Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη στον κόσμο;

Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη στον κόσμο; Facebook Twitter
“KAWS: WHAT PARTY” | Brooklyn Museum
0

«Θέλω απλώς να υπάρχω. Θέλω να υπάρχω με αυτήν την οπτική γλώσσα στον κόσμο. Δεν θα σήμαινε τίποτα για μένα να κάνω πίνακες ζωγραφικής αν δεν έφτανα στους ανθρώπους». Αυτά είναι τα λόγια του KAWS, ενός από τους πιο αμφιλεγόμενους, δημοφιλείς και ακριβούς ποπ καλλιτέχνες της εποχής μας που το έργο του παρουσιάζεται στο Μουσείο του Μπρούκλιν στη έκθεση «What Party» που θα διαρκέσει μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2021.

Ο KAWS ή κατά κόσμον Μπράιαν Ντόνελι που διάλεξε το καλλιτεχνικό του όνομα επειδή τους άρεσαν τα γράμματα αυτής της λέξης όπως τα έβλεπε στον τοίχο, είναι ένα φαινόμενο, ο «εφευρέτης» μια ποπ φιγούρας, ενός «COMPANION» που έχει γίνει ένα από τα πιο διάσημα σύγχρονα έργα, άμεσα αναγνωρίσιμο και σαν εμπορικό σήμα. Η τιμή του δείχνει ότι μπορεί να είναι και έργο τέχνης και απλώς ένα παιχνίδι αφού μπορείς να το βρεις από δέκα δολάρια σε μπλούζες, μπρελόκ, κούπες ή να αγοράσεις ένα σε δημοπρασία έναντι οκταψήφιου αριθμού.

Ένα γιγαντιαίο φουσκωτό «COMPANION» έχει κοσμήσει μια λίμνη στη Σεούλ, ένα άλλο το Victoria Harbour του Χονγκ Κονγκ κατά τη διάρκεια της Art Basel και ένα όμοιό του φουσκωτό και ιπτάμενο, την παρέλαση της Ημέρας των Ευχαριστιών του Macy's στη Νέα Υόρκη, με προκατόχους του φουσκωτά «σύμβολα» της Αμερικής, τον Σνούπι ή τον Σούπερμαν. Αν αυτό σημαίνει κάτι, είναι πως το έργο του KAWS είναι άμεσα αναγνωρίσιμο και όσο και να μη το παραδέχεται ο κόσμος της τέχνης, η θερμή συζήτηση γύρω από αυτό το θέμα, θυμίζει μια παλιότερη γύρω από το έργο του Κιθ Χάρινγκ.

Ο πρώην φτωχός καλλιτέχνης του γκράφιτι και εικονογράφος στα στούντιο της Ντίσνει σε σειρές όπως τα «100 σκυλιά Δαλματίας», άρχισε να στολίζει τα κτίρια της πόλης του στο Νιου Τζέρσεϋ και το Μανχάταν με το «KAWS» και με «ψεύτικες διαφημίσεις». Η πιο διάσημη από αυτές είναι μια ψεύτικη διαφήμιση του Calvin Klein, με το σούπερ μόντελ Κρίστι Τέρλινγκτον με τα χαρακτηριστικά λευκά εσώρουχα του οίκου να αγκαλιάζεται από μια πράσινη φιγούρα.

Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
KAWS COMPANION (ORIGINALFAKE), Pennsylvania Academy of the Fine Arts, 2013.

Από εκεί έγινε γνωστός και κανένας δεν περίμενε το πολύ γρήγορο άλμα του στον κόσμο της τέχνης, από τον οποίο σήμερα παίρνει ένα μεγάλο κομμάτι της πίτας, οικονομικά, με τη συζήτηση και την αμφισβήτηση της φιγούρας του απλώς να ανεβάζει τις μετοχές του.

Ο ίδιος ήταν πολύ έξυπνος και γνώριζε πολύ καλά ότι για να χτίσει το όνομά του, ο σωστός δρόμος δεν ήταν ο συνωστισμός στις γκαλερί και η αναζήτηση καλλιτεχνικού ατζέντη. Έπρεπε να αποκτήσει πολλούς ακόλουθους στα σόσιαλ μίντια και να εμφανίζεται στους δρόμους και στη μαζική παραγωγή για να προσελκύσει την προσοχή του κόσμου και στη συνέχεια των συλλεκτών και των κριτικών.

Και το κατάφερε. Πριν από είκοσι χρόνια πάτησε το πόδι του στην Ιαπωνία, τη χώρα- μήτρα των μάνγκα και των εμβληματικών νέων εικόνων της ποπ κουλτούρας, καλεσμένος της εταιρείας Bounty Hunter, ενός γίγαντα στην κατασκευή παιχνιδιών και των streetwear ενδυμάτων. Δημιούργησε το πρώτο «COMPANION» σε 500 αντίτυπα τα οποία εξαφανίστηκαν εν ριπή οφθαλμού. Αυτή ήταν η πρώτη μεγάλη μαζική του πώληση και έκτοτε δε σταμάτησε

Η επαναλαμβανόμενη φιγούρα του KAWS είναι ο χειρότερος εφιάλτης για πολλούς κριτικούς που βέβαια υπερασπίζονται το έργο του Κουνς για παράδειγμα ή του Γουόρχολ για τα πολλαπλά που έχουν παράξει και του Κίθ Χάρινγκ και του Μπασκιά για την παρουσία τους στο δρόμο, αλλά με το COMPANION δεν έχουν αποφασίσει αν είναι παιχνίδι ή τέχνη και ο δημιουργός του «αληθινός καλλιτέχνης».

Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
KAWS Holiday στην παραλία Virginia Beach, Virginia 2019

Εδώ έχουμε βέβαια να αντιμετωπίσουμε και τη σοβαροφάνεια του κόσμου της τέχνης που θέλει να παίρνει τον εαυτό της στα σοβαρά, κρίνοντας έργα που είναι σοβαρά και ο KAWS δε τους έχει δώσει ακριβώς αυτή την ευκαιρία. Απλώς τους κάνει να νιώθουν μια αμηχανία και η μεγάλη έκθεσή του στο Μουσείο του Μπρούκλιν, που είναι παιγνιώδης και καθόλου σοβαροφανής τον τοποθετεί χωρίς πολλά λόγια στον κόσμο των καλλιτεχνών που αξίζει να ασχοληθεί κάποιος με το έργο τους ή απλώς να το χαζέψει ή να μπει στο site για να αγοράσει ένα T-Shirt ή ένα κουκλάκι.

Όσο για τις τιμές των μοναδικών έργων του; Είναι στον «ουρανό» με το Artnet Intelligence Report του 2019 να αναφέρει ότι τον Νοέμβριο του 2018, πέντε κομμάτια του KAWS πουλήθηκαν για περισσότερο από 1 εκατομμύριο δολάρια και κατά τη διάρκεια του έτους η δουλειά του «έπιασε» πάνω από 33,8 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασίες.

Όσο για τη δημοφιλία του στα σόσιαλ μίντια που έχει υπάρξει ένας μεγάλος παράγοντας στην κατακόρυφη άνοδό του στον κόσμο της τέχνης, υπάρχουν περισσότερες από 900.000 αναρτήσεις με το hashtag #kaws στο Instagram, κάτι που συνδέεται με την άμεση αντίδραση του κοινού όταν δει ένα αναγνωρίσιμο έργο του αλλά και τη καταγωγή του από την street art.

Στον «χειρότερο εφιάλτη των κριτικών τέχνης» όλοι αναγνωρίζουν την ενστικτώδη κατανόηση των δυνατοτήτων της τέχνης στην εποχή της αναπαραγωγής της για μαζική κατανάλωση και τα αποτελέσματα έχουν φανεί στην περίπτωση  του KAWS με την αλματώδη άνοδό του στις αγορές και συνεργασίες όπως αυτή με τον Kanye West και τη Nike και τα «δικά του» Air Jordans, αλλά και με τον οίκο Dior που είναι και ο μεγάλος χορηγός της έκθεσής του στο μουσείο του Μπρούκλιν, ενώ σε συνεργασία με τους βραζιλιάνους σχεδιαστές Campana δημιούργησε μια σειρά επίπλων καλυμμένη με βελούδινα Companion, όπως και για τη γιαπωνέζικη Uniqlo με σανίδες skateboard, ενώ ένα έργο του ήταν και το βραβείο των MTV Music Video Awards.

Το Μουσείο του Μπρούκλιν πολύ έξυπνα αποφεύγει τις βαρύγδουπες αναλύσεις του έργου του, κλείνοντας το μάτι στους επισκέπτες και λέγοντας «μπορείτε να πάρετε στα σοβαρά τον KAWS αν θέλετε, αλλά όχι και πολύ σοβαρά». Οι σκεπτικιστές κατηγορούν αυτού του είδους την τέχνη σαν σύμπτωμα της γενικότερης «κατάθλιψης» του πολιτισμού, κάτι που ηχεί και λίγο βαρύγδουπα σήμερα που υπάρχουν χιλιάδες μουσεία και γκαλερί που μπορούν να τολμήσουν να προτείνουν καλύτερους, πιο αξιόλογους καλλιτέχνες. Το Μουσείο απλώς ακολουθεί μια παράδοση με τα καρτούνς να έχουν περάσει τις πόρτες των μουσείων όπως τα Στρουμφ και η οικογένεια Σίμπσον.

Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
Λούτρινα Companion του KAWS από τα πιο δημοφιλή εμπορικά προϊόντα του καλλιτέχνη

Το Companion, αν κάποιος θέλει να καταλάβει γιατί έχει γίνει τόσο αγαπητό σε τόσο πολλούς ανθρώπους δεν χρειάζεται φιλοσοφία. Ίσως είναι τόσο φιλικό επειδή αναπτύσσεται μόνο του, στον δικό του ανεξάρτητο κόσμο, χωρίς να υπάρχει ένα σύστημα τέχνης να το «πουσάρει», το σύστημα της τέχνης απλώς εκμεταλλεύεται τα έσοδα που μπορεί να φέρει. Το Companion κινείται μέσα από τον πολιτισμό και συμβαδίζει μέσα από τις «μεταμφιέσεις» του με τον κόσμο, αυτή είναι η επιτυχία του και η απροσδιόριστη μελαγχολική μορφή του κινητοποιεί συναισθηματικά το κοινό που θέλει να αγκαλιάσει τη θλιμμένη φιγούρα, είτε όταν μοιάζει με το ανθρωπάκι της Michelin, ή τον Μίκι Μάους. Στο μουσείο του Μπρούκλιν για παράδειγμα υπάρχουν νέα έργα επαυξημένης πραγματικότητας, που επιτρέπουν στους επισκέπτες να αλληλεπιδρούν με τα γλυπτά του χρησιμοποιώντας τα smartphone τους για να δημιουργήσουν τη δική τους εμπειρία.

Είναι ο KAWS ένας ρηχός καλλιτέχνης; Η τέχνη του θα επιζήσει μέσα στο χρόνο; Και μήπως αυτή η τυφλή τελικά φιγούρα σημαίνει πολύ περισσότερα από μια στεγνή ανάλυση στην οποία μάλλον δε δίνει σημασία το κοινό, που χρωματίζει το Companion με τα δικά του συναισθήματα. Είναι μια δουλειά κενή περιεχομένου που συνδέεται με μια γενική κενότητα της εποχής μας, λένε οι πολέμιοί του. Είναι κάτι ουδέτερο, αγχολυτικό, ένα κουκλάκι, δε μπορείς να μάθεις τίποτα από αυτό, λένε κάποιοι άλλοι και λένε την αλήθεια

Το δημιούργημα του KAWS δε θέλει να σε διδάξει τίποτα και γιατί να το κάνει; Γιατί η τέχνη πρέπει να είναι διδακτική πάντα, γιατί να μπορεί να αναλυθεί εξαντλητικά; Απλώς μπορεί να σου αρέσει ή να μη σου αρέσει. Τα εκατομμύρια που φτάνουν στην Τζοκόντα είναι βέβαιο ότι δεν ξέρουν λεπτομέρειες για τον πίνακα, τον δημιουργό και την ιστορία του, τους συμβολισμούς πίσω από το έργο και μάλλον δε τους ενδιαφέρει να τις μάθουν. Απλώς η Τζοκόντα είναι ένα έργο σταρ που όλοι οφείλουν να έχουν δει έστω και μια φορά. Και μπορεί δίπλα στο μαγνητάκι του ψυγείου με τη Τζοκόντα να υπάρχει ένα Companion, κάτι που το τοποθετεί στην προσωπική πινακοθήκη του καθένα χωρίς υπεραναλύσεις.

Αλλά και αυτή δεν είναι μια επιτυχία της τέχνης να μπορεί να συνδεθεί με κάποιον που τη βλέπει και να θέλει να την αποκτήσει με όποιο τρόπο μπορεί; Δηλαδή αν είχατε ένα κουνελάκι του Τζεφ Κουνς γιατί θα ήσασταν καλύτεροι;

Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
KAWS, “Untitled (Kimpsons #2),” 2004, acrylic on canvas. KAWS and Brooklyn Museum
Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
KAWS, “Tide,” 2020. KAWS and Brooklyn Museum
Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
H σειρά Black Lives Matter. KAWS/KAWSONE
Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
KAWS, “Untitled (DKNY),” 1997. KAWS and Brooklyn Museum
Kaws: Είναι τέχνη, χάος ή απλώς σύμπτωμα της εποχής τα έργα του πιο δημοφιλούς καλλιτέχνη της εποχής μας; Facebook Twitter
Companion ντυμένα με ρούχα DIOR. KAWS
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ