Ο θρίαμβος του Ζαν Μισέλ Μπασκιά στην τρελή αγορά της Ασίας Facebook Twitter
«Ο Πολεμιστής» (Warrior) θεωρείται ημι-αυτογραφικό έργο ενός παιδιού του δρόμου, που ήξερε πολύ καλά και από πρώτο χέρι τι σημαίνει ανισότητα στο κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον και μηδενική σχεδόν εκπροσώπηση των μαύρων στην ιστορία της τέχνης.

Ο θρίαμβος του Ζαν Μισέλ Μπασκιά στην τρελή αγορά της Ασίας

0

Όταν το 2012 το έργο του Μαρκ Ρόθκο «Orange, red, yellow» πουλήθηκε για 86,9 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία των Κρίστις στη Νέα Υόρκη και έγινε το πιο ακριβό έργο σύγχρονης τέχνης που είχε βγει σε δημοπρασία, κανένας δεν φανταζόταν ότι μόλις πέντε χρόνια αργότερα, τον Μάιο του 2017, σε μια δημοπρασία του οίκου Σόθμπις, ο Αμερικανός καλλιτέχνης με το πιο ακριβό έργο που έχει πουληθεί ποτέ θα ήταν ο Ζαν Μισέλ Μπασκιά, με το έργο του «Untitled», του 1982, που έπιασε 110,5 εκατομμύρια δολάρια, με τον καλλιτέχνη να προσχωρεί στο πάνθεον των μεγάλων-μεγάλων καλλιτεχνών σε μια νύχτα και τον Ιάπωνα δισεκατομμυριούχο Yusaku Maezawa να γίνεται ο νέος υπερήφανος ιδιοκτήτης.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που αναρωτήθηκαν αν αληθινά αξίζει ένα έργο του Μπασκιά αυτά τα χρήματα, όπως ακριβώς αναρωτήθηκε ο κριτικός του Νew York Τζέρι Σαλτζ αν όντως αξίζει τα 90,3 εκατομμύρια «Το πορτρέτο ενός καλλιτέχνη» (Pool with Two Figures) του Ντέιβιντ Χόκνεϊ που πουλήθηκε το 2018, ανεβάζοντας κατακόρυφα της αξία όλων των έργων του.

Υπάρχει φυσικά μια διαφορά: Ο Χόκνεϊ είναι εν ζωή και ο Μπασκιά νεκρός, κάτι που σημαίνει ότι ο κόσμος της τέχνης επιδόθηκε σε μια ξέφρενη κούρσα για να βρει κάποιο «ξεχασμένο» δώρο που είχε κάνει το παιδί θαύμα της αντεργκράουντ καλλιτεχνικής σκηνής της Νέας Υόρκης του 1980 και «δεν το χρειάζεται πια».

Έχοντας ένα έργο του Μπασκιά στη συλλογή τους, συλλέκτες ή επενδυτές ξέρουν ότι κρατάνε στα χέρια τους έναν πίνακα με αξία χρηματιστηριακή, και τώρα είναι η σειρά της Ασίας να το αποδείξει.

Στην έκθεση του Artprice το 2018, με τους καλλιτέχνες που γεννήθηκαν μετά το 1945 και είναι πρώτοι στις δημοπρασίες παγκοσμίως, και η οποία περιλαμβάνει 500 ονόματα κορυφαίων εκπροσώπων της τέχνης από όλο τον κόσμο, το όνομα του Ζαν Μισέλ Μπασκιά φιγουράρει πρώτο. Και την ίδια χρονιά, η έκθεση για τον καλλιτέχνη, που μέσα στη σύντομη ζωή του σφράγισε την αμερικάνικη και διεθνή σκηνή, στο Μπάρμπικαν του Λονδίνου, έγινε η έκθεση με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στη Μεγάλη Βρετανία, με τον Μπασκιά να ασκεί ασύλληπτη γοητεία στο κοινό και τεράστια επιρροή στην τέχνη, 30 χρόνια από το θάνατό του.

Ο θρίαμβος του Ζαν Μισέλ Μπασκιά στην τρελή αγορά της Ασίας Facebook Twitter
Ο Μπασκιά είναι νεκρός, κάτι που σημαίνει ότι ο κόσμος της τέχνης επιδόθηκε σε μια ξέφρενη κούρσα για να βρει κάποιο «ξεχασμένο» δώρο που είχε κάνει το παιδί θαύμα της αντεργκράουντ καλλιτεχνικής σκηνής της Νέας Υόρκης του 1980 και «δεν το χρειάζεται πια». Φωτ.: Lee Jaffe/Getty Images/Ideal Image

Η τρελή κούρσα ενός έργου πριν φτάσει στους πολυεκατομμυριούχους της Ασίας

Τον επόμενο μήνα ο Ζαν Μισέλ Μπασκιά, ένας από τους πιο ακριβούς πλέον σύγχρονους καλλιτέχνες, προβλέπεται να γίνει και ένας από τους πιο ακριβούς καλλιτέχνες στους Κρίστις του Χονγκ Κονγκ, με τους Ασιάτες να δημιουργούν νέα δεδομένα στην αγορά των έργων του.

Ο οίκος δημοπρασιών υποστηρίζει ότι η επικείμενη πώληση θα είναι ορόσημο για την αγορά της Δυτικής τέχνης στην Ασία, με τη βραδιά της 23ης Μαρτίου να μετατρέπεται σε πεδίο μάχης και μεγάλου ανταγωνισμού ανάμεσα στους πολυεκατομμυριούχους της ασιατικής ηπείρου. Θα δημοπρατηθεί το «Warrior», ένα αριστουργηματικό έργο του 1982, φτιαγμένο στο αποκορύφωμα της δημιουργικής παραγωγής του Μπασκιά, με εκτίμηση από 31 έως 41 εκατομμύρια δολάρια, ένα επιβλητικό και αυθεντικό πορτρέτο που αποδεικνύει γιατί ο καλλιτέχνης θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους του τελευταίου μισού του 20ού αιώνα.

Ανήκει σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκαν το 1981-2 και στην οποία συμπεριλαμβάνονται και άλλα δυο διάσημα έργα του, το «La Hara» και «Irony of Negro Policeman».

Ο θρίαμβος του Ζαν Μισέλ Μπασκιά στην τρελή αγορά της Ασίας Facebook Twitter
La Hara
Ο θρίαμβος του Ζαν Μισέλ Μπασκιά στην τρελή αγορά της Ασίας Facebook Twitter
Irony of Negro Policeman


Είναι ένα παράδειγμα για πώς η εικαστική γλώσσα του Μπασκιά έφτασε πολύ μακριά, όσο δεν μπορούσε να φανταστεί ούτε η διάσημη γκαλερίστα Μαίρη Μπουν, όταν ανακάλυψε το ακατέργαστο ταλέντο του.

Ο «Πολεμιστής» (Warrior) θεωρείται ημι-αυτογραφικό έργο ενός παιδιού του δρόμου, που ήξερε πολύ καλά και από πρώτο χέρι τι σημαίνει ανισότητα στο κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον και μηδενική σχεδόν εκπροσώπηση των μαύρων στην ιστορία της τέχνης. Κοιτάζοντας μετωπικά τον θεατή, ο «Πολεμιστής», κρατώντας το ασημένιο σπαθί του, έκανε μια μεγάλη διαδρομή σε χέρια συλλεκτών και γκαλερί. Ήταν κεντρικό έργο της έκθεσης-μπλοκμπάστερ του 2019 «Jean-Michel Basquiat» στο Brant Foundation Art Study Center της Νέας Υόρκης. Το μεγάλης κλίμακας έργο σε ξύλινο πάνελ με ακρυλικό, λάδι και σπρέι αγοράστηκε από τον σημερινό του πωλητή, έναν Αμερικανό συλλέκτη, από το Σόθμπις του Λονδίνου, το 2012 για 8,7 εκατομμύρια δολάρια. Στον οίκο δημοπρασιών πουλήθηκε από την οικογένεια Mugrabi το 2007 για 5,6 εκατομμύρια δολάρια και το 2005 για 1,8 εκατομμύρια δολάρια.


Η διαρκής άνοδος της τιμής του έργου ακολουθεί την κούρσα που ξεκίνησε το 2013, όταν το έργο του «Dustheads» (1982) πουλήθηκε για 48,8 εκατομμύρια δολάρια στους Κρίστις της Νέας Υόρκης.

Τι συμβάλλει στην κατακόρυφη άνοδο των τιμών; Τα έργα του γίνονται όλο και πιο σπάνια και όλο και λιγότεροι τα αποχωρίζονται. Έχοντας ένα έργο του Μπασκιά στη συλλογή τους, συλλέκτες ή επενδυτές ξέρουν ότι κρατάνε στα χέρια τους έναν πίνακα με αξία χρηματιστηριακή, και τώρα είναι η σειρά της Ασίας να το αποδείξει, αφού η αγορά που έχει αναδυθεί από την οικονομική κρίση της πανδημίας του κορωνοϊού είναι πανίσχυρη, με τις πωλήσεις να είναι οι υψηλότερες παγκοσμίως στην αγορά της τέχνης, την ώρα που η Δύση αγκομαχά να ακολουθήσει.

Είναι ο θρίαμβος του Ζαν Μισέλ Μπασκιά σε μια μεταθανάτια κούρσα μέσα στον χρόνο, που διαρκεί πολύ περισσότερο από όσο το σύντομο πέρασμά του από τη ζωή.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Mικροπράγματα / Andy Warhol και Jean-Michel Basquiat μαζί, το 1986.

Ο Warhol ενθουσιασμένος με τον νεαρό καλλιτέχνη των δρόμων άντλησε street cred απ' τη νιότη του (και του χάρισε δημοσιότητα). Ήταν πραγματικοί φίλοι, όπως φαίνεται στα ημερολόγια του Warhol. Συνεργάστηκαν σε αρκετά έργα και στο απόσπασμα κάτω -από το ντοκιμαντέρ State of the Art- τους βλέπουμε μαζί, αμήχανους μπροστά στην κάμερα.
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ