Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας

Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη
0

«Το ινδικό χωριό. Μου δόθηκε η ευκαιρία να επισκεφθώ πολλά χωριά στον δρόμο νότια του Δελχί, προς Αγκρά και Φατεχπούρ Σικρί, και βόρεια, από Δελχί προς Sikri Bhakra. Η κατοικία σχεδιάζεται έτσι ώστε να δημιουργείται πάντα μια αυλή. Τα σπίτια με πιο δαπανηρή κατασκευή από τούβλα έχουν μια κάπως μνημειακή θύρα προς τον δρόμο, ενώ τα άλλα χτίζονται με πλίθρες. Τα σπίτια προστατεύονται συχνά από μια βεράντα και όταν αυτή δεν υπάρχει, χρειάζεται να βρεθούν άλλοι τρόποι για να προστατευτούν, για παράδειγμα κρεμώντας κουρτίνες μπροστά από τις θύρες. Πολλά σπίτια διαθέτουν μικρούς ναούς ή σημεία προσευχής στις αυλές τους. Οι γυναίκες απολαμβάνουν τη διακόσμηση και βάφουν τους λασπότοιχους με ασβέστη, με μια τεχνική που θυμίζει τις απεικονίσεις που έχουν τα κεντήματά τους» γράφει σε ένα απ' τα ταξιδιωτικά του ημερολόγια για τη χώρα της Ινδίας ο διασημότερος μεταπολεμικά Έλληνας πολεοδόμος Κωνσταντίνος Δοξιάδης.


Η αγροτική οικογένεια, η ζωή στις λεωφόρους, οι τόποι, οι άνθρωποι, τα κολοσσιαία έργα και οι αρχιτεκτονικές λύσεις συνθέτουν τα ημερολόγια του εμβληματικού αρχιτέκτονα-πολεοδόμου στην Ασία τη δεκαετία του '50. Πολυάριθμες εμπειρίες, καταγραφή των εντυπώσεων, αφηγήσεις και ιστορίες που προήλθαν από τις επαφές και τις επισκέψεις που έκανε κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του διαπερνούν τις σελίδες μιας εξαιρετικής έκδοσης με τον τίτλο Κωνσταντίνος Α. Δοξιάδης - Ταξιδιωτικά Ημερολόγια 1954-1956, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μέλισσα. Ουσιαστικά, για πρώτη φορά βγαίνουν στη δημοσιότητα τα κείμενα του Έλληνα πολεοδόμου, αποτέλεσμα των επισκέψεών του στην Ανατολή. Το υλικό αυτό αντλήθηκε από τους τόμους που φυλάσσονται στο Αρχείο Δοξιάδη, ενώ η επιλογή των κειμένων και η επιμέλεια ανήκει στον αρχιτέκτονα και ομότιμο καθηγητή της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, Δημήτρη Φιλιππίδη.

Αναμφίβολα, πρόκειται για μια σημαντική και ιστορική έκδοση που συνοδεύεται και από τις φωτογραφίες του Δοξιάδη και διαβάζεται ως ένα συναρπαστικό αφήγημα που μας βοηθά να κατανοήσουμε άγνωστους κόσμους, σκονισμένα τοπία, αχανείς υπαίθρους και μεγαλουπόλεις, πολλές εκ των οποίων μετατράπηκαν σε εμπόλεμες ζώνες.


Είναι χαρακτηριστικό ότι τα συγκεκριμένα αποσπάσματα από τα ημερολόγια του Δοξιάδη αναφέρονται τα ταξίδια που έκανε στη Συρία, το Πακιστάν, την Ιορδανία, το Ιράκ και την Ινδία. Όπως σημειώνει στον πρόλογό του ο κ. Φιλιππίδης: «Τα ταξίδια αυτά θα πρέπει να ήταν μια συγκλονιστική, αν και σχετικά γνώριμη, εμπειρία γι' αυτόν. Είχε συνηθίσει σε εικόνες καταστροφής και ερήμωσης από την Κατοχή και τον Εμφύλιο στην Ελλάδα, και εδώ, στις ασιατικές χώρες της μετα-αποικιακής περιόδου, θα συναντούσε πάλι πρόσφυγες, φτώχεια και ελλείψεις ακόμα και των πιο στοιχειωδών μέσων διαβίωσης».

Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Στην Ινδία το 1955. Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη


Τα ημερολόγια αυτά δεν έχουν την τυπική μορφή άλλων ταξιδιωτικών εντυπώσεων περιηγητών. Επίσης, εκτός από το ταξίδι στην Ιορδανία, στο οποίο είχε πάρει μαζί και τη σύζυγό του, Έμμα, και στο οποίο κρατούσε σημειώσεις, σε όλα τα υπόλοιπα υπαγόρευε τις εντυπώσεις του σε ένα φορητό μαγνητόφωνο.


Όπως μας ενημερώνει ο κ. Φιλιππίδης, δεν ήταν στις αρχικές προθέσεις να διατηρήσει ημερολόγιο, αλλά εμπνεύστηκε από τον Λόρενς της Αραβίας σε ένα ταξίδι του στο Πακιστάν το φθινόπωρο του 1954, στο οποίο συνειδητοποίησε πόσο σημαντικό ήταν να καταγράφει συστηματικά όσα έβλεπε και άκουγε.


Ο Κωνσταντίνος Α. Δοξιάδης γεννήθηκε το 1913 στη Στενήμαχο της Ανατολικής Ρωμυλίας. Ήταν ένας πρωτοπόρος Έλληνας πολεοδόμος και αρχιτέκτων μεγάλων έργων, διδάκτωρ μηχανικός του Πανεπιστημιίου Charlottenburg του Βερολίνου. Το 1945 διετέλεσε μέλος της ελληνικής αντιπροσωπείας σε Αγγλία, Γαλλία και ΗΠΑ όσον αφορά θέματα σχετικά με την ανοικοδόμηση.


Ένα πρόσωπο με πρωτοποριακή σκέψη, διεθνή ακτινοβολία και καταλυτική συμβολή στον μεταπολεμικό κόσμο. «Η ζωή και η σταδιοδρομία του Δοξιάδη εύκολα διαβάζονται σαν ένα ηρωικό μυθιστόρημα, με απίστευτες περιπέτειες, μοναδικά κατορθώματα και επιτεύγματα, με δράση απλωμένη σε ολόκληρη τη γη. Λες κι αυτός ο κόσμος δεν τον χωρούσε. Δύσκολα θα βρίσκαμε κάποια άλλη προσωπικότητα της νεότερης ιστορίας στην Ελλάδα να έχει πετύχει τόσο πολλά μέσα σε τόσο μικρό διάστημα. Δικαιολογημένα συγκαταλέγεται στους πιο διάσημους σύγχρονους Έλληνες στο εξωτερικό» έχει γράψει για τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη ο αρχιτέκτονας και ομότιμος καθηγητής της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, Δημήτρης Φιλιππίδης.

Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη


Με αφορμή την έκδοση των ημερολογίων ο κ. Φιλιππίδης λέει στη LiFO: «Ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης είναι ένας Δυτικός τεχνοκράτης που επισκέπτεται μια σειρά από χώρες της Μέσης Ανατολής και της Ινδικής Χερσονήσου αμέσως μετά τον πόλεμο, ενώ παντού υπάρχουν ακόμα ζωντανά τα ίχνη της προηγούμενης αποικιοκρατίας στους εκεί λαούς. Έρχεται εντεταλμένος από τα Ηνωμένα Έθνη με στόχο να αξιολογήσει την υπάρχουσα κατάσταση και να προτείνει πιθανές λύσεις στα συχνά οξύτατα οικιστικά προβλήματα σε αυτές τις χώρες. Δεν είναι μόνος. Θα συμπέσει με άλλους αντίστοιχους συμβούλους από τη Δύση και θα εξετάσει το έργο που επιτέλεσαν άλλοι, πάλι σύμβουλοι, νωρίτερα από αυτόν και με ανάλογους στόχους».

Και προσθέτει: «Από αυτά τα ταξίδια θα προκύψει μια σειρά από εκθέσεις και σε μερικές περιπτώσεις αναθέσεις σχετικών έργων στο Γραφείο Δοξιάδη. Τα συστηματικά ημερολόγια που κρατάει ο Δοξιάδης αποτελούν την πρώτη ύλη για όσα θα ακολουθήσουν και απευθύνονται στους εργοδότες του, στους υπαλλήλους του αλλά και στον ίδιο. Καταγράφει με πυρετικό ρυθμό όλα όσα παρατηρεί, απευθείας σε φορητό μαγνητόφωνο και σε φωτογραφίες που ο ίδιος τραβάει, καθώς επισκέπτεται την ενδοχώρα κάθε χώρας, κάνοντας εκτενή, πολυήμερα ταξίδια, για να δει ο ίδιος από κοντά τον τόπο και τη ζωή των ανθρώπων. Αργότερα, όταν θα επιστρέψει στην Αθήνα, τα κείμενα θα συνδυαστούν με φωτογραφίες και θα δεθούν σε ομοιόμορφους τόμους»

Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη


Καταλήγοντας, ο γνωστός αρχιτέκτονας θα πει: «Ο Δοξιάδης έρχεται σε επαφή με έναν κόσμο άγνωστο, αλλά συνάμα οικείο για εκείνον. Καταλαβαίνει πολύ καλά τα εκατομμύρια προσφύγων που πλημμυρίζουν το Καράτσι, για παράδειγμα, επειδή και ο ίδιος έχει προσφυγικές εμπειρίες από την οικογένειά του κι έχει ζήσει από κοντά το δράμα των προσφύγων του 1922 και ξανά του Εμφυλίου. Μερικές φορές διερωτάται αν είναι ικανός να αντιμετωπίσει τα φοβερά προβλήματα που συναντά στον δρόμο του. Είναι όμως απαλλαγμένος από προκαταλήψεις, θέλει όλα να τα γνωρίσει από κοντά, να καταλάβει πώς σκέφτονται οι ντόπιοι και πώς αντιμετωπίζουν με τα δικά τους μέσα τις δυσκολίες της ζωής. Τους θαυμάζει για την απλότητα του τρόπου ζωής τους, για το πώς χρησιμοποιούν ντόπια υλικά και μεθόδους κατασκευής προσαρμοσμένους σοφά στο κλίμα και στις οικονομικές τους δυνατότητες. Πουθενά δεν εκδηλώνει την παραμικρή κριτική ενάντια στις τοπικές συνήθειες, δείχνοντας μια τυπική δυτική υπεροψία – το αντίθετο, συχνά θα ψέξει τις άβολες και δαπανηρές λύσεις που τους επιβάλλουν συχνά οι ξένοι σύμβουλοι».


Αναμφίβολα, πρόκειται για μια σημαντική και ιστορική έκδοση που συνοδεύεται και από τις φωτογραφίες του Δοξιάδη και διαβάζεται ως ένα συναρπαστικό αφήγημα που μας βοηθά να κατανοήσουμε άγνωστους κόσμους, σκονισμένα τοπία, αχανείς υπαίθρους και μεγαλουπόλεις, πολλές εκ των οποίων μετατράπηκαν σε εμπόλεμες ζώνες.

Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη
Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη
Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη
Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη
 

Ταξιδιωτικά Ημερολόγια - Ιστορία ενός παραθύρου

www.doxiadis.org

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των φωτογραφιών εφόσον είναι μόνο για αποκλειστική χρήση της έντυπης και ηλεκτρονικής LiFO.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.


Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δύο άγνωστες ιστορίες για τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη

Βιβλίο / Δύο άγνωστες ιστορίες για τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη

Ο αρχιτέκτονας Δημήτρης Φιλιππίδης γράφει για τον πρωτοπόρο Έλληνα πολεοδόμο, με αφορμή τα βιβλία που έχει επιμεληθεί για τη δουλειά και τα ταξίδια του [«Κωνσταντίνος Α. Δοξιάδης (1913-1975)» και «Ταξιδιωτικά Ημερολόγια, 1954-1956», εκδόσεις Μέλισσα].
ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗ*
Κωνσταντίνος Δεκαβάλλας: «Η Αθήνα συγκαταλέγεται στις πιο άσχημες πόλεις σε όλον τον κόσμο»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Δεκαβάλλας: «Η Αθήνα συγκαταλέγεται στις πιο άσχημες πόλεις σε όλον τον κόσμο»

Αρχιτέκτων, ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ. Γεννήθηκε και ζει στο Κολωνάκι. Θεωρεί ότι η μεγαλύτερη φυσιογνωμία της παγκόσμιας αρχιτεκτονικής σκέψης κατά τον 20ό αιώνα ήταν ο Λε Κορμπιζιέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ