Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας

Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη
0

«Το ινδικό χωριό. Μου δόθηκε η ευκαιρία να επισκεφθώ πολλά χωριά στον δρόμο νότια του Δελχί, προς Αγκρά και Φατεχπούρ Σικρί, και βόρεια, από Δελχί προς Sikri Bhakra. Η κατοικία σχεδιάζεται έτσι ώστε να δημιουργείται πάντα μια αυλή. Τα σπίτια με πιο δαπανηρή κατασκευή από τούβλα έχουν μια κάπως μνημειακή θύρα προς τον δρόμο, ενώ τα άλλα χτίζονται με πλίθρες. Τα σπίτια προστατεύονται συχνά από μια βεράντα και όταν αυτή δεν υπάρχει, χρειάζεται να βρεθούν άλλοι τρόποι για να προστατευτούν, για παράδειγμα κρεμώντας κουρτίνες μπροστά από τις θύρες. Πολλά σπίτια διαθέτουν μικρούς ναούς ή σημεία προσευχής στις αυλές τους. Οι γυναίκες απολαμβάνουν τη διακόσμηση και βάφουν τους λασπότοιχους με ασβέστη, με μια τεχνική που θυμίζει τις απεικονίσεις που έχουν τα κεντήματά τους» γράφει σε ένα απ' τα ταξιδιωτικά του ημερολόγια για τη χώρα της Ινδίας ο διασημότερος μεταπολεμικά Έλληνας πολεοδόμος Κωνσταντίνος Δοξιάδης.


Η αγροτική οικογένεια, η ζωή στις λεωφόρους, οι τόποι, οι άνθρωποι, τα κολοσσιαία έργα και οι αρχιτεκτονικές λύσεις συνθέτουν τα ημερολόγια του εμβληματικού αρχιτέκτονα-πολεοδόμου στην Ασία τη δεκαετία του '50. Πολυάριθμες εμπειρίες, καταγραφή των εντυπώσεων, αφηγήσεις και ιστορίες που προήλθαν από τις επαφές και τις επισκέψεις που έκανε κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του διαπερνούν τις σελίδες μιας εξαιρετικής έκδοσης με τον τίτλο Κωνσταντίνος Α. Δοξιάδης - Ταξιδιωτικά Ημερολόγια 1954-1956, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μέλισσα. Ουσιαστικά, για πρώτη φορά βγαίνουν στη δημοσιότητα τα κείμενα του Έλληνα πολεοδόμου, αποτέλεσμα των επισκέψεών του στην Ανατολή. Το υλικό αυτό αντλήθηκε από τους τόμους που φυλάσσονται στο Αρχείο Δοξιάδη, ενώ η επιλογή των κειμένων και η επιμέλεια ανήκει στον αρχιτέκτονα και ομότιμο καθηγητή της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, Δημήτρη Φιλιππίδη.

Αναμφίβολα, πρόκειται για μια σημαντική και ιστορική έκδοση που συνοδεύεται και από τις φωτογραφίες του Δοξιάδη και διαβάζεται ως ένα συναρπαστικό αφήγημα που μας βοηθά να κατανοήσουμε άγνωστους κόσμους, σκονισμένα τοπία, αχανείς υπαίθρους και μεγαλουπόλεις, πολλές εκ των οποίων μετατράπηκαν σε εμπόλεμες ζώνες.


Είναι χαρακτηριστικό ότι τα συγκεκριμένα αποσπάσματα από τα ημερολόγια του Δοξιάδη αναφέρονται τα ταξίδια που έκανε στη Συρία, το Πακιστάν, την Ιορδανία, το Ιράκ και την Ινδία. Όπως σημειώνει στον πρόλογό του ο κ. Φιλιππίδης: «Τα ταξίδια αυτά θα πρέπει να ήταν μια συγκλονιστική, αν και σχετικά γνώριμη, εμπειρία γι' αυτόν. Είχε συνηθίσει σε εικόνες καταστροφής και ερήμωσης από την Κατοχή και τον Εμφύλιο στην Ελλάδα, και εδώ, στις ασιατικές χώρες της μετα-αποικιακής περιόδου, θα συναντούσε πάλι πρόσφυγες, φτώχεια και ελλείψεις ακόμα και των πιο στοιχειωδών μέσων διαβίωσης».

Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Στην Ινδία το 1955. Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη


Τα ημερολόγια αυτά δεν έχουν την τυπική μορφή άλλων ταξιδιωτικών εντυπώσεων περιηγητών. Επίσης, εκτός από το ταξίδι στην Ιορδανία, στο οποίο είχε πάρει μαζί και τη σύζυγό του, Έμμα, και στο οποίο κρατούσε σημειώσεις, σε όλα τα υπόλοιπα υπαγόρευε τις εντυπώσεις του σε ένα φορητό μαγνητόφωνο.


Όπως μας ενημερώνει ο κ. Φιλιππίδης, δεν ήταν στις αρχικές προθέσεις να διατηρήσει ημερολόγιο, αλλά εμπνεύστηκε από τον Λόρενς της Αραβίας σε ένα ταξίδι του στο Πακιστάν το φθινόπωρο του 1954, στο οποίο συνειδητοποίησε πόσο σημαντικό ήταν να καταγράφει συστηματικά όσα έβλεπε και άκουγε.


Ο Κωνσταντίνος Α. Δοξιάδης γεννήθηκε το 1913 στη Στενήμαχο της Ανατολικής Ρωμυλίας. Ήταν ένας πρωτοπόρος Έλληνας πολεοδόμος και αρχιτέκτων μεγάλων έργων, διδάκτωρ μηχανικός του Πανεπιστημιίου Charlottenburg του Βερολίνου. Το 1945 διετέλεσε μέλος της ελληνικής αντιπροσωπείας σε Αγγλία, Γαλλία και ΗΠΑ όσον αφορά θέματα σχετικά με την ανοικοδόμηση.


Ένα πρόσωπο με πρωτοποριακή σκέψη, διεθνή ακτινοβολία και καταλυτική συμβολή στον μεταπολεμικό κόσμο. «Η ζωή και η σταδιοδρομία του Δοξιάδη εύκολα διαβάζονται σαν ένα ηρωικό μυθιστόρημα, με απίστευτες περιπέτειες, μοναδικά κατορθώματα και επιτεύγματα, με δράση απλωμένη σε ολόκληρη τη γη. Λες κι αυτός ο κόσμος δεν τον χωρούσε. Δύσκολα θα βρίσκαμε κάποια άλλη προσωπικότητα της νεότερης ιστορίας στην Ελλάδα να έχει πετύχει τόσο πολλά μέσα σε τόσο μικρό διάστημα. Δικαιολογημένα συγκαταλέγεται στους πιο διάσημους σύγχρονους Έλληνες στο εξωτερικό» έχει γράψει για τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη ο αρχιτέκτονας και ομότιμος καθηγητής της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ, Δημήτρης Φιλιππίδης.

Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη


Με αφορμή την έκδοση των ημερολογίων ο κ. Φιλιππίδης λέει στη LiFO: «Ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης είναι ένας Δυτικός τεχνοκράτης που επισκέπτεται μια σειρά από χώρες της Μέσης Ανατολής και της Ινδικής Χερσονήσου αμέσως μετά τον πόλεμο, ενώ παντού υπάρχουν ακόμα ζωντανά τα ίχνη της προηγούμενης αποικιοκρατίας στους εκεί λαούς. Έρχεται εντεταλμένος από τα Ηνωμένα Έθνη με στόχο να αξιολογήσει την υπάρχουσα κατάσταση και να προτείνει πιθανές λύσεις στα συχνά οξύτατα οικιστικά προβλήματα σε αυτές τις χώρες. Δεν είναι μόνος. Θα συμπέσει με άλλους αντίστοιχους συμβούλους από τη Δύση και θα εξετάσει το έργο που επιτέλεσαν άλλοι, πάλι σύμβουλοι, νωρίτερα από αυτόν και με ανάλογους στόχους».

Και προσθέτει: «Από αυτά τα ταξίδια θα προκύψει μια σειρά από εκθέσεις και σε μερικές περιπτώσεις αναθέσεις σχετικών έργων στο Γραφείο Δοξιάδη. Τα συστηματικά ημερολόγια που κρατάει ο Δοξιάδης αποτελούν την πρώτη ύλη για όσα θα ακολουθήσουν και απευθύνονται στους εργοδότες του, στους υπαλλήλους του αλλά και στον ίδιο. Καταγράφει με πυρετικό ρυθμό όλα όσα παρατηρεί, απευθείας σε φορητό μαγνητόφωνο και σε φωτογραφίες που ο ίδιος τραβάει, καθώς επισκέπτεται την ενδοχώρα κάθε χώρας, κάνοντας εκτενή, πολυήμερα ταξίδια, για να δει ο ίδιος από κοντά τον τόπο και τη ζωή των ανθρώπων. Αργότερα, όταν θα επιστρέψει στην Αθήνα, τα κείμενα θα συνδυαστούν με φωτογραφίες και θα δεθούν σε ομοιόμορφους τόμους»

Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη


Καταλήγοντας, ο γνωστός αρχιτέκτονας θα πει: «Ο Δοξιάδης έρχεται σε επαφή με έναν κόσμο άγνωστο, αλλά συνάμα οικείο για εκείνον. Καταλαβαίνει πολύ καλά τα εκατομμύρια προσφύγων που πλημμυρίζουν το Καράτσι, για παράδειγμα, επειδή και ο ίδιος έχει προσφυγικές εμπειρίες από την οικογένειά του κι έχει ζήσει από κοντά το δράμα των προσφύγων του 1922 και ξανά του Εμφυλίου. Μερικές φορές διερωτάται αν είναι ικανός να αντιμετωπίσει τα φοβερά προβλήματα που συναντά στον δρόμο του. Είναι όμως απαλλαγμένος από προκαταλήψεις, θέλει όλα να τα γνωρίσει από κοντά, να καταλάβει πώς σκέφτονται οι ντόπιοι και πώς αντιμετωπίζουν με τα δικά τους μέσα τις δυσκολίες της ζωής. Τους θαυμάζει για την απλότητα του τρόπου ζωής τους, για το πώς χρησιμοποιούν ντόπια υλικά και μεθόδους κατασκευής προσαρμοσμένους σοφά στο κλίμα και στις οικονομικές τους δυνατότητες. Πουθενά δεν εκδηλώνει την παραμικρή κριτική ενάντια στις τοπικές συνήθειες, δείχνοντας μια τυπική δυτική υπεροψία – το αντίθετο, συχνά θα ψέξει τις άβολες και δαπανηρές λύσεις που τους επιβάλλουν συχνά οι ξένοι σύμβουλοι».


Αναμφίβολα, πρόκειται για μια σημαντική και ιστορική έκδοση που συνοδεύεται και από τις φωτογραφίες του Δοξιάδη και διαβάζεται ως ένα συναρπαστικό αφήγημα που μας βοηθά να κατανοήσουμε άγνωστους κόσμους, σκονισμένα τοπία, αχανείς υπαίθρους και μεγαλουπόλεις, πολλές εκ των οποίων μετατράπηκαν σε εμπόλεμες ζώνες.

Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη
Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη
Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη
Τα Ταξιδιωτικά Ημερολόγια του Κωνσταντίνου Δοξιάδη από τις χώρες της Ασίας Facebook Twitter
Φωτ.: Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη / © Ίδρυμα Κωνσταντίνου και Έμμας Δοξιάδη
 

Ταξιδιωτικά Ημερολόγια - Ιστορία ενός παραθύρου

www.doxiadis.org

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση των φωτογραφιών εφόσον είναι μόνο για αποκλειστική χρήση της έντυπης και ηλεκτρονικής LiFO.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.


Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δύο άγνωστες ιστορίες για τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη

Βιβλίο / Δύο άγνωστες ιστορίες για τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη

Ο αρχιτέκτονας Δημήτρης Φιλιππίδης γράφει για τον πρωτοπόρο Έλληνα πολεοδόμο, με αφορμή τα βιβλία που έχει επιμεληθεί για τη δουλειά και τα ταξίδια του [«Κωνσταντίνος Α. Δοξιάδης (1913-1975)» και «Ταξιδιωτικά Ημερολόγια, 1954-1956», εκδόσεις Μέλισσα].
ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗ*
Κωνσταντίνος Δεκαβάλλας: «Η Αθήνα συγκαταλέγεται στις πιο άσχημες πόλεις σε όλον τον κόσμο»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Δεκαβάλλας: «Η Αθήνα συγκαταλέγεται στις πιο άσχημες πόλεις σε όλον τον κόσμο»

Αρχιτέκτων, ομότιμος καθηγητής ΕΜΠ. Γεννήθηκε και ζει στο Κολωνάκι. Θεωρεί ότι η μεγαλύτερη φυσιογνωμία της παγκόσμιας αρχιτεκτονικής σκέψης κατά τον 20ό αιώνα ήταν ο Λε Κορμπιζιέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ