Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Κώστας Αγοραστός

Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Κώστας Αγοραστός Facebook Twitter
0
Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Κώστας Αγοραστός Facebook Twitter

 

Επέλεξα για πολλούς λόγους η λίστα μου να περιλαμβάνει μόνο βιβλία Ελλήνων συγγραφέων, στην προσπάθεια να περιορίσω κάπως τον αριθμό των πιθανών επιλογών.

  

1.

Μαλβίνα Κάραλη: Έρωτας και άλλες πολεμικές τέχνες (1996, εκδ. Κάκτος)

Από εκεί ξεκίνησαν όλα. Τα κείμενα της Μαλβίνας, που περιλαμβάνονται σ' αυτό το βιβλίο και πρωτοδημοσιεύθηκαν στο περιοδικό «Γυναίκα», έπεσαν στα χέρια μου την εποχή που τα χρειαζόμουν όσο τίποτε άλλο, κι ας μην το ήξερα τότε. Ένας κόσμος γλαφυρός και συναρπαστικός εμφανίστηκε μπροστά μου, με τον τρόπο που μόνο η Μαλβίνα μπορούσε να τον παρουσιάσει. Δημοσιογραφικά κείμενα υψηλής αισθητικής, με λόγο προσωπικό και παθιασμένο. Μέσα στα κείμενα αυτά βρίσκονται συγκεντρωμένες όλες οι αγάπες της (και μετέπειτα πολλές από τις δικές μου): ο Κούντερα, ο Μπρυκνέρ, ο Παπαγιώργης, ο Τσέχοφ, ο Στρίντμπεργκ, ο Γκομπρόβιτς, ο Χειμωνάς και ο Τουρνιέ. Η Μαλβίνα αποτέλεσε αστείρευτη πηγή πληροφοριών και με έβαλε σε έναν δρόμο στον οποίο θα περπατάω για χρόνια, επιστρέφοντας ξανά και ξανά σε αυτό το βιβλίο.

2.

Κωστής Παπαγιώργης: Η κόκκινη αλεπού. Οι ξυλοδαρμοί (1992, εκδ. Καστανιώτη)

Αν ήταν να επιλέξω έναν και μοναδικό αγαπημένο μου συγγραφέα, αυτός θα ήταν ο Κωστής Παπαγιώργης. Με λοξή ματιά και έκκεντρη προσέγγιση, ο Παπαγιώργης αντλούσε τις λέξεις του από μια βαθιά και αστείρευτη πληγή. Στην «Κόκκινη Αλεπού» «κεντάει» επάνω στα ζητήματα των ανθρωπίνων σχέσεων και εν τέλει της μισανθρωπίας, καθώς και γύρω από το θέμα του άγραφου κώδικα των ξυλοδαρμών. Χρησιμοποιώντας τα διαβάσματά του των κλασικών και μπολιάζοντάς τα με προσωπικές εμπειρίες, γράφει ίσως ορισμένα από τα πιο απολαυστικά βιβλία της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας. Κάθε φορά που τον διαβάζω, ένα χαμόγελο είναι καρφωμένο στο πρόσωπό μου.

3.

Μένης Κουμανταρέας: Βιοτεχνία Υαλικών (1975, εκδ. Κέδρος)

Κάθε φορά που περνάω από τη διασταύρωση της Πειραιώς με την Ιερά Οδό, μου έρχεται στον νου η Μπέμπα από τη «Βιοτεχνία» του Κουμανταρέα. Βιβλίο ποτισμένο από τη νοσταλγία για μια εποχή που πέρασε ανεπιστρεπτί. Βιβλίο για τη φιλοδοξία του ανθρώπου να συγχρονιστεί με την εποχή του και τη σιωπηρή αποδοχή της αποτυχίας του.

4.

Δημήτρης Χατζής: «Το διπλό βιβλίο» (1976, εκδ. Το Ροδακιό)

Αυτό που πρόσεξα από την πρώτη στιγμή στα κείμενα του Δημήτρη Χατζή ήταν τα λαμπρά του ελληνικά. Ιστορίες για τους Έλληνες μετανάστες, για τη μοναξιά, τον έρωτα, τη διάψευση των ιδεών και την επιστροφή στην πατρίδα, δοσμένες μέσα από ήρωες που δύσκολα θα ξεχάσω. Από το «Διπλό Βιβλίο» θα θυμάμαι για πάντα τον ήρωα, ο οποίος, λίγο πριν πάει στη Γερμανία, έπιασε δουλειά σε ένα ξυλάδικο στον Βόλο.

5.

Γιώργος Ιωάννου: Επιτάφιος Θρήνος (1980, εκδ. Κέδρος)

 «Μεγάλη πόλη, δυστυχίες απέραντες» και ο Γιώργος Ιωάννου, με τρόπο ήσυχο και αινιγματικό, αφηγείται ιστορίες από την κάθοδό του στην Αθήνα, στα πέριξ της Ομόνοιας, στα φτηνά ξενοδοχεία. Ερωτικά σκιρτήματα, βλέμματα κατεβασμένα, σώματα σε ετοιμότητα. «Και τα σκληρότερα χέρια, όταν φλογίζονται ερωτικά, ωθούν με απαλοσύνη».

6.

Θανάσης Βαλτινός: Συναξάρι Ανδρέα Κορδοπάτη (1972, εκδ. Εστία)

Όνειρα, ελπίδα, υπομονή και ματαίωση. Αυτή είναι πάνω-κάτω η ιστορία του Ανδρέα Κορδοπάτη που ήθελε να ταξιδέψει από το χωριό του στον Πειραιά και από εκεί με πλοίο για την Αμερική. Η Ελλάδα που αλλάζει, οι άνθρωποι που θέλουν να φύγουν, τα όνειρα που μένουν όνειρα. Ο Βαλτινός σκιαγραφεί έναν αφελή χαρακτήρα, εκπρόσωπο μιας Ελλάδας που στην ουσία της δεν έχει αλλάξει ιδιαιτέρως από τότε.

 

7.

Καίη Τσιτσέλη: Το χαμένο πάτωμα (1984, εκδ. Κέδρος)

Η Καίη Τσιτσέλη έχει γράψει υπέροχα διηγήματα και νουβέλες. Το «Χαμένο Πάτωμα», συλλογή διηγημάτων γραμμένη εξαρχής στα αγγλικά και μεταφρασμένη από τον Νίκο Φωκά, είναι ίσως η πιο ώριμή της στιγμή. Στο πρώτο διήγημα, με τίτλο «Μετάφραση», διαβάζουμε την εκπληκτική ιστορία των αδελφών «που ζούσαν μαζί στο χωριό τους σ' ένα μικρό νησί. Ήταν και οι δύο ανύπαντρες· πολύ πιθανό και άσχημες και οπωσδήποτε φτωχές». Η Παρασκευή και η Ιακωβίνα δεν είχαν φύγει ποτέ από το νησί τους, και τώρα αναγκάστηκαν να ταξιδέψουν στο διπλανό νησί για να παραστούν μάρτυρες σε μια δίκη. Επιβιβάζονται, σε μια καμπίνα, ο καιρός είναι κακός, το πλοίο δοκιμάζει να βγει από το λιμάνι, αλλά έπειτα από τρεις ώρες ο καπετάνιος αποφασίζει να επιστρέψουν. Και σκαρώνει μια φάρσα, λέγοντάς τες ότι έφτασαν και το νησί είναι ολόιδιο με το νησί τους. Αφελείς και ευκολόπιστες, θα γίνουν αντικείμενο χλευασμού και έκτοτε δεν θα ξαναβγούν ποτέ από το σπίτι τους.

 

8.

Δημήτρης Νόλλας: Ονειρεύομαι τους φίλους μου (1990, εκδ. Καστανιώτη)

Θυμάμαι με κάθε λεπτομέρεια την πρώτη φορά που διάβασα τα συγκεκριμένα διηγήματα του Δημήτρη Νόλλα. Συναρπαστικές ιστορίες με ήρωες που αντιμάχονται όσα τους λείπουν, μονίμως ανικανοποίητοι με όσα έχουν. «Ο δρόμος κατηφόριζε με συνεχείς στροφές. Σε μία απ' αυτές ο οδηγός ένιωσε σαν να γύρισε τη σελίδα να διαβάσει τη συνέχεια και η σελίδα ήταν λευκή».

9.

Μαργαρίτα Καραπάνου: Rien ne va plus (1991, εκδ. Ερμής)

Ένα παιχνίδι για μεγάλα παιδιά είναι τα βιβλία της Μαργαρίτας Καραπάνου. Έξυπνα, κοφτερά, ριψοκίνδυνα. Περιπλανώνται στον λαβύρινθο του νου χωρίς μίτο. Το «Rien ne va plus» μιλάει και ξαναμιλάει για την αγάπη, τους ερωτικούς πειραματισμούς, την αντισυμβατική συνθήκη όπου γεννιέται και πεθαίνει ο έρωτας. Είναι απάτη να χαρίζεις το ίδιο βιβλίο σε διαφορετικούς σου έρωτες κι αυτό εδώ έχει ήδη χρησιμοποιηθεί γι' αυτόν το σκοπό.

 

10.

Σώτη Τριανταφύλλου: Σάββατο βράδυ στην άκρη της πόλης (1996, εκδ. Πόλις) 

Βιβλίο στο οποίο επανέρχομαι συχνά, διαβάζοντας λίγες, τυχαίες σελίδες κατά διαστήματα. Συμπυκνωμένο αίσθημα για την ηρωίδα που θέλει να μοιάζει ατρόμητη και αλώβητη από την αγάπη. Ανεξάρτητη και ταυτοχρόνως περιστοιχισμένη από φίλους. Για τη Νέα Υόρκη που ξενυχτάει, πίνει κουμπιά και ακούει ξέφρενα μουσική. Για την οικογένεια που βρίσκεται στην Αθήνα. Για τα συναισθηματικά βαρίδια που πρέπει να αφήσουμε πίσω. Για μια εποχή που τελείωσε. Γι' ανθρώπους που έφυγαν. Για τότε που ήμασταν «εκστατικά ευτυχισμένοι».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ