«Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης

«Made You Look»: Μια αληθινή ιστορία για πλαστά έργα τέχνης Facebook Twitter
Η Φρίντμαν αρχίζει να αγοράζει Ρόθκο, Ντε Κούνινγκ, Πόλοκ, Μάδεργουελ, ανάμεσα σε άλλα έργα. Δεν υποψιάζεται λεπτό ότι μπορεί να είναι πλαστά γιατί οι ειδικοί στους οποίους απευθύνεται τη διαβεβαιώνουν ότι τα έργα, παρόλο που προέρχονται από άγνωστο ιδιοκτήτη, είναι καλά.
0

Για να μη χαθείτε στη μετάφραση, ακόμα και αν δεν έχετε ιδέα από το πώς διακινείται η τέχνη, μη βαρεθείτε να δείτε αυτό το ντοκιμαντέρ. Δεν έχει να κάνει ακριβώς με την τέχνη και τα έργα της, οι πίνακες είναι το όχημα για να αφηγηθούν οι δημιουργοί μια αληθινή ιστορία που εμπεριέχει τη βεντάλια των επτά θανάσιμων αμαρτημάτων, και πάνω από όλα την απληστία. Τη θεότητα απληστία των πλουσίων, των ειδημόνων, των γκαλερί, των συλλεκτών, των κριτικών τέχνης.

Όλοι οι παραπάνω είναι άπληστοι για χρήμα και δόξα. Και όπως λέει στο ντοκιμαντέρ του Netflix «Made You Look: Μια Αληθινή Ιστορία για Πλαστά Έργα Τέχνης» ο κριτικός τέχνης Κάρτερ Ράτκλιφ, «κανένας δεν είπε "έκανα λάθος"» στην πιο μεγάλη υπόθεση πλαστογραφίας στις ΗΠΑ, με περισσότερα από 60 πλαστά έργα να διακινούνται και να πωλούνται στους δισεκατομμυριούχους του κόσμου, σε μανιώδεις συλλέκτες ή επενδυτές, με πωλήσεις που αγγίζουν τα 80 εκατομμύρια δολάρια και μοναδικό θύμα στο τέλος μια ιστορική γκαλερί τη Νόντλερ, με ιστορία 165 ετών, έναν αξιοσέβαστο ναό της τέχνης που έκλεισε άδοξα το 2011 πριν καν αρχίσει η δίκη της υπόθεσης, μια διαδικασία που κράτησε οκτώ χρόνια και απέδειξε ότι κανένας δεν είναι τελικά «τόσο αθώος» σε αυτή την αγορά.

Η ιστορική γκαλερί από το 1990 ανήκει στον εγγονό του βιομήχανου και συλλέκτη Άρμαντ Χάμερ, Μάικλ. Έχει άγνοια για την τέχνη αλλά ξοδεύει πολλά. Οπότε η γκαλερί πρέπει να έχει έσοδα. Αν και μέχρι τέλους δηλώνει αθώος και φέρεται να μην έχει καμία ανάμειξη, η γκαλερί του «ζει» από τη διακίνηση των πλαστών. Είναι αθώος;

Την γκαλερί διευθύνει η φιλόδοξη και, όπως θέλει να υποστηρίζει μέχρι σήμερα, «αθώα» Αν Φρίντμαν. Το 1995 σε μια κρίσιμη καμπή της καριέρας της, εμφανίζεται μια άγνωστη γκαλερίστα, η Γκλαφίρα Ροζάλες, σύντροφος του επίσης γκαλερίστα Χοσέ Κάρλος Μπερναντίνος Ντιαζ (που παλαιότερα έχει κατηγορηθεί για διακίνηση πλαστών, αλλά τότε ακόμα δεν το ξέρει κανένας) και ισχυρίζεται ότι έχει έναν πελάτη, που ο πατέρας του έμενε στις ΗΠΑ και ο ίδιος θέλει να πουλήσει μια συλλογή έργων Αμερικανών εξπρεσιονιστών «επειδή δεν του αρέσει η σύγχρονη τέχνη».

Η Φρίντμαν αρχίζει να αγοράζει Ρόθκο, Ντε Κούνινγκ, Πόλοκ, Μάδεργουελ, ανάμεσα σε άλλα έργα. Δεν υποψιάζεται λεπτό ότι μπορεί να είναι πλαστά γιατί οι ειδικοί στους οποίους απευθύνεται τη διαβεβαιώνουν ότι τα έργα, παρόλο που προέρχονται από άγνωστο ιδιοκτήτη, είναι καλά. Είναι όμως μια έμπειρη γκαλερίστα, πώς φέρθηκε με τόση αφέλεια; Δεν φαντάστηκε ότι η άγνωστη γκαλερίστα βρήκε μια πόρτα ενός αξιοσέβαστου οίκου, που τον χρησιμοποίησε σαν ρουλεμάν στην επιχείρησή της; Από την άλλη μεριά, ποιος πλαστογράφος θα ήταν τόσο ικανός να πλαστογραφήσει τόσο διαφορετικά στιλ; 

Το 2015 ένας ντε Κούνινγκ πουλήθηκε για 300 εκ. δολάρια, το 2019, ένα έργο του Ρόθκο για 186 εκ. δολάρια, ένα του Τζάκσον Πόλοκ την ίδια χρονιά για 202 εκ. δολάρια. Οπότε το να αγοράσεις ένα από αυτά τα ονόματα με τιμή κάτω από δέκα εκατομμύρια δεν είναι δελεαστικό απλώς, είναι ακαταμάχητο.

Σίγουρα ένοχη είναι η Γκλαφίρα Ροζάλες, που οργάνωσε όλο το σχέδιο, με την καθοδήγηση του συντρόφου της, και ανέθεσε σε έναν Κινέζο ζωγράφο, τον Πει Σεν Κιαν, να δημιουργήσει πίνακες στο στιλ των πιο διάσημων Αμερικανών του αφηρημένου εξπρεσιονισμού. Ο πλαστογράφος έναντι λίγων χρημάτων έδινε πίνακες τόσο αληθοφανείς, που μπήκαν σε καταλόγους, εκτέθηκαν σε φουάρ και μουσεία και πουλήθηκαν έναντι εκατομμυρίων δολαρίων. Ίσως είναι ο λιγότερος κερδισμένος οικονομικά από αυτή την ιστορία. Ήταν αληθινά ιδιοφυής στις αντιγραφές και δημιούργησε έργα που ξεγέλασαν για πολλά χρόνια σύσσωμο τον κόσμο της τέχνης. 

Αν Φρίντμαν Facebook Twitter
Την γκαλερί διευθύνει η φιλόδοξη και, όπως θέλει να υποστηρίζει μέχρι σήμερα, «αθώα» Αν Φρίντμαν.

Στην απίθανη αυτή ιστορία, ο Ντέιβιντ Άνφαμ, ειδικός στον Ρόθκο, αποφαίνεται ότι ο πρώτος πίνακας είναι αυθεντικός. Η Εθνική Πινακοθήκη περιλαμβάνει δυο έργα από αυτά (τα πλαστά) στον επίσημο κατάλογό της. Οι πολυεκατομμυριούχοι ντε Σόλε αγόρασαν ενώ ήξεραν ότι ο ιδιοκτήτης ήταν άγνωστος, μάλιστα δάνεισαν τον πλαστό Ρόθκο στην γκαλερί Μπάιλερ στην Ελβετία, σε μια έκθεση αφιερωμένη στον Ρόθκο.

Ούτε ο ίδιος ο Μπάιλερ αμφισβήτησε το έργο. Η γυναίκα του Μάδεργουελ βεβαιώνει ότι το έργο «είναι του Μπομπ». Το ίδιος και ο γιος του Ρόθκο. Το ίδιο και ο Ίρβινγκ Σάντλερ και ο Στίβεν Πόλκαρι, εμπειρογνώμονες που έχουν πάρει χιλιάδες δολάρια από τη Νόντλερ για να γράψουν τις απόψεις τους σχετικά με την εγκυρότητα των έργων.

Και όχι μόνο αυτοί αλλά και δεκάδες άλλοι εμπειρογνώμονες και σύμβουλοι των εκατομμυριούχων πελατών τους αποφάνθηκαν ότι τα έργα είναι αληθινά. Γιατί; Για να μην απογοητεύσουν τους εργοδότες τους, που έδειχναν λαιμαργία μικρού παιδιού μπροστά σε ένα παγωτό μια πολύ ζεστή μέρα. Γιατί αν το έργο θα πήγαινε σε άλλα χέρια ενός άλλου πλούσιου, θα είχαν πρόβλημα. 

Όσο τα έργα αποκτούν μεγαλύτερη αξία τόσο περισσότερο ανοίγει η όρεξη των συλλεκτών να τα αποκτήσουν και μεγαλώνει ο πειρασμός των πλαστογράφων. Η μεγαλύτερη απάτη που διήρκεσε περίπου 20 χρόνια και συντήρησε πλουσιοπάροχα την γκαλερί και έναν ολόκληρο περίγυρο, πούλησε αυτά τα συγκεκριμένα έργα όχι μόνο γιατί είναι blue-chip στο χρηματιστήριο της τέχνης ή επειδή, τελικά, αντιγράφονται εύκολα. 

Ο βασικός λόγος είναι ότι αυτοί οι συγκεκριμένοι καλλιτέχνες ανήκουν μεν στο ισχυρότερο καλλιτεχνικό κίνημα της αμερικανικής τέχνης, αλλά αυτό συνέβη όταν οι καλλιτέχνες πλησίαζαν τα 40 και είχαν ήδη πουλήσει έργα κυριολεκτικά για ένα κομμάτι ψωμί στην αρχή της καριέρας τους, σε άγνωστους αγοραστές. Είναι πολύ φυσικό ότι έχουν πουλήσει από το στούντιο και σήμερα δεν είναι κανένας εν ζωή να μαρτυρήσει τι έχει συμβεί.

Όλοι αυτοί οι σημερινοί «γίγαντες της ζωγραφικής», γεννημένοι από τις αρχές του 1900 έως το 1915 περίπου, βλέπουν την τέχνη τους να αναγνωρίζεται από το 1951, όταν στο μουσείο μοντέρνας τέχνης στη Νέα Υόρκη οργανώνεται η έκθεση με τίτλο «Αφηρημένη ζωγραφική και γλυπτική στην Αμερική», ενώ η δεύτερη γίνεται το 1957-1958 ξανά στο ΜοΜΑ, περιοδεύοντας σε 8 ευρωπαϊκές χώρες και καθιερώνοντας τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό διεθνώς. 

Γκλαφίρα Ροζάλες Facebook Twitter
Η Γκλαφίρα Ροζάλες, η έμπορος τέχνης που φέρεται να εξαπάτησε τη Φρίντμαν.

Ο κόσμος της τέχνης διψά για ανακαλύψεις. Παθαίνει κανονική φρενίτιδα για ένα άγνωστο σχέδιο του βαν Γκογκ, ένα σκίτσο του Πικάσο, ένα έργο που χάρισε ο Μπασκιά σε έναν φίλο του, αδημονεί να δει τι έργα έχει χαρίσει ο ένας καλλιτέχνης στον άλλο και όταν βγουν μετά το θάνατό του σε δημοπρασία, ανεβάζουν τις τιμές χωρίς όριο και φυσικά χωρίς καμία ντροπή για τον ρόλο που παίζουν εκείνη τη στιγμή στην αγορά και τον κόσμο της τέχνης. Οι τιμές θα έκαναν τους ζωγράφους να σηκωθούν από τον τάφο τους. 

Το 2015 ένας ντε Κούνινγκ πουλήθηκε για 300 εκ. δολάρια, το 2019, ένα έργο του Ρόθκο για 186 εκ. δολάρια, ένα του Τζάκσον Πόλοκ την ίδια χρονιά για 202 εκ. δολάρια. Οπότε το να αγοράσεις ένα από αυτά τα ονόματα με τιμή κάτω από δέκα εκατομμύρια δεν είναι δελεαστικό απλώς, είναι ακαταμάχητο.

Ποιος δεν θέλει να έχει έναν τέτοιο Ρόθκο ή Πόλοκ; Και μάλιστα σε πολύ καλύτερη τιμή από όσο αν τον αγόραζε σε μια δημοπρασία, γιατί εκεί οι τιμές είναι πια απλησίαστες, ακόμα και για τους πολύ πλούσιους συλλέκτες που καταβαραθρώνονται από τους ακόμα πιο πλούσιους Κινέζους και Σαουδάραβες. Οι συλλέκτες με μια τέτοια αγορά νιώθουν έξυπνοι, πιο έξυπνοι από τους άλλους. 

Στην περίπτωση της γκαλερί Νόντλερ, το αξιοσημείωτο είναι ότι πανέξυπνοι επιχειρηματίες αγοράζουν αφελώς, μην μπορώντας να αντισταθούν στον πειρασμό ότι θα έχουν κάτι που κανένας άλλο στον κόσμο δεν θα μπορέσει να αποκτήσει. Ο απατεώνας πίσω από όλο αυτό το σχέδιο γνωρίζει πολύ καλά αυτή την ανάγκη τους. Και τους «ταΐζει» τέχνη ασταμάτητα.

Το 2009, η γκαλερί λύνει τη συνεργασία της με την Αν Φρίντμαν εν μέσω φημών για διακίνηση πλαστών έργων τέχνης. Το 2011 η γκαλερί κλείνει οριστικά. Οι πολυεκατομμυριούχοι πελάτες κάνουν αγωγές και η υπόθεση φτάνει στα δικαστήρια. Εκεί παίζεται το ωραιότερο κομμάτι που αφορά τον κόσμο της τέχνης και τα παράδοξά του.

Αξίζει να δείτε τη συνέχεια στο ντοκιμαντέρ. Είναι σαν σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες. Το μόνο που θα ξέρετε είναι ότι εσείς είστε σίγουρα αθώοι.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Athlete A: Η φρίκη της κακοποίησης και το αίσχος της συγκάλυψης

TV & Media / Athlete A: Η φρίκη της κακοποίησης και το αίσχος της συγκάλυψης

Ανατριχιαστικά καίριο το ντοκιμαντέρ του Netflix για την επί δεκαετίες σεξουαλική κακοποίηση των κοριτσιών της αμερικανικής εθνικής ομάδας ενόργανης και την αισχρή φάμπρικα συγκάλυψης που είχε στηθεί από την ομοσπονδία του αθλήματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό

Design / Το παρεκκλήσι του Μαρκ Ρόθκο άνοιξε ξανά για το κοινό

Ένας χώρος που εγκαινιάστηκε πριν από 50 χρόνια στην Πανεπιστημιούπολη του Χιούστον για να υμνήσει την πνευματικότητα και τον προσωπικό διαλογισμό, σε μια πρωτοφανή σύνδεση με τη σύγχρονη τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ