Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο

Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
0

Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
«Το πιο Κρύο Καλοκαίρι». Συνέντευξη: Μύριαμ Κλαπή. Σενάριο, εικονογράφηση: Γιώργος Τραγάκης
 

Δε θα σας πω «πόσο βαθιά συγκινήθηκα» ούτε «πόσο με άλλαξε σαν άνθρωπο» η ανάγνωση αυτού του κόμικ. Έχουν τόσο χρησιμοποιηθεί – πολλές φορές κιόλας καταχρηστικά - αυτές οι εκφράσεις όταν ο λόγος για το προσφυγικό που ακούγονται κοινότυπες, απονευρωμένες. Θα σας πω όμως ότι, φτάνοντας στην τελευταία σελίδα, δάκρυσα. Ειλικρινά. Κάτι που πολύ σπάνια μου συμβαίνει στη ζωή μου, ακόμα δε σπανιότερα ενώ διαβάζω. Σε μια εποχή ιδιαίτερα κρίσιμη για το μεταναστευτικό, με τις ροές αμείωτες, τους αναίτιους πνιγμούς καθημερινότητα, τον ρατσισμό και την ξενοφοβία να ξαναφουντώνουν στην ήπειρό μας, ολοένα περισσότερα ευρωπαϊκά σύνορα να «κλείνουν» και τον ΝΑΤΟϊκό στόλο να αναμένεται στο Αιγαίο, πρωτοβουλίες σαν αυτή προσπαθούν να σταθούν ανάχωμα στον επελαύνοντα ολοκληρωτισμό του φόβου, της άγνοιας και της μισαλλοδοξίας.


Ένας πατέρας τεσσάρων παιδιών από τη Δαμασκό που μετά από πολλές περιπέτειες καταφέρνει να φτάσει σε κέντρο φιλοξενίας στο Βερολίνο, μια 24χρονη Σύρια που αναζητώντας τον ήδη ξενιτεμένο στη Γερμανία σύζυγό της μαζί με την κόρη τους βρίσκεται ξανά αντιμέτωπη με το μίσος, το ξενοφοβικό αυτή τη φορά, δυο ανήλικα αγόρια της φυλής των Χαζάρων από το Αφγανιστάν – «β΄ κατηγορίας πρόσφυγες» – που για να γλιτώσουν από τους Ταλιμπάν διέσχισαν με τα πόδια τη μισή Ασία καταλήγοντας ο ένας στη Φρανκφούρτη κι ο άλλος στο Όσλο, όπου χάθηκαν τα ίχνη του... Κοινό τους γνώρισμα ότι όλοι τους πέρασαν από την Ελλάδα, κυριότερη χώρα διέλευσης την περσινή χρονιά της οποίας γνώρισαν τόσο την αλληλέγγυα όσο και την εχθρική εκδοχή.

Οι ιστορίες είναι τυχαίες, καθημερινές και «ο λόγος που διαλέξαμε να τις μετατρέψουμε σε κόμικ ήταν για να ξεγελάσουμε τη δραματικότητα δίχως να χάσουμε τη λεπτομέρεια της αφήγησης... Οι άνθρωποι αυτοί θα μπορούσαν να είναι μέλη της οικογένειάς μας, φίλοι, γείτονές μας. Σίγουρα όμως στο κοντινό μέλλον θα γίνουν οι συνάνθρωποί μας στις κοινωνίες μας, στους τόπους μας.

Η Δήμητρα Αδαμοπούλου, ο Θανάσης Πέτρου κι ο Γιώργος Τραγάκης εικονογράφησαν με ταλέντο και μεράκι βάσει συνεντεύξεων τρεις πραγματικές ιστορίες ανθρώπων που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τον ρημαγμένο τόπο και τις οικογένειές τους αναζητώντας μια νέα ζωή στην Ευρώπη, μακριά από την καταστροφή, τη φρίκη και τον θάνατο. Ήταν δε αρκετά τυχεροί ώστε να φτάσουν σώοι στον προορισμό τους – πολλοί συνταξιδιώτες τους δεν τα κατάφεραν. Στην πορεία διαπιστώνουν ότι η «Γη της Επαγγελίας» που ονειρεύονταν έχει κι εκείνη αφιλόξενες ερήμους, όμως είναι αποφασισμένοι να τις διαβούν.

Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
«Προς τη Δύση». Συνέντευξη: Ηλέκτρα Αλεξανδροπούλου, Αλίκη Κοσυφολόγου. Σενάριο, εικονογράφηση: Δήμητρα Αδαμοπούλου
Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
«Το πιο Κρύο Καλοκαίρι». Συνέντευξη: Μύριαμ Κλαπή. Σενάριο, εικονογράφηση: Γιώργος Τραγάκης

Οι ιστορίες είναι τυχαίες, καθημερινές και «ο λόγος που διαλέξαμε να τις μετατρέψουμε σε κόμικ ήταν για να ξεγελάσουμε τη δραματικότητα δίχως να χάσουμε τη λεπτομέρεια της αφήγησης... Οι άνθρωποι αυτοί θα μπορούσαν να είναι μέλη της οικογένειάς μας, φίλοι, γείτονές μας. Σίγουρα όμως στο κοντινό μέλλον θα γίνουν οι συνάνθρωποί μας στις κοινωνίες μας, στους τόπους μας. Ας τους υποδεχτούμε», γράφουν χαρακτηριστικά στην εισαγωγή ο Martin Schirdewan και η Ιωάννα Μεϊτάνη, διευθυντής του Ευρωπαϊκού Γραφείου και συντονίστρια του ελληνικού παραρτήματος του Ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ αντίστοιχα, το οποίο κι επιμελήθηκε το εγχείρημα.

 

Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
«Προς τη Δύση». Συνέντευξη: Ηλέκτρα Αλεξανδροπούλου, Αλίκη Κοσυφολόγου. Σενάριο, εικονογράφηση: Δήμητρα Αδαμοπούλου

Την έκδοση συμπληρώνουν τα «Δέκα Σημεία για την Γεωπολιτική Συγκυρία της Προσφυγικής Κρίσης», μια επίκαιρη ανάλυση του Μιχάλη Παναγιωτάκη για τα αίτια της μαζικής μετανάστευσης και της προσφυγιάς τα τελευταία χρόνια καθώς και το αντίκτυπό τους στην ΕΕ, το άρθρο του καθηγητή και προέδρου της Ελληνικής Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου Κωστή Τσιτσελίκη «Μεταναστευτικές Πολιτικές στην Ελλάδα και την Ευρώπη: Ξέρουμε τι (δεν) Θέλουμε;» (που εστιάζει στα εκατέρωθεν λάθη εκτίμησης και τακτικής, στα ξενοφοβικά/ισλαμοφοβικά σύνδρομα που αναπτύχθηκαν σε συνδυασμό και με τα τρομοκρατικά χτυπήματα φανατικών σε ευρωπαϊκές πόλεις και στους κινδύνους ενός ενδεχόμενου «εγκλωβισμού» μετακινούμενων πληθυσμών στην Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα υπογραμμίζει την πολυπλοκότητα και μη προβλεψιμότητα των σύγχρονων μεταναστευτικών ροών) και το ποίημα της Ηλέκτρας Αλεξανδροπούλου «Ιδού Εγώ». 

 

Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
«Ακόμα λίγους μήνες». Συνέντευξη: Μύριαμ Κλαπή. Σενάριο, εικονογράφηση: Θανάσης Πέτρου

 

Τρεις πραγματικές προσφυγικές ιστορίες γίνονται κόμικ και επιχειρούν να «σπάσουν» τον πάγο Facebook Twitter
«Ακόμα λίγους μήνες». Συνέντευξη: Μύριαμ Κλαπή. Σενάριο, εικονογράφηση: Θανάσης Πέτρου

 

Info: «Το πιο Κρύο Καλοκαίρι – τρεις πραγματικές ιστορίες προσφύγων», Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT