Ταξίδι στο φεγγάρι

Ταξίδι στο φεγγάρι Facebook Twitter
Από μικρός είχα μανία να φτιάχνω φανταστικούς κόσμους. Τους έφτιαχνα με τα παιχνίδια μου, με θεατρικά, με ζωγραφιές. Μεγάλος συνέχισα με λέξεις. Φωτο: Μαρία Φανφάνη / LIFO
0

ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΡΙΑ ΦΑΝΦΑΝΗ

Ταξίδι στο φεγγάρι Facebook Twitter
Φωτο: Μαρία Φανφάνη / LIFO

 

Από «τη Γη στη Σελήνη» ταξίδεψε παιδιά και γονείς η παρουσίαση του νέου ομότιτλου παιδικού βιβλίου του Αντώνη Παπαθεοδούλου, που έγινε στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών κάτω από το γιγάντιo ιστορικό διοπτρικό τηλεσκόπιο του Newall που βρίσκεται ακόμη σε λειτουργία. 

Για την ιστορία, το τηλεσκόπιο κατασκευάστηκε το 1868 από τον Άγγλο μηχανικό Τόμας Κούκ και χαρίστηκε στην χώρα μας μετά από πολλά χρόνια απραξίας του, το 1955, εξαιτίας των μόνιμων βροχοπτώσεων στην Αγγλία που δεν επέτρεπαν σχεδόν ποτέ την παρατήρηση των αστεριών. Ήταν το μεγαλύτερο τηλεσκόπιο για την εποχή του. Τρία χρόνια πριν την κατασκευή του μάλιστα, είχε δημοσιεύσει το έργο του «Από τη Γη στη Σελήνη» και ο Γάλλος θεμελιωτής του μυθιστορήματος επιστημονικής φαντασίας, ο Ιούλιος Βερν, ο οποίος προέβλεψε και το ταξίδι του ανθρώπου στο φεγγάρι. 

Ο πιο καλός παραμυθάς είναι η ίδια η ιστορία. Αυτά που έχουν δει τα ματάκια της ξεπερνούν κάθε φαντασία. Αν την εμπιστευόμασταν ως παραμυθά κι ακούγαμε τις αφηγήσεις της θα ήμασταν πολύ διαφορετικοί άνθρωποι.

Η αγάπη του συγγραφέα Αντώνη Παπαθεοδούλου για τα μυθιστορήματα του Βερν τον ενέπνευσε να διασκευάσει την συγκεκριμένη ιστορία και να συνεργαστεί με την ταλαντούχα Ίριδα Σαμαρτζή που την εικονογράφησε. Και το αποτέλεσμα είναι «ταξιδιάρικο». Με την ευκαιρία της συνάντησης με τον συγγραφέα, κάναμε μια συζήτηση για το παιδικό βιβλίο:

Ταξίδι στο φεγγάρι Facebook Twitter
Φωτο: Μαρία Φανφάνη / LIFO

— Ποια ήταν τα πρώτα βιβλία που διάβασες;

Τα “Παραμύθια από το τηλέφωνο”, του Τζιάνι Ροντάρι, το “Γράμματα στην Παυλίνα” του Τζέιμς Κρους και “Το Παραμύθι με τα χρώματα” του Αλέξη Κυριτσόπουλου… αμέσως μετά “Το Καπλάνι της βιτρίνας” και μετά έχασα πια το μέτρημα. Ίσως να φταίνε κι αυτά τα πρώτα βιβλία που μετά έχασα το μέτρημα.

— Πώς γεννήθηκε η ανάγκη να ασχοληθείς με το παιδικό βιβλίο;

Από μικρός είχα μανία να φτιάχνω φανταστικούς κόσμους. Τους έφτιαχνα με τα παιχνίδια μου, με θεατρικά, με ζωγραφιές. Μεγάλος συνέχισα με λέξεις. Στην πορεία είδα πως το να φτιάχνεις φανταστικούς κόσμους μπορεί να βοηθήσει τον πραγματικό κόσμο να γίνει καλύτερος. Και έτσι η μανία μου είχε τώρα και μια αποστολή. Κι έτσι συνεχίζω.

— Από πού αντλείς έμπνευση;

Νομίζω πιο συχνά από την επικαιρότητα. Τα παιδιά βιώνουν την εποχή τους, κολυμπούν μέσα στην επικαιρότητα, όσο κι αν προσπαθούμε οι μεγαλύτεροι να φτιάχνουμε μικρόκοσμους και να τα προστατεύουμε από αυτήν. Έτσι πολύ συχνά είναι η επικαιρότητα που μου επιβάλλει εμπνεύσεις, δράσεις, καταστάσεις και θεματολογίες. Όταν καταφέρνω να ξεχνιέμαι όμως, έμπνευση βρίσκω στη δουλειά αγαπημένων μου καλλιτεχνών, στη φύση και τα μυστικά της, στην ιστορία και τη μυθολογία, στις λέξεις και τα παιχνίδια του λόγου που δημιουργούν καινούργιους απροσδόκητους κόσμους.

— Ποιος είναι ο καλύτερος παραμυθάς της ιστορίας;

Η ίδια η ιστορία. Αυτά που έχουν δει τα ματάκια της ξεπερνούν κάθε φαντασία. Αν την εμπιστευόμασταν ως παραμυθά κι ακούγαμε τις αφηγήσεις της θα ήμασταν πολύ διαφορετικοί άνθρωποι.

Ταξίδι στο φεγγάρι Facebook Twitter
Αν το παιδί βλέπει εμάς τους ίδιους να διαβάζουμε και να αντλούμε απόλαυση από αυτό τότε σίγουρα θα το δοκιμάσει και το ίδιο και τα βιβλία ίσως το κερδίσουν. Φωτο: Μαρία Φανφάνη / LIFO

— Από τι "υλικό" είναι φτιαγμένο το παιδικό βιβλίο;

Το εύκολο είναι να πω από φαντασία, χρώμα, αισιοδοξία και τέτοια. Ισχύει. Από την πλευρά του δημιουργού όμως ένα καλό παιδικό βιβλίο, είναι φτιαγμένο από πολλή δουλειά, διάβασμα, ανησυχία, παιχνίδι, πείραμα, αφαίρεση, ενδιαφέρον και κυρίως από σεβασμό, στη διαφορετικότητα της κάθε ηλικίας και στην ποιότητα που αξίζει να έχει ό,τι της απευθύνεται.

— Ως γονιός είσαι ικανοποιημένος με το ελληνικό παιδικό βιβλίο;

Το “ελληνικό παιδικό βιβλίο” δεν είναι ένα ενιαίο σύνολο για το οποίο θα μπορούσα να βγάλω γενικά συμπεράσματα. Είναι τόσο μεγάλη η παραγωγή και τόσο διαφορετικά τα βιβλία… Επίσης πάνε 15 χρόνια που ασχολούμαι με το χώρο και μου είναι δύσκολο να το δω μόνο ως γονιός. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι είμαι ευτυχής που σε κάθε ελληνικό βιβλιοπωλείο μπορείς να ανακαλύψεις αριστουργήματα -σημερινά αλλά και διαχρονικά- γραμμένα και ζωγραφισμένα από δικούς μας δημιουργούς που μπορούν άνετα να σταθούν ανάμεσα στα καλύτερα της διεθνούς παραγωγής. Θα ήθελα να δω περισσότερα από αυτά να μεταφράζονται και να κυκλοφορούν στο εξωτερικό. Θα ήθελα ακόμη τα καλά βιβλία να “ζουν” λίγο περισσότερο στα ράφια και στην επικαιρότητα. Και θα ‘θελα να είναι λίγο λιγότερα όλα εκείνα τα βιβλία που δεν έχουν κάτι καινούργιο ή διαφορετικό να πουν. Αν υπάρχει ένα γενικό συμπέρασμα πάντως είναι καλό… πολύ καλό.

— Πώς μπορούμε να διδάξουμε στα παιδιά μας την αγάπη για το βιβλίο;

Δεν μπορούμε. Δεν διδάσκεται. Μπορούμε μόνο να την εμπνεύσουμε. Αν το παιδί  βλέπει εμάς τους ίδιους να διαβάζουμε και να αντλούμε απόλαυση από αυτό τότε σίγουρα θα το δοκιμάσει και το ίδιο και τα βιβλία ίσως το κερδίσουν. Αν εμείς λιώνουμε στην τηλεόραση και λέμε στο παιδί “μα διάβασε και κανένα βιβλίο”, τότε δεν πρόκειται να καταφέρουμε τίποτα, το “διάβασμα” θα μείνει για πάντα λέξη-υποχρέωση, συνδεδεμένη με το “έχω διάβασμα” του σχολείου. Βέβαια οι δράσεις και οι εκδηλώσεις και το παιχνίδι γύρω από το βιβλίο σίγουρα βοηθούν να δημιουργήσουμε ενδιαφέρον… 

Ταξίδι στο φεγγάρι Facebook Twitter
Φωτο: Μαρία Φανφάνη / LIFO

— Υπάρχει μια σειρά που πρέπει να ακολουθήσει ένας γονιός στα αναγνώσματα του παιδιού του;

Αν θέλει να του εμπνεύσει την ανάγνωση ως απόλαυση και όχι ως υποχρέωση, όπως έλεγα πριν, τότε πρέπει να εμπιστευτεί το παιδί του. Να ξεκινήσει από ό,τι του τραβά το ενδιαφέρον… οι αναγνώστες μικροί και μεγάλοι, γίνονται από μόνοι τους πιο απαιτητικοί, βιβλίο-βιβλίο. Και φτιάχνουν την εντελώς δική τους, μοναδική διαδρομή. 

— Υπάρχουν δέκα βιβλία -ας πούμε- που οφείλει να έχει διαβάσει ένα παιδί πριν την ενηλικίωσή του;

Βέβαια! Δεν υπάρχουν 10, υπάρχουν 1110! Και σίγουρα δεν θα συμφωνήσουμε στο ποια είναι. Αλλά μην ανησυχείτε η ενηλικίωση δεν βάζει κανένα όριο στη σχέση μας με τα παιδικά βιβλία! Εγώ είμαι 38 χρονών και ακόμη ανοίγω και διαβάζω τεράστια εικονογραφημένα βιβλία στο ΜΕΤΡΟ και κανείς δεν με κοιτάει περίεργα ή έτσι νομίζω τουλάχιστον γιατί είμαι απορροφημένος στο βιβλίο μου.

— Πόσο σημαντική είναι για σένα η εικονογράφηση στο παιδικό βιβλίο και πώς προέκυψε η συνεργασία με την Ίριδα Σαμαρτζή;

Στο εικονογραφημένο βιβλίο, η εικόνα είναι όσο σημαντική όσο και η ιδέα και η γραφή. Δεν είναι στολίδι ή συνοδεία της αφήγησης αλλά αναπόσπαστο κομμάτι της. Τώρα για την Ίριδα τι να πω… Μπορείς να βρεις εύκολα ανθρώπους που σου μοιάζουν στο πρόσωπο, στη συμπεριφορά, στα γούστα. Είναι δύσκολο όμως να βρεις ανθρώπους που σου μοιάζουν στον τρόπο που φαντάζεσαι. Που οι φαντασίες σας επικοινωνούν απόλυτα. Από τις πρώτες δουλειές που κάναμε μαζί, τους Καλούς & Κακούς Πειρατές και τον Ραφτάκο των Λέξεων, ήξερα πως έχω ανακάλυψει έναν τέτοιον άνθρωπο. Η σειρά “Μικρά ταξίδια με τη φαντασία του Ιούλιου Βερν”  απλώς μού το επιβεβαίωσε.

Ταξίδι στο φεγγάρι Facebook Twitter
Το “ελληνικό παιδικό βιβλίο” δεν είναι ένα ενιαίο σύνολο για το οποίο θα μπορούσα να βγάλω γενικά συμπεράσματα. Είναι τόσο μεγάλη η παραγωγή και τόσο διαφορετικά τα βιβλία… Φωτο: Μαρία Φανφάνη / LIFO

Από τη Γη στη Σελήνη, εκδόσεις Παπαδόπουλος. Για περισσότερες πληροφορίες για τον συγγραφέα και τα βιβλία του εδώ.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ