Η πρωτοπόρος σκηνοθέτις της Ουγγαρίας Μάρθα Μετζάρος γίνεται 90 ετών

Η πρωτοπόρος σκηνοθέτης της Ουγγαρίας Μάρθα Μετζάρος γίνεται 90 ετών Facebook Twitter
Η Μετζάρος είναι από τους πρώτους καλλιτέχνες στην Ουγγαρία που αμφισβήτησε το καθεστώς και τη λογοκρισία
0

«Αυτό που θα ήθελα να κάνω πραγματικά είναι μια ακόμα ταινία» λέει η Μάρθα Μετζάρος η πρωτοπόρος σκηνοθέτις από την Ουγγαρία που φέτος συμπληρώνει τα 90 της χρόνια.

Μιλώντας στον Γκάρντιαν η Μετζάρος αποκάλυψε πως όταν ήθελε να σπουδάσει κινηματογράφο στην πατρίδα της, στα τέλη της δεκαετίας του 40 της είπαν «Δε θέλουμε κανέναν από το νηπιαγωγείο» κι έτσι αποφάσισε να πάει στη Μόσχα αφού μιλούσε άπταιστα τη ρωσική γλώσσα και είχε ζήσει εκεί μεγάλο μέρος της παιδικής της ηλικίας. Το φύλο ήταν το κρίσιμο σημείο, γιατί όπως λέει «Δεν υπήρχαν τόσες πολλές γυναίκες σκηνοθέτες εκείνες τις μέρες και «μια γυναίκα που ήθελε να έχει αυτή την καριέρα έμοιαζε με αστείο. Όλοι οι άντρες με γελούσαν».

Βέβαια στην περίπτωση της Μετζάρος ισχύει το «γελάει καλύτερα όποιος γελάει τελευταίος». Πέρασε μια δεκαετία φτιάχνοντας ντοκιμαντέρ για τη ζωή των απλών ανθρώπων, όπως των δασκάλων και των εργατών σε εργοστάσια, για να βελτιώσει το δυναμικό οπτικό της στυλ και το 1968 σκηνοθέτησε το «Κορίτσι», την πρώτη ταινία γυναίκας σκηνοθέτιδας στην Ουγγαρία. Στο «Κορίτσι», ένα ήσυχο και εσωστρεφές κορίτσι της εργατικής τάξης φεύγει από το κρατικό ορφανοτροφείο στη Βουδαπέστη όπου μεγάλωσε και ταξιδεύει στην αγροτική ύπαιθρο για να επισκεφτεί τη μητέρα της και να δει ότι η ζωή της θα πάρει άλλη τροπή.

Η πρωτοπόρος σκηνοθέτης της Ουγγαρίας Μάρθα Μετζάρος γίνεται 90 ετών Facebook Twitter
Η Κάτι Κόβακς στο «Κορίτσι», την πρώτη ταινία γυναίκας σκηνοθέτιδας στην Ουγγαρία.

Το 1976 η Μετζάρος κάνει την πρώτη έγχρωμη ταινία της και η εκπληκτική παραγωγή της συνεχίστηκε με μια ταινία το χρόνο μέχρι το 1990. Το 1975, έγινε η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτιδα που κέρδισε τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, για την «Υιοθεσία». Αυτή η βράβευση σηματοδόττησε της αλλαγή της θέσης της μέσα στον ανδροκρατούμενο κόσμο των ομοτέχνων της. Ένιωθε μόνη στον κλάδο; «Ήμασταν μόνο εγώ και η Ανιές Βαρντά. Συνηθίζαμε να το διασκεδάζουμε μαζί: όπου πηγαίναμε, οι άνθρωποι μας ρωτούσαν: «Πώς οι γυναίκες κάνουν ταινίες;», λέει στον Γκάρντιαν.

Στην Υιοθεσία, η Κάτα, μια σαραντάρα χήρα, εργάζεται σε εργοστάσιο και ζει μια μοναχική ζωή στημικρή της πόλη. Ο ερωτικός της δεσμός μ’ έναν παντρεμένο οδηγείται σε αδιέξοδο, όταν αυτή του ζητάνα αποκτήσουν παιδί (χωρίς καμία δέσμευση για τον άντρα) και εκείνος αρνείται. Αποξενωμένη καιχωρίς προοπτική από τη ζωή, κάποια στιγμή γνωρίζεται με μια πολύ νεαρή κοπέλα, τρόφιμο ενόςγειτονικού αναμορφωτηρίου που της ζητά να νοικιάσει ένα δωμάτιο στο σπίτι της, για να περνά εκείλίγες ώρες με τον φίλο της. Αυτές οι εντελώς διαφορετικές γυναίκες θα συνδεθούν, θα επικοινωνήσουν, θα γίνουν φίλες και η Κάτα θα προσπαθήσει να βοηθήσει τη νέα της φίλη στα προβλήματα που αντιμετωπίζει.

Η Μετζάρος δημιούργησε σε αυτή την ταινία ένα απόλυτα γυναικείο κινηματογραφικό σύμπαν και κινηματογράφησε με ακαταμάχητη επιμονή και ηθική συνέπεια την κοινωνική θέση της γυναίκας, τη σχέση της με το καταπιεστικό περιβάλλον, τον αγώνα και την αγωνία της να παραμείνει ανεξάρτητη και αυτεξούσια μέσα στις ανδροκρατούμενες εξουσιαστικές δομές. Στην Υιοθεσία συλλαμβάνει τις πιολεπτές αποχρώσεις της γυναικείας συμπεριφοράς, μέσα από τη σχέση ανάμεσα σε δύο εντελώςαντιθετικούς γυναικείους χαρακτήρες αναδεικνύοντας έτσι την ψυχική αντοχή και τηνπολυπλοκότητα της γυναικείας φύσης.

Η Μετζάρος που ο γλύπτης πατέρας της εκτελέστηκε στις σταλινικές εκκαθαρίσεις και η μητέρα της πέθανε λίγο αργότερα με «σπασμένη» όπως λέει καρδιά, όταν γεννήθηκε συμπεριλαμβάνει στο έργο της αυτοβιογραφικές σελίδες αλλά όχι στο βαθμό που θα ήθελε, αφού η λογοκρισία τη σταμάτησε από το να δημιουργήσει ένα πολιτικό δράμα. Γεννημένη στη Βουδαπέστη, η Μετζάρος πέρασε τα πρώτα δύο χρόνια της ζωής της στη Σοβιετική Ένωση, όπου οι γονείς της είχαν μεταναστεύσει ως κομμουνιστές καλλιτέχνες το 1936. Η Μετζάρος μεγάλωσε από την ανάδοχη μητέρα της στην ΕΣΣΔ. Από τα αυτοβιογραφικά της έργα ξεχωρίζουν αυτά που την έκαναν και διάσημη στη Δύση τα Diary for My Children (1984), Diary for My Lovers (1987) και Diary for My Mother and Father (1990).

Η Μετζάρος είναι από τους πρώτους καλλιτέχνες στην Ουγγαρία που αμφισβήτησε το καθεστώς και τη λογοκρισία, όχι μόνο με την συνειδητή απεικόνιση της κυβέρνησης και των ατομικών εμπειριών του παρελθόντος, αλλά και με τη φωνή της που είχε διεθνή απήχηση.

Στο περιεχόμενο του έργου της διερευνά τα μεγάλα κενά ανάμεσα στα ιδανικά και τις πραγματικότητες, και ζητήματα που συνήθως αγνοούσε ο κινηματογράφος της Ανατολικής Ευρώπης: η υποταγή των γυναικών, οι συγκρούσεις αστικών και αγροτικών πολιτισμών, ο ανταγωνισμός μεταξύ των υπαλλήλων των γραφειοκρατικών δομών, ο αλκοολισμός, το χάσμα γενεών, η διάλυση των παραδοσιακών οικογενειακών δομών και η κατάσταση των κρατών, όπως και το ζήτημα των ορφανών παιδιών. Οι οκτώ μεγάλου μήκους ταινίες της από το 1968 έως το 1979 ασχολούνται με την κοινωνική καταπίεση, τους οικονομικούς περιορισμούς και τις συναισθηματικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες της Ουγγαρίας.

Όπως λέει η Βιρτζίνια Γουλφ «Οι ιστορίες που ακολουθούν τους ανθρώπους μέχρι και μέσα στο δωμάτιό τους είναι δύσκολες». Η Μετζάρος κατάφερε και έφερε στην οθόνη αυτό ακριβώς το σινεμά, χωρίς φλυαρίες, χωρίς αναλύσεις και μας παρέδωσε ταινίες που ανατέμνουν την εσωτερικότητα και την πιο περίπλοκη περιοχή της ανθρώπινης φύσης.

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοστούμια και αναμνηστικά του «Downton Abbey» βγαίνουν σε δημοπρασία για καλό σκοπό

Πολιτισμός / Κοστούμια και αναμνηστικά του «Downton Abbey» βγαίνουν σε δημοπρασία για καλό σκοπό

Από μια τραπεζαρία σε στυλ 18ου αιώνα και την εντυπωσιακή τουαλέτα της Μάγκι Σμιθ μέχρι το ασημένιο ρολόι του μπάτλερ, τα αναμνηστικά αντικείμενα θα προσφερθούν σε ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα που υποστηρίζει παιδιά με απειλητικές για τη ζωή τους παθήσεις και τις οικογένειές τους
LIFO NEWSROOM
Τρόμος, Ιμπρεσιονισμός και 5 αριστουργήματα του παρελθόντος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Έχει συμβεί ξανά τον Αύγουστο; Μάλλον όχι. 13 ταινίες από αύριο στα σινεμά της πόλης

Οι νέες ταινίες του Ζακ Κρέγκερ και των Ελληνοαυστραλών αδερφών Φιλίππου, η ωραιότατη έκπληξη που μας επιφύλασσε ο Σεντρίκ Κλαπίς και πέντε μεγάλες δόξες σε επανέκδοση κάνουν τον προγραμματισμό των θεατών σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πέθανε ο Τέρενς Σταμπ, ο θρυλικός «Στρατηγός Ζοντ» του Superman, σε ηλικία 87 ετών

Πολιτισμός / Πέθανε ο Τέρενς Σταμπ, ο θρυλικός «Στρατηγός Ζοντ» του Superman, σε ηλικία 87 ετών

Ο βρετανός ηθοποιός Τέρενς Σταμπ, γνωστός για τον ρόλο του ως General Zod στις ταινίες Superman, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 87 ετών - Η καριέρα του περιλαμβάνει περισσότερες από 60 ταινίες και μία υποψηφιότητα για Όσκαρ
LIFO NEWSROOM
Tι να δείτε στα σινεμά το τριήμερο του Δεκαπενταύγουστου

Πολιτισμός / Tι να δείτε στα σινεμά το τριήμερο του Δεκαπενταύγουστου

Από την πρώτη κινηματογραφική εξόρμηση του πράκτορα 007 στη θριλερική διαδικασία εκλογής νέου Πάπα στο «Κονκλάβιο» κι από τη δοκιμασμένη χιτσκοκική συνταγή του «Man who knew too Much» στην συναρπαστική αγωνιστική δράση του «F1: The Movie», μερικές επιλογές για όσους αποφάσισαν να περάσουν την αργία στο Κλεινόν Άστυ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Χίος: Μικρές φθορές από τη φωτιά στον ναό Αγίου Γεωργίου και στο Κάστρο της Βολισσού

Πολιτισμός / Χίος: Μικρές φθορές από τη φωτιά στον ναό Αγίου Γεωργίου και στο Κάστρο της Βολισσού

Στον Ναό Αγίου Γεωργίου Πραστειάς καταστράφηκε μεγάλο μέρος του εργοταξιακού εξοπλισμού στον προαύλιο χώρο, ενώ στο Κάστρο Βολισσού, ζημιές σημειώθηκαν στις υποδομές ανάδειξης 
LIFO NEWSROOM