Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Η τέχνη είναι κάτι που όσο την αφήνεις, σε αφήνει και αυτή. Θέλει αφοσίωση. Φωτο: Ιωάννα Κρητιώτη/LIFO.

Οι «Εύθραυστοι Θεοί» του ζωγράφου Χρίστου Ακορδαλίτη

0

Γεννήθηκα στην Πάφο της Κύπρου και μεγάλωσα στον δήμο Πέγειας, απ' όπου και κατάγομαι. Μεγάλωσα στο κλασικό περιβάλλον μιας τυπικής κυπριακής οικογένειας με (ευτυχώς) συχνές επισκέψεις από διάφορους στενούς συγγενείς από το εξωτερικό. Οι επισκέψεις αυτές ήταν σαν ένα update μία φορά τον χρόνο για το τι γίνεται εκεί έξω.

Μεγάλωσα μαζί με τα ξαδέρφια μου και τους φίλους μου, φτιάχνοντας δεντρόσπιτα και πίστες για μονομαχίες pokemon. Υπέροχα, ατελείωτα καλοκαίρια, έξω, ελεύθεροι. Οι δικοί μου δεν έχουν κάποια σχέση με τα εικαστικά, αν και διακρίνω ένα ταλέντο και μια μαστοριά, τα οποία, λόγω εποχής και λόγω έλλειψης ευκαιριών, δεν αξιοποιήθηκαν ποτέ. Πιστεύω ότι αν οι γονείς μου μεγάλωναν υπό άλλες συνθήκες, θα μπορούσαμε σήμερα να έχουμε έναν καλό γλύπτη και μια καλή ζωγράφο.

Από μικρός ήξερα ότι πρέπει να κάνω κάτι με το χάρισμα που μου δόθηκε. Δεν μπορούσα να αγνοήσω την αγάπη που είχα για την τέχνη. Δεν ήξερα ακριβώς πώς και τι, αλλά κάπως ήξερα ότι this is it.

Ως καλλιτέχνες, πρέπει να είμαστε ανοιχτοί, ώστε να επηρεαζόμαστε από την κοινωνία και ακολούθως να την επηρεάζουμε κι εμείς. Οι φιγούρες μου είναι οι πρωταγωνιστές μου. Είμαστε εμείς. Θέλω ο θεατής να ταυτιστεί με αυτά τα άτομα και ίσως κάπως να βοηθηθεί, αν το έχει ανάγκη.

Ασχολούμαι με τη ζωγραφική απ' όσο με θυμάμαι. Μέχρι σήμερα, στο σπίτι όπου μεγάλωσα, οι πλάκες των τραπεζιών είναι όλες ζωγραφισμένες από κάτω με αφηρημένες γραμμές και υπερήρωες. Ήμουν πολύ τυχερός που είχα υπέροχους δασκάλους, οι οποίοι με καθοδήγησαν και μου έδειξαν ότι ο δρόμος αυτός είναι ίσως κάτι που θα μπορούσα να ακολουθήσω.

Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Chris Akordalitis, Ruins, 2021, oil on canvas

Θυμάμαι, κάποια χρόνια πριν αρχίσω τις σπουδές μου, κατά τη διάρκεια διακοπών, είχα επισκεφθεί τυχαία το Ντίσελντορφ στη Γερμανία, μη ξέροντας τίποτα γι' αυτή την πόλη. Οδηγούσαμε κατά μήκος του Ρήνου, όταν ξαφνικά εμφανίστηκε δίπλα μας το επιβλητικό κτίριο της Ακαδημίας Καλών Τεχνών. Θυμάμαι να βλέπω τα μεγάλα παράθυρα με τα φώτα αναμμένα και τους φοιτητές να δουλεύουν, παρόλο που ήταν αργά το βράδυ. Μπορώ να πω πως τους είχα ζηλέψει. Εκείνη τη μέρα έμαθα για τη σχολή και πόσο δύσκολο ήταν να φοιτήσει κανείς εκεί. Δύο χρόνια μετά τα κατάφερα, πέρασα το κατώφλι της Kunstakademie και ήμουν έτοιμος για όλα.

Εκεί ασχολήθηκα πρώτη φορά με τη γλυπτική, όταν ο γλύπτης Tony Cragg με πήρε στην τάξη του, με την προϋπόθεση να μη ζωγραφίζω εκεί αλλά να ασχοληθώ αποκλειστικά με τη γλυπτική. Η εμπειρία ήταν καταπληκτική. Ο άνθρωπος αυτός ήταν μια κινητή έμπνευση! Έχω πάρει τόσο πολλά από αυτόν, που είμαι μόνο ευγνώμων. Η γλυπτική πιστεύω ότι με βοήθησε πολύ και στη ζωγραφική. Ήταν σαν να μπορούσα ξαφνικά να μπω μέσα στο έργο και να το δω απ' όλες τις πλευρές, προτού καν το ζωγραφίσω. Δεν μπορώ να το εξηγήσω αλλιώς. Μετά από δύο χρόνια συνέχισα με τη ζωγραφική στην τάξη του ζωγράφου Andrea Schulze, απ' όπου και αποφοίτησα με τον τιμητικό τίτλο του Master Student.

Μετά τις σπουδές μου επέλεξα να μείνω στο Ντίσελντορφ, επειδή εκεί είχα χτίσει πλέον κάτι. Ήταν οι διασυνδέσεις, ήταν οι φίλοι μου. Μια πόλη που δίνει πολλή αξία στις τέχνες, με πολλά μουσεία, πολλές γκαλερί και καλλιτεχνικά happenings ολοχρονίς. Η γεωγραφική της θέση, επίσης, μας έδινε την ευκαιρία να ταξιδεύουμε συχνά στις γύρω χώρες. Την αγαπώ πολύ αυτή την πόλη και ανυπομονώ να την επισκεφτώ ξανά σύντομα. Τους τελευταίους μήνες, λόγω της πανδημίας κυρίως, έχω επιστρέψει στην Κύπρο.

Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Chris Akordalitis, Exotic Birds, 2021, Akrylic paint of varnished ceramic.

— Έκανες την πρώτη σου ατομική έκθεση πολύ νωρίς. Θα είχες την ίδια ευκαιρία, αν έμενες Κύπρο;

Εξαρτάται. Πλέον είμαστε τόσο online, που οι ευκαιρίες που έχουμε δεν είναι απαραίτητο να έρχονται από κει όπου μένεις και εργάζεσαι. Ακόμα και στο πιο απομονωμένο μέρος να είσαι, εάν είσαι εργατικός, καλός και πιστός στην τέχνη σου, η ευκαιρία θα έρθει. Η τέχνη είναι κάτι που, όσο την αφήνεις, σε αφήνει κι αυτή. Θέλει αφοσίωση. Καλώς ή κακώς, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζουν σημαντικό ρόλο στο exposure της δουλειάς μας. Ας το δούμε, λοιπόν, ως ένα εργαλείο που μας έχει δοθεί, ώστε να προωθήσουμε αυτό που κάνουμε, και ότι δεν χρειάζεται να πάρουμε παραμάσχαλα το portfolio μας και τρένο για το Παρίσι, ώστε να μας δει κάποιος, αν και εγώ θα προτιμούσα να κάνω αυτό.

Το να ζωγραφίζω και να δημιουργώ είναι για μένα ανάγκη. Δεν το σκέφτομαι καν. Είναι κάτι από το οποίο αποτελούμαι και μέσα σε όλο αυτό δεν βλέπω κάτι άλλο ως πιθανό σενάριο ενασχόλησης.

Αφήνω όλους και όλα γύρω μου να με εμπνεύσουν. Σαν σφουγγάρι. Έτσι καταλήγω σε συμπεράσματα, εικόνες και σκίτσα. Πολλά σκίτσα που περιμένουν να μεταφερθούν στον καμβά. Κάποια από αυτά δεν τα καταφέρνουν. Αυτό το δημιουργικό process επαναλαμβάνεται και γίνεται τρόπος δουλειάς, workflow, το οποίο αφήνω να με παρασύρει και να με οδηγήσει. Έτσι, καταλήγω στα τελικά έργα. Με αυτόν τον τρόπο τούς δίνω αυτή την απλότητα και την ανάλαφρη διάθεση, χωρίς να τα επιβαρύνω με διάφορα άλλα.

Ως καλλιτέχνες, πρέπει να είμαστε ανοιχτοί, ώστε να επηρεαζόμαστε από την κοινωνία, και ακολούθως να την επηρεάζουμε κι εμείς. Οι φιγούρες μου είναι οι πρωταγωνιστές μου. Είμαστε εμείς. Θέλω ο θεατής να ταυτιστεί με αυτά τα άτομα και ίσως κάπως να βοηθηθεί, αν το έχει ανάγκη.

Χρίστος Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Ζωγραφική, ζωγραφική, ζωγραφική! Έχω ξεκινήσει ήδη να εργάζομαι για τα επόμενα πρότζεκτ, με τον ίδιο ενθουσιασμό και την ίδια όρεξη. Αυτή είναι η μαγεία της τέχνης. Φωτο: Ιωάννα Κρητιώτη/LIFO.

Ζω και δημιουργώ σε ένα παραδοσιακό σπιτάκι στην Πάφο, μαζί με δύο πανέμορφα γατάκια, τη Φρίντα και τον Πάμπλο. Μου αρέσει να ασχολούμαι με τον κήπο υπερβολικά πολύ, βγάζω απωθημένα δώδεκα χρόνων στη Γερμανία, όπου ζούσα χωρίς κήπο. Ούτε καν μπαλκόνι δεν είχα. Μου αρέσει να μαγειρεύω και να περνάω χρόνο με τα αγαπημένα μου πλάσματα, τα ανιψάκια μου, την Εβελίνα και τον Μάξιμο. Πιστεύω πολύ στον ρόλο του «θείου» και το θεωρώ υποχρέωσή μου να τους δείξω τον κόσμο, όπως πρέπει να τον δουν, και να τα στηρίζω σε οτιδήποτε θέλουν να κάνουν και να γίνουν. Αν και μικρά σε ηλικία, έχω διακρίνει ήδη κάποιες ικανότητές τους στη ζωγραφική και αυτό με ενθουσιάζει πολύ. Με εκνευρίζει η αναισθησία.

Μολονότι ο κόσμος της τέχνης έχει πληγεί οικονομικά, πιστεύω ότι δημιουργικά μάς έκανε καλό το lockdown. Ήταν ένα διάλειμμα. Πιστεύω πολύ στη δύναμη του διαλείμματος. Μια επανεκκίνηση είναι πάντα καλή, με οποιαδήποτε έννοια. Είχαμε χρόνο να σκεφτούμε και να δουλέψουμε ξανά με τον εαυτό μας. Να αναδιοργανωθούμε. Εγώ, τουλάχιστον, αυτό έκανα. Το πρώτο lockdown μάς βρήκε στη Γερμανία, σε ένα διαμέρισμα με θέα τον δρόμο και την ενέργεια της πόλης. Το βίωσα δημιουργικά, αλλά με πράγματα που πριν δεν έβρισκα τον χρόνο να ασχοληθώ. Ήταν σαν να έκανε κάτι build-up μέσα μου και περίμενα, όταν τελειώσει όλο αυτό, να το απελευθερώσω.

Το πρώτο μου έργο μετά το lockdown ήταν το «almost out», το οποίο και σηματοδότησε την αρχή για ένα νέο καλλιτεχνικό ξεκίνημα στη δουλειά μου, σαν ένα νέο κεφάλαιο. Μπορώ να πω ότι τα σημερινά έργα είναι μια συνέχεια του έργου εκείνου.

Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Chris Akordalitis, Fountain, 2021, oil on canvas.

— Πες μου για την έκθεση στα Δύο Χωριά αυτήν τη στιγμή. Τι θα δει όποιος την επισκεφτεί;

Η έκθεση «Fragile Gods», που τρέχει αυτήν τη στιγμή στην Αθήνα, είναι η δεύτερη ατομική μου με την γκαλερί Δύο Χωριά. Είναι το αποτέλεσμα πολλής δουλειάς στο στούντιο, μιας όμορφης συνεργασίας και πολύωρων βιντεοκλήσεων με την υπέροχη ομάδα της γκαλερί, που πλέον τους θεωρώ οικογένειά μου. Θέλαμε να «παίξουμε» με τον industrial χώρο της γκαλερί και να τον μετατρέψουμε σε κήπο. Δώσαμε έμφαση στις λεπτομέρειες και φροντίσαμε το παραμικρό, ώστε ο θεατής να βιώνει μια όμορφη εμπειρία κατά την επίσκεψή του. Να μπορεί να μυρίσει αυτά που βλέπει, να ακούσει ήχους και να αισθανθεί πράγματα, αποκλειστικά μέσα από τα έργα. Ήταν ένα στοίχημα που, νομίζω, το κερδίσαμε.

— Ποια είναι τα σχέδιά σου από δω και πέρα;

Ζωγραφική, ζωγραφική, ζωγραφική! Έχω ξεκινήσει ήδη να εργάζομαι για τα επόμενα πρότζεκτ, με τον ίδιο ενθουσιασμό και την ίδια όρεξη. Αυτή είναι η μαγεία της τέχνης. Ξεδιπλώνεται μπροστά σου ένας κόσμος ατελείωτων δυνατοτήτων, με όλες τις κατευθύνσεις ανοιχτές για δημιουργία και εξέλιξη. Και μόνο στην ιδέα αυτή ανατριχιάζω και ανυπομονώ. Να λερωθώ, να ξενυχτίσω, να εκνευριστώ, να ακούσω, να μάθω, να χορέψω, να ζωγραφίσω.

Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Chris Akordalitis, God 2, 2021, oil on canvas.
Ακορδαλίτης Facebook Twitter
Chris Akordalitis, Summer Night Dreamer 1, 2021, oil on canvas.

Χρίστος Ακορδαλίτης - Fragile Gods

Δύο Χωριά Αθήνα (Μαντζουράκη 16, 210 6714827)

Έως 15 Ιουνίου 

Ώρες λειτουργίας: Δευ.-Παρ. 10:00-19:00, Σάβ. 11:00-15:00

diohoria.com

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όλα στη θέση τους ξανά

Summer Preview / Aνοιχτά μουσεία και γκαλερί: 15 εκθέσεις που αξίζει να δείτε τώρα

Με ένα πλούσιο, ποικίλο και δυναμικό πρόγραμμα εκθέσεων για την καλοκαιρινή περίοδο ο κόσμος των εικαστικών τεχνών διεκδικεί την ανάκτηση του χρόνου που «ροκάνισε» τόσο εκνευριστικά το lockdown.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
mpokoros

Εικαστικά / Χρήστος Μποκόρος: «Αν δεν τραγουδήσεις τον ήρωα, ποιος θα τον μάθει;»

Με αφορμή την έκθεσή του στο Μουσείο Μπενάκη, ο σημαντικός Έλληνας ζωγράφος μιλά στη LiFO για τη νέα του δουλειά, ένα αρθρωτό έργο σε τέσσερις ενότητες με τον τίτλο «1821, η γιορτή».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Έλλη Παπακωνσταντίνου στο φεστιβάλ της Αβινιόν με ένα έργο για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης

Θέατρο / Το νέο έργο της Έλλης Παπακωνσταντίνου θα ανέβει σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης της Γαλλίας

Η σκηνοθέτιδα είναι προσκεκλημένη του Φεστιβάλ της Αβινιόν με το «The Kindly Ones», που με αφετηρία την ελληνική τραγωδία στρέφεται προς τη σύγχρονη ιστορία και το δικαίωμα στη διαφορετικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ