ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ο Πάνος Χαραλάμπους μάς καλεί να περπατήσουμε πάνω σε 20.000 ποτήρια, αυτό το Σ/Κ στο Ρομάντσο

Ο Πάνος Χαραλάμπους μάς καλεί να περπατήσουμε πάνω σε 20.000 ποτήρια, αυτό το Σ/Κ στο Ρομάντσο Facebook Twitter
Είμαι κάτοχος της μεγαλύτερης ποσότητας κρυστάλλων στον κόσμο. Τα συγκεκριμένα είναι για τις βεντούζες ‒τις γνωστές για το κρύωμα‒ και για το ποτό, αλλά εδώ αλλάζουμε τους όρους. Φωτ.: Μαντώ Σταματίου
0

Είναι απελευθερωτικό να περπατάς πάνω σε 20.000 ποτήρια. Αισθάνεσαι κάπως διστακτικά στην αρχή, μήπως σπάσουν, αλλά όταν συνειδητοποιείς ότι αντέχουν το βάρος σου, είναι μια απίθανη, ανακουφιστική εμπειρία.


«Άμα είσαι ξυπόλυτος, είναι ακόμη πιο ωραία» μου λέει ο Πάνος Χαραλάμπους και βγάζω τα παπούτσια μου για να δοκιμάσω και με αυτό τον τρόπο. Τα ποτήρια κάνουν θόρυβο από την πίεση, που σε αποσυντονίζει λίγο. Βρίσκομαι στην προετοιμασία του «Άφοβου Σώματος», μιας διαδραστικής οπτικοακουστικής εγκατάστασης και περφόρμανς στο πλαίσιο της Χλωροκίνης, που θα γίνει στις 18 και 19 Ιουλίου στο «Ρομάντσο».

Όταν έφτασα, η μεγάλη αίθουσα των συναυλιών στο ισόγειο ήταν γεμάτη χαμηλά ποτήρια που μοιάζουν με αυτά κρασιού ‒ θα τοποθετηθούν κι άλλα μέχρι τα εγκαίνια, το Σάββατο. Πρόκειται για μια άλλη εκδοχή του έργου που παρουσίασε στην 58η Μπιενάλε Βενετίας με τίτλο «Ένας άγριος αϊτός καθότανε περήφανος», όπου χόρεψε σε μια μεγάλη γυάλινη εγκατάσταση αποτελούμενη από τον ίδιο αριθμό ποτηριών, που κάλυπταν το πάτωμα του ελληνικού περιπτέρου.

Ο Βασίλης Χαραλαμπίδης θα «πειράζει» βινύλια, ο εικαστικός Άγγελος Κράλλης από τους Chickn θα παίζει φαρφίσα και ο ανθρωπολόγος Πάνος Πανόπουλος θα παίζει ήχους από κουδούνια.


Τα ποτήρια είναι τοποθετημένα έτσι «για να κατασκευάσω μια εφήμερη βάση-εξέδρα-σκηνή κατά το πρότυπο δημιουργίας των λιμνών. Είναι γνωστό ότι το γυαλί προέρχεται από την άμμο. Προκύπτει μια παρενδυτική αρχιτεκτονική, της οποίας τα δομικά υλικά είναι ο θόρυβος από τη σύγκρουση, τη θραύση, αλλά και ο υπόηχος του vacuum της βεντούζας του ποτηριού. Δεν υπάρχουν πουθενά στον κόσμο τόσο δυνατά ποτήρια. Έψαχνα στην Κίνα για την Μπιενάλε και τα βρήκα τελικά στην Ουκρανία. Είμαι κάτοχος της μεγαλύτερης ποσότητας κρυστάλλων στον κόσμο. Τα συγκεκριμένα είναι για τις βεντούζες ‒τις γνωστές για το κρύωμα‒ και για το ποτό, αλλά εδώ αλλάζουμε τους όρους.

Κάποιος συνέκρινε αυτό που κάνω με τα ποτήρια του Κουνέλλη, χωρίς να εξηγήσει τη σύνδεση. Δεν έχουν, όμως, την ίδια σχέση αισθητικά. Η πολλαπλότητα, η θεραπευτικότητα, ο χορός, το γλέντι, δεν είναι η κουλτούρα του Κουνέλλη, που είναι αβανγκάρντ καλλιτέχνης του '60. Εμείς εδώ κάνουμε ένα μιξ που στοχεύει σε έναν κλονισμό. Δεν είναι μόνο μια θεραπεία, είναι και το ανάποδο».

Ο Πάνος Χαραλάμπους μάς καλεί να περπατήσουμε πάνω σε 20.000 ποτήρια, αυτό το Σ/Κ στο Ρομάντσο Facebook Twitter
Φωτ.: Μαντώ Σταματίου


Στην περφόμανς, πάνω στα ποτήρια θα πατήσουν και «4 DJs και ένα πικάπ» μας λέει αστειευόμενος. Ο ίδιος θα παίζει περιβαλλοντικούς ήχους, από κοάσματα βατράχων μέχρι ήχους από βεντούζες, από ένα παλιότερο έργο του, μέσα από ξύλινα ηχεία. Θα επεξεργαστεί, επίσης, τους ήχους που κάνουν τα ποτήρια.

«Αυτά τα περίεργα κελαηδίσματα, με το "πείραγμα" που θα κάνω στον τόνο, θα ακούγονται σαν παράδοξοι ατμοσφαιρικοί ήχοι». Ο Βασίλης Χαραλαμπίδης θα «πειράζει» βινύλια, ο εικαστικός Άγγελος Κράλλης από τους Chickn θα παίζει φαρφίσα και ο ανθρωπολόγος Πάνος Πανόπουλος θα παίζει ήχους από κουδούνια. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα ηχητικό πανδαιμόνιο για να ξορκιστούν ο φόβος, η επιδημία και ο θάνατος, δηλώνοντας έτσι την «έμπρακτη διαφωνία προς την πτωματική, κοινωνική αποστασιοποίηση και τον απεριόριστο έλεγχο», όπως γράφει το δελτίο Τύπου.


«Ήταν ο Covid-19 το έναυσμα γι' αυτή την περφόρμανς» αναρωτιέμαι.


«Δεν ήταν το έναυσμα αλλά η ένθεση. Κάθε DJ ή οποιοσδήποτε άλλος είναι μια ασύνδετη παρτιτούρα. Συμφωνούμε να εκπέμψουμε ήχους και θορύβους για να προκαλέσουμε μια πολυφωνική δόνηση ή συλλογικότητα ως ακουστική ουτοπία. Ο θόρυβος προκαλεί αναστάτωση σε δηλωμένες πεποιθήσεις, σε κώδικες, παρότι αμετάφραστος. Ο θόρυβος, ο πάταγος, ο σάλος των ανθρωπολόγων, κάνει να τρέμει ο διαχωρισμός ανάμεσα σε παθητικότητα και ενεργητικότητα, γνώση, συναίσθημα, ασθένεια, υγεία, τέχνη, ζωή. Δεν είναι παράνομο, είναι λίγο κλείσιμο του ματιού. Δεν θα πάθεις και τίποτα. Αν και τελευταία, λες, με αυτά που συμβαίνουν, καλύτερα ένας θάνατος από κορωνοϊό παρά από μαλάκυνση εγκεφάλου και απάθεια. Γι' αυτό επιδιώκουμε ο θεατής να γίνει θιασώτης, να μπει, να δει, να πατήσει, να βάλει δίσκους. Εμείς απλώς τον φιλοξενούμε και τον προκαλούμε. Θέλουμε να πετάξει το ρούχο του θεατή και να γίνει μέτοχος, θορυβοποιός...».

Εικαστικά
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

H Αργυρώ Χιώτη παρουσιάζει το «Αναζητώντας το χαμένο χρόνο» στο Ρομάντσο

Culture / H Αργυρώ Χιώτη παρουσιάζει το «Αναζητώντας το χαμένο χρόνο» στο Ρομάντσο

Ηθοποιοί όπως η Σύρμω Κεκέ, ο Σίμος Κακάλας και η Αγγελική Παπούλια διαβάζουν το δεύτερο κεφάλαιο από τον πρώτο τόμο του έργου του Προυστ ενώ μουσικοί αυτοσχεδιάζουν πάνω στο ανάγνωσμα.
THE LIFO TEAM
Βασίλης Χαραλαμπίδης: «Η αποστασιοποίηση, ως ιδέα, δημιουργεί πάρα πολλά ερωτηματικά»

Θέατρο / Βασίλης Χαραλαμπίδης: «Η αποστασιοποίηση, ως ιδέα, δημιουργεί πάρα πολλά ερωτηματικά»

Λίγες ώρες πριν οι δράσεις του Φεστιβάλ Χλωροκίνη ξαναζωντανέψουν τους χώρους του «Ρομάντσο», του bios και του Latraac, o Βασίλης Χαραλαμπίδης μιλάει για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί τους τελευταίους μήνες στην πολιτιστική ζωή της Αθήνας, τα προβλήματα αλλά και το συλλογικό όραμα για ένα φεστιβάλ που θα δώσει ζωή στο κέντρο.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εικαστικά / Ερωτισμός, χλιδή και λάμψη: Ο πολυτάραχος κόσμος της Tamara de Lempicka

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Εικαστικά / Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ δεν ήταν μόνο η ερωμένη του βασιλιά

Μια γυναίκα με εξουσία στην Αυλή των Βερσαλλιών, η οποία ήταν υπέρ των μεταρρυθμίσεων και του «φιλοσοφικού» κόμματος που υποστήριζε τον Διαφωτισμό, υπήρξε καλλιτέχνιδα και προστάτιδα των τεχνών. Ήταν όμως και λαομίσητη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT