«Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

«Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης Facebook Twitter
Η Φρίντμαν αρχίζει να αγοράζει Ρόθκο, Ντε Κούνινγκ, Πόλοκ, Μάδεργουελ, ανάμεσα σε άλλα έργα. Δεν υποψιάζεται λεπτό ότι μπορεί να είναι πλαστά γιατί οι ειδικοί στους οποίους απευθύνεται τη διαβεβαιώνουν ότι τα έργα, παρόλο που προέρχονται από άγνωστο ιδιοκτήτη, είναι καλά.
0

Για να μη χαθείτε στη μετάφραση, ακόμα και αν δεν έχετε ιδέα από το πώς διακινείται η τέχνη, μη βαρεθείτε να δείτε αυτό το ντοκιμαντέρ. Δεν έχει να κάνει ακριβώς με την τέχνη και τα έργα της, οι πίνακες είναι το όχημα για να αφηγηθούν οι δημιουργοί μια αληθινή ιστορία που εμπεριέχει τη βεντάλια των επτά θανάσιμων αμαρτημάτων, και πάνω από όλα την απληστία. Τη θεότητα απληστία των πλουσίων, των ειδημόνων, των γκαλερί, των συλλεκτών, των κριτικών τέχνης.

Όλοι οι παραπάνω είναι άπληστοι για χρήμα και δόξα. Και όπως λέει στο ντοκιμαντέρ του Netflix «Made You Look: Μια Αληθινή Ιστορία για Πλαστά Έργα Τέχνης» ο κριτικός τέχνης Κάρτερ Ράτκλιφ, «κανένας δεν είπε "έκανα λάθος"» στην πιο μεγάλη υπόθεση πλαστογραφίας στις ΗΠΑ, με περισσότερα από 60 πλαστά έργα να διακινούνται και να πωλούνται στους δισεκατομμυριούχους του κόσμου, σε μανιώδεις συλλέκτες ή επενδυτές, με πωλήσεις που αγγίζουν τα 80 εκατομμύρια δολάρια και μοναδικό θύμα στο τέλος μια ιστορική γκαλερί τη Νόντλερ, με ιστορία 165 ετών, έναν αξιοσέβαστο ναό της τέχνης που έκλεισε άδοξα το 2011 πριν καν αρχίσει η δίκη της υπόθεσης, μια διαδικασία που κράτησε οκτώ χρόνια και απέδειξε ότι κανένας δεν είναι τελικά «τόσο αθώος» σε αυτή την αγορά.

Η ιστορική γκαλερί από το 1990 ανήκει στον εγγονό του βιομήχανου και συλλέκτη Άρμαντ Χάμερ, Μάικλ. Έχει άγνοια για την τέχνη αλλά ξοδεύει πολλά. Οπότε η γκαλερί πρέπει να έχει έσοδα. Αν και μέχρι τέλους δηλώνει αθώος και φέρεται να μην έχει καμία ανάμειξη, η γκαλερί του «ζει» από τη διακίνηση των πλαστών. Είναι αθώος;

Την γκαλερί διευθύνει η φιλόδοξη και, όπως θέλει να υποστηρίζει μέχρι σήμερα, «αθώα» Αν Φρίντμαν. Το 1995 σε μια κρίσιμη καμπή της καριέρας της, εμφανίζεται μια άγνωστη γκαλερίστα, η Γκλαφίρα Ροζάλες, σύντροφος του επίσης γκαλερίστα Χοσέ Κάρλος Μπερναντίνος Ντιαζ (που παλαιότερα έχει κατηγορηθεί για διακίνηση πλαστών, αλλά τότε ακόμα δεν το ξέρει κανένας) και ισχυρίζεται ότι έχει έναν πελάτη, που ο πατέρας του έμενε στις ΗΠΑ και ο ίδιος θέλει να πουλήσει μια συλλογή έργων Αμερικανών εξπρεσιονιστών «επειδή δεν του αρέσει η σύγχρονη τέχνη».

Η Φρίντμαν αρχίζει να αγοράζει Ρόθκο, Ντε Κούνινγκ, Πόλοκ, Μάδεργουελ, ανάμεσα σε άλλα έργα. Δεν υποψιάζεται λεπτό ότι μπορεί να είναι πλαστά γιατί οι ειδικοί στους οποίους απευθύνεται τη διαβεβαιώνουν ότι τα έργα, παρόλο που προέρχονται από άγνωστο ιδιοκτήτη, είναι καλά. Είναι όμως μια έμπειρη γκαλερίστα, πώς φέρθηκε με τόση αφέλεια; Δεν φαντάστηκε ότι η άγνωστη γκαλερίστα βρήκε μια πόρτα ενός αξιοσέβαστου οίκου, που τον χρησιμοποίησε σαν ρουλεμάν στην επιχείρησή της; Από την άλλη μεριά, ποιος πλαστογράφος θα ήταν τόσο ικανός να πλαστογραφήσει τόσο διαφορετικά στιλ; 

Το 2015 ένας ντε Κούνινγκ πουλήθηκε για 300 εκ. δολάρια, το 2019, ένα έργο του Ρόθκο για 186 εκ. δολάρια, ένα του Τζάκσον Πόλοκ την ίδια χρονιά για 202 εκ. δολάρια. Οπότε το να αγοράσεις ένα από αυτά τα ονόματα με τιμή κάτω από δέκα εκατομμύρια δεν είναι δελεαστικό απλώς, είναι ακαταμάχητο.

Σίγουρα ένοχη είναι η Γκλαφίρα Ροζάλες, που οργάνωσε όλο το σχέδιο, με την καθοδήγηση του συντρόφου της, και ανέθεσε σε έναν Κινέζο ζωγράφο, τον Πει Σεν Κιαν, να δημιουργήσει πίνακες στο στιλ των πιο διάσημων Αμερικανών του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Ο πλαστογράφος έναντι λίγων χρημάτων έδινε πίνακες τόσο αληθοφανείς, που μπήκαν σε καταλόγους, εκτέθηκαν σε φουάρ και μουσεία και πουλήθηκαν έναντι εκατομμυρίων δολαρίων. Ίσως είναι ο λιγότερος κερδισμένος οικονομικά από αυτή την ιστορία. Ήταν αληθινά ιδιοφυής στις αντιγραφές και δημιούργησε έργα που ξεγέλασαν για πολλά χρόνια σύσσωμο τον κόσμο της τέχνης. 

Αν Φρίντμαν Facebook Twitter
Την γκαλερί διευθύνει η φιλόδοξη και, όπως θέλει να υποστηρίζει μέχρι σήμερα, «αθώα» Αν Φρίντμαν.

Στην απίθανη αυτή ιστορία, ο Ντέιβιντ Άνφαμ, ειδικός στον Ρόθκο, αποφαίνεται ότι ο πρώτος πίνακας είναι αυθεντικός. Η Εθνική Πινακοθήκη περιλαμβάνει δυο έργα από αυτά (τα πλαστά) στον επίσημο κατάλογό της. Οι πολυεκατομμυριούχοι ντε Σόλε αγόρασαν ενώ ήξεραν ότι ο ιδιοκτήτης ήταν άγνωστος, μάλιστα δάνεισαν τον πλαστό Ρόθκο στην γκαλερί Μπάιλερ στην Ελβετία, σε μια έκθεση αφιερωμένη στον Ρόθκο.

Ούτε ο ίδιος ο Μπάιλερ αμφισβήτησε το έργο. Η γυναίκα του Μάδεργουελ βεβαιώνει ότι το έργο «είναι του Μπομπ». Το ίδιος και ο γιος του Ρόθκο. Το ίδιο και ο Ίρβινγκ Σάντλερ και ο Στίβεν Πόλκαρι, εμπειρογνώμονες που έχουν πάρει χιλιάδες δολάρια από τη Νόντλερ για να γράψουν τις απόψεις τους σχετικά με την εγκυρότητα των έργων.

Και όχι μόνο αυτοί αλλά και δεκάδες άλλοι εμπειρογνώμονες και σύμβουλοι των εκατομμυριούχων πελατών τους αποφάνθηκαν ότι τα έργα είναι αληθινά. Γιατί; Για να μην απογοητεύσουν τους εργοδότες τους, που έδειχναν λαιμαργία μικρού παιδιού μπροστά σε ένα παγωτό μια πολύ ζεστή μέρα. Γιατί αν το έργο θα πήγαινε σε άλλα χέρια ενός άλλου πλούσιου, θα είχαν πρόβλημα. 

Όσο τα έργα αποκτούν μεγαλύτερη αξία τόσο περισσότερο ανοίγει η όρεξη των συλλεκτών να τα αποκτήσουν και μεγαλώνει ο πειρασμός των πλαστογράφων. Η μεγαλύτερη απάτη που διήρκεσε περίπου 20 χρόνια και συντήρησε πλουσιοπάροχα την γκαλερί και έναν ολόκληρο περίγυρο, πούλησε αυτά τα συγκεκριμένα έργα όχι μόνο γιατί είναι blue-chip στο χρηματιστήριο της τέχνης ή επειδή, τελικά, αντιγράφονται εύκολα. 

Ο βασικός λόγος είναι ότι αυτοί οι συγκεκριμένοι καλλιτέχνες ανήκουν μεν στο ισχυρότερο καλλιτεχνικό κίνημα της αμερικανικής τέχνης, αλλά αυτό συνέβη όταν οι καλλιτέχνες πλησίαζαν τα 40 και είχαν ήδη πουλήσει έργα κυριολεκτικά για ένα κομμάτι ψωμί στην αρχή της καριέρας τους, σε άγνωστους αγοραστές. Είναι πολύ φυσικό ότι έχουν πουλήσει από το στούντιο και σήμερα δεν είναι κανένας εν ζωή να μαρτυρήσει τι έχει συμβεί.

Όλοι αυτοί οι σημερινοί «γίγαντες της ζωγραφικής», γεννημένοι από τις αρχές του 1900 έως το 1915 περίπου, βλέπουν την τέχνη τους να αναγνωρίζεται από το 1951, όταν στο μουσείο μοντέρνας τέχνης στη Νέα Υόρκη οργανώνεται η έκθεση με τίτλο «Αφηρημένη ζωγραφική και γλυπτική στην Αμερική», ενώ η δεύτερη γίνεται το 1957-1958 ξανά στο ΜοΜΑ, περιοδεύοντας σε 8 ευρωπαϊκές χώρες και καθιερώνοντας τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό διεθνώς. 

Γκλαφίρα Ροζάλες Facebook Twitter
Η Γκλαφίρα Ροζάλες, η έμπορος τέχνης που φέρεται να εξαπάτησε τη Φρίντμαν.

Ο κόσμος της τέχνης διψά για ανακαλύψεις. Παθαίνει κανονική φρενίτιδα για ένα άγνωστο σχέδιο του βαν Γκογκ, ένα σκίτσο του Πικάσο, ένα έργο που χάρισε ο Μπασκιά σε έναν φίλο του, αδημονεί να δει τι έργα έχει χαρίσει ο ένας καλλιτέχνης στον άλλο και όταν βγουν μετά το θάνατό του σε δημοπρασία, ανεβάζουν τις τιμές χωρίς όριο και φυσικά χωρίς καμία ντροπή για τον ρόλο που παίζουν εκείνη τη στιγμή στην αγορά και τον κόσμο της τέχνης. Οι τιμές θα έκαναν τους ζωγράφους να σηκωθούν από τον τάφο τους. 

Το 2015 ένας ντε Κούνινγκ πουλήθηκε για 300 εκ. δολάρια, το 2019, ένα έργο του Ρόθκο για 186 εκ. δολάρια, ένα του Τζάκσον Πόλοκ την ίδια χρονιά για 202 εκ. δολάρια. Οπότε το να αγοράσεις ένα από αυτά τα ονόματα με τιμή κάτω από δέκα εκατομμύρια δεν είναι δελεαστικό απλώς, είναι ακαταμάχητο.

Ποιος δεν θέλει να έχει έναν τέτοιο Ρόθκο ή Πόλοκ; Και μάλιστα σε πολύ καλύτερη τιμή από όσο αν τον αγόραζε σε μια δημοπρασία, γιατί εκεί οι τιμές είναι πια απλησίαστες, ακόμα και για τους πολύ πλούσιους συλλέκτες που καταβαραθρώνονται από τους ακόμα πιο πλούσιους Κινέζους και Σαουδάραβες. Οι συλλέκτες με μια τέτοια αγορά νιώθουν έξυπνοι, πιο έξυπνοι από τους άλλους. 

Στην περίπτωση της γκαλερί Νόντλερ, το αξιοσημείωτο είναι ότι πανέξυπνοι επιχειρηματίες αγοράζουν αφελώς, μην μπορώντας να αντισταθούν στον πειρασμό ότι θα έχουν κάτι που κανένας άλλο στον κόσμο δεν θα μπορέσει να αποκτήσει. Ο απατεώνας πίσω από όλο αυτό το σχέδιο γνωρίζει πολύ καλά αυτή την ανάγκη τους. Και τους «ταΐζει» τέχνη ασταμάτητα.

Το 2009, η γκαλερί λύνει τη συνεργασία της με την Αν Φρίντμαν εν μέσω φημών για διακίνηση πλαστών έργων τέχνης. Το 2011 η γκαλερί κλείνει οριστικά. Οι πολυεκατομμυριούχοι πελάτες κάνουν αγωγές και η υπόθεση φτάνει στα δικαστήρια. Εκεί παίζεται το ωραιότερο κομμάτι που αφορά τον κόσμο της τέχνης και τα παράδοξά του.

Αξίζει να δείτε τη συνέχεια στο ντοκιμαντέρ. Είναι σαν σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες. Το μόνο που θα ξέρετε είναι ότι εσείς είστε σίγουρα αθώοι.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Athlete A: Η φρίκη της κακοποίησης και το αίσχος της συγκάλυψης

TV & Media / Athlete A: Η φρίκη της κακοποίησης και το αίσχος της συγκάλυψης

Ανατριχιαστικά καίριο το ντοκιμαντέρ του Netflix για την επί δεκαετίες σεξουαλική κακοποίηση των κοριτσιών της αμερικανικής εθνικής ομάδας ενόργανης και την αισχρή φάμπρικα συγκάλυψης που είχε στηθεί από την ομοσπονδία του αθλήματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό

Design / Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό

Ένας χώρος που εγκαινιάστηκε πριν από 50 χρόνια στην Πανεπιστημιούπολη του Χιούστον για να υμνήσει την πνευματικότητα και τον προσωπικό διαλογισμό, σε μια πρωτοφανή σύνδεση με τη σύγχρονη τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ