Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Ηλίας Μαγκλίνης

Τα 10 αγαπημένα μου βιβλία: Ηλίας Μαγκλίνης Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO
0

Έχω πολλές φορές συντάξει διάφορες λίστες με βιβλία, μουσικές, ταινίες, τραγούδια, όλες για τη δική μου, αυστηρά προσωπική ευχαρίστηση. Κάθε τόσο, όμως, βλέπω ότι τις αλλάζω, ανάλογα με τη φάση της ζωής μου, με τις εσωτερικές μου μετατοπίσεις. Οι δεκάδες λίστες που συνθέτω ποτέ δεν με καλύπτουν απόλυτα και νομίζω ότι αυτό ισχύει για όλους μας, λίγο-πολύ. Είναι τόσο πολλά τα βιβλία που σε έχουν καθορίσει και τόσο μικρή η ζωή μας τελικώς. Μια ζωή δεν φτάνει. Μια ζωή δεν αρκεί για τίποτα. Είναι, όμως, το μόνο που έχουμε και είναι πολύτιμο, ανεκτίμητο για την ακρίβεια. Θα αρκεστώ σε δέκα τίτλους, λοιπόν, με βαριά καρδιά, διότι αφήνω τόσα άλλα αγαπημένα κείμενα απ' έξω. Ξέρω πως κάποια δεν είναι βιβλία που καθόρισαν την ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ωστόσο είπαμε να αφιερωθούμε σε εκείνα που καθόρισαν τον καθένα από εμάς ατομικά. Ιδού, λοιπόν.

1.

Ιούλιος Βερν, «Είκοσι χιλιάδες λεύγες κάτω από τη θάλασσα».

Κανονικά, θα έπρεπε ισότιμα να προσθέσω και το «Από τη Γη στη Σελήνη», την ίδια στιγμή όμως θέλω να προσθέσω και τον «Πύργο των Καρπαθίων», το «Ταξίδι στο κέντρο της Γης» και τόσες άλλες από τις περιπέτειες ενός συγγραφέα που τον διάβαζα, νομίζοντας πως είναι «παιδικός». Με μια έννοια, είναι: για την παιδική ψυχή, τα πάντα είναι μια περιπέτεια. Θέλω να διατηρήσω αυτό το πνεύμα ζωντανό μέσα μου ως το τέλος.

2.

Γιάννης Μπεράτης, «Το πλατύ ποτάμι».

Περίεργος συγγραφέας ο Μπεράτης, παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον τα ημερολόγια εργασίας του, η βάσανος της γραφής που για εκείνον κράτησε μια ζωή, χωρίς μάλιστα να ολοκληρώσει όσα ονειρευόταν. Άφησε, όμως, αυτό το ξεχωριστό βιβλίο που διαδραματίζεται στο αλβανικό μέτωπο από τις αρχές του 1941 έως την κατάρρευση. Το κείμενο έχει μιαν αλλόκοτη αποστασιοποίηση. Θυμάμαι την έκπληξή μου όταν το προσέγγισα στα είκοσι οκτώ μου, όταν για πρώτη φορά βρέθηκα να διαβάζω για εκείνες τις εποχές δίχως ίχνος μελοδραματικού ηρωισμού και κάλπικου εθνοπατριωτισμού. Το βιβλίο είχε για μένα τέτοια δύναμη, που με παρακίνησε να αναζητήσω οτιδήποτε άλλο έγραψε ο Μπεράτης.

3.

Τζόζεφ Κόνραντ, «Η καρδιά του σκότους».

Όπως με τον Βερν, θα έπρεπε και εδώ να προσθέσω κι ένα σωρό άλλες συναρπαστικές αφηγήσεις του Πολωνού που έγραψε σε έξοχα αγγλικά. Με καθόρισε η νουβέλα αυτή για πολλούς λόγους. Με συνάρπασε με έναν τρόπο που έως σήμερα παραμένει ανεξιχνίαστος μέσα μου. Η αφήγηση, η καταβύθιση στα εσωτερικά σκοτάδια της ανθρώπινης φύσης. Το ταξίδι, το άγνωστο. Η φρίκη, που λέει και ο Κουρτζ. Είναι και το γεγονός της γέννησής μου και των πρώτων χρόνων της ζωής μου στο πρώην βελγικό Κονγκό που έπαιξαν τον ρόλο τους. Πέραν αυτού, όμως, απλώς ο Κόνραντ δεν παίζεται.

4.

Δημήτρης Χατζής, «Το διπλό βιβλίο».

Δεν θα ξεχάσω τη συγκίνηση που αισθάνθηκα διαβάζοντας αυτό το εκπληκτικό πεζό. Είναι από εκείνα τα κείμενα στα οποία ακόμα επιστρέφω, ειδικά τα κεφάλαια «Η τελευταία αρκούδα της Πίνδου» και η «Αναστασία των Μολάων», είτε για παρηγοριά είτε για να γεμίσω μπαταρίες, να κουρδίσω τη δική μου φωνή. Δεν ήταν η σκληρή μοίρα του Έλληνα μετανάστη που με τράβηξε αλλά μια πεζογραφία βαθύτατα ελληνική και την ίδια στιγμή ανοιχτή στον κόσμο. Κατόρθωμα!

5.

Γκρέιαμ Γκριν, «Ο ήσυχος Αμερικανός».

Αγαπημένος συγγραφέας που ανακάλυψα κάπως όψιμα. Η επιλογή είναι ενδεικτική και εδώ, θα μπορούσα να έχω κάποιο άλλο από τα έξοχα μυθιστορήματά του. Το συγκεκριμένο, όμως, θέτει τόσο ανάγλυφα το ζήτημα του ηθικού διλήμματος των ηρώων του, των αντιφάσεών τους, της ηθικής τους αμφισημίας και αμφιθυμίας. Έπειτα, είναι η γραφή του, η ατμόσφαιρά του, ένας κόσμος ολόκληρος.

6.

Θανάσης Βαλτινός, «Η κάθοδος των εννέα».

Αγαπώ σχεδόν οτιδήποτε έχει γράψει ο Βαλτινός. Είναι σημείο αναφοράς, σχεδόν κάθε του βιβλίο. Έρχομαι και επανέρχομαι στα πεζά του, στα διηγήματά του επίσης. Έχει κάτι ιδιότυπα, μαγικά συγκινητικό η στακάτη, παρατακτική του, ελλειπτική αφήγηση. Δάσκαλος!

7.

Έρνεστ Χέμινγουεϊ, «Στην εποχή μας».

Είχα τη χαρά και την τιμή να μεταφράσω στα ελληνικά (για τις εκδόσεις Καστανιώτη) αυτό το νεανικό βιβλίο διηγημάτων του «Χεμ», που είναι και από τα καλύτερά του. Γενικά, έχω μιαν αδυναμία στον Χέμινγουεϊ της μικρής φόρμας απ' ό,τι σε εκείνον τον πιο γνωστών του μυθιστορημάτων. Νομίζω πως τα πολλά λόγια περιττεύουν εδώ. Η ξερή ποιητική του πρόζα μπορεί να αφομοιωθεί, αλλά απλώς δεν επαναλαμβάνεται.

8.

Άρθουρ Κλαρκ, «Οι επικυρίαρχοι».

Ένα από τα πρώτα μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας που διάβασα ποτέ και που έχω ξαναδιαβάσει δύο ή τρεις φορές. Δεν είναι οι εξωγήινοι που συναρπάζουν αλλά ο στοχασμός ενός χαρισματικού αφηγητή, το συμπαντικό του όραμα, η διαρκής αναζήτησή του πάνω στο θέμα της διεύρυνσης της ανθρώπινης συνείδησης και υπόστασης, θέμα που θα εξερευνήσει περαιτέρω στο «2001». Μου άνοιξε κόσμους και στον Κλαρκ οφείλω την κατοπινή μου ανακάλυψη του Φίλιπ Ντικ.

9.

David Remnick, «Reporting».

Πριν από λίγα χρόνια διάβασα την ξεχωριστή αυτή συλλογή μοναδικών ρεπορτάζ, από μονογραφίες των Ροθ, Ντελίλο και Σολζενίτσιν, μέχρι την προεκλογική καμπάνια του Αλ Γκορ, τη Ρωσία του Γέλτσιν και το Ισραήλ. Ο Ρέμνικ είναι, βέβαια, ο διευθυντής του «New Yorker». Τα κείμενά του εδώ συνιστούν άτυπα μαθήματα γραφής, μυθοπλαστικής ή άλλης, έρευνας και παράθεσης υλικού, αφήγησης εν τέλει. Επίσης, η αναγνωστική απόλαυση είναι εγγυημένη.

 

10.

Φίλιπ Ροθ, «Αμερικανική τριλογία».

«Κλέβω» εδώ λίγο, περιλαμβάνοντας όχι ένα αλλά τρία βιβλία («Αμερικανικό Ειδύλλιο», «Παντρεύτηκα έναν κομμουνιστή», «Το ανθρώπινο στίγμα») που αποτελούν μιαν άτυπη τριλογία με τον παραπάνω τίτλο. Τι να πω εδώ; Θα μπορούσα να συμπεριλάβω όλο τον Ροθ. Απλώς, στα συγκεκριμένα τρία μυθιστορήματα ο συνδυασμός ατομικής και υπαρξιακής περιπέτειας με την Ιστορία και την πολιτική διαφορετικών εποχών είναι, με μια λέξη, αριστοτεχνικός.

Ο Ηλίας Μαγκλίνης εργάζεται στην εφημερίδα Καθημερινή και το τελευταιο του βιβλίο Πρωινή Γαλήνη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ