Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο

Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
0

Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
«Το πιο Κρύο Καλοκαίρι». Συνέντευξη: Μύριαμ Κλαπή. Σενάριο, εικονογράφηση: Γιώργος Τραγάκης
 

Δε θα σας πω «πόσο βαθιά συγκινήθηκα» ούτε «πόσο με άλλαξε σαν άνθρωπο» η ανάγνωση αυτού του κόμικ. Έχουν τόσο χρησιμοποιηθεί – πολλές φορές κιόλας καταχρηστικά - αυτές οι εκφράσεις όταν ο λόγος για το προσφυγικό που ακούγονται κοινότυπες, απονευρωμένες. Θα σας πω όμως ότι, φτάνοντας στην τελευταία σελίδα, δάκρυσα. Ειλικρινά. Κάτι που πολύ σπάνια μου συμβαίνει στη ζωή μου, ακόμα δε σπανιότερα ενώ διαβάζω. Σε μια εποχή ιδιαίτερα κρίσιμη για το μεταναστευτικό, με τις ροές αμείωτες, τους αναίτιους πνιγμούς καθημερινότητα, τον ρατσισμό και την ξενοφοβία να ξαναφουντώνουν στην ήπειρό μας, ολοένα περισσότερα ευρωπαϊκά σύνορα να «κλείνουν» και τον ΝΑΤΟϊκό στόλο να αναμένεται στο Αιγαίο, πρωτοβουλίες σαν αυτή προσπαθούν να σταθούν ανάχωμα στον επελαύνοντα ολοκληρωτισμό του φόβου, της άγνοιας και της μισαλλοδοξίας.


Ένας πατέρας τεσσάρων παιδιών από τη Δαμασκό που μετά από πολλές περιπέτειες καταφέρνει να φτάσει σε κέντρο φιλοξενίας στο Βερολίνο, μια 24χρονη Σύρια που αναζητώντας τον ήδη ξενιτεμένο στη Γερμανία σύζυγό της μαζί με την κόρη τους βρίσκεται ξανά αντιμέτωπη με το μίσος, το ξενοφοβικό αυτή τη φορά, δυο ανήλικα αγόρια της φυλής των Χαζάρων από το Αφγανιστάν – «β΄ κατηγορίας πρόσφυγες» – που για να γλιτώσουν από τους Ταλιμπάν διέσχισαν με τα πόδια τη μισή Ασία καταλήγοντας ο ένας στη Φρανκφούρτη κι ο άλλος στο Όσλο, όπου χάθηκαν τα ίχνη του... Κοινό τους γνώρισμα ότι όλοι τους πέρασαν από την Ελλάδα, κυριότερη χώρα διέλευσης την περσινή χρονιά της οποίας γνώρισαν τόσο την αλληλέγγυα όσο και την εχθρική εκδοχή.

Οι ιστορίες είναι τυχαίες, καθημερινές και «ο λόγος που διαλέξαμε να τις μετατρέψουμε σε κόμικ ήταν για να ξεγελάσουμε τη δραματικότητα δίχως να χάσουμε τη λεπτομέρεια της αφήγησης... Οι άνθρωποι αυτοί θα μπορούσαν να είναι μέλη της οικογένειάς μας, φίλοι, γείτονές μας. Σίγουρα όμως στο κοντινό μέλλον θα γίνουν οι συνάνθρωποί μας στις κοινωνίες μας, στους τόπους μας.

Η Δήμητρα Αδαμοπούλου, ο Θανάσης Πέτρου κι ο Γιώργος Τραγάκης εικονογράφησαν με ταλέντο και μεράκι βάσει συνεντεύξεων τρεις πραγματικές ιστορίες ανθρώπων που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τον ρημαγμένο τόπο και τις οικογένειές τους αναζητώντας μια νέα ζωή στην Ευρώπη, μακριά από την καταστροφή, τη φρίκη και τον θάνατο. Ήταν δε αρκετά τυχεροί ώστε να φτάσουν σώοι στον προορισμό τους – πολλοί συνταξιδιώτες τους δεν τα κατάφεραν. Στην πορεία διαπιστώνουν ότι η «Γη της Επαγγελίας» που ονειρεύονταν έχει κι εκείνη αφιλόξενες ερήμους, όμως είναι αποφασισμένοι να τις διαβούν.

Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
«Προς τη Δύση». Συνέντευξη: Ηλέκτρα Αλεξανδροπούλου, Αλίκη Κοσυφολόγου. Σενάριο, εικονογράφηση: Δήμητρα Αδαμοπούλου
Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
«Το πιο Κρύο Καλοκαίρι». Συνέντευξη: Μύριαμ Κλαπή. Σενάριο, εικονογράφηση: Γιώργος Τραγάκης

Οι ιστορίες είναι τυχαίες, καθημερινές και «ο λόγος που διαλέξαμε να τις μετατρέψουμε σε κόμικ ήταν για να ξεγελάσουμε τη δραματικότητα δίχως να χάσουμε τη λεπτομέρεια της αφήγησης... Οι άνθρωποι αυτοί θα μπορούσαν να είναι μέλη της οικογένειάς μας, φίλοι, γείτονές μας. Σίγουρα όμως στο κοντινό μέλλον θα γίνουν οι συνάνθρωποί μας στις κοινωνίες μας, στους τόπους μας. Ας τους υποδεχτούμε», γράφουν χαρακτηριστικά στην εισαγωγή ο Martin Schirdewan και η Ιωάννα Μεϊτάνη, διευθυντής του Ευρωπαϊκού Γραφείου και συντονίστρια του ελληνικού παραρτήματος του Ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ αντίστοιχα, το οποίο κι επιμελήθηκε το εγχείρημα.

 

Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
«Προς τη Δύση». Συνέντευξη: Ηλέκτρα Αλεξανδροπούλου, Αλίκη Κοσυφολόγου. Σενάριο, εικονογράφηση: Δήμητρα Αδαμοπούλου

Την έκδοση συμπληρώνουν τα «Δέκα Σημεία για την Γεωπολιτική Συγκυρία της Προσφυγικής Κρίσης», μια επίκαιρη ανάλυση του Μιχάλη Παναγιωτάκη για τα αίτια της μαζικής μετανάστευσης και της προσφυγιάς τα τελευταία χρόνια καθώς και το αντίκτυπό τους στην ΕΕ, το άρθρο του καθηγητή και προέδρου της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου Κωστή Τσιτσελίκη «Μεταναστευτικές Πολιτικές στην Ελλάδα και την Ευρώπη: Ξέρουμε τι (δεν) Θέλουμε;» (που εστιάζει στα εκατέρωθεν λάθη εκτίμησης και τακτικής, στα ξενοφοβικά/ισλαμοφοβικά σύνδρομα που αναπτύχθηκαν σε συνδυασμό και με τα τρομοκρατικά χτυπήματα φανατικών σε ευρωπαϊκές πόλεις και στους κινδύνους ενός ενδεχόμενου «εγκλωβισμού» μετακινούμενων πληθυσμών στην Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα υπογραμμίζει την πολυπλοκότητα και μη προβλεψιμότητα των σύγχρονων μεταναστευτικών ροών) και το ποίημα της Ηλέκτρας Αλεξανδροπούλου «Ιδού Εγώ». 

 

Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
«Ακόμα λίγους μήνες». Συνέντευξη: Μύριαμ Κλαπή. Σενάριο, εικονογράφηση: Θανάσης Πέτρου

 

Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
«Ακόμα λίγους μήνες». Συνέντευξη: Μύριαμ Κλαπή. Σενάριο, εικονογράφηση: Θανάσης Πέτρου

 

Info: «Το πιο Κρύο Καλοκαίρι – τρεις πραγματικές ιστορίες προσφύγων», Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ