τ’ άλλα. Και ναι, η ενσυναίσθηση δεν διδάσκεται, αλλά με τα reflex γίνονται θαύματα.

Για να μην αναφέρουμε καν το ότι και οι ίδιοι οι παρουσιαστές θα αισθάνονται λιγότερο ακάλυπτοι, περισσότερο ασφαλείς και τελοσπάντων με μία χειροπιαστή απόδειξη ότι σέβονται τον κόσμο στον οποίο απευθύνονται.

Λογικά, μετά όλα θα πάνε, αν όχι καλά, σίγουρα καλύτερα. Όταν ο καθένας γνωρίζει για ποιον λόγο είναι μπροστά στο «γυαλί», δύσκολα μπερδεύεται.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η οργή του κόσμου για τους δημοσιογράφους: μία κουβέντα που δεν έγινε ποτέ

Οπτική Γωνία / Η οργή του κόσμου για τους δημοσιογράφους: μία κουβέντα που δεν έγινε ποτέ

Οι επιθέσεις σε ρεπόρτερ που καλύπτουν τις πυρκαγιές ανά τη χώρα και το γενικότερο ξέσπασμα στα social media, λένε πολλά και για τους δημοσιογράφους και για την ενημέρωση και για τους σκεπτόμενους τηλεθεατές / αναγνώστες / ακροατές
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
10 θλιβερές διαπιστώσεις από την πιο βαθιά βουτιά της ελληνικής τηλεόρασης στο reality

TV & Media / 10 θλιβερές διαπιστώσεις από την πιο βαθιά βουτιά της ελληνικής τηλεόρασης στο reality

Από τα τραγικότερα ελληνικά που ακούστηκαν ποτέ από καταβολής ελληνικής τηλεόρασης, μέχρι τα χυδαία ομοφοβικά και σεξιστικά σχόλια και από την έλλειψη καθαριότητας και υγιεινής μέχρι το τέλος της αξιοπρέπειας, μια λίστα με τις παθογένειες της ελληνικής reality τηλεόρασης αυτή τη στιγμή που μιλάμε.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έγκλημα στο Κολωνάκι: Ποιος σκότωσε την 68χρονη πωλήτρια στη Βουκουρεστίου;

Αληθινά εγκλήματα / Έγκλημα στο Κολωνάκι: Ποιος σκότωσε την 68χρονη πωλήτρια στη Βουκουρεστίου;

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται τη δολοφονία μιας 68χρονης πωλήτριας που αναστάτωσε, το καλοκαίρι του 1978, τους καταστηματάρχες στο κέντρο της Αθήνας.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χώρα, Γρόττα, Μητρόπολη: Πώς ένα λιμάνι έγραψε την ιστορία της Νάξου

Ιστορία μιας πόλης / Η Νάξος ήταν πάντα εκεί, από την αρχή της Ιστορίας

Τι αποκαλύπτουν τα εργαστήρια κεραμικής, τα αρχαία λιμάνια, οι τόποι λατρείας και οι ταφές για μια κοινότητα που εξελισσόταν καθώς έβλεπε τον κόσμο να ανοίγεται γύρω της; Η αρχαιολόγος Ξένια Χαραλαμπίδου «διαβάζει» τα υλικά ίχνη που εξηγούν πώς διαμορφώθηκε η ταυτότητα της αρχαίας Νάξου μέσα από πίθους, αγγεία, χώρους συμποσίων και ταφές, ξεδιπλώνοντας την πορεία μιας κοινότητας μέσα από τη λατρεία, την καθημερινότητα και τις σχέσεις της με τον υπόλοιπο κόσμο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η νοηματική γλώσσα μπαίνει στην εξυπηρέτηση των πολιτών

Ζούμε, ρε! / Η νοηματική γλώσσα μπαίνει στην εξυπηρέτηση των πολιτών

Μια νέα δυνατότητα στο 1555.gov.gr επιτρέπει σε κωφούς και βαρήκοους πολίτες να εξυπηρετούνται μέσω βιντεοκλήσης στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα — κάνοντας την επικοινωνία με τις δημόσιες υπηρεσίες πιο ανθρώπινη και πιο προσβάσιμη.
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Θάλεια Ματίκα: «Η τηλεόραση έχει αλλάξει πολύ προς το χειρότερο σήμερα»

ΟΙ ΑΛΛΟΙ / Θάλεια Ματίκα: «Παίζω σχεδόν πάντα μια δυναμική γυναίκα που αγαπά έναν άντρα ολοκληρωτικά»

Η Θάλεια Ματίκα μιλά για τη διαδρομή της σε θέατρο και τηλεόραση, την εξέλιξη του χώρου, τις δυσκολίες, το #MeToo, τη συνεργασία με τον σύζυγό της Τάσο Ιορδανίδη και το άγχος του επόμενου βήματος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μπορεί το ΑΙ να αναστήσει τους νεκρούς μας;

Άκου την επιστήμη / Μπορεί το ΑΙ να αναστήσει τους νεκρούς μας;

Υπάρχει, τελικά, δικαίωμα σε έναν αξιοπρεπή θάνατο; Μπορούμε να δημιουργήσουμε «ψηφιακούς κλώνους» ανθρώπων που δεν βρίσκονται πια στη ζωή; Και πόσο έτοιμη είναι η κοινωνία να διαχειριστεί τις τεράστιες τεχνολογικές και ηθικές προκλήσεις που ανοίγονται μπροστά μας; Ο καθηγητής Εφαρμοσμένης Ηθικής και Βιοηθικής στο ΕΚΠΑ, Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης, δίνει τις απαντήσεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περνάνε οι COP, αλλά οι πάγοι συνεχίζουν να λιώνουν

H κατάσταση των πραγμάτων / Περνάνε οι COP, αλλά οι πάγοι συνεχίζουν να λιώνουν

Η Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα (COP30) ολοκληρώθηκε χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, αφήνοντας για άλλη μια φορά κρίσιμα ζητήματα ανοιχτά. Τι σημαίνει αυτό για την Ελλάδα και τη διεθνή στρατηγική απέναντι στην κλιματική κρίση; Η Εμμανουέλα Δούση, καθηγήτρια Διεθνών Θεσμών στο ΕΚΠΑ και κάτοχος της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία, αναλύει όσα πέτυχε –και όσα δεν κατάφερε– η φετινή διάσκεψη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Απαγωγή Κυπριωτάκη: Αδίστακτοι για 154.000 ευρώ

Αληθινά εγκλήματα / Απαγωγή Κυπριωτάκη: Αδίστακτοι για 154.000 ευρώ

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την απαγωγή του 50χρονου επιχειρηματία Γιάννη Κυπριωτάκη, που προκάλεσε οργή στην κοινωνία της Κρήτης εξαιτίας της αγριότητας των δραστών.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Η Λουκία Μιχαλοπούλου διαβάζει το ποίημα «Daddy» της Σίλβια Πλαθ

Lifo Videos / «Daddy»: Η Λουκία Μιχαλοπούλου διαβάζει το ποίημα της Σίλβια Πλαθ

Γράφτηκε το 1962 και θεωρείται έκτοτε, ορόσημο της εξομολογητικής ποίησης. Στο ποίημα, η Πλαθ παρουσιάζεται να «σκοτώνει» τον πατέρα της, για να μπορέσει να απελευθερωθεί και να προχωρήσει στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ