Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Κώστας Αγοραστός

Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Κώστας Αγοραστός Facebook Twitter
0
Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Κώστας Αγοραστός Facebook Twitter

 

Επέλεξα για πολλούς λόγους η λίστα μου να περιλαμβάνει μόνο βιβλία Ελλήνων συγγραφέων, στην προσπάθεια να περιορίσω κάπως τον αριθμό των πιθανών επιλογών.

  

1.

Μαλβίνα Κάραλη: Έρωτας και άλλες πολεμικές τέχνες (1996, εκδ. Κάκτος)

Από εκεί ξεκίνησαν όλα. Τα κείμενα της Μαλβίνας, που περιλαμβάνονται σ' αυτό το βιβλίο και πρωτοδημοσιεύθηκαν στο περιοδικό «Γυναίκα», έπεσαν στα χέρια μου την εποχή που τα χρειαζόμουν όσο τίποτε άλλο, κι ας μην το ήξερα τότε. Ένας κόσμος γλαφυρός και συναρπαστικός εμφανίστηκε μπροστά μου, με τον τρόπο που μόνο η Μαλβίνα μπορούσε να τον παρουσιάσει. Δημοσιογραφικά κείμενα υψηλής αισθητικής, με λόγο προσωπικό και παθιασμένο. Μέσα στα κείμενα αυτά βρίσκονται συγκεντρωμένες όλες οι αγάπες της (και μετέπειτα πολλές από τις δικές μου): ο Κούντερα, ο Μπρυκνέρ, ο Παπαγιώργης, ο Τσέχοφ, ο Στρίντμπεργκ, ο Γκομπρόβιτς, ο Χειμωνάς και ο Τουρνιέ. Η Μαλβίνα αποτέλεσε αστείρευτη πηγή πληροφοριών και με έβαλε σε έναν δρόμο στον οποίο θα περπατάω για χρόνια, επιστρέφοντας ξανά και ξανά σε αυτό το βιβλίο.

2.

Κωστής Παπαγιώργης: Η κόκκινη αλεπού. Οι ξυλοδαρμοί (1992, εκδ. Καστανιώτη)

Αν ήταν να επιλέξω έναν και μοναδικό αγαπημένο μου συγγραφέα, αυτός θα ήταν ο Κωστής Παπαγιώργης. Με λοξή ματιά και έκκεντρη προσέγγιση, ο Παπαγιώργης αντλούσε τις λέξεις του από μια βαθιά και αστείρευτη πληγή. Στην «Κόκκινη Αλεπού» «κεντάει» επάνω στα ζητήματα των ανθρωπίνων σχέσεων και εν τέλει της μισανθρωπίας, καθώς και γύρω από το θέμα του άγραφου κώδικα των ξυλοδαρμών. Χρησιμοποιώντας τα διαβάσματά του των κλασικών και μπολιάζοντάς τα με προσωπικές εμπειρίες, γράφει ίσως ορισμένα από τα πιο απολαυστικά βιβλία της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας. Κάθε φορά που τον διαβάζω, ένα χαμόγελο είναι καρφωμένο στο πρόσωπό μου.

3.

Μένης Κουμανταρέας: Βιοτεχνία Υαλικών (1975, εκδ. Κέδρος)

Κάθε φορά που περνάω από τη διασταύρωση της Πειραιώς με την Ιερά Οδό, μου έρχεται στον νου η Μπέμπα από τη «Βιοτεχνία» του Κουμανταρέα. Βιβλίο ποτισμένο από τη νοσταλγία για μια εποχή που πέρασε ανεπιστρεπτί. Βιβλίο για τη φιλοδοξία του ανθρώπου να συγχρονιστεί με την εποχή του και τη σιωπηρή αποδοχή της αποτυχίας του.

4.

Δημήτρης Χατζής: «Το διπλό βιβλίο» (1976, εκδ. Το Ροδακιό)

Αυτό που πρόσεξα από την πρώτη στιγμή στα κείμενα του Δημήτρη Χατζή ήταν τα λαμπρά του ελληνικά. Ιστορίες για τους Έλληνες μετανάστες, για τη μοναξιά, τον έρωτα, τη διάψευση των ιδεών και την επιστροφή στην πατρίδα, δοσμένες μέσα από ήρωες που δύσκολα θα ξεχάσω. Από το «Διπλό Βιβλίο» θα θυμάμαι για πάντα τον ήρωα, ο οποίος, λίγο πριν πάει στη Γερμανία, έπιασε δουλειά σε ένα ξυλάδικο στον Βόλο.

5.

Γιώργος Ιωάννου: Επιτάφιος Θρήνος (1980, εκδ. Κέδρος)

 «Μεγάλη πόλη, δυστυχίες απέραντες» και ο Γιώργος Ιωάννου, με τρόπο ήσυχο και αινιγματικό, αφηγείται ιστορίες από την κάθοδό του στην Αθήνα, στα πέριξ της Ομόνοιας, στα φτηνά ξενοδοχεία. Ερωτικά σκιρτήματα, βλέμματα κατεβασμένα, σώματα σε ετοιμότητα. «Και τα σκληρότερα χέρια, όταν φλογίζονται ερωτικά, ωθούν με απαλοσύνη».

6.

Θανάσης Βαλτινός: Συναξάρι Ανδρέα Κορδοπάτη (1972, εκδ. Εστία)

Όνειρα, ελπίδα, υπομονή και ματαίωση. Αυτή είναι πάνω-κάτω η ιστορία του Ανδρέα Κορδοπάτη που ήθελε να ταξιδέψει από το χωριό του στον Πειραιά και από εκεί με πλοίο για την Αμερική. Η Ελλάδα που αλλάζει, οι άνθρωποι που θέλουν να φύγουν, τα όνειρα που μένουν όνειρα. Ο Βαλτινός σκιαγραφεί έναν αφελή χαρακτήρα, εκπρόσωπο μιας Ελλάδας που στην ουσία της δεν έχει αλλάξει ιδιαιτέρως από τότε.

 

7.

Καίη Τσιτσέλη: Το χαμένο πάτωμα (1984, εκδ. Κέδρος)

Η Καίη Τσιτσέλη έχει γράψει υπέροχα διηγήματα και νουβέλες. Το «Χαμένο Πάτωμα», συλλογή διηγημάτων γραμμένη εξαρχής στα αγγλικά και μεταφρασμένη από τον Νίκο Φωκά, είναι ίσως η πιο ώριμή της στιγμή. Στο πρώτο διήγημα, με τίτλο «Μετάφραση», διαβάζουμε την εκπληκτική ιστορία των αδελφών «που ζούσαν μαζί στο χωριό τους σ' ένα μικρό νησί. Ήταν και οι δύο ανύπαντρες· πολύ πιθανό και άσχημες και οπωσδήποτε φτωχές». Η Παρασκευή και η Ιακωβίνα δεν είχαν φύγει ποτέ από το νησί τους, και τώρα αναγκάστηκαν να ταξιδέψουν στο διπλανό νησί για να παραστούν μάρτυρες σε μια δίκη. Επιβιβάζονται, σε μια καμπίνα, ο καιρός είναι κακός, το πλοίο δοκιμάζει να βγει από το λιμάνι, αλλά έπειτα από τρεις ώρες ο καπετάνιος αποφασίζει να επιστρέψουν. Και σκαρώνει μια φάρσα, λέγοντάς τες ότι έφτασαν και το νησί είναι ολόιδιο με το νησί τους. Αφελείς και ευκολόπιστες, θα γίνουν αντικείμενο χλευασμού και έκτοτε δεν θα ξαναβγούν ποτέ από το σπίτι τους.

 

8.

Δημήτρης Νόλλας: Ονειρεύομαι τους φίλους μου (1990, εκδ. Καστανιώτη)

Θυμάμαι με κάθε λεπτομέρεια την πρώτη φορά που διάβασα τα συγκεκριμένα διηγήματα του Δημήτρη Νόλλα. Συναρπαστικές ιστορίες με ήρωες που αντιμάχονται όσα τους λείπουν, μονίμως ανικανοποίητοι με όσα έχουν. «Ο δρόμος κατηφόριζε με συνεχείς στροφές. Σε μία απ' αυτές ο οδηγός ένιωσε σαν να γύρισε τη σελίδα να διαβάσει τη συνέχεια και η σελίδα ήταν λευκή».

9.

Μαργαρίτα Καραπάνου: Rien ne va plus (1991, εκδ. Ερμής)

Ένα παιχνίδι για μεγάλα παιδιά είναι τα βιβλία της Μαργαρίτας Καραπάνου. Έξυπνα, κοφτερά, ριψοκίνδυνα. Περιπλανώνται στον λαβύρινθο του νου χωρίς μίτο. Το «Rien ne va plus» μιλάει και ξαναμιλάει για την αγάπη, τους ερωτικούς πειραματισμούς, την αντισυμβατική συνθήκη όπου γεννιέται και πεθαίνει ο έρωτας. Είναι απάτη να χαρίζεις το ίδιο βιβλίο σε διαφορετικούς σου έρωτες κι αυτό εδώ έχει ήδη χρησιμοποιηθεί γι' αυτόν το σκοπό.

 

10.

Σώτη Τριανταφύλλου: Σάββατο βράδυ στην άκρη της πόλης (1996, εκδ. Πόλις) 

Βιβλίο στο οποίο επανέρχομαι συχνά, διαβάζοντας λίγες, τυχαίες σελίδες κατά διαστήματα. Συμπυκνωμένο αίσθημα για την ηρωίδα που θέλει να μοιάζει ατρόμητη και αλώβητη από την αγάπη. Ανεξάρτητη και ταυτοχρόνως περιστοιχισμένη από φίλους. Για τη Νέα Υόρκη που ξενυχτάει, πίνει κουμπιά και ακούει ξέφρενα μουσική. Για την οικογένεια που βρίσκεται στην Αθήνα. Για τα συναισθηματικά βαρίδια που πρέπει να αφήσουμε πίσω. Για μια εποχή που τελείωσε. Γι' ανθρώπους που έφυγαν. Για τότε που ήμασταν «εκστατικά ευτυχισμένοι».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ