ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Ηλιογάβαλος: Ο trans Ρωμαίος Αυτοκράτορας που "ξέχασε" η σεμνότυφη Ιστορία Facebook Twitter
Ο Ηλιογάβαλος διασχίζει τους δρόμους της Ρώμης πάνω σε άρμα που το σέρνουν γυμνόστηθες γυναίκες.

Ηλιογάβαλος: Ο trans Ρωμαίος Αυτοκράτορας που «ξέχασε» η σεμνότυφη Ιστορία

0

Η υστεροφημία του υπέφερε στα χέρια των ιστορικών. Προτιμούσαν να τον βλέπουν ως έναν παρακμιακό, ζηλόφθονα Ρωμαίο αυτοκράτορα, ακόμη έναν μέσα στους τόσους με τα νάζια και τις υστερίες τους. Όμως, η σύγχρονη ιστορική ματιά φαίνεται να είναι απείρως πιο επιεικής με τον Ηλιογάβαλο, που πλέον εμφανίζεται ως η πρώτη, επίσημα καταγεγραμμένη περίπτωση ρωμαίου αξιωματούχου που υπέφερε από δυσφορία φύλου και είχε αναζητήσει –με τα Μέσα της εποχής του- το ενδεχόμενο διόρθωσης φύλου, ακόμη και μέσω χειρουργικής επέμβασης.

Ο Ηλιογάβαλος καταγόταν από μία εξέχουσα αραβική οικογένεια, με έδρα τη σημερινή Συρία. Υπηρέτησε ως επικεφαλής ιερέας του Θεού Ήλιου. Η ιστορία τον γνώρισε για την εκκεντρικότητα, τις ακραίες θέσεις του και τη σεξουαλική του παρακμή ή τουλάχιστον με τέτοιες λέξεις επιχειρήθηκε να αποδοθεί το sex drive του εκεί κατά το 222.

Ο Άγγλος ιστορικός Edward Gibbon, εκεί γύρω στον 18ο αιώνα έγραφε ότι ο Ηλιογάβαλος «υπήρξε δέσμιος των σκληρότερων απολαύσεων, στις οποίες ριχνόταν με ανεμπόδιστη μανία. Ένας άλλος κορυφαίος μελετητής της αρχαίας Ρώμης, ο Γερμανός (επίσης ιστορικός) Barthold Georg Niebuhr προσυπέγραφε ότι «το όνομα Ηλιογάβαλος υπήρξε συνώνυμο της πλέον απερίγραπτα αηδιαστικής ζωής του», ενώ ένας πιο σύγχρονος ιστορικός, ο Adrian Goldsworthy, τον θεωρούσε απλώς ανίκανο. Ένα τίποτα της αρχαίας Ρώμης. Μόνο ο αρχαιολόγος Warwick Ball διαφοροποιήθηκε, μπαίνοντας στη διαδικασία να τον περιγράψει ως έναν «καινοτόμο αυτοκράτορα», «ένα τραγικό αίνιγμα που εξαφανίστηκε κάτω από αιώνες προκατάληψης και κακών προθέσεων».

Ο Ηλιογάβαλος δεν κρυβόταν. Εμφανιζόταν ως άλλη Αφροδίτη, φρόντιζε να αποτριχώνει ολόκληρο το σώμα του και στις επαναλαμβανόμενες κατηγορίες περί ομοφυλοφιλίας επέμενε να διακηρύττει τη διαφορετικότητά του.

Ο Δίων Κάσσιος Κοκκηιανός, εκπρόσωπος της αυτοκρατορίας τα χρόνια του Ηλιογάβαλου, αναφέρει ότι ο αυτοκράτορας είχε ερωτευθεί έναν πρώην σκλάβο και ηθοποιό με το όνομα Ιεροκλής και για χάρη του είχε απαρνηθεί το φύλο, την αξιοπρέπεια και τ’ όνομά του. Προτιμούσε –όπως υποστηρίζει ο Δίων- να τον αποκαλούν σύζυγο, ερωμένη και βασίλισσα του Ιεροκλή και ήθελε να αναφέρονται σ' αυτόν με θηλυκές αντωνυμίες. Επισήμως, ο Ηλιογάβαλος είχε παντρευτεί 5 φορές –τις δύο με γυναίκες-, ενώ ανάμεσα στους γάμους του υπήρξε και ένας με αθλητή από τη Σμύρνη.

Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του, οι φήμες για τη σεξουαλική του ζωή δεν έπαυαν ποτέ. Όμως, δεν έπαυαν και οι καινοτομίες και οι τολμηρές αποφάσεις, καθώς ο Ηλιογάβαλος ήταν ο αυτοκράτορας που επέτρεψε τη συμμετοχή γυναικών στη Σύγκλητο. Η μητέρα του και η γιαγιά του επίσης έλαβαν ανδρικούς τίτλους και η μορφή τους κόσμησε πολλά νομίσματα, να μια τιμή σπάνια για γυναίκα στην αρχαία Ρώμη.

Όμως, η απόφασή του για την ίδρυση «μιας γερουσίας των γυναικών» δεν έγινε δεκτή με επευφημίες και χειροκρότημα. Ούτε οι ιδέες του για ισότητα, ίσως και απαλοιφή των φύλων είχαν καμία απήχηση. Στις γραφές της εποχής εντοπίζει κανείς τα πρώτα κείμενα για την ηθική παρακμή και την εξαχρείωση των ηθών επί των ημερών του Ηλιογάβαλου.

Ηλιογάβαλος: Ο trans Ρωμαίος Αυτοκράτορας που "ξέχασε" η σεμνότυφη Ιστορία Facebook Twitter
Αναπαράσταση του Ηλιογάβαλου βασισμένη στα σωζόμενα αγάλματά του

Δεν ήταν, όμως, μόνο αυτό το κακό. Σύμφωνα με τον Κάσσιο, ο αυτοκράτορας χρησιμοποιούσε μακιγιάζ, φορούσε τεχνητά μακριά μαλλιά (σ.σ.: οι περούκες της εποχής) και προτιμούσε να τον προσφωνούν ως «κυρία». Επίσης, πλήρωνε αδρά τις συζητήσεις του με τους γιατρούς της εποχής, από τους οποίους μάλιστα ζητούσε επιστημονικές συμβουλές για το πώς θα μπορούσε να «τροποποιήσει» τα γεννητικά του όργανα, ώστε να απαλλαγεί πλέον από το πέος του και να αποκτήσει κάτι που να θυμίζει αιδοίο.

Ακριβώς αυτή η σπαρακτική λεπτομέρεια που απομυζούσε τον Ηλιογάβαλο από χρήματα και αντοχές, είναι που κάνει αρκετούς μελετητές να πιστεύουν ότι αυτός ο εκκεντρικός αυτοκράτορας είναι επισήμως η πρώτη καταγεγραμμένη περίπτωση trans ατόμου της αρχαιότητας.

ΑΣ ΣΗΜΕΙΩΣΟΥΜΕ ΕΔΩ ότι στην αρχαία Ρώμη ο παρενδυτισμός επιτρεπόταν για όσο διαρκούσαν τα Σατουρνάλια. Με το τέλος της γιορτής κανείς –άντρας ή γυναίκα- δεν μπορούσε να κυκλοφορεί, φορώντας ρούχα του αντίθετου φύλου. Στη Ρώμη, οι έμφυλες ταυτότητες ήταν αυστηρά συγκεκριμένες και όποιες παρεξέκλινε της νόρμας ετιμωρείτο αυστηρά. Επίσης, το να ντύσεις έναν άντρα με γυναικεία ρούχα εθεωρείτο από τις πλέον ταπεινωτικές τιμωρίες, που συνήθως επιβάλλονταν σε μελλοθάνατους, τρεις ημέρες πριν από την εκτέλεσή τους.

(Με λίγα λόγια όλη αυτή η σεξουαλική ελευθερία που περιγράφεται στα ρωμαϊκά όργια, όλες αυτές οι φρενήρεις σεξουαλικές συνευρέσεις ακόμη και μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου, επιτρέπονταν μόνο στο πλαίσιο του οργίου. Ή πίσω από κλειστές πόρτες. Μέχρι εκεί).

Σύμφωνα με τον ιστορικό Eric Varner «ο Ηλιογάβαλος δεν κρυβόταν. Εμφανιζόταν ως άλλη Αφροδίτη, φρόντιζε να αποτριχώνει ολόκληρο το σώμα του και στις επαναλαμβανόμενες κατηγορίες περί ομοφυλοφιλίας επέμενε να διακηρύττει τη διαφορετικότητά του. Για παράδειγμα, όταν κάποια στιγμή χρειάστηκε να γνωρίσουν οι κάτοικοι της Ρώμης τον αυτοκράτορά τους, είχε αποσταλεί ένα πορτρέτο που τον απεικόνιζε βαμμένο και με γυναικείο ποδήρες ένδυμα. Ήταν ο τρόπος του για να εξοικειώσει τους ρωμαίους με την κάπως εξωτική του εικόνα».

Άλλοι ιστορικοί ισχυρισμοί επιμένουν ότι ο Ηλιογάβαλος ως αυτοκράτορας ήταν ένας κακομαθημένος φαρσέρ, ένα άπληστο παιδί της χλιδής που στα συμπόσια φρόντιζε να σερβίρει στους συνδαιτημόνες του αρακά με φύλλα χρυσού, φακές με όνυχα, φασόλια με κεχριμπάρι, ενώ το φαγητό το πασπάλιζε –λένε- με μαργαριτάρια, αντί για αλάτι. Επίσης, φρόντιζε να τρομοκρατεί τους καλεσμένους του, αφήνοντας ελεύθερα στη σάλα λιοντάρια και τίγρεις. Τα αγρίμια, ωστόσο, είχαν εξημερωθεί και απλώς έπαιζαν κι αυτά τον ρόλο τους στις φάρσες του εκκεντρικού αυτοκράτορα.

Κατά τους ίδιους ιστορικούς, οι εκκεντρικότητες του Ηλιογάβαλου, η θυελλώδης σχέση του με τον Ιεροκλή και η σεξουαλική του παρέκκλιση ήταν ο λόγος που οι στρατιώτες της Πραιτοριανής Φρουράς απέσυραν τη στήριξή τους στο πρόσωπό του. Κουρασμένοι –λέγεται- από την παρακμιακή κατάσταση στο ανάκτορο αποσύρθηκαν, διασύροντας τον αυτοκράτορα και υποστηρίζοντας ότι είχε φτάσει στο σημείο να εκπορνεύεται σε ταβέρνες και πλούσιους Ρωμαίους, όταν τα οικονομικά του βρέθηκαν σε τέλειο μαρασμό.

Ήταν η γιαγιά του, Ιουλία Μαίσα που αποφάσισε να βάλει τέλος στον διασυρμό, ανεβάζοντας στον θρόνο τον αδελφό του, Σεβήρο Αλέξανδρο. Ακολούθησε ένα έτος κοινής διακυβέρνησης, με τον Ηλιογάβαλο, κατά τους ιστορικούς, να οργανώνει αμέτρητες απόπειρες δολοφονίας του αδελφού του, μέχρι που η Γερουσία του αφαίρεσε οριστικά οποιονδήποτε τίτλο και αρμοδιότητα.  

Το τέλος του Ηλιογάβαλου θυμίζει σκηνή από τον «Καλιγούλα». Δολοφονήθηκε, το σώμα του σκυλεύτηκε, επιχειρήθηκε να τον πετάξουν σε υπόνομο, αλλά τελικά βρέθηκε στον Τίβερη.

Μετά τη δολοφονία του, οι υποστηρικτές του (συμπεριλαμβανομένου και του εραστή του, Ιεροκλή) εκτελέστηκαν και διασύρθηκαν με όλες τις τιμές. Θρησκευτικά διατάγματα ακυρώθηκαν και απαγορεύτηκε η είσοδος των γυναικών στη Σύγκλητο.  Το όνομα του διαγράφηκε από τα δημόσια αρχεία και τις τιμητικές επιγραφές. Μάλιστα, ένα από τα μεγαλύτερα αγάλματα που τον απεικόνιζε, βανδαλίστηκε και τελικά σβήστηκαν τα χαρακτηριστικά του προσώπου που θύμιζαν τον σκανδαλιάρη αυτοκράτορα.

Το damnatio memoriae (σ.σ.: «καταδίκη μνήμης», πρακτική ατίμωσης των Ρωμαίων σε δημόσια πρόσωπα που κατηγορήθηκαν για προδοσία ή έθεσαν σε κίνδυνο για δικό τους όφελος την αυτοκρατορία) έκανε και εδώ τη δουλειά του και η μορφή του νεαρού αγοριού σβήστηκε από παντού. Οι ιστορικοί του μέλλοντος και τα gender studies έχασαν κάπως έτσι την πρώτη απεικόνιση trans ατόμου που θα μπορούσαμε να έχουμε από τα βάθη των αιώνων, από την καρδιά της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας.

Όσο ο καημένος ο Ηλιογάβαλος πάλευε με το σώμα του και με ορμόνες που αδυνατούσε να αποδεχθεί ως δικές του, οι λόγιοι της εποχής του, μισθοφόροι της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και των ηθών της συνέχιζαν την προπαγάνδα εναντίον του.

Από τη σύντομη ζωή του τα μόνα αξιόπιστα στοιχεία που μας μένουν είναι όσα δεν καταφέρονται, για πολιτικούς λόγους εναντίον του. Ξέρουμε, ας πούμε, ότι δεν ήταν τύραννος, δεν εχθρεύοταν τις γυναίκες, δεν ηδονιζόταν με τη φθορά του σώματος μέσω τιμωριών και βασανιστηρίων.

Στο βιβλίο του, “Transcending Gender: Assimilation, Identity and Roman Imperial Portraits”, ο Eric R. Varner αναφέρει ότι η δολοφονία του Ηλιογάβαλου, καθόλου τυχαία σημειώθηκε αμέσως μετά την πρώτη δημόσια αίτηση / αναζήτησή του περί διόρθωσης φύλου. Οι έρευνες του για το πώς θα μπορούσε να απαλλαγεί από το ανδρικό σώμα που τον βάραινε, ήταν κατά τον ιστορικό, η αφορμή για το πρώτο ομοφοβικό / τρανσφοβικό έγκλημα στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Ομοίως, καταδικασμένοι αυτοκράτορες όπως ο Δομιτιανός και ο Κόμμοδος είχαν επικριθεί για τις ομοφυλοφιλικές τους προτιμήσεις, κανείς, όμως, δεν πλήρωσε τόσο ακριβά και με τέτοιο ατιμωτικό τρόπο την επιλογή του να ζήσει με το φύλο που επιθυμούσε. Φυσικά, υπάρχουν και εκείνοι οι ιστορικοί που όχι απλώς δεν αποδέχονται αυτού του είδους την προπαγάνδα, αλλά επιμένουν ότι ο Ηλιογάβαλος ήταν ένας ικανότατος και δίκαιος αυτοκράτορας, πολύ μακριά από τις ανθρωποφαγικές συμπεριφορές της εποχής του. Τόσο μακριά που η πραότητα και η λεπταισθησία του τον έκανε εύκολη λεία στους πολιτικούς του αντιπάλους. Τι πιο εύκολο από το να κατηγορήσεις κάποιον για ομοφυλόφιλο σε μία κοινωνία που δημοσίως βδελυσσόταν την προτίμηση, αλλά ιδιωτικώς την αποθέωνε μέσω οργίων και σεξουαλικών πρακτικών που κάνουν ακόμη και τους σύγχρονους του BDSM να κοκκινίζουν;

Όπως και να ‘χει η τρανσοφοβία είναι τόσο παλιά όσο και τα trans άτομα. Παρόντα στην Αρχαία Αίγυπτο, που πρώτη είχε καταγράψει τις λοιπές κατηγορίες φύλου. Δεν είναι διόλου τυχαίο ότι κάποιες αιγυπτιακές θεότητες έχουν εξίσου πέος και αιδοίο όπως οι Mut, Sekhmet και άλλες. Δεν είναι τυχαίο ότι κείμενα των Σουμέριων αναφέρονται σε ιεροφάντες με διττή ταυτότητα φύλου.

Όσο για τον Ηλιογάβαλο, τον πιο ηδονιστή από τους ηδονιστές αυτοκράτορες της Ρώμης, φαίνεται ότι πλήρωσε την αναζήτηση του σε θέματα φύλου, πιο ακριβά από τον καθένα και προφανώς χωρίς κανείς από τους σύγχρονους του να είχε την παραμικρή διάθεση να τον δικαιώσει ή έστω να μην τον "θάψει" κάτω από τόνους "λάσπης" που θα χρειάζονταν αιώνες για να καθαριστούν. 

Με στοιχεία από Μessynessychic.com, National Geographic, 

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ