Οι αρνητές, ο δικαιωματισμός και οι ευθύνες

Οι αρνητές, ο δικαιωματισμός και οι ευθύνες Facebook Twitter
Ας παραδεχτούμε λοιπόν πως δεν στέκει ο ισχυρισμός πως ο χώρος της άρνησης και της καχυποψίας είναι παιδί μιας «προοδευτικής» δικαιωματικής κουλτούρας.
0



ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΟΡΓΑΝΩΝΟΥΜΕ τις δημόσιες σκέψεις μας με βάση την «μπροστινή έξω εικόνα». Να, για παράδειγμα, στις κινητοποιήσεις των αντιεμβολιαστών του τελευταίου καιρού στο Σύνταγμα, στον Λευκό Πύργο ή αλλού, ο φακός και τα βλέμματα εστίασαν στις χαρακτηριστικές (γραφικές, φανατικές) φυσιογνωμίες της πρώτης σειράς. Ακούγοντας μια ομιλία, βλέποντας κάποια απ' τα πρόσωπα, αναγνωρίζοντας μοτίβα, κάποιοι βιάζονται να βγάλουν το συμπέρασμα: πρόκειται, κατά βάση, για κόσμο μιας δεξιάς, εθνικιστικής, θρησκευτικο-σεκταριστικής αγανάκτησης. Καμιά ή ελάχιστη σχέση μ’ εμάς, με τον «κόσμο της αριστεράς», είπαν κάποιοι. 

Από μια άλλη οπτική, ορισμένα ενσταντανέ, βίντεο και συνθήματα αυτών των κινήσεων που θα ήθελαν να γίνουν «κίνημα» (μα ακόμα, νομίζω, πως δεν το έχουν καταφέρει) παραπέμπουν σε μια ρητορική για τα δικαιώματα και τις ελευθερίες. Μήπως αυτό που βλέπουμε να σχηματίζεται με τα φερτά υλικά μιας πολύχρωμης ιδεολογίας, είναι προϊόν μιας επιθετικής, «δικαιωματικής κουλτούρας»; 

Βλέπουμε, λοιπόν, δύο διαφορετικές ιδεολογικές έγνοιες στο φόντο αυτής της παράξενης συγκυρίας. Η πρώτη είναι μια αγωνία μην τυχόν και θιγεί η ιδέα που θέλει πάντα προοδευτική την επίκληση των δικαιωμάτων. Η δεύτερη είναι η αγωνία μήπως πράγματι η δικαιωματική λογική ενθάρρυνε τον χώρο των αρνητών, που ένα μόνο μέρος του αποτυπώθηκε στις πορείες του «δρόμου» αλλά έχει πολλά παρακλάδια και προεκτάσεις.

Αριστεροί λόγοι και κάποιες δοκησίσοφες φιλελεύθερες δικαιολογήσεις πρόσφεραν ευκαιρίες για τις χοντροκομμένες δικαιωματικές ανοησίες των νέων αγανακτισμένων. Και αν τούτη η αγανάκτηση είναι τελικά «ακροδεξιά», η κατασκευή της χρωστάει πολλά στην αχαρακτήριστη ευκολία με την οποία κάθε περιορισμός βαφτίστηκε περίπου ακροδεξιός ενώ θα μπορούσε να ήταν απλώς μια άλλη μετάφραση της κοινής αξιοπρέπειας και της δημοκρατικής αυτοπειθαρχίας.

Απέναντι σε αυτό δεν μπορούμε να πολιτευόμαστε με βάση το τι θα θέλαμε να ισχύει. Το να δείχνει κανείς έναν παλαιοημερολογίτη με τους σταυρούς και τα κομποσχοίνια του ή κάποιον αλλοπαρμένο με περικεφαλαία στο πλάνο και να αναφωνεί «να, λοιπόν, ακροδεξιά!», η οποία δεν έχει καμιά σχέση με την κουλτούρα των δικαιωμάτων (συχνά, άλλωστε, τη λοιδορεί), το να κάνει κανείς μια τέτοια εύκολη πολιτική του σχολιασμού πλάνων, μπορεί και να συγκαλύπτει μια ουσιαστική πτυχή των εξελίξεων του τελευταίου καιρού.

Γιατί είναι αδιάψευστο πως όλοι σχεδόν οι αντιδραστικοί συνασπισμοί των ημερών μας –ιδίως οι φωνές κατά των περιοριστικών μέτρων, των εμβολιασμών, των «διαχωρισμών» κ.λπ.– βρήκαν έρεισμα και καταφύγιο και σε μια αντίληψη για τα δικαιώματα και την παραβίασή τους. Μια τραμπική νέα δεξιά, αλλά και οι παραλλαγές της σε διαφορετικές χώρες, ανεμίζει αυτή ακριβώς τη σημαία και όχι κάποια άλλη.

Δεν είναι τυχαίο. Μπορεί στην αντιεμβολιαστική καχυποψία να συνυπογράφουν πολλές διαφορετικές πολιτισμικές και ηθικές μικροοικογένειες, λχ. θρησκευτικές ταυτότητες, υγιεινισμοί που απορρίπτουν την κλασική ιατρική, φόβοι για τον ψηφιακό ολοκληρωτισμό κλπ. Η αιχμή όμως, εδώ και μήνες, στάθηκε η ρητορική για τα χαμένα δικαιώματα ή για τα δικαιώματα που τάχα καταπατούνται από μια εθνική ή παγκόσμια αυταρχική εξουσία. 

Εδώ, σε αυτό ακριβώς το σημείο, έχει συμβάλει αναμφισβήτητα και η ελληνική αριστερά (περισσότερο από άλλες αριστερές της Ευρώπης, όπως την πολύ πιο ώριμη σε αυτό το θέμα γερμανική) υπερθεματίζοντας συχνά στη συνθηματολογία περί κλεμμένων δικαιωμάτων από τον κρατικό αυταρχισμό.

Με αυτό άλλωστε το μοτίβο πολλοί από την αριστερά και ιδίως το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης προσπάθησαν να πλησιάσουν, σχεδόν κολακευτικά, διάφορα δυσαρεστημένα κοινά που περιλαμβάνουν αδιαφοροποίητα «νεολαία», «εργαζόμενους», τώρα καταστηματάρχες που πλήττονται από μια «αλλοπρόσαλλη πολιτική». Κάπου υπήρξε ένα δικαιωματικό τόξο που πήγε να αγκαλιάσει από τον δυσαρεστημένο νέο για την απαγόρευση της κυκλοφορίας 1 με 5, έως τον εστιάτορα ή άλλους που αισθάνθηκαν σαν άδικη παραβίαση δικαιωμάτων την απόσταση των τραπεζοκαθισμάτων ή τη σίγαση της μουσικής.  

Είναι ο αντι-εμβολιασμός παιδί του δικαιωματισμού;

Σημαίνει όμως αυτό πως ο παρδαλός αντι-εμβολιασμός είναι «παιδί του δικαιωματισμού»; Όχι. Μια τέτοια εκδοχή θα ήταν εξαιρετικά απλοϊκή και, σε μεγάλο βαθμό, μια λάθος διάγνωση. Μεγάλο μέρος του λαού των νέο-αγανακτισμένων είναι είτε ξένος είτε εχθρικός σε βασικά θέματα της δικαιωματικής ατζέντας – γυναικεία δικαιώματα, ΛΟΑΤΚΙ, μετανάστες.

Θα μπορούσε κανείς να τους φανταστεί να υπερασπίζονται με πάθος το τσιγάρο μέσα στα μαγαζιά, όχι όμως, για παράδειγμα, το δικαίωμα ενός γκέι ζευγαριού στη δημόσια τρυφερότητα. Να φωνάζουν για τον περιορισμό των πανηγυριών και των νυχτερινών κέντρων ανά την επικράτεια, αλλά καθόλου για τη βία κατά των γυναικών.

Υπάρχει, φυσικά, μια δραστήρια συνιστώσα του αντιεμβολιασμού με καταβολές στον αναρχικό, εναλλακτικό και αυτόνομο χώρο, αντλώντας από τα κείμενα του Τζιόρτζιο Αγκάμπεν, της Σχολής της Φρανκφούρτης ή ενός «φουκοϊσμού» για αρχάριους που ανθίζει σε κάποιες γωνίες εδώ και χρόνια. Μέσα στον γαλαξία των νέο-αγανακτισμένων αναγνωρίζει κανείς πρόσωπα και δίκτυα από ετερόδοξες θεραπευτικές ομάδες, «αντικομφορμιστές» επιστήμονες, φυσιολατρικούς ή «βιοκεντρικούς» κύκλους που ασκούν γοητεία σε ένα μέρος νεότερων μεσοαστών. Δεν βγήκαν όμως πολύ στο δρόμο –αφήνοντας τον πιο λαϊκό κόσμο των αρνητών να πρωταγωνιστήσει– και προτιμούν την κατήχηση με κείμενα, πλάγιους μηχανισμούς, άλλες μορφές προπαγάνδας. 

Ας παραδεχτούμε λοιπόν πως δεν στέκει ο ισχυρισμός πως ο χώρος της άρνησης και της καχυποψίας είναι παιδί μιας «προοδευτικής» δικαιωματικής κουλτούρας. Μπορούμε όμως με κάποια βεβαιότητα να πούμε κάτι άλλο: ότι εδώ και ενάμιση χρόνο μια ρηχή, δικαιωματική ρητορική με αριστερή ή αριστερο-φιλελεύθερη προέλευση βοήθησε έναν κόσμο να οπλιστεί με σαθρά και συχνά γελοία επιχειρήματα για να δικαιολογήσει τη μη συμμόρφωσή του σε στοιχειώδεις υποχρεώσεις και σε ένα ήθος αναγκαίου αυτοπεριορισμού.

Φτιάχτηκε, με άλλα λόγια, μια παράγκα εύκολης δικαιωματικής αξίωσης όπου βρήκαν στέγη και ο αμέριμνος τύπος των πάρτι στις πλατείες και ο επιχειρηματίας που αντέδρασε/υπονόμευσε τους όποιους κανονισμούς και φυσικά αυτός που διακωμωδούσε κάθε μέτρο. Από εδώ άντλησαν ιδεολογική νομιμοποίηση και όσοι-ες εμφανίζονται τώρα στην αιχμή της διαμαρτυρίας κατά της «υγειονομικής δικτατορίας».

Η δικαιωματική ασπίδα στράφηκε κατά των ευάλωτων

Η χρήση μιας αντιστασιακής, δικαιωματικής ασπίδας δεν βοήθησε λοιπόν να χτιστεί ένα άλλο τείχος προστασίας και υπευθυνότητας που θα διόρθωνε λάθη και θα αναδείκνυε ασυνέπειες των κρατικών πολιτικών και χειρισμών. Αντίθετα, αυτή η ίδια ασπίδα έγινε μέσο αποδόμησης κάθε συλλογικής προσπάθειας για έναν κοινό στόχο.

Μια κάποια «φιλελεύθερη» αλλεργία για κοινά μοιρασμένους στόχους στο όνομα των ανησυχιών του ατόμου συναντήθηκε έτσι με τη γνωστή λαγνεία του κόσμου και των διανοουμένων της αριστεράς για καθετί αντισυναινετικό, που σπάει ή πρέπει να σπάει την αστική «εθνική ομοψυχία». Και σε αυτές τις γνωστές διαστάσεις προστέθηκε μοιραία ο ναρκισσισμός της διαφορετικότητας και των «ενάντιων» δοξασιών που μπορεί να προβάλλουν με διαφορετικά προσωπεία.

Είναι αλήθεια πως δεν μπορούμε να σκεφτούμε τους εαυτούς μας και τις σχέσεις μας έξω από το πεδίο των δικαιωμάτων και της σημασίας τους για τη σύγχρονη ζωή. Η αναφορά σε ένα εκτεταμένο σύστημα ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων δεν αποτελεί απλώς μέρος κάθε φιλελεύθερης δημοκρατικής συνθήκης αλλά και βιωμένη καθημερινότητα εδώ και δεκαετίες.

Όμως ένας ανιστόρητος ή πολιτικά ναΐφ δικαιωματισμός μέσα στην έκτακτη υγειονομική συνθήκη τροφοδότησε συγκεκριμένα πρακτικά δεινά: ιδίως τη στάση μιας μερίδας του κόσμου που αδιαφόρησε για τους συμπολίτες τους ή που στο όνομα μιας πεποίθησης και μιας ερμηνείας των πραγμάτων, θεωρεί πως μπορεί να αψηφά κάθε νόμο και κανόνα, προβάροντας επίσης τον θελκτικό δραματικό ρόλο της διωκόμενης μειοψηφίας (ενώ κατά τόπους και συχνά συνιστά την πλειοψηφία).

Ξέρουμε από την άλλη ότι η δικαιωματική κουλτούρα δεν υπήρξε ποτέ ενιαία και μονοσήμαντη. Και ότι κάποιες από τις σοβαρές της ευαισθησίες πρέπει να διαφυλαχτούν, όχι μόνο από τους αντιδραστικούς αλλά και από τους ρηχούς φανατισμούς που κηρύσσονται στο όνομα των δικαιωμάτων.

Μέσα σε αυτή την κρίση, όμως, η δικαιωματική αξίωση δεν ανέδειξε τα θετικά της φορτία στην υπεράσπιση πραγματικά αδύναμων ατόμων και συλλογικοτήτων. Δεν έσπευσε να υπερασπιστεί τον ευπαθή, τον άρρωστο, τον ευάλωτο, αλλά αυτόν τον εγωιστή που περιφρόνησε περιγελώντας αισχρά την τρωτότητα του άλλου.

Δυστυχώς, μια δικαιωματική μεγαλοστομία συμμάχησε πολύ περισσότερο με τον δωρεάν εξεγερτισμό, την ατομιστική «ανυποταξία» ή την επηρμένη υπεράσπιση των φαρμακερών ανορθολογικών επιθέσεων κατά της ζωντανής επιστημονικής κοινότητας και των κόπων της. Αριστεροί λόγοι και κάποιες δοκησίσοφες φιλελεύθερες δικαιολογήσεις πρόσφεραν ευκαιρίες για τις χοντροκομμένες δικαιωματικές ανοησίες των νέων αγανακτισμένων.

Και αν τούτη η αγανάκτηση είναι τελικά «ακροδεξιά», η κατασκευή της χρωστάει πολλά στην αχαρακτήριστη ευκολία με την οποία κάθε περιορισμός βαφτίστηκε περίπου ακροδεξιός ενώ θα μπορούσε να ήταν απλώς μια άλλη μετάφραση της κοινής αξιοπρέπειας και της δημοκρατικής αυτοπειθαρχίας.

Αν, λοιπόν, «αυτό» που ζούμε ως άρνηση δεν είναι τέκνο της δικαιωματικής κουλτούρας, αυτή η τελευταία δεν μπορεί να χαριεντίζεται για το αιώνιο ηθικό της πλεονέκτημα απέναντι στους γραφικούς διαδηλωτές της πρώτης σειράς. Γιατί στάθηκε και μέχρι τώρα είναι (με την υπονομευτική της προσέγγιση στο θέμα του υποχρεωτικού εμβολιασμού) μια πηγή σύγχυσης και αποπροσανατολισμού μέσα σε αυτή την κρίση. 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

 Γιάννη Κτιστάκις: «Δεν παρατηρείται “υγειονομική χούντα”»

LiFO politics / Γιάννης Κτιστάκις: «Δεν παρατηρείται “υγειονομική χούντα”»

Η Βασιλική Σιούτη συνομιλεί με τον νέο Έλληνα δικαστή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και καθηγητή της Νομικής, Γιάννη Κτιστάκι, για τις καταστάσεις που δοκιμάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις σύγχρονες προκλήσεις.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αλέξανδρος Ρόβας

Συνεντεύξεις / Α. Ρόβας: Ο Έλληνας που κέρδισε το πρώτο βραβείο Εντατικολογίας σε Γερμανία και Αυστρία

Ο Αλέξανδρος Ρόβας, ειδικευόμενος γιατρός Παθολογίας και Νεφρολογίας, αναφέρεται στα αποτελέσματα της έρευνάς του σε ασθενείς Covid και εξηγεί γιατί ο κορωνοϊός δεν είναι μια απλή πνευμονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Οπτική Γωνία / Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Συγγενείς και φίλοι του Ντόναλντ Τραμπ ή χορηγοί του MAGA, σχεδόν όλοι οι νέοι πρεσβευτές των ΗΠΑ στην Ευρώπη έχουν εξυμνήσει τον Αμερικανό Πρόεδρο δυνατά και επίμονα. Σχεδόν κανένας τους δεν έχει καμία διπλωματική εμπειρία.
THE LIFO TEAM
Από την απώλεια του Κώστα Σημίτη ως την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ και το κίνημα των Τεμπών

Πολιτική Ανασκόπηση 2025 / Η επανεμφάνιση του Αλέξη Τσίπρα, ο ΟΠΕΚΕΠΕ και το κίνημα των Τεμπών

Το 2025 μπήκε με τις μαζικές διαδηλώσεις για τα Τέμπη, οι οποίες επηρέασαν καθοριστικά τις πολιτικές εξελίξεις. Ήταν επίσης μια χρονιά κατά την οποία μεγάλο μέρος της πολιτικής ζωής εξελίχθηκε μέσα από εξεταστικές επιτροπές και δικαστήρια.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Delivery

Οπτική Γωνία / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ