Χρήστος Μπόκορος Facebook Twitter

Χρήστος Μποκόρος: «Αν δεν τραγουδήσεις τον ήρωα, ποιος θα τον μάθει;»

0

Η έκθεση «1821, η γιορτή» του Χρήστου Μποκόρου στο Μουσείο Μπενάκη ξεκινάει με μια τεράστια γαλανόλευκη με λουρίδες κόκκινες στην είσοδό της. Προχωρώντας, βρίσκεσαι σε έναν σκοτεινό χώρο όπου γίνεσαι μάρτυρας μιας μυσταγωγίας εικαστικής αλλά ίσως και μεταφυσικής. Η αντιπαράθεση φωτός και σκοταδιού, τα επαναλαμβανόμενα πορτρέτα του Σολωμού και του Καραϊσκάκη, τέσσερα μικρά, υποφωτισμένα κάδρα από παλιές ξύλινες αχρηστευμένες αγιογραφίες και άλλα κομμάτια ξύλου που παριστάνουν το κλέος, το αίμα, τον ίσκιο του αφανούς ήρωα, όλα αυτά οδηγούν στον κυρίως χώρο, όπου, περιμετρικά, σειρά λευκών τελάρων αναπαριστά τραπέζια με αφανείς συνδαιτυμόνες. Ένας αθώος αμνός, το μαχαίρι, δαφνόφυλλα σκορπισμένα και από ψηλά μια μαυροφορεμένη ηλικιωμένη γυναίκα με χρυσοκέντητο φόντο, η Δόξα, ολοκληρώνουν ένα μικρής κλίμακας επικό έργο. Η συμβολή του γνωστού καλλιτέχνη στον εθνικό εορτασμό είναι φόρος τιμής στους εξεγερμένους που έδωσαν τη ζωή τους για την ελευθερία.

— Η αίσθηση που δίνει ο χώρος έκθεσης είναι αυτή μιας εκκλησίας…

Ναι, αλλά τι εκκλησία;

— Ένα ταπεινό, ξεχασμένο, ερημικό ξωκλήσι.

Συμφωνούμε. Ένας χώρος εγκαταλελειμμένος και μυστικός. Γιατί αν το λέμε εκκλησία, κάπου το κατατάσσουμε, κάπου το εντάσσουμε.

Ζωγράφος δηλώνω, όχι φιλότεχνος. Ούτε καν εικαστικός. Δεν δηλώνω φιλότεχνος, γιατί δεν βρίσκω στην τέχνη το μυστικό που με συνεπαίρνει, το βρίσκω μες στη ζωή. Και απ’ τη ζωή προσπαθώ να το φέρω στην τέχνη.

— Αυτή η σκοτεινιά, μπαίνοντας στον χώρο, και το φως που εκπέμπουν τα τελάρα είναι σαν αγιογραφίες και στο βάθος το ιερό.

Δεν έχω καμία αντίρρηση, μου αρέσουν όλα αυτά, άλλωστε εικόνες κάνω. Γιατί ξεχωρίζουμε τις εικόνες από τις ζωγραφιές άραγε; Αυτά δεν σου τα θέτω ως ερωτήματα, με απασχολούν κι εμένα, επειδή δεν έχω εγκύκλια εικαστική παιδεία. Στην επαρχία μεγάλωσα, στα χωράφια και στα ρέματα έτρεχα. Είναι σαν να ανακαλύπτω μόνος μου τη λειτουργία της εικόνας. Δεν ξέρω τι είναι η τέχνη ‒ ακόμα δεν ξέρω. Δεν δηλώνω φιλότεχνος καν.

Χρήστος Μπόκορος Facebook Twitter
Είναι σαν το τσίπουρο η τέχνη. Σου λύνει τα γόνατα και δεν μπορείς να περπατήσεις, αλλά σου δίνει φτερά και μπορείς να πετάξεις. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Πώς το λέτε αυτό μετά την πορεία ετών που έχετε πίσω σας;

Ζωγράφος δηλώνω, όχι φιλότεχνος. Ούτε καν εικαστικός. Δεν δηλώνω φιλότεχνος, γιατί δεν βρίσκω στην τέχνη το μυστικό που με συνεπαίρνει, το βρίσκω μες στη ζωή. Και απ’ τη ζωή προσπαθώ να το φέρω στην τέχνη. Δεν με ενδιαφέρει ακριβώς η Ιστορία της Τέχνης, με ενδιαφέρει το πώς μπορεί να εικονιστεί η ιστορία των ανθρώπων. Αυτό πιστεύω ότι είναι μια αρχαία αντίληψη της τέχνης. Σε μια αρχαία αγορά, τι έκανε η τέχνη; Ήταν το εικονισμένο παιδαγωγικό μοντέλο της πόλης. Τα αρχαία αγάλματα δεν ήταν παρά η αντίληψη της κοινότητας για το υψηλό και το κύριο, δηλαδή αυτό στο οποίο έπρεπε να τείνουν ως κοινότητα. Τι ήταν όλοι αυτοί οι άγιοι και οι μάρτυρες μέσα στις εκκλησίες; Δεν ήταν οι ήρωες της πίστης; Οι παλιοί είχαν τον Αχιλλέα και τον Ηρακλή, οι άλλοι είχαν τους αγίους τους. Καθένας είχε τον δικό του δρόμο, αλλά η εικόνα ήταν η προσπάθεια να παρασταθεί το υψηλό και το κύριο. Αυτό πιστεύω ότι είναι και τώρα ο υψηλότερος στόχος της τέχνης, αυτό που μπορεί να κάνει τα έργα της ζωγραφικής ή οποιαδήποτε άλλη ενασχόληση τέχνη. Σκέφτομαι ότι στην εποχή μας οι άνθρωποι μένουν σιωπηλοί και με σεβασμό στα μουσεία, όπως παλιότερα στις εκκλησίες. Γιατί στις εκκλησίες τώρα πηγαίνει συγκεκριμένο είδος ανθρώπων. Μέσα στα μουσεία παραμένουν σιωπηλοί, προσδοκώντας να επικοινωνήσουν με κάτι άλλο, μυστικό, απόμακρο. Να ανακαλύψουν έναν λυγμό, ένα κάτι που θα τους πάει κάπου αλλού. Αυτό νομίζω ότι οφείλουμε να κάνουμε με τα έργα που προτείνουμε στον κόσμο, να δώσουμε μια δυνατότητα, όχι διαφυγής όμως, δεν πιστεύω ότι μπορούμε να ξεφύγουμε, μέσα στον κόσμο ζούμε. Είτε είναι φυσικός είτε μεταφυσικός, ένας είναι ο κόσμος. Δεν υπάρχει άλλος, δεν μπορούμε να βρούμε άλλον. Εδώ μαζί μας είναι και το φως και το σκοτάδι.

— Η αγωνία μας είναι να βρούμε το «άλλο».

Η αγωνία μας είναι να βρούμε οδό προς το «άλλο». Αλλά δεν πρόκειται να το βρούμε ποτέ.

— Ναι, αλλά αυτή είναι η αγωνία μας. Και ο τρόμος μας για το άγνωστο, όταν πλησιάζουμε τον θάνατο.

Άρα, λοιπόν, επανέρχομαι στην πρώτη ερώτηση. «Το μέγα φως και μακρινό σε μέγα σκότος κι έρμο» που λέει και ο Σολωμός, το οποίο προσπαθώ να αποδώσω μέσα στο σκοτάδι, είναι λίγο φως και μακρινό. Εκεί είναι ο προβληματισμός μου. Ολίγον φως και μακρινό, αλλά προς τα πού; Ποια είναι η οδός; Βέβαια, πιστεύω ότι όλος ο πολιτισμός στον οποίο εκπαιδευτήκαμε όλοι μας, ο δυτικός πολιτισμός, γιατί σε αυτόν ανήκουμε, θέλουμε δεν θέλουμε, στηρίζεται στην επιλογή του Ηρακλή, μεταξύ του δρόμου της αρετής και της κακίας. Δηλαδή επιλέγοντας Αρετή, δεν επιλέγει δρόμο, επιλέγει να ανοίξει μόνος μονοπάτι στο χάος.

Χρήστος Μπόκορος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Υπάρχουν άνθρωποι που επιλέγουν συνειδητά το δρόμο της κακίας;

Βέβαια, συνειδητά! Δεν την ονομάζουν κακία, γιατί η κακία ποτέ δεν αυτοονομάζεται.

— Γι’ αυτούς μπορεί να είναι και αρετή.

Το αγαθό είναι αυτό στο οποίο τείνουν όλα, και τα καλά και τα κακά. Το χρέος το δικό μας εδώ είναι να το διακρίνουμε. Τι θεωρούμε εμείς καλό, ποια είναι η δική μου αλήθεια μέσα στη συμπαντική αλήθεια του κόσμου; Πώς θα συναντηθούμε σε αυτόν τον κόσμο, γιατί αναγκαστικά θα συναντηθούμε, είμαστε ήδη εδώ. Ο κόσμος είναι γενναιόδωρος και συγχωρεί. Εξάλλου δεν υπάρχουν ηττημένοι, ηττημένοι υπάρχουν μόνο στις ιστορίες που αφηγούνται οι νικητές. Οι ηττημένοι δεν έχουν ηττηθεί μέσα τους. Αλίμονο σε αυτούς που έχουν ηττηθεί μέσα τους, αλλά αυτή η ήττα είναι δική τους. Δεν είναι η ήττα που τους επέβαλαν οι νικητές.

— Αλλά στην πραγματική ζωή υπάρχουν ηττημένοι και νικητές…

Πάρα πολλοί. Αλλά αποδοχή της ήττας είναι η ήττα. Η αποδοχή του θανάτου είναι ο θάνατος. Η αποδοχή του κακού είναι το κακό. Το καλό δεν είναι κάτι αντίθετο από το κακό. Το καλό είναι απλώς η μη αναγνώριση του κακού. Να μην του δίνεις σημασία. Όσο του δίνεις σημασία, εκεί θα είσαι κολλημένος.

— Συνδέεστε με τη χριστιανική πίστη;

Στην ηλικία και στον χώρο όπου μεγάλωσα η χριστιανική πίστη είναι μέρος της ελληνορθόδοξης παράδοσης αυτής της χώρας. Είναι ένα από τα στοιχεία στα οποία ομονοούμε ως κοινότητα. Θέλουμε δεν θέλουμε, γουστάρουμε δεν γουστάρουμε. Αλλιώς δεν υπάρχουμε ως κοινότητα. Μεγάλωσα σε ένα επαρχιακό περιβάλλον, η μάνα μου άθεη, ο παππούς από την πλευρά της αρχιμαρξιστής, ο πατέρας μου αξιωματικός στον ΕΛΑΣ, άθεος, ασχολούνταν με την αρχαιολογία τα τελευταία χρόνια της ζωής του. Είχε περάσει στα νιάτα του από τη Νομική και όταν επέστρεψε από την εξορία, ίδρυσε την Ιστορική Αρχαιολογική Εταιρεία Δυτικής Στερεάς Ελλάδας.

Χρήστος Μπόκορος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Άρα, η επιρροή σας ήταν αυτή ανθρώπων διαβασμένων, όχι αμιγώς αγροτική.

Με τον πατέρα μου, όταν ήμουν έφηβος, γυρίσαμε όλη τη δυτική Στερεά στο πίσω μέρος μιας μηχανής Φλορέτα, φωτογραφίζοντας μνημεία. Μια φορά, στο μοναστήρι της Μυρτιάς πάνω στην Τριχωνίδα, σε ένα εξαιρετικό τοπίο, μου λέει: «Έλα να δεις δύο ειδών εικονογραφήσεις». Ίσως είναι και η πρώτη ζωγραφική που είδα εκτός βιβλίων, δύο αγιογράφοι - δύο περίοδοι, και μου εξήγησε όλη τη λειτουργία της ζωγραφικής αυτής. Δεν είναι εικονογράφηση των τοίχων, είναι μυητική διαδικασία. Κάτι θέλουν να πουν όλα αυτά. Γιατί είναι αυτά ζωγραφισμένα στον νάρθηκα, τι σημαίνει το δωδεκάορτο, τι σημαίνουν οι τέσσερις άγιοι που είναι ζωγραφισμένοι δεξιά και αριστερά, τι σημαίνουν οι αρχάγγελοι, τι τα σταυροφόρια; Καπετάνιος του ΕΛΑΣ μού τα έλεγε όλα αυτά.

— Γιατί είχατε βρεθεί στο μοναστήρι;

Είχαμε πάει να φωτογραφίσουμε τη σκαλιστή του καμπάνα, που την είχαν φέρει από τη Ρωσία. Ήταν η ώρα που είχαν αρχίσει να ψέλνουν τον εσπερινό οι μοναχοί. Καθίσαμε στο πεζούλι και μου είπε: «Την ώρα που βασιλεύει ο ήλιος, την πιο ωραία ώρα της μέρας, όλοι οι ξωμάχοι, φορτωμένοι από την κόπωση της μέρας, πάνε για ξεκούραση. Άμα βρουν ένα ξωκλήσι, ανάβουν ένα κεράκι και ακούνε τέτοιες ψαλμωδίες, οι οποίες την ώρα που το κορμί είναι ράκος και πέφτει, προσφέρουν μια ανάταση ψυχής. Πρόσεξε τα λόγια τους, είναι υψηλότερη της ποίησης των ποιητών, γιατί έγινε μέσα στους αιώνες. Από πλήθη ανθρώπων κι έτσι φτάσαμε εδώ». Αυτό εννοώ αγροτική καταγωγή και μη εγκύκλια παιδεία.

— Αυτή η ποίηση αιώνων υπάρχει και στα ξύλα που χρησιμοποιείτε στα έργα σας.

Από αμπάρια πλοίων τα περισσότερα. Παλιά τα διέλυαν στη Σαλαμίνα και πουλούσαν τα υλικά στην Ελευσίνα. Βέβαια, όταν ζούσα στα Εξάρχεια, πάντα έβρισκα στα σκουπίδια, από ανακαινίσεις σπιτιών. Αργότερα βρήκα στην Ευρυτανία πατώματα από γέφυρες.

— Ποτισμένα με ιστορίες ανθρώπων.

Μόνο γι’ αυτό τα χρησιμοποιώ. Όλα αυτά τα ξύλα είναι χρησιμοποιημένα από άλλους, πιστεύω στη συνέχεια της ζωής. Η παράδοση δεν είναι να γυρίσουμε πίσω αλλά ό,τι έχουμε να καταφέρουμε να το κρατήσουμε ζωντανό. Δεν έχουμε να πετάξουμε τίποτα. Είμαστε πολύ φτωχοί για να τα πετάξουμε. Τι άλλο θα έχουμε αν δεν κρατήσουμε το πολύτιμο στη ζωή μας; Χωρίς ρίζες, ούτε καρπούς, ούτε κλαδιά, ούτε φύλλα.

Χρήστος Μπόκορος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Το ξύλο είναι το υλικό ενός φτωχού τόπου, η ψυχή του ταπεινού ανθρώπου, σαν να πήρε τη θέση του μαρμάρου των αγαλμάτων της αρχαιότητας.

Του ξαναδίνω μια ευκαιρία να μπει στη ζωή μας, πιο πολύτιμο. Ουσιαστικά, αλαζονικό. Αυτό που θέλω εγώ είναι να αναστήσω νεκρούς. Μόνο αυτό θέλω, παρουσίες θέλω να φτιάξω.

687 cover
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

— Η Ελλάδα, ως παλιός τόπος, έχει παντού μνήμη.

Αυτήν τη μνήμη θέλω να ανασύρω, να την κάνω μνημείο. Το λέει και η λέξη. Οι Μούσες, προστάτιδες όλων των τεχνών, ταπεινών και υψηλών, είναι κόρες του Δία. Μνημοσύνη. Και όπως λέει ο Ησίοδος, ξέρουμε ψέματα πολλά να λέμε σαν αλήθειες, αλλά θέλουμε και αλήθειες να ιστορούμε. Είναι αρχαία η σοφία, όλα τα άλλα είναι ανοησίες, αρχαία, ελληνορθόδοξα κ.λπ. Ένα είναι το παν, από τον Παρμενίδη μέχρι σήμερα, ένας είναι ο κόσμος, το σύμπαν, και μέσα σε αυτό χωράμε. Η αιωνιότητα δεν είναι το άπειρο του χρόνου αλλά η στιγμιαία συνειδητοποίηση της θέσης και του χώρου που καταλαμβάνουμε μέσα στο σύμπαν.

— Επιβιώνει η ζωγραφική;

Ξέρεις, η ζωγραφική δεν είναι έννοια, είναι γεγονός. Δεν λέγονται αυτά τα πράγματα, γίνονται. Και άπαξ και γίνουν κι έρθει η κατάλληλη στιγμή, αυτά θα σε αρπάξουν και θα σε τινάξουν εκεί που δεν το περιμένεις. Είναι σαν το τσίπουρο η τέχνη. Σου λύνει τα γόνατα και δεν μπορείς να περπατήσεις, αλλά σου δίνει φτερά και μπορείς να πετάξεις.

— Έχετε πει ότι δεν πιστεύετε στον διαχωρισμό παραστατικής και μη παραστατικής τέχνης.

Δεν υπάρχει παραστατική και μη παραστατική τέχνη. Κάθε εικόνα είναι παραστατική. Το πόσο το καταλαβαίνεις ή όχι είναι άλλο πράγμα. Δεν είμαι με τους σύγχρονους όρους. Θέλω να λειτουργεί αυθορμήτως η οπτική μας αντίληψη.

Χρήστος Μπόκορος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Όταν παίρνετε την ελληνική σημαία και τη μεταπλάθετε με το δικό σας τρόπο, είναι τέχνη, παύει να είναι απλώς σύμβολο.

Δεν τη μεταπλάθω, την παριστώ. Τι είναι αναπαράσταση; Παράσταση μιας στάσης, μιας υπόστασης που δεν φαίνεται. Χρειάζεται βάθρο. Αυτήν την υπόσταση παλεύουμε να βρούμε. Να έχει υπόσταση, να έχει σώμα. Και να έχει ίσκιο, να σε πείθει. Αυτό είναι εικονική ζωγραφική. Αυτή είναι η αγωνία μου. Ηθική και αισθητική είναι ένα. Είχε δίκιο ο Βιτγκενστάιν ότι η αισθητική μας είναι η ηθική μας στάση σε αυτόν τον κόσμο. Η σημαία είναι το κοινό σύμβολο μιας μεγάλης χρονικής διάρκειας.

— Μιλήστε μου για την έκθεσή σας.

Είναι προσωπική μου ανάγκη, μια πρόθεση που είχα εδώ και τριάμισι χρόνια, την οποία αγκάλιασε από την αρχή ο Μάνος Δημητρακόπουλος, πρόεδρος της Εταιρείας Κοινωνικού Έργου και Πολιτισμού (ΕΚΕΠ). Με αυτήν τη συγκυρία προχώρησε η έκθεση και έφτασε εδώ που έφτασε. Γιορτάζουμε φέτος τα διακόσια χρόνια της εξέγερσης, η οποία έγινε γι’ αυτόν τον απαξιωμένο ευρέως λόγο, για του Χριστού την πίστη την αγία και της πατρίδος την ελευθερία. Αυτό τους έκοφτε τους ανθρώπους, είχαν κάτι πίστεις που ήθελαν να τις διατηρούν αυτόνομες, ελευθερία ζητούσαν. Κάτι κατσαπλιάδες, ξυπόλυτοι και ξεβράκωτοι ήταν. Αυτούς γιορτάζουμε. Κι αυτοί τα έδωσαν όλα, και το έχει τους και το είναι τους, για κάτι που τους υπερέβαινε. Εμείς τώρα τους κρίνουμε, μια τσογλανοπαρέα που κάνει κριτική. Δεν έχουμε καταλάβει σε τι κόψη ήταν και τι περάσανε. Δεν καταλάβαμε ότι δεν αναστήσανε κράτος αλλά ένα αίσθημα υψηλό ελευθερίας. Αυτό που λέει και ο Σολωμός, το «ελευθερία και γλώσσα». Ο ιδιαίτερος λόγος να υπάρχω, να περιγράφω τον κόσμο και να συνεννοούμαι με τους άλλους είναι η γλώσσα. Η ελευθερία και η γλώσσα είναι τα υψηλότερα ιδανικά του ανθρώπου. Αυτοί θυσιάσανε τη ζωή τους για να τα έχουμε εμείς σήμερα. Γι’ αυτό γίνεται η έκθεση, για τους αφανείς ήρωες, για τον Σολωμό και τον Καραϊσκάκη, τον γιο της καλογριάς και τον γιο της παραδουλεύτρας.

— Ο ποιητής και ο πολεμιστής.

Όμηρος και Αχιλλέας είναι ένα πράγμα, Σολωμός και Καραϊσκάκης είναι ένα, δεν υπάρχει ο ένας χωρίς τον άλλον. Μοναχό του τον ήρωα τι να τον κάνεις; Αν δεν τον τραγουδήσει κάποιος, ποιος θα τον μάθει;

Χρήστος Μπόκορος Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Δώσατε τίτλο «η γιορτή» και έχετε στήσει ένα μεγάλο τραπέζωμα με πολλά ενωμένα τραπέζια.

Μια μεγάλη γιορτή όπου όλη η γειτονιά, όλη η πατρίδα, προσφέρουν κάτι για την πραγματοποίησή της. Η αόρατη σύναξη των αφανών της Επανάστασης που έχασαν τη ζωή τους, που έχασαν το έχειν τους για να προκύψει το φως. Μέσα από το σκοτάδι γίνεται φως.

— Και μια μαυροντυμένη Δόξα ψηλά στον τοίχο, σαν την Παναγιά.

Η έρμη η Δόξα άφησε το καλό της φόρεμα στο φόντο, το έκανε κάμπο χρυσοκεντημένο, μοιάζει με θαλερή δάφνη και έρχεται μαυροφόρα τώρα, έχει χάσει ανθρώπους εκεί. Η Δόξα η δική μας είναι μαυροφορεμένη γιατί έχει περάσει πολύ πόνο.

— Την οποία επιλέξατε να αναπαραστήσετε μέσω της εικόνας της πενθούσας γιαγιάς σας.

Αφού είναι προσωπική μου ιστορία όλη αυτή. Τι είναι το έθνος; Ιστορία άλλων; Αν δεν είναι προσωπική μας ιστορία, δεν υπάρχει.

Χρήστος Μποκόρος. 

1821, η γιορτή

19/05/2021 - 10/10/2021

Μουσείο Μπενάκη – Ελληνικού Πολιτισμού

Κουμπάρη 1 & Βασ. Σοφίας

www.benaki.org

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

Χρήστος Παρίδης

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα στο Bard College της Νέας Υόρκης θέατρο και κινηματογράφο. Έχω γράψει για τα περιοδικά SL, Πρόσωπα, 01, Εικόνες του Κόσμου, Symbol του Επενδυτή, όπως και για τις σημαντικότερες ελληνικές εφημερίδες.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όλα στη θέση τους ξανά

Summer Preview / Aνοιχτά μουσεία και γκαλερί: 15 εκθέσεις που αξίζει να δείτε τώρα

Με ένα πλούσιο, ποικίλο και δυναμικό πρόγραμμα εκθέσεων για την καλοκαιρινή περίοδο ο κόσμος των εικαστικών τεχνών διεκδικεί την ανάκτηση του χρόνου που «ροκάνισε» τόσο εκνευριστικά το lockdown.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT