Νικαίτη Κοντούρη: «Είναι τόσο λάθος να χαρακτηρίζουν τον Ευριπίδη μισογύνη»

Νικαίτη Κοντούρη Facebook Twitter
Το έργο γίνεται κατανοητό μόνο αν συνδεθεί με μεγάλες καταστροφές ή με μεγάλες αιρέσεις ως προς τον φανατισμό ή τους ακολούθους. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Οι «Βάκχες» του Ευριπίδη είναι η πέμπτη παράσταση της Νικαίτης Κοντούρη στην Επίδαυρο. Η ίδια το θεωρεί έργο «επικίνδυνο», όπως και οι ειδικοί, έργο ρευστό σαν κινούμενη άμμο, που ζητά να αποκαλυφθούν οι κρυμμένες δυναμικές του. Έργο που μιλάει για τη δύναμη των γυναικών, την ανθρώπινη εκδίκηση ενός θεού και την πλήρη καταστροφή μιας πόλης, με απόηχο και ερωτήματα που φτάνουν μέχρι τις μέρες μας, έργο για τις γυναίκες, τη θέση τους μέσα στους αιώνες, που εξακολουθεί να εμπνέει όψεις και ερμηνείες.

Με τη μουσική των Θραξ Πανκc και έναν δυναμικό θίασο, η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στην Επίδαυρο από τις 13 έως τις 15 Αυγούστου. Η σκηνοθέτις του έργου μάς πηγαίνει πίσω στον χρόνο, στα Μυστήρια, στον κόσμο του Ευριπίδη αλλά και στον κόσμο του σύγχρονου θεάτρου.  

— Και το ερώτημα είναι πάντα γιατί το κάνεις τώρα;

Είναι δυόμισι χρόνια τώρα που έχουμε σχεδιάσει αυτή την παράσταση και στον καιρό του κορωνοϊού, που μας άλλαξε τη ζωή, την καθημερινότητα, μας θύμωσε και μας έφερε ενώπιος ενωπίω, είδαμε ότι δεν μπορούμε να αντέξουμε τον εαυτό μας κι αυτό με έφερε πιο κοντά στο έργο.

Ο Διόνυσος, που είναι ο πρωταγωνιστής, ο θεός που διαφεντεύει τα πάντα, είναι κάτι αντίστοιχο με μια σημερινή καταστροφή, αλλά μέσα από τη μιμητική διαδικασία μιας τελετουργίας που είναι πολύ έξω από τα δικά μας δεδομένα. Διακηρύσσει ότι έρχεται από την Ανατολή με το που ξεκινάει το έργο. Λέει τον πρόλογο του έργου ή το πρόγραμμα ή το εφεύρημα του ιδιοφυούς Ευριπίδη και ξέρουμε τι πρόκειται να δούμε. Λέει το έργο, με λίγα λόγια. 

Και περιμένουμε να αρχίσει να μπαίνει ο Χορός και οι υποκριτές, πώς θα εξελιχθεί το έργο, μέχρι πού θα φτάσει η τιμωρία αυτού του θεού πάνω στους ζωντανούς, που δεν τον θέλουν, δεν τον αναγνωρίζουν ως ισάξιο θεό ανάμεσα σε όλους τους άλλους. Αυτός ο θεός έχει θυμό και την εκδικητική μανία του ανθρώπου. Στήνει μια βραδυφλεγή βόμβα με το που ξεκινάει το έργο. Μια εκδίκηση τρομακτική, την οποία φτάνει μέχρι το τέλος, στέλνοντας στα πρόσωπα του έργου θεϊκή μανία και αλλάζοντάς τους τη φύση.

Οι ήπιες γυναίκες, οι Βάκχες, που ακολουθούν σαν νεοφώτιστες τον νέο θεό και έχουν έρθει μαζί του από τη Ασία, ακολουθώντας τον σε ένα τεράστιο ταξίδι, περνώντας από διάφορες χώρες και επιβάλλοντας μαζί του τη νέα θρησκεία που προσκύνησαν οι άνθρωποι της Ασίας, δίνουν το όνομά τους στην τραγωδία. Η αντίσταση εναντίον του νέου θεού συμβαίνει στην Ελλάδα, σε έναν τόπο ποιητικό, γιατί για την Αθήνα είναι γραμμένο το έργο, απλώς τοποθετείται λίγο πιο έξω, για να είναι πιο μακριά.

Έρχονται, λοιπόν, να επιβάλουν τη νέα θρησκεία με ένα ζητούμενο επιπλέον, που έχει να κάνει με τον θάνατο της μητέρας του Διονύσου, της Σεμέλης, ενώ στη Θήβα θεωρούν ότι ο ίδιος δεν επέζησε, ότι αυτός ο θεός είναι ένας ψεύτης, ένας κομπογιαννίτης. Όμως εκείνος κουβαλάει τα χαρακτηριστικά της εκδικητικής μανίας, η οποία καταλαμβάνει τα πρόσωπα του έργου. Η θεϊκή μανία κάνει τις γυναίκες του Χορού, από πιστές και νεοφώτιστες, να φτάσουν στο σημείο να παρακαλάνε γι’ αυτή την εκδίκηση.

Αυτό είναι το έργο και, βέβαια, μέσα στους αιώνες κάποια κενά του εξανάγκασαν πολλούς να προσθέσουν, κυρίως στο φινάλε, στην Έξοδο, κάποια κείμενα που ταίριαζαν και δείχνουν να ολοκληρώνουν το έργο.

Θέλουμε να αφηγηθούμε την ιστορία σε όλο τον κόσμο και ο θεατής να επικοινωνήσει με ένα στοιχείο τουλάχιστον από αυτή την ιστορία. Οπότε ακολουθούμε τη λογική του έργου και ελπίζουμε, στοχεύουμε να φτάσουμε βαθιά στον στριγκό, βίαιο ήχο των «Βακχών». 

— Πώς βλέπεις τις Μαινάδες;

Οι Μαινάδες είναι στα βουνά και λειτουργούν σαν ζώα, έχουν χάσει τη λογική τους τελείως, δεν υπάρχει κανένας έλεγχος. Υπάρχουν στάδια αυτής της κατάστασης, όπως και στις Βάκχες. Αυτά που συμβαίνουν στον Κιθαιρώνα, τα τρομακτικά, έχουν να κάνουν με δύο όψεις. Η μία είναι ότι ζώα και άνθρωποι συμβιώνουν και συμβαίνουν θαύματα που μπορεί να τρελάνουν τους παρατηρητές, όπως ο πρώτος Αγγελιοφόρος.

Αυτές οι γυναίκες, λοιπόν, αποκτούν τέτοιες δυνάμεις, που, όταν οσμίζονται ότι κάποιος τις παρακολουθεί και είναι άνδρας, χυμάνε ‒ αλλά οι άνδρες έχουν φύγει, έτσι κατασπαράζουν τα ζώα τους. Τα κόβουν κομμάτια.

Στην επόμενη φάση όμως, στη συνέχεια του έργου, ο Πενθέας πέφτει και ο ίδιος θύμα της γοητείας του Διονύσου, ντύνεται γυναίκα, αποκτάει γυναικεία συμπεριφορά, χαίρεται με αυτό που του συμβαίνει και που είναι ισοδύναμος των γυναικών που είναι εκεί. Αυτές τον βλέπουν ως λιοντάρι και του χυμάει η μάνα του, η προεξάρχουσα, ως Μαινάδα ‒ εδώ πάμε λίγο πιο μακριά, στο ασυνείδητο, που βγαίνει στην επιφάνεια, στον μαιναδισμό. Γι’ αυτό και κάνουν αυτή την ακραία πράξη: η μάνα του τού παίρνει το κεφάλι και το περιφέρει ως τρόπαιο λιονταριού στον θύρσο επάνω.

Άκης Σακελλαρίου Facebook Twitter
Πρέπει να έχεις έναν ηθοποιό που να αντιλαμβάνεται πνευματικά ότι αυτός ο θεός γεννήθηκε ταυροκέρατος, έτσι τουλάχιστον έχει διασωθεί ο μύθος, οπότε θέλεις έναν ηθοποιό με γερό σώμα και γερό μυαλό. Εγώ έτσι κατέληξα στον Άκη Σακελλαρίου, που έχει τη μεγάλη εμπειρία του Θόδωρου Τερζόπουλου, έχοντας αναλάβει τον ρόλο του Διονύσου σ’ εκείνες τις ιστορικές «Βάκχες».
Ιωάννα Παππά Facebook Twitter
Ιωάννα Παππά

— Πολλοί συγχέουν τις «Βάκχες» με τις Μαινάδες, ενώ οι αυτές, ως ακόλουθοι του Διονύσου, μένουν πάντα πίσω.

Οι «Βάκχες», που έχουν μείνει πίσω, σύμφωνα με τον τρόπο που δουλεύουμε την παράσταση ‒και νομίζω ότι θα ισχυροποιηθεί αυτό‒ βιώνουν εξ αποστάσεως τη χαρά όλων των γεγονότων του βουνού, της λεγόμενης ορειβασίας. Όταν όμως φτάνει ο δεύτερος Αγγελιοφόρος και αφηγείται τι πραγματικά συνέβη και πού οδηγήθηκαν αυτές που πήραν εντολή από τον θεό να κάνουν κομμάτια τον Πενθέα, αρχίζουν να συνέρχονται και αντιλαμβάνονται ότι όλη η διαδρομή τους ήταν σαθρή, στηριγμένη σε κάτι εξίσου σαθρό.

Όλη η δεύτερη αγγελική ρήση είναι σαν να αρχίζει να ταράζει μέσα τους το λογικό που είχε ξεχαστεί, είχε αφεθεί στην ηδονή που γεννάει η παρέμβαση του Διονύσου. Όταν έρχεται η Αγαύη, είναι οι πρώτες που προσπαθούν να την επαναφέρουν, λέγοντάς της «τι είναι αυτό που έχεις στα χέρια, θα είναι ο γιος σου μαζί με αυτούς που έρχονται;». «Όχι», απαντά, «ο γιος μου είναι στα δώματα, εδώ, και το μόνο που ξέρει να κάνει είναι να θεομαχεί. Βγάλτε τον έξω, να δει τι δυνάμεις αποκτούν με αυτόν τον θεό οι γυναίκες, πόσο ικανές είναι και τι σημαίνει οι γυναίκες να αφήνουν το νοικοκυριό, τα σπίτια» ‒ γιατί μιλάμε για μια κοινωνία που τις γυναίκες τις είχε πολύ περιορισμένες.

Έπειτα έρχεται ο πατέρας, ο Κάδμος, και φέρνει τα όλα κομμάτια του Πενθέα που μάζεψε από διάφορα σημεία στο βουνό.

— Τι λέει ο Ευριπίδης για τη δύναμη των γυναικών;

Λέει πολλά για τις γυναίκες. Είναι τόσο λάθος να τον χαρακτηρίζουν μισογύνη, την ήξερε τη γυναικεία φύση πάρα πολύ καλά, ήξερε τη δύναμή της, γι’ αυτό είναι και τόσο σύγχρονο το έργο. Δεν είναι μόνο η μανία και η εκδικητικότητα ‒ βέβαια, όταν καταλαμβάνεσαι από τρέλα, αρχίζεις να κάνεις ανήκουστα πράγματα. Έχει να κάνει με τη γυναικεία φύση. Η γυναίκα μπορεί πραγματικά να δει στα σπάργανα ένα ζωάκι και να το φροντίσει σαν να είναι η μάνα του, ακόμα κι αν είναι λιονταράκι. Όπως μπορεί, αν νιώσει ότι απειλείται το παιδί της, να ορμήσει και να κομματιάσει το ζώο. 

— Μιλά και για ένα άλλο επίπεδο ανεξαρτησίας των γυναικών, τις βάζει να φεύγουν από την πόλη.

Αδειάζει την πόλη, όχι μόνο από τις γυναίκες, που είναι στα βουνά, αλλά και από τους άνδρες, που τις κυνηγούν, όμως αυτές είναι άπιαστες, γιατί ο θεός τις προστατεύει. Στο τέλος ισοπεδώνει την πόλη και γίνονται όλοι πρόσφυγες, όπως οι γυναίκες, που τις χαρακτηρίζει πρόσφυγες εξαρχής, οι Βάκχες.

— Αυτό είναι ένα άλλο επίπεδο του έργου, πολιτικό.

Αυτό είναι ένα βαθιά πολιτικό επίπεδο που έχει να κάνει και με την εξουσία και με την καταστροφή και με την πράξη καθαυτή, που είναι τρομακτική, τη μάνα που κατασπαράζει το παιδί της. Φυσικά, υπάρχει και το στοιχείο της διαρκούς μεταμφίεσης μέσα στο έργο. Το φέρνει ο ίδιος ο Διόνυσος, ο οποίος είχε δυο γέννες, μία από τη μάνα του και μία από τον μηρό του Δία, έτσι μπορεί να προκαλεί σε όλους μια αλλαγή.

Οι γυναίκες γίνονται άνδρες, οι Βάκχες πραιτοριανοί υποστηρικτές, ο Πενθέας αποκτά γυναικείες συμπεριφορές και στο βουνό γίνεται η τρομακτική υπέρβαση: γίνονται οι ίδιες οι γυναίκες μεγάλα ζώα και κατασπαράζουν έναν άνθρωπο. Φυσικά, είναι ο Διόνυσος που δίνει την εντολή για κάθε αλλαγή. Ακόμα και σήμερα, ο ίδιος ο ηθοποιός μένει με ανοιχτό το στόμα, ξεστομίζοντας αυτά τα λόγια. Νιώθει μια ρωγμή.

— Και η πόλη, τι συμβαίνει σε μια πόλη μολυσμένη;

Η μόλυνση της πόλης είναι τεράστια. Ο Ευριπίδης δανείζεται πολλά στοιχεία από ένα έργο που δεν έχει διασωθεί, τον «Πενθέα» του Αισχύλου. Είναι μια μεταγραφή του Πενθέα, κατά πολλούς. Το πιστεύω κι εγώ σε μεγάλο βαθμό, γιατί δύο από τα τέσσερα στάσιμα είναι πολύ αισχυλικά, το μέτρο, οι λέξεις η εκφορά, ο ρυθμός, δίνουν την αίσθηση ότι είσαι σε έργο του Αισχύλου. Απλώς, ο Ευριπίδης το πάει στα άκρα, χρησιμοποιεί το ασυνείδητο της Μαινάδας, αυτό που δεν έχει μέτρο, σταματημό, φινάλε.

Νικαίτη Κοντούρη Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Γιατί λένε όλοι ότι είναι το πιο επικίνδυνο έργο του Ευριπίδη;

Γιατί είναι πολύ μακρινό για εμάς, αυτή η τελετουργία. Γίνεται κατανοητό μόνο αν συνδεθεί με μεγάλες καταστροφές ή με μεγάλες αιρέσεις ως προς τον φανατισμό ή τους ακολούθους. Σ’ εμένα, ας πούμε, αν το φέρω κοντά μας, θυμίζει την καταστροφή στο Μάτι. Μια πολύ ακραία συνθήκη, μια βιβλική καταστροφή που πρέπει να αφηγηθείς τι έγινε και μόνο με αψηλωμένο τον νου μπορείς να το κάνεις.

Στις «Βάκχες» τα φονικά είναι τρομακτικά, είτε αφορούν τα ζώα, είτε τον άνθρωπο, που ξεσκίζεται, είτε τη μάνα, που μέσα σε τέσσερις ατάκες πρέπει να συνέλθει και να καταλάβει ότι είναι το κεφάλι του παιδιού της αυτό που περιφέρει. Κι αυτό παίζεται μόνο με αφαίρεση μεγάλη, όχι με οιμωγές. Σαν να είσαι το τίποτα.

Διαβάσαμε Σικελιανό και Νίτσε και Χέλντερλιν, κείμενα υπερβατικά και όχι αμέσως αντιληπτά, και καταλήξαμε ότι αυτή είναι μια παράσταση που στήνει ο Διόνυσος, ο οποίος καταλήγει, σαν ένας σύγχρονο άνθρωπο, να μιλάει για το ότι ερχόμαστε από το μηδέν, πάμε στο μηδέν, αυτό προσκυνάμε και δεν κάνουμε τίποτα για να το σταματήσουμε. Αυτό είναι το επιμύθιό μας.

— Παρόλο που είναι από τις πιο δημοφιλείς τραγωδίες, δεν ανεβαίνει συχνά. Μου εξηγείς γιατί συμβαίνει αυτό;

Ναι, δεν ανεβαίνει συχνά, τελευταία έχουν αρχίσει να το επιχειρούν άνθρωποι με ομάδες και ένα άλλο πνεύμα. Είναι δύσκολο να δεις το έργο συνολικά. Δεν έχει ανάγκη από ανθρώπους που να αντιλαμβάνονται τη συνθήκη, αλλά απαιτεί νεανικές αντοχές. Κι αυτό είναι πολύ δύσκολο να το κάνεις στην τραγωδία.

Η Μάγια Λυμπεροπούλου έλεγε ότι πρέπει να είμαστε με τα βιώματα των 40-50, αλλά να έχουμε τις αντοχές του 30άρη μάξιμουμ. Δηλαδή πρέπει να έχεις έναν ηθοποιό που να αντιλαμβάνεται πνευματικά ότι αυτός ο θεός γεννήθηκε ταυροκέρατος, έτσι τουλάχιστον έχει διασωθεί ο μύθος, οπότε θέλεις έναν ηθοποιό με γερό σώμα και γερό μυαλό.

Εγώ έτσι κατέληξα στον Άκη Σακελλαρίου, που έχει τη μεγάλη εμπειρία του Θόδωρου Τερζόπουλου, έχοντας αναλάβει τον ρόλο του Διονύσου σ’ εκείνες τις ιστορικές «Βάκχες». Πήγε περιοδεία για πολλά χρόνια σε όλον τον κόσμο, ξέρει το σώμα που φτάνει στα άκρα, κινείται ως όλον. Αυτό θέλει το έργο αυτό.

— Απ’ όλα όσα περιέχουν οι «Βάκχες», τι θέλεις να αφηγηθείς;

Θέλουμε να αφηγηθούμε την ιστορία σε όλο τον κόσμο και ο θεατής να επικοινωνήσει με ένα στοιχείο τουλάχιστον από αυτή την ιστορία. Οπότε ακολουθούμε τη λογική του έργου και ελπίζουμε, στοχεύουμε να φτάσουμε βαθιά στον στριγκό, βίαιο ήχο των «Βακχών».

Βοηθάει πολύ σε αυτήν τη διαδικασία η μουσική των Θραξ Πανκc, των οποίων το ιδίωμα με γοήτευσε. Η μουσική τους έχει γεννηθεί από αυτό που βλέπουν.

— Μιλώντας για τον κόσμο του θεάτρου, ζήσατε με τον Γιώργο Πάτσα μια ολόκληρη ζωή μαζί και μέσα στο θέατρο. Τι έμαθες;

Ο Γιώργος δεν είχε εγώ, είχε εμείς. Δηλαδή έπαιρνε τους νέους σκηνογράφους και τους έλεγε πάντα μια καλή κουβέντα, τους υποστήριζε. Ο Γιώργος λείπει σε πολλούς ανθρώπους, όχι μόνο στην οικογένειά του. Η οικογένειά του προέκυψε μέσα από τη δουλειά και την πορεία του και είναι πολύ μεγαλύτερη από δύο παιδιά και τους δικούς του ανθρώπους. Γιατί ήταν πάντα εκεί για όλους, δεν άφηνε αποστήματα στις σχέσεις του και, κυρίως, είχε το εμείς, ήταν ένας αφάνταστα εργατικός και δημιουργικός άνθρωπος, σημείωνε, ζωγράφιζε ακατάπαυστα μέχρι το τέλος. Όσοι πορευτήκαμε μαζί του έχουμε το παράδειγμα αυτού του «εμείς».

Έφυγε χορτάτος και το ομολογούσε, από αγάπη, έρωτα, αναγνώριση, έζησε μια γεμάτη ζωή στο θέατρο για πενήντα χρόνια, σε όλη του την πορεία. Ομολογούσε όμως ότι ήταν στενοχωρημένος γιατί η κρίση έκανε πολύ φτωχή τη σκηνογραφία και προσπαθούσε τα τελευταία χρόνια να βρει λύσεις από το τίποτα, χωρίς να κάνει εκπτώσεις στην εικόνα, στο εικαστικό των παραστάσεων. Με νύχια και δόντια το έκανε αυτό, αξιοποιούσε όλα τα παλιά βεστιάρια, τα αντικείμενα, με πολύ σεβασμό.

Το πιο σοφό μότο του ήταν αυτό που είχε πει στον Στέφανο Λαζαρίδη, που ήταν σπουδαίος καλλιτέχνης: «Έχω μάθει να πηγαίνω σύμφωνα με αυτά που μου δίνει κάθε χώρος». Αυτή ήταν η σοφία του Γιώργου, η προσαρμογή. Το θέμα είναι ότι ήξερε πού πήγαινε και ήθελε πάντα να λάμπουν οι ηθοποιοί. Τον ενδιέφερε να λειτουργεί η παράσταση και οι άνθρωποι να βγαίνουν μπροστά. 

Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος Facebook Twitter
Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος
Κωνσταντίνος Ασπιώτης Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Ασπιώτης

— Έχει αλλάξει το θέατρο;

Έχει αλλάξει ως προς την αισθητική, ο γερμανόφωνος χώρος μάς έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό, έχουν φορεθεί πολύ τα ρούχα από τη λαϊκή. Σίγουρα η κρίση «βοήθησε» σε αυτό, αλλά δεν υπάρχουν τα χρήματα που θα τονώσουν την παραγωγή, οπότε θα πρέπει να περιοριζόμαστε πολύ. Μας αναγκάζει όμως και να σκεφτούμε λύσεις που να προβάλουν το σκεπτικό μας, χωρίς πολλά στολίδια. Αυτό είναι καλό. Η αφαίρεση είναι καλή και η ένδεια σε κάνει να βρίσκεις λύσεις 

— Αλλά δεν θέλεις κάποια στιγμή να έχεις μια παραγωγή, ένα κουκούλι, να έχεις τα χρήματα να φτιάξεις έναν κόσμο;

Ναι, αλλά είναι θέμα έμπνευσης των εικαστικών. Πιστεύω ότι η ένδεια μάς κάνει να μελετήσουμε και να εμβαθύνουμε, δεν έχουμε ένα μπάτζετ να εμπιστευόμαστε αλλά τις δυνατότητες των συνεργατών μας, ας βγάλουμε το καλύτερο από αυτούς.

Δεν σημαίνει αυτό ότι δεν μπορεί να βγει κάτι άρτιο. Αλλά καιροφυλακτεί η ένδεια, η φτώχεια και πολλές φορές δεν δικαιώνονται οι προθέσεις γιατί σου λείπει κάτι, ένας μηχανισμός, για παράδειγμα, μια έκπληξη. Έχεις ένα δώμα και πάνω σε αυτό πρέπει να κάνεις την «Ορέστεια», για παράδειγμα, και αν δεν είσαι σε ένα εθνικό θέατρο, δεν μπορείς, με τους θιάσους που στηρίζονται στις δυνάμεις τους και έχουν ποστοστούχους πρωταγωνιστές ‒ υπάρχουν πολλοί περιορισμοί. Πρέπει να τους δεχτείς, να κάνεις δουλειά από μέσα και να ελπίζεις ότι είναι διατεθειμένοι να τη στηρίξουν.

— Είναι διατεθειμένοι οι ηθοποιοί ή είναι κουρασμένοι;

Είναι κουρασμένοι από ένα σκόρπισμα, από το τρέξιμο από τη μια δουλειά στην άλλη. Άνοιξε η τηλεόραση και, ευτυχώς, μπορούν κάποιοι να βιοποριστούν, χωρίς να κάνουν πέντε δουλειές. Είναι μια τόνωση γι’ αυτούς και τις οικογένειές τους ‒ και τα γυρίσματα είναι εξοντωτικά. Πρέπει να έχουν μεγάλη πίστη στο θέατρο και στην παράσταση που κάνουν.

Στο θέατρο κάθε φορά βρισκόμαστε διαφορετικοί άνθρωποι και πρέπει να βρεις το άνοιγμα για να δεις τη δυναμική, πού θα συναντηθείς με τους άλλους και εκεί έχεις τον περιορισμό του χρόνου, δεν υπάρχουνπρόβες πολύμηνες, δεν αντέχει κανένας να τις κάνει πια, έχουν υποχρεώσεις και οικογένειες.

— Αυτό το έργο σού θυμίζει ένα τέλος εποχής;

Όταν γράφτηκε ήταν πριν από το τέλος του Πελοποννησιακού Πολέμου, όταν η Αθήνα είχε χάσει όλο τον ανδρικό πληθυσμό της. Ο ανθός είχε αφανιστεί και εμφανίζονταν διάφοροι νεόκοποι προφήτες με θρησκείες από την Ανατολή κατά κύριο λόγο, που προσπαθούσαν να προσηλυτίσουν όσους είχαν απομείνει.

Δεν είναι τυχαίο ότι είναι πολύ νέος ο Πενθέας και ότι υπάρχουν πολλές γυναίκες που πάνε στο βουνό με τους θιάσους τους Διονύσου. Είναι πολλές οι γυναίκες και λίγα τα παιδιά και όλα έχουν να κάνουν με τις γυναίκες. Ήταν ένα τέλος εποχής, μια περίοδος που η Αθήνα δεν σήκωσε κεφάλι, ένα τέλος της λογικής.

«Βάκχες» του Ευριπίδη

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

13-15 Αυγούστου

Η παράσταση θα πραγματοποιήσει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα

Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς 

Σκηνοθεσία: Νικαίτη Κοντούρη

Σκηνικά - Κοστούμια: Λουκία Μινέτου

Μουσική σύνθεση - διδασκαλία: Θραξ - Πανκc

Επιμέλεια κίνησης: Ανδρονίκη Μαραθάκη

Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος

Δραματουργία: Μάνος Λαμπράκης - Νικαίτη Κοντούρη

Βοηθός σκηνοθέτη: Θάλεια Γρίβα

Επιστημονική σύμβουλος: Κατερίνα Διακουμοπούλου

Διεύθυνση παραγωγής: Σταμάτης Μουμουλίδης 

Επικοινωνία: Ειρήνη Λαγούρου

Παραγωγή: ArsAeterna, ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, 5η Εποχή Τέχνης

Ερμηνεύουν: Άκης Σακελλαρίου (Διόνυσος), Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος (Πενθέας), Ιωάννα Παππά (Τειρεσίας), Δημήτρης Πετρόπουλος (Κάδμος), Κωνσταντίνα Τάκαλου (Αγαύη), Κωνσταντίνος Ασπιώτης (Αγγελιοφόρος)

Χορός (αλφαβητικά): Ιουλία Γεωργίου, Θάλεια Γρίβα, Σμαράγδα Κακκίνου, Σοφία Κουλέρα, Φραγκίσκη Μουστάκη, Ελένη Στεργίου, Ιωάννα Τζίκα 



 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Μόσχος: «Τα κρατικά θέατρα θέλουν κι αυτά τον πρωταγωνιστή τους, μη γελιόμαστε»

Θέατρο / Γιάννης Μόσχος: «Θέλω να δείξω το καζάνι που κοχλάζει»

Η πρώτη Επίδαυρος του Γιάννη Μόσχου έρχεται με το Εθνικό Θέατρο και τις «Φοίνισσες», ένα έργο του Ευριπίδη που δεν βλέπουμε συχνά, και ο σκηνοθέτης μιλά για την παράσταση, για το θέατρο, αλλά και για το αν πραγματικά θέλουμε να αποφύγουμε την εμφύλια διχόνοια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βάτραχοι

Θέατρο / «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη: Μπορούν οι ποιητές να σώσουν την πόλη και την τιμή της;

Η Αργυρώ Χιώτη κάνει το ντεμπούτο της στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, αναζητώντας τη σημασία τον κομβικού ρόλου της ποίησης ως υλικού κοινωνικής συνοχής σε μια εποχή πνευματικής κρίσης σαν τη σημερινή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη

Οδηγός Θεάτρου / Ο Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη περιοδεύει σε όλη την Ελλάδα

Στον «Προμηθέα Δεσμώτη» η σύλληψη, η δομή και η επεξεργασία του μύθου, έχουν για κέντρο τους τη μορφή του πάσχοντος θεού-προφήτη που ορθώνεται, υπερασπιζόμενος τον άνθρωπο, απέναντι στον απολυταρχικό μηχανισμό μιας θεϊκής τυραννίδας.
THE LIFO TEAM
«Ιφιγένεια η εν Ταύροις» του Ευριπίδη στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη και μετάφραση Γιώργου Ιωάννου

Λουίζα Αρκουμανέα / «Ιφιγένεια η εν Ταύροις»: Πώς επέρχεται η σωτηρία στους ανθρώπους;

Κριτική για την παράσταση «Ιφιγένεια η εν Ταύροις» του Ευριπίδη που παρουσιάστηκε στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη και μετάφραση Γιώργου Ιωάννου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ