Aνοιχτά μουσεία και γκαλερί: 15 εκθέσεις που αξίζει να δείτε τώρα

Όλα στη θέση τους ξανά Facebook Twitter
0

Τα μουσεία είναι ξανά ανοιχτά και ο κόσμος κάνει ήδη ουρές για να δει τις εκθέσεις τους. Η αισιοδοξία στο εικαστικό σύμπαν της Αθήνας επανήλθε σαν να την ακούμπησε η καλή νεράιδα με το μαγικό ραβδάκι της και, απ’ ό,τι φαίνεται, δεν θα βιώσει φέτος θερινή ραστώνη, κάτι που επιβεβαιώνεται και από την πληθώρα εικαστικών προτάσεων που ακολουθεί. 

• Η έκθεση «Portals | Πύλη» στον αναμορφωμένο χώρο του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου - Βιβλιοθήκη και Τυπογραφείο της Βουλής είναι το κύριο πιάτο της σεζόν, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη σύγχρονη τέχνη. Κι αυτό γιατί πρόκειται για υπερπαραγωγή με τη χολιγουντιανή έννοια της λέξης, λόγω της συμμετοχής πενήντα εννέα καλλιτεχνών από είκοσι επτά χώρες αλλά και επειδή «τοποθετεί» στην πόλη, ως προορισμό εικαστικού ενδιαφέροντος, ένα υποβλητικό κτίριο που μεταμορφώθηκε εσωτερικά για την περίσταση. Την έκθεση συνεπιμελούνται η διευθύντρια του Οργανισμού ΝΕΟΝ Ελίνα Κουντούρη και η Madeleine Grynsztejn, διευθύντρια στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγο. Η βασική ιδέα για τον σχεδιασμό της ήταν ότι η πανδημία ως «ρήγμα» στη ροή της ζωής αποτελεί και μια «πύλη» που οδηγεί σε ένα «αλλού» και ότι σ’ εμάς πέφτει ο κλήρος να πραγματευτούμε τη μετάβασή μας μέσα από αυτή την πύλη. 

11/6/2021-31/12/2021, πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο - Βιβλιοθήκη και Τυπογραφείο Βουλής, Λένορμαν 218, Κολωνός, το ωράριο λειτουργίας θα ανακοινωθεί προσεχώς

Όλα στη θέση τους ξανά Facebook Twitter
Portals | Πύλη, Sonia Gomes

• Με τον πολύ ποιητικό τίτλο «Λιώνοντας σαν το χιόνι όταν βρεθεί σ’ ένα δωμάτιο» και με μια ακόμα πιο ποιητική περιγραφή –σε σημείο που θυμίζει κρυπτογράφηση η οποία προέκυψε από μια σκέψη που κατάπιε τον εαυτό της– δυο φίλοι εικαστικοί, με «προϋπηρεσία» όμως και στην ποίηση, μια και έχουν συνεκδώσει την ποιητική συλλογή Μίμοι, ο Ανδρέας Ράγκναρ Κασάπης και ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, οι οποίοι εδώ και αρκετά χρόνια είναι στοχαστικοί συνομιλητές περί του τι σημαίνει δημιουργία εικόνων, συνεκθέτουν δουλειά τους, κάθε έργο της οποίας θεωρούν ότι «είναι ένας μικρός θρίαμβος απέναντι στη μοναχική αναζήτηση της φόρμας, την υπόνοια της απουσίας της και την αποσπασματικότητα της δικής μας μνήμης».

12/5-30/6, εκθεσιακός χώρος TAVROS, Αναξαγόρα 33 (1ος όροφος), Σταθμός ΗΣΑΠ Ταύρος, Τρ.-Παρ. 12:00-18:00, Σάβ. 12:00-16:00, +30 210 3425360, www.tavros.space

686
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

• Με μια σειρά πολύ όμορφων έργων, των οποίων η γοητεία πηγάζει από μια αρμονική και καταπραϋντική πολυχρωμία, αναπαυτικά τοποθετημένη σε μια καθαρή γεωμετρία που διαχωρίζει σε περιοχές την επιφάνεια του έργου, ο Αντώνης Ντόνεφ κυκλώνει την πολύπλοκη έννοια του Χρόνου, η οποία γίνεται και τίτλος της έκθεσής του. 

13/5-12/6, Kalfayan Galleries, Χάρητος 11, Κολωνάκι, Τρ.-Παρ. 11:00-19:00, Σάβ., Δευτ. 11:00-15:00, 210 7217679, www.kalfayangalleries.com. H Kalfayan Galleries τον Ιούλιο θα παρουσιάσει δουλειά της Ελληνοαιγύπτιας καλλιτέχνιδας Farida El Gazzar.

• Ο Αλέξανδρος Ψυχούλης στάθηκε στο πώς φαινόταν ο εαυτός μας τις ατέλειωτες ώρες εγκλεισμού λόγω καραντίνας και ενόσω επικοινωνούσαμε μέσα από «δωμάτια» τηλεδιασκέψεων που επέβαλαν απροσδόκητα (άλλοτε ελεγχόμενα κι άλλοτε ανεξέλεγκτα) αποτελέσματα απόκρυψης, αποτεμαχισμού και άλλων στρεβλώσεων της εικόνας μας. Δημιούργησε, λοιπόν, μια σειρά πορτρέτων των προσώπων με τα οποία επικοινωνούσε υπό τον τίτλο «Αίθουσα Αναμονής». Μέσω αυτών παραδίδει στον θεατή το ψυχογραφικό φορτίο τους, που διαμορφώθηκε μέσα από δύο μεγάλες κατηγορίες ερεθισμάτων: εκείνα της αυτοσκηνοθεσίας των μοντέλων του και εκείνα της ποικιλότροπης αλλοίωσής της από το ψηφιακό μέσο.

Στην ίδια γκαλερί, από τις 24/6 θα παρουσιαστεί μια «έκθεση φωτογραφίας-οδοιπορικό» του Γιάννη Τζώρτζη από τα ταξίδια του σε όλο τον πλανήτη, με άρμα τη διαφύλαξη του περιβάλλοντος. Ο Γιάννης Τζώρτζης είναι δικηγόρος εξιδεικευμένος σε θέματα περιβαλλοντολογικά και ενέργειας και ιδρυτής της Green Project.

13/5-19/6, γκαλερί a.antonopoulou.art, Αριστοφάνους 20, Ψυρρή, Τετ.-Παρ. 13:00-19:00, Σάβ. 12:00-16:00, 210 3214994, www.aaart.gr 

Όλα στη θέση τους ξανά Facebook Twitter
Aλέξανδρος Ψυχούλης

Με τον βαρύγδουπο τίτλο «Ορίζοντες του Βλέμματος» η Ελέσα Αντύπα, στην πρώτη ατομική της έκθεση, παρουσιάζει είκοσι πέντε έργα ζωγραφικής με λάδι σε καμβά, που δείχνουν ανθρώπινες φιγούρες ντυμένες ή γυμνές, σε μια κατάσταση συγκινητικής ατάραχης μελαγχολίας, ως εάν να «έπλεαν» ακυβέρνητες –αν και ακίνητες, χωρίς ωστόσο ορατά δεσμά– σε έναν χρόνο απροσδιόριστο, που μοιάζει να τον «φωτίζει» μια σκοτεινιά καταιγίδων.

18/5-19/6, Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, Γλύκωνος 4, Κολωνάκι, Τρ.-Παρ. 11:00-14:30 & 18:00-21:00, Σάβ. 11:00-14:30, 210 7213938, www.athensartgallery.gr

• Ο Κύπριος καλλιτέχνης Χρίστος Ακορδαλίτης παρουσιάζει την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα με τίτλο «Εύθραυστοι Θεοί». Στα έργα του, αμέριμνες ανθρώπινες φιγούρες με ανθοστόλιστα κεφάλια και πλατιά χαμόγελα ανέφελης ευχαρίστησης τεντώνουν σε ανεξήγητα υπερβολικό βαθμό τα κορμιά τους –ως εάν να ήταν από λάστιχο– μέσα σε έναν κήπο (φτιαγμένο αποκλειστικά για την ηδονή άραγε;) που δείχνει εντελώς αθώος και όπου, εκ πρώτης όψεως τουλάχιστον, δεν διακρίνεται κάποια πρόθεσή του να καταβροχθίσει τους φιλοξενούμενους του. Εκείνοι, με τη σειρά τους, δείχνουν διαθέσιμοι να αφεθούν για πάντα στο σύμπαν των απολαύσεων. Και ενώ είναι σίγουρα ανθρωπόμορφοι οι εύθραυστοι αυτοί θεοί, είναι άραγε και ανθρώπινοι; Αναγνωρίζουν ειλικρινά ότι όλα τα ανθρώπινα έχουν κάποιο τέλος;

19/5-15/6, Πολιτιστική Πλατφόρμα Δύο Χωριά, Μαντζουράκη 16, Αθήνα, Δευτ.-Παρ. 10:00-19:00, Σάβ 11:00-15:0, 210 6714827, www.diohoria.com

Όλα στη θέση τους ξανά Facebook Twitter
Xρίστος Aκορδαλίτης

• Στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού (στην οδό Κουμπάρη) συνεχίζεται μέχρι τις 13/6 η πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση σύγχρονης τέχνης «O κύριος Ροβινσώνας Κρούσος έμεινε σπίτι. Περιπέτειες σχεδιασμού σε συνθήκες κρίσης». Από τις 19/5 θα παρουσιάζεται και το πρωτότυπο αρθρωτό έργο του Χρήστου Μποκόρου με τον τίτλο «1821, η γιορτή». Πρόκειται για τέσσερις ενότητες έργων που ο καλλιτέχνης δημιούργησε ειδικά για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση. Είναι φτιαγμένα πάνω σε υφάσματα και ξύλα και, όπως περιγράφεται, συνιστούν τον δικό του φόρο τιμής στο «Κοινό και το Κύριο». 

19/5-10/10, Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Κουμπάρη 1 & Βασ. Σοφίας, Κολωνάκι, Δευτ., Τετ., Παρ., Σάβ. 10:00-18:00, Πέμ 10:00-23:00, Κυρ. 10:00-16:00, 210 3671000, www.benaki.org

• Η πρώτη έκθεση στην Αθήνα του Βέλγου καλλιτέχνη Peter Buggenhout έχει τίτλο (σε εξωφρενικά ελεύθερη απόδοση στα ελληνικά) «Προτού ο κόσμος κάνει τη βρομοδουλειά του» και προσφέρει στο αθηναϊκό κοινό μια γενική εποπτεία του έργου του και του παράξενου κόσμου που αυτό δημιουργεί. Γενικά, επικρατεί η άποψη ότι τα αρκετά μεγάλων διαστάσεων γλυπτά του Buggenhout στέκονται στον χώρο σαν μια παράδοξη μάζα συγκολλημένων υλικών που θα θύμιζαν «μπάζα» εργοταξίου ακαθόριστων εργασιών ή κάτι ανάλογο που, ό,τι κι αν είναι, μεταφέρει την αίσθηση ενός «μη προσδιορίσιμου ερειπίου». Όμως, οι μορφές τους, που με την πρώτη ματιά δείχνουν τόσο ανοίκειες, γρήγορα αποδεικνύεται ότι έχουν τη δύναμη να αιχμαλωτίζουν όλο και περισσότερο το μάτι του θεατή, σε σημείο που να διακρίνει μέσα στην άβολη ομορφιά τους κάτι το ευπρόσδεκτο και το ευάλωτο.

27/5-10/7, Γκαλερί Bernier/Eliades, Επταχάλκου 11, Θησείο, Τρ.-Παρ. 10:30-18:30, Σάβ. 12:00-16:00, 210 3413935-7, www.bernier-eliades.com 

• Ο Αθανάσιος Αργιανάς εκθέτει τη δουλειά του με τίτλο «Hollowed Water» («Κοίλο νερό»), της οποίας την πρώτη εκδοχή παρουσίασε πέρσι, στο Camden Art Center του Λονδίνου. Πρόκειται για πολυεπίπεδη παρουσίαση που αποτελείται από εγκατάσταση γλυπτικών κατασκευών, μουσική και φιλμ που θα «καταλαμβάνουν» με διάφορους τρόπους όχι μόνο τον κύριο εκθεσιακό χώρο αλλά και άλλες αίθουσές του. Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται ενδιαφέρουσες κεραμικές φόρμες και μια μουσική σύνθεση του καλλιτέχνη που «πατά» στο γουργούρισμα της γάτας του. 

4/6-31/8, ARCH, Γκούρα 5, Πλάκα, Τρ.-Σάβ. 11:00-18:00, 210 3227301, www.archathens.org  

Όλα στη θέση τους ξανά Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου

• Η εικαστικός Έρη Δημητριάδη, σε επιμέλεια της Γαληνής Λαζάνη, ναυλώνει φεριμπότ της γραμμής Πέραμα- Σαλαμίνα για να φέρει σε επαφή, μέσω δύο ηχητικών και μιας γλυπτικής εγκατάστασης, όσους επιβιβαστούν σε αυτό με το νησάκι του Αγίου Γεωργίου Σαλαμίνας, το οποίο στο παρελθόν χρησίμευσε ως τόπος εγκλεισμού προσώπων για διάφορες σκοπιμότητες, με συνέπεια, ενώ βρίσκεται τόσο κοντά, να στέκεται πάντα και απολύτως μακριά από την κοινωνία του νησιού, βιώνοντας επίσης τον πιο τελεσίδικο απ’ όλους τους αποκλεισμούς, που είναι να παραμένει αμνημόνευτο. Η εικαστική παρέμβαση περιλαμβάνει και δεύτερο μέρος, που είναι η φωταγώγηση κάποιων κτισμάτων της νησίδας για να αναδειχτεί η παρουσία τους. Η δράση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ.

Διαδρομές των φεριμπότ στις 18, 19, 25 και 26/6 στις 20:30 από το Πέραμα προς Σαλαμίνα και επιστροφή.

• Ο πολύ γνωστός και εξίσου αγαπημένος φωτογράφος Τάσος Βρεττός παρουσιάζει υπό τον τίτλο «The Feel. Backstage», μια «εγκατάσταση για ενηλίκους», μέσω της οποίας παρουσιάζει τη δεκαπενταετή καταγραφή με τον φακό του των κυρίως αθέατων πτυχών της ζωής Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών της clubbing περφόρμανς, της BDSM σκηνής και του ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβισμού. 

15/6-31/7, πρότζεκτ του φετινού αθηναϊκού εικαστικού προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, στον Χώρο Α της Πειραιώς 260, καθημερινά 19:00-24:00

Όλα στη θέση τους ξανά Facebook Twitter
Εkene Stanley Emecheta

• Ο Ekene Stanley Emecheta από το Λάγος της Νιγηρίας, νεαρότατος (μόλις 27 ετών), αυτοδίδακτος καλλιτέχνης και σφιχτά προσδεμένος στην αφρικανική καταγωγή του, παρουσιάζει πορτρέτα από τα οποία απαλείφει το χρώμα του δέρματος των εικονιζόμενων προσώπων, προκειμένου να κατευθύνει τον θεατή στο να τα κοιτάξει απροκατάληπτος και με ενδιαφέρον για την «ευρύτερη αλήθεια» τους, που είναι κατά πολύ πλατύτερη και πιο χαρούμενη από αυτό που επιβάλλει η εμπειρία του ρατσιστικού βλέμματος στη μαύρη φυλή. 

17/6-17/7, γκαλερί The Breeder, Ιάσoνος 45 Μεταξουργείο, Τρ.-Παρ. 12:00-20:00, Σάβ. 12:00-18:00, 210 3317527, www.thebreedersystem.com 

• Με σταθερό ενδιαφέρον για την καταβαράθρωση των αισθητικών, πολιτικών και κοινωνικών ουτοπιών που πρότεινε και προσδοκούσε ο μοντερνισμός, ο Μιχάλης Ζαχαρίας παρουσιάζει μια ενότητα έργων του (τέσσερις εγκαταστάσεις και έντεκα τυπώματα), τα οποία συνδέει η πρόθεσή τους να σχολιάσουν το φαινόμενο των τόσο διαδεδομένων στην εποχή μας «ψευδών ειδήσεων» και τη ματαίωση κάθε πρόθεσης για ριζοσπαστισμό στην πολιτική ζωή.

17/6-31/7, Αίθουσα Τέχνης Ιλεάνα Τούντα, Αρματολών & Κλεφτών 48, Αθήνα, Τρ. & Πέμ. 15:00-20:00, Τετ. & Παρ. 12:00-20:00, Σάβ. 12:00-16:00, 210 6439466, www.art-tounta.gr

Όλα στη θέση τους ξανά Facebook Twitter
Μιχάλης Ζαχαρίας

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ