Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί Γιον Φόσσε.

Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί Γιον Φόσσε. Facebook Twitter
0

Ανήκω σε αυτούς που πιστεύουν στην επίδραση του φυσικού χώρου στη διαμόρφωση των ειδικών πολιτισμικών χαρακτηριστικών χωρών κι ανθρώπων – και δη στην κατά Φερνάν Μπρωντέλ «mentalité», και στο φαντασιακό, της Μεσογείου. Γι’ αυτό το έργο του Νορβηγού Γιον Φόσσε Παραλλαγές Θανάτου με άφησε παγερά αδιάφορη.

Ο Γιον Φόσσε είναι ο δεύτερος πιο γνωστός Νορβηγός συγγραφέας μετά τον Ίψεν. Κατά περίεργο τρόπο (για μένα και για αρκετούς άλλους στους οποίους το θέατρό του δεν μπορεί να «μιλήσει»), το θέατρό του ενδιαφέρει κι έχει μεταφραστεί και παρουσιαστεί σε πολλές χώρες του κόσμου. Στην Ελλάδα έχουμε δει ουκ ολίγα έργα του: Το Παιδί, Χειμώνας, Κοιμήσου, γλυκό μου παιδάκι, Είμαι ο άνεμος, Κάποιος θα ’ρθει, Σουζάνα και πιθανόν και άλλα που μου διαφεύγουν. Τώρα στο θέατρο Πορεία παρουσιάζονται οι Παραλλαγές Θανάτου (2001) σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, έργο το οποίο λειτουργεί ως απόδειξη αυτού που ο ίδιος ο συγγραφέας έχει πει: «Η γραφή μου έχει περισσότερη σχέση με τη νύχτα παρά με τη μέρα. Ιδίως με το φως της νύχτας». Προφανώς εννοεί το αρρωστημένο φως του ήλιου του μεσονυχτίου που επικρατεί στη Νορβηγία για μια μεγάλη περίοδο του χρόνου.

Στις Παραλλαγές Θανάτου επανέρχονται οι βασικές θεματικές εμμονές του Φόσσε: ο θάνατος στις διαφορετικές του μορφές, η απώλεια, το εγγενές έλλειμμα στις σχέσεις και στην επικοινωνία. Τα έξι πρόσωπα είναι στην πραγματικότητα τέσσερα: ένα ζευγάρι (που «διπλασιάζεται» για να καλύψει διαφορετικές εποχές της σχέσης), η κόρη τους κι ένας «φίλος» της, κάτι σαν προσωποποίηση του Θανάτου-ως-διαφθορέα. Η κόρη, γυναίκα πια, αυτοκτονεί, ξαναφέρνοντας για λίγο κοντά τους χωρισμένους γονείς της. Το μοιραίο γεγονός φωτίζεται από τρεις χονδρικά φάσεις του ζευγαριού: την πρώτη, όταν ο έρωτας είναι ζωντανός (αλλά η εγκυμοσύνη ανεπιθύμητη), τη δεύτερη, όταν το ζευγάρι χωρίζει και την τρίτη, που αφορά την πολύ μεγαλύτερη διάρκεια της πλήρους αποξένωσης των τριών προσώπων. Κατά τη δεύτερη και τρίτη φάση διαμορφώνεται και τελειούται το αυτοκτονικό προφίλ του παιδιού: μοναχικό και αδύναμο να βρει χαρά στις σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους, σταδιακά γοητεύεται και εν τέλει παραδίδεται στην «ηδονή του μεγάλου ύπνου».

 

Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί Γιον Φόσσε. Facebook Twitter

Η υπόθεση είναι σχηματική, υποτυπώδης, το λεξιλόγιο των διαλόγων απολύτως περιορισμένο, ο λόγος ελλειπτικός, με μικρές προτάσεις που επαναλαμβάνονται. Η επανάληψη είναι βασικό στοιχείο του ρυθμού και πράγματι η σύνθεση του έργου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μουσική, αν ο συγγραφέας δεν κατέφευγε τόσο επίμονα στην άρνηση και την αντίθεση, ακόμα και στην κοινοτοπία, για να δείξει την επικοινωνιακή αδυνατότητα. Ακούμε π.χ.: «Στεκόμαστε εκεί πάντα / Και δεν στεκόμαστε εκεί ποτέ / Κι αυτό είναι λίγο καλό / Και λίγο κακό» ή «Δεν έχει καμιά σημασία τι κάνουμε και τι δεν κάνουμε». Άρνηση του λεκτικού νοήματος, ταυτολογίες και κοινοτοπίες (όπως όταν η γυναίκα λέει «Είναι πολύ αργά» κι ο άνδρας της απαντά «Για όλα είναι πολύ αργά» ή όταν το ένα πρόσωπο σχολιάζει «Όλαείναιτόσοαβέβαια» και το άλλο συμπληρώνει «Έτσι είναι όμως η ζωή») συνιστούν την κατά Φόσσε «ποιητικότητα» της δραματουργίας.

Το στυλ αυτό το υιοθετεί και στις συνεντεύξεις του, όταν δηλώνει: «Γράφοντας για τη ζωή, την ίδια στιγμή γράφεις για τον θάνατο» ή «Ως άνθρωπος δεν είμαι ούτε αισιόδοξος ούτε απαισιόδοξος» (από συνέντευξη στην Ι. Κλεφτόγιαννη, «Ελευθεροτυπία», 14.10.2009). Δεν κρύβει, άλλωστε, την πρόθεσή του: «Όταν γράφω αισθάνομαι πως γράφω για τις σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους, κυρίως για τα κενά ανάμεσά τους. Κατά κάποιον τρόπο αυτό που κάνω είναι να καταγράφω αυτά τα κενά διαστήματα και ό,τι περιέχουν. Και περισσότερο από το να καταγράφω τα κενά, νιώθω ότι καταγράφω αυτό που υπάρχει στο κενό και δεν του ανήκει από καμιά άποψη, ούτε ορατή ούτε συγκεκριμένη. Η λέξη “παύση” είναι, νομίζω, η πιο σημαντική λέξη στα έργα μου» (από το πρόγραμμα της παράστασης Το Παιδί, Πειραματική Σκηνή Τέχνης, 2003). Εντάξει, ζούμε την εποχή που η συμβατική Λογική έχει αναιρεθεί από τις κβαντικές θεωρίες, αλλά, όπως και να το κάνεις, το κενό δεν καταγράφεται και η παύση είναι τρόπος, όχι λόγος. Θέατρο με τέτοιες φιλοδοξίες υφίσταται μόνο ως… χορός.

 

Εκτός του ότι πρέπει να είναι το έργο με τις περισσότερες αρνητικές προτάσεις που έχω δει ποτέ, οι Παραλλαγές Θανάτου μου προκάλεσαν δυσανεξία και για δύο ακόμα λόγους. Πρώτα για τη συσχέτιση του χωρισμού των γονιών με την αυτοκτονία του παιδιού. Αλλά ένα στα τρία ζευγάρια χωρίζει – τα παιδιά ενίοτε παρουσιάζουν ψυχολογικές εμπλοκές, πάντως δεν αυτοκτονούν.

Κατά δεύτερον, για την πεισιθάνατη «ωραιοποίηση» της αυτοχειρίας που παρουσιάζεται σχεδόν σαν σεξουαλική αποπλάνηση! Η κοπέλα λέει: «Κι εκεί μέσα / στονμεγάλο φωτεινόύπνο / στο σκοτάδι εκεί / στοφωτεινό σκοτάδι εκεί / βρήκαμε (σύντομηπαύση) / βρήκαμετη μεγάληηδονή / τηνηδονήτουμεγάλου ύπνου». Προτιμώ τον στίχο του Ελύτη (από τη «Μαρία Νεφέλη») που λέει: «Είναι αγένεια να κάνεις του Χάρου χειροφιλήματα».

Στην παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά η παγερότητα του κειμένου (στην οποία εγώ τουλάχιστον διακρίνω τη φυσική και ψυχολογική δυστοπία των ανθρώπων του Βορρά) επιτείνεται με το παγωμένο σκηνικό της Μάρως Μιχαλακάκου, ένα παγοδρόμιο: όλα τα πρόσωπα (το ζευγάρι στις διαφορετικές ηλικιακές φάσεις του, ήτοι η Λυδία Φωτοπούλου και ο Νίκος Καραθάνος, η Μαρία Πρωτόπαππα και ο Γιάννος Περλέγκας), ντυμένα στα λευκά (!), κινδυνεύουν να σωριαστούν, εκτός από την κοπέλα και τον Θάνατο (Χρήστο Λούλη) που ρολάρουν με άνεση στη λευκή επιφάνεια. Όμορφη, με τη σέξι στολή μιας αθλήτριας του καλλιτεχνικού πατινάζ, η Άλκηστις Πουλοπούλου δεν ήταν αρκετά πειστική στον ρόλο της νεαρής που αυτοκτονεί, παραδομένη στη γοητεία του θανάτου. Η ίδια η κίνηση του ρολαρίσματος έχει άνοιγμα, χαρά, επιθυμία αποδέσμευσης απ’ ό,τι καθηλώνει. Η όψη και κίνησή της φώναζε πόθο ζωής, όχι θάνατο.

Κατά τ’ άλλα, τα χαρακτηριστικά του λόγου δεν επέτρεψαν καμιά σπουδαία ερμηνεία από τους καλούς ηθοποιούς της διανομής. Άλλωστε, ο συγγραφέας, που είναι και μουσικός, το έχει πει: «Οι ήρωές μου είναι περισσότερο “ήχοι” παρά “ψυχές”». Μάλιστα.

 

Γιον Φόσσε, Παραλλαγές Θανάτου

Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς

Πρωταγωνιστούν: Νίκος Καραθάνος, Χρήστος Λούλης, Γιάννος Περλέγκας, Άλκηστις Πουλοπούλου, Μαρία Πρωτόπαππα, Λυδία Φωτοπούλου

ΠΟΡΕΙΑ, Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69, Πλ. Βικτωρίας, 210 8210 991

Έως 02/03

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ