ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ο θρίαμβος του Ζαν Μισέλ Μπασκιά στην τρελή αγορά της Ασίας Facebook Twitter
«Ο Πολεμιστής» (Warrior) θεωρείται ημι-αυτογραφικό έργο ενός παιδιού του δρόμου, που ήξερε πολύ καλά και από πρώτο χέρι τι σημαίνει ανισότητα στο κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον και μηδενική σχεδόν εκπροσώπηση των μαύρων στην ιστορία της τέχνης.

Ο θρίαμβος του Ζαν Μισέλ Μπασκιά στην τρελή αγορά της Ασίας

0

Όταν το 2012 το έργο του Μαρκ Ρόθκο «Orange, red, yellow» πουλήθηκε για 86,9 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία των Κρίστις στη Νέα Υόρκη και έγινε το πιο ακριβό έργο σύγχρονης τέχνης που είχε βγει σε δημοπρασία, κανένας δεν φανταζόταν ότι μόλις πέντε χρόνια αργότερα, τον Μάιο του 2017, σε μια δημοπρασία του οίκου Σόθμπις, ο Αμερικανός καλλιτέχνης με το πιο ακριβό έργο που έχει πουληθεί ποτέ θα ήταν ο Ζαν Μισέλ Μπασκιά, με το έργο του «Untitled», του 1982, που έπιασε 110,5 εκατομμύρια δολάρια, με τον καλλιτέχνη να προσχωρεί στο πάνθεον των μεγάλων-μεγάλων καλλιτεχνών σε μια νύχτα και τον Ιάπωνα δισεκατομμυριούχο Yusaku Maezawa να γίνεται ο νέος υπερήφανος ιδιοκτήτης.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που αναρωτήθηκαν αν αληθινά αξίζει ένα έργο του Μπασκιά αυτά τα χρήματα, όπως ακριβώς αναρωτήθηκε ο κριτικός του Νew York Τζέρι Σαλτζ αν όντως αξίζει τα 90,3 εκατομμύρια «Το πορτρέτο ενός καλλιτέχνη» (Pool with Two Figures) του Ντέιβιντ Χόκνεϊ που πουλήθηκε το 2018, ανεβάζοντας κατακόρυφα της αξία όλων των έργων του.

Υπάρχει φυσικά μια διαφορά: Ο Χόκνεϊ είναι εν ζωή και ο Μπασκιά νεκρός, κάτι που σημαίνει ότι ο κόσμος της τέχνης επιδόθηκε σε μια ξέφρενη κούρσα για να βρει κάποιο «ξεχασμένο» δώρο που είχε κάνει το παιδί θαύμα της αντεργκράουντ καλλιτεχνικής σκηνής της Νέας Υόρκης του 1980 και «δεν το χρειάζεται πια».

Έχοντας ένα έργο του Μπασκιά στη συλλογή τους, συλλέκτες ή επενδυτές ξέρουν ότι κρατάνε στα χέρια τους έναν πίνακα με αξία χρηματιστηριακή, και τώρα είναι η σειρά της Ασίας να το αποδείξει.

Στην έκθεση του Artprice το 2018, με τους καλλιτέχνες που γεννήθηκαν μετά το 1945 και είναι πρώτοι στις δημοπρασίες παγκοσμίως, και η οποία περιλαμβάνει 500 ονόματα κορυφαίων εκπροσώπων της τέχνης από όλο τον κόσμο, το όνομα του Ζαν Μισέλ Μπασκιά φιγουράρει πρώτο. Και την ίδια χρονιά, η έκθεση για τον καλλιτέχνη, που μέσα στη σύντομη ζωή του σφράγισε την αμερικάνικη και διεθνή σκηνή, στο Μπάρμπικαν του Λονδίνου, έγινε η έκθεση με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στη Μεγάλη Βρετανία, με τον Μπασκιά να ασκεί ασύλληπτη γοητεία στο κοινό και τεράστια επιρροή στην τέχνη, 30 χρόνια από το θάνατό του.

Ο θρίαμβος του Ζαν Μισέλ Μπασκιά στην τρελή αγορά της Ασίας Facebook Twitter
Ο Μπασκιά είναι νεκρός, κάτι που σημαίνει ότι ο κόσμος της τέχνης επιδόθηκε σε μια ξέφρενη κούρσα για να βρει κάποιο «ξεχασμένο» δώρο που είχε κάνει το παιδί θαύμα της αντεργκράουντ καλλιτεχνικής σκηνής της Νέας Υόρκης του 1980 και «δεν το χρειάζεται πια». Φωτ.: Lee Jaffe/Getty Images/Ideal Image

Η τρελή κούρσα ενός έργου πριν φτάσει στους πολυεκατομμυριούχους της Ασίας

Τον επόμενο μήνα ο Ζαν Μισέλ Μπασκιά, ένας από τους πιο ακριβούς πλέον σύγχρονους καλλιτέχνες, προβλέπεται να γίνει και ένας από τους πιο ακριβούς καλλιτέχνες στους Κρίστις του Χονγκ Κονγκ, με τους Ασιάτες να δημιουργούν νέα δεδομένα στην αγορά των έργων του.

Ο οίκος δημοπρασιών υποστηρίζει ότι η επικείμενη πώληση θα είναι ορόσημο για την αγορά της Δυτικής τέχνης στην Ασία, με τη βραδιά της 23ης Μαρτίου να μετατρέπεται σε πεδίο μάχης και μεγάλου ανταγωνισμού ανάμεσα στους πολυεκατομμυριούχους της ασιατικής ηπείρου. Θα δημοπρατηθεί το «Warrior», ένα αριστουργηματικό έργο του 1982, φτιαγμένο στο αποκορύφωμα της δημιουργικής παραγωγής του Μπασκιά, με εκτίμηση από 31 έως 41 εκατομμύρια δολάρια, ένα επιβλητικό και αυθεντικό πορτρέτο που αποδεικνύει γιατί ο καλλιτέχνης θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους ζωγράφους του τελευταίου μισού του 20ού αιώνα.

Ανήκει σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκαν το 1981-2 και στην οποία συμπεριλαμβάνονται και άλλα δυο διάσημα έργα του, το «La Hara» και «Irony of Negro Policeman».

Ο θρίαμβος του Ζαν Μισέλ Μπασκιά στην τρελή αγορά της Ασίας Facebook Twitter
La Hara
Ο θρίαμβος του Ζαν Μισέλ Μπασκιά στην τρελή αγορά της Ασίας Facebook Twitter
Irony of Negro Policeman


Είναι ένα παράδειγμα για πώς η εικαστική γλώσσα του Μπασκιά έφτασε πολύ μακριά, όσο δεν μπορούσε να φανταστεί ούτε η διάσημη γκαλερίστα Μαίρη Μπουν, όταν ανακάλυψε το ακατέργαστο ταλέντο του.

Ο «Πολεμιστής» (Warrior) θεωρείται ημι-αυτογραφικό έργο ενός παιδιού του δρόμου, που ήξερε πολύ καλά και από πρώτο χέρι τι σημαίνει ανισότητα στο κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον και μηδενική σχεδόν εκπροσώπηση των μαύρων στην ιστορία της τέχνης. Κοιτάζοντας μετωπικά τον θεατή, ο «Πολεμιστής», κρατώντας το ασημένιο σπαθί του, έκανε μια μεγάλη διαδρομή σε χέρια συλλεκτών και γκαλερί. Ήταν κεντρικό έργο της έκθεσης-μπλοκμπάστερ του 2019 «Jean-Michel Basquiat» στο Brant Foundation Art Study Center της Νέας Υόρκης. Το μεγάλης κλίμακας έργο σε ξύλινο πάνελ με ακρυλικό, λάδι και σπρέι αγοράστηκε από τον σημερινό του πωλητή, έναν Αμερικανό συλλέκτη, από το Σόθμπις του Λονδίνου, το 2012 για 8,7 εκατομμύρια δολάρια. Στον οίκο δημοπρασιών πουλήθηκε από την οικογένεια Mugrabi το 2007 για 5,6 εκατομμύρια δολάρια και το 2005 για 1,8 εκατομμύρια δολάρια.


Η διαρκής άνοδος της τιμής του έργου ακολουθεί την κούρσα που ξεκίνησε το 2013, όταν το έργο του «Dustheads» (1982) πουλήθηκε για 48,8 εκατομμύρια δολάρια στους Κρίστις της Νέας Υόρκης.

Τι συμβάλλει στην κατακόρυφη άνοδο των τιμών; Τα έργα του γίνονται όλο και πιο σπάνια και όλο και λιγότεροι τα αποχωρίζονται. Έχοντας ένα έργο του Μπασκιά στη συλλογή τους, συλλέκτες ή επενδυτές ξέρουν ότι κρατάνε στα χέρια τους έναν πίνακα με αξία χρηματιστηριακή, και τώρα είναι η σειρά της Ασίας να το αποδείξει, αφού η αγορά που έχει αναδυθεί από την οικονομική κρίση της πανδημίας του κορωνοϊού είναι πανίσχυρη, με τις πωλήσεις να είναι οι υψηλότερες παγκοσμίως στην αγορά της τέχνης, την ώρα που η Δύση αγκομαχά να ακολουθήσει.

Είναι ο θρίαμβος του Ζαν Μισέλ Μπασκιά σε μια μεταθανάτια κούρσα μέσα στον χρόνο, που διαρκεί πολύ περισσότερο από όσο το σύντομο πέρασμά του από τη ζωή.

Εικαστικά
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Mικροπράγματα / Andy Warhol και Jean-Michel Basquiat μαζί, το 1986.

Ο Warhol ενθουσιασμένος με τον νεαρό καλλιτέχνη των δρόμων άντλησε street cred απ' τη νιότη του (και του χάρισε δημοσιότητα). Ήταν πραγματικοί φίλοι, όπως φαίνεται στα ημερολόγια του Warhol. Συνεργάστηκαν σε αρκετά έργα και στο απόσπασμα κάτω -από το ντοκιμαντέρ State of the Art- τους βλέπουμε μαζί, αμήχανους μπροστά στην κάμερα.
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT