Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια

Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια Facebook Twitter
1

Ο Jean-Michel Basquiat ήταν, ένας από τους λίγους καλλιτέχνες της δεκαετίας του 80 που διήνυσε με  εκτυφλωτική ταχύτητα την απόσταση από τα γκράφιτι στη ζωγραφική, από τους δρόμους στις μεγάλες γκαλερί από τη ζωή στους δρόμους στη διασημότητα, το γκλαμ της δεκαετίας και το θάνατο.

Ξεκίνησε από τα βαγόνια των τρένων που κάλυπτε με εκτυφλωτικά χρώματα, και αν ξεχώρισε για κάτι ήταν ότι μέσα στα γεμάτα παιδικότητα σχέδιά τους κρυβόταν ποίηση, νόημα, έννοιες.

Ο Μπασκιά κρατούσε συνεχώς σημειώσεις. Οκτώ από τα σημειωματάριά του, που ανήκουν στη συλλογή του Larry Warsh, θα εκτεθούν τον επόμενο μήνα στο Μουσείο του Μπρούκλιν. Τα τέσσερα πιο γεμάτα με σημειώσεις είναι από την περίοδο 1981-1982. Οι τελευταίες σημειώσεις του έγιναν ένα χρόνο πριν από το θάνατό του, το 1987.

Στα τετράδια του υπάρχει ένα συνονθύλευμα καταχωρήσεων. Στίχοι, συνθήματα, μάντρα, θραύσματα σεναρίων. Ο Μπασκιά εγκατέλειψε το σχολείο αλλά ήταν ένας άπληστος αυτοδίδακτος. Μάζευε εικόνες λέξεις και μουσική από παντού. Ήταν ένας ποιητής του καιρού του από ένστικτο. Οι λέξεις του σχηματίζουν μια ισχυρή εικόνα. Οι σημειώσεις του ήταν η πρώτη ύλη για τους μεγάλους του πίνακες, ημερολόγια και χάρτες και τεράστιοι πίνακες ονομάτων.

Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια Facebook Twitter
Philistines - Jean-Michel Basquiat
Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια Facebook Twitter
Bird on Money - Jean-Michel Basquiat
Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια Facebook Twitter
Leeches - Jean-Michel Basquiat
Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια Facebook Twitter
King Brand - Jean-Michel Basquiat
Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια Facebook Twitter
O Μπασκιά στη Νέα Υόρκη.
Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια Facebook Twitter
Μια λίστα με ονόματα διασήμων γραμμένη περίπου το 1987
Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια Facebook Twitter
Λέξεις και σχέδια προσεκτικά τοποθετημένα, πρώτος καμβάς για τα έργα του
Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια Facebook Twitter
Σελίδα από τημερολόγιο του 80-81
Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια Facebook Twitter
Σημειώσεις που αναφέρονται στους ερασιτεχνικούς αγώνες μποξ που έβλεπε όταν ήταν παιδί
Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια Facebook Twitter
Ένας ψαλμός γραμμένος γύρω στο 1987, ένα αφηγηματικό ποίημα υπαινίσσεται τον εθισμό και τη δημιουργική διαδικασία
Τα άγνωστα ημερολόγια του Μπασκιά είναι σαν παιδικά τετράδια Facebook Twitter
Σκίτσο με στέμμα και την υπογραφή του από το 1980-81
Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια