«Αέρας»: H κριτική της Ματίνας Καλτάκη

«Αέρας»: H κριτική της Ματίνας Καλτάκη Facebook Twitter
Φωτό: Πάνος Μιχαήλ
0

#quote#

Μια γυναίκα ετοιμάζεται να σερβίρει τσάι. Ως γνωστόν, από την Αγγλία έως την Ιαπωνία μέρος της απόλαυσης που προσφέρει ένα φλιτζάνι τσάι έχει να κάνει με την τελετουργία σερβιρίσματός του. Πρόκειται για μία μικρή, φορμαλιστική πράξη από το θέατρο της καθημερινότητας, που καθόλου δεν πρέπει να υποτιμούμε, γιατί μέσω αυτής μεγαλύνεται το μικρό και ασήμαντο. Μου φαίνεται πως κάτι τέτοιο απασχολούσε τον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη όταν έγραφε τον Αέρα: η φυσική θεατρικότητα της ζωής μας σε ανύποπτες στιγμές και δραστηριότητες της καθημερινότητας.

Χτυπάει η πόρτα, η γυναίκα ανοίγει. Μπαίνει η αδελφή της, φιλιούνται με «μεγάλα, εμφατικά, απανωτά» φιλιά. Ο διάλογος που ξεκινά βασίζεται σε μικρές έως μονολεκτικές προτάσεις, όπου οι κοινοτοπίες ευγενούς συμπεριφοράς ή ασήμαντων πληροφοριών εναλλάσσονται με ανακοινώσεις για δυσάρεστα νέα που έχουν να πουν η μία στην άλλη. Μαθαίνουμε ότι προ σαρανταημέρου πέθανε η μητέρα τους, ότι παρευρέθηκαν η δεύτερη από τις αδελφές και ο Μεγάλος (αδελφός). Ο Μικρός (αδελφός), πεθαμένος πια, που είχε δεσμό μ' έναν καλλιτέχνη και αργότερα κλείστηκε σε μοναστήρι, είχε αφήσει με επιστολή του κάποιους πίνακες στην πρώτη αδελφή και στον Μεγάλο, που όμως διεκδικεί ως περιουσία του το μοναστήρι. Στην πορεία, με τον ίδιο ασθματικό καταιγισμό μικρών προτάσεων, με επιστροφές και αντιστροφές, αποκαλύπτονται σκοτεινές σελίδες από το παρελθόν της οικογένειας, το πρόβλημα της πρώτης με το σπίτι που θα κτιστεί μπροστά στο δικό της (και θα της κόψει τη θέα) αλλά και ο σκοπός της επίσκεψης της δεύτερης: έχει στα χέρια της δύο χαρτιά (μία διαθήκη που κληροδοτεί τα πάντα στην πρώτη αδελφή και μία επιστολή που ορίζει τελικό κληρονόμο τη μονή), με τα οποία θα επιδιώξει να ωφεληθεί από την κληρονομιά.

Η συζήτηση θα αναπτυχθεί σε δύο πράξεις: την ώρα του τσαγιού και την ώρα του δείπνου. Τι θα γίνει ακριβώς, δεν μαθαίνουμε. Μένουμε με την εντύπωση ότι οι δύο αδελφές θα συνεννοηθούν, μολονότι δεν συμπαθούν η μία την άλλη, προκειμένου να βάλουν στο χέρι τους πίνακες, βγάζοντας από τη μέση τόσο τη μονή όσο και τον Μεγάλο.

Το ενδιαφέρον, ωστόσο, με τον Αέρα (2011) του Χατζηγιαννίδη δεν έχει να κάνει με την υπόθεση, με τους γραμμένους διαλόγους που είναι φατικού τύπου, αλλά με όλα αυτά που κρύβονται πίσω από τις λέξεις: με συναισθήματα και συγκινήσεις διαφορετικής έντασης, άλλοτε ξεθωριασμένες από τον χρόνο που έχει στο μεταξύ μεσολαβήσει κι άλλοτε «φρέσκες», αλλά φασματικές, αφού αφορούν σχέσεις που έχουν από καιρό εκμετρήσει τον βίον τους. Πρόκειται για μια γραφή παιγνιώδη που αξιοποιεί τεχνικές του θεάτρου του παραλόγου και η οποία έχει αξία μόνο εφόσον ζωντανεύει επί σκηνής.

Καθαρό θέατρο δηλαδή, που αναδεικνύεται με μια υποκριτική προσέγγιση ανάλογη αυτής που απαιτείται για το Περιμένοντας τον Γκοντό ή τις Ευτυχισμένες Μέρες του Μπέκετ. Η Σύλβια Λιούλιου που σκηνοθετεί την παράσταση στο ΠΟΛΗ Θέατρο έχει τη γνώση και την ευφυΐα να καταλάβει ότι αυτή η απλή ιστορία με τις δύο αδελφές που μοιάζουν να έρχονται από έναν αόριστο τόπο και χρόνο, όπως η Φλο, η Βι και η Ρου από το μικρό σκηνικό παίγνιο του Μπέκετ Πηγαινέλα, απαιτεί έναν κατ' επίφαση παράδοξο τρόπο, που θα ονόμαζα φορμαλιστικό ρεαλισμό. Οι κινήσεις τυποποιούνται και μαζί με τα βλέμματα και τους μορφασμούς δίνουν κωμικές συνδηλώσεις στον κατά τ' άλλα σοβαρό διάλογο. Οι κοφτές ατάκες της πρώτης πράξης δίνουν τη θέση τους σε πιο σύνθετες προτάσεις στη δεύτερη (πράξη), όπου το ύφος γίνεται πιο ρεαλιστικό και το θέατρο του παραλόγου μεταλλάσσεται σε μαύρη κωμωδία. Το σκηνικό της Εύας Μανιδάκη ακολουθεί τις οδηγίες του συγγραφέα: δεν χρειάζεται κάτι περισσότερο από ένα τραπέζι και δύο καρέκλες, ενώ οι πολύπτυχες ροζ κουρτίνες ενισχύουν την εντύπωση του ονειρικού – που υπηρετούν εύστοχα τόσο τα μουσικά θέματα του Γιώργου Πούλιου όσο και οι φωτισμοί της Μελίνας Μάσχα.

Εννοείται, νομίζω, απ' όσα προανέφερα ότι ο Αέρας είναι έργο για δύο σπουδαίες ηθοποιούς, των οποίων η υποκριτική βιρτουοζιτέ είναι ο αναγκαίος και ικανός όρος για να ολοκληρωθεί και το ίδιο. Η δραματουργία του, με άλλα λόγια, αποκτά υπόσταση μόνο μέσω των ηθοποιών που το ερμηνεύουν. Ο συγγραφέας πρέπει να νιώθει ευτυχής που στην πρώτη σκηνική του ερμηνεία είδε το έργο του να ζωντανεύει από τη Ρένη Πιττακή και τη Ράνια Οικονομίδου. Η υποκριτική ευελιξία και οι δυνατότητες της πρώτης εκπλήσσουν πάντα ευχάριστα. Έχει, άλλωστε, μεγάλη εμπειρία σε έργα/παραστάσεις φορμαλιστικού ενδιαφέροντος και η άνεση με την οποία χειρίζεται τον ρόλο της είναι απολαυστική. Η Ράνια Οικονομίδου, πάλι, έχει υπηρετήσει ένα ρεαλιστικό, κατά κύριο λόγο, θέατρο. Γι' αυτό και η διαθεσιμότητά της στον Αέρα, με την κωμικά στυλιζαρισμένη κίνηση (σε επιμέλεια Αγγελικής Στελλάτου), τα απροσδόκητα βλέμματα και τους μορφασμούς, προκαλεί αμείωτο ενδιαφέρον.

Το θέατρο γεννήθηκε και συνεχίζει, καταρχάς, να υπάρχει επειδή ο άνθρωπος παίζει και μιμείται. Η ιστορία του έργου δεν μπόρεσε να κρατήσει το ενδιαφέρον μου, αλλά θα πρότεινα τον Αέρα για το μάθημα υποκριτικής που δίνουν η Ρένη Πιττακή και η Ράνια Οικονομίδου.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ