September Song

September Song Facebook Twitter
0

Caryl Ferey1 Η Ιστορία τραύλιζε. Μια παγωμένη οργή ανάμεσα στα σκέλια / Είχε γίνει σαν αγκαθωτό σύρμα / Τα άστρα έσβηναν ένα ένα από το ουράνιο στυπόχαρτο / Οι τραβεστί, τα απορριμματοφόρα των αγώνων της πορνείας / Ο Ντιεγκίτο ντρίμπλαρε με τ' αστέρια / Η μυρωδιά του μπάτσου την κατέκλυζε, ένα είδος άφτερ-σέηβ για τα πόδια / Για να περιγράψεις το απερίγραπτο το ξαναζούσες απ' την αρχή / Εδώ οι άνθρωποι είχαν λευκή επιδερμίδα και καρδιά σαν το σίδηρο που είχε χαρακτηρίσει τον αιώνα / Πίσκο, χυμός λεμονιού, ζάχαρη, ασπράδι αυγού, πάγος / Οι Μαπούτσε είχαν διασχίσει όλο τον αιώνα σαν σκιές / Με το βλέμμα της από το οποίο η προγονική θλίψη ξεχείλιζε και έσταζε από πάνω της όπως οι σταγόνες της βροχής στο ποδόμακτρο. Φράσεις μεταλλικής ακρίβειας από το μεταλλικής σκληρότητας αλλά και αγέρωχου, επίμονου, βρόμικου, ανθεκτικού ρομαντισμού μυθιστόρημα Μαπούτσε του Γάλλου δυναμικού συγγραφέα Caryl Ferey (Καέν, 1967), αλιευμένες από τις πρώτες 100 σελίδες, εκ των 471, που εξέδωσε η Άγρα και μετέφρασε με κέφια μεγάλα η Αργυρώ Μακάρωφ, στην οποία οφείλουμε τις απανωτές παρουσίες του Ζορζ Σιμενόν στις βιβλιοθήκες μας. Caryl Ferey - Μαπούτσε. Μτφρ.: Αργυρώ Μακάρωφ. Εκδόσεις: Άγρα. Σελίδες: 471Την επόμενη Πέμπτη εκτενές κείμενο για το μυθιστόρημα που Ferey, ο οποίος θα γοητεύσει τους μανιώδεις αναγνώστες σκληρών αστυνομικών, ιδίως όσους έχουν γαλουχηθεί με τον Jean-Patrick Manchette και τον James Ellroy. Tip: Διαβάζεται παρέα με το συγκλονιστικό μυθιστόρημα Η χρονιά της ερήμου του Pedro Mairal (Μπουένος Άιρες, 1970), που έχει μεταφράσει η Βασιλική Κνήτου και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις.


2. Ιστορική ακρίβεια και φαντασία. Μαζί με το Κιβώτιο του Άρη Αλεξάνδρου, το Τρίτο Στεφάνι του Κώστα Ταχτσή και το Μυθιστόρημα της Κυρίας Έρσης του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη, η Τριλογία του Στρατή Τσίρκα (Η Λέσχη, Αριάγνη, Η Νυχτερίδα) συνθέτει το τετράπτυχο της μεταπολεμικής ελληνικής περιπέτειας. Και, κάτι πολύ σημαντικό που το ελλαδικό κουλουβάχατο δεν έχει επιτρέψει να τονίζεται, αποτελούν, το καθένα με τον τρόπο του, μείζονες συνεισφορές στην ανανέωση της μυθιστορηματικής μορφής, καθώς είναι πεδία μορφολογικών πειραματισμών και βρίθουν καινοτομιών. Διάχυτος ερωτισμός, ίντριγκες, ιδεολογικές δεσμεύσεις, αμφιβολίες, ματαιώσεις, προδοσίες, εμμονές, συντριβή βεβαιοτήτων, μάχες στη σκακιέρα των ημερών και των νυχτών της Μέσης Ανατολής, η  Έμμη Μπόμπρετσμπεργκ που πασχίζει να μην είναι η Έμμα Μποβαρύ, ο Μάνος Συμωνίδης που κρύβεται ως κύριος Καλογιάννης, το Ανθρωπάκι, οι Κομμένες Κεφαλές (τα αρχικά είναι τα ίδια με αυτά του Κομμουνιστικού Κόμματος), η ποίηση, το φάσμα του θανάτου, η πλησμονή της ζωής. Στον Τσίρκα και στην Τριλογία, αλλά και στη Χαμένη Άνοιξη, δεν μπορούμε παρά να επανερχόμαστε ξανά και ξανά.

September Song Facebook Twitter
Στρατής Τσίρκας - Η Λέσχη / Αριάγνη / Η Νυχτερίδα. Εκδόσεις: Κέδρος. Σελίδες: 403 / 405 / 499

Κέβιν Πάουερς - Κίτρινη Κορδέλα. Μτφρ.: Μυρσίνη Γκανά. Εκδόσεις: Μεταίχμιο. Σελίδες: 2623. Ιστορία και Βόρβορος. «Τα φαντάσματα των νεκρών γέμιζαν τα άδεια καθίσματα κάθε πύλης που περνούσα: αγόρια των οποίων το σώμα διαλύθηκε από όλμους και πυραύλους και σφαίρες και εκρηκτικούς μηχανισμούς [...] σκεφτόμουν πως ήταν νέοι και είχαν κορίτσια στην πατρίδα ή κάποιο όνειρο που πίστευαν ότι θα έκανε τη ζωή τους σημαντική. Είχαν κάνει λάθος φυσικά. Δεν ονειρεύεσαι όταν είσαι νεκρός. Εγώ ονειρεύομαι. Ζω το όνειρο, ωστόσο δεν θα πω ευχαριστώ γι' αυτό». Ο ρομαντικός ηρωισμός έχει χαθεί τόσο από την πραγματικότητα όσο και από τη λογοτεχνία. Ο πόλεμος είναι ο βόρβορος της Ιστορίας. Η φρίκη, όπως την ψελλίζει ο Συνταγματάρχης Κουρτς, την κοπανάει από το Βιετνάμ και σκάει στο Ιράκ. Ο Kέβιν Πάουερς (Ρίτσμοντ, Βιρτζίνια, 1980), έγραψε ένα τίγκα στους κραδασμούς μυθιστόρημα, ένα βιβλίο για τη διαλεκτική μνήμης και λήθης, για την παλλόμενη σχέση ανάμεσα στην ενοχή και την εξιλέωση. Η Κίτρινη Κορδέλα, που μεταφράζει ανεπίληπτα η Μυρσίνη Γκανά και εκδίδει το Μεταίχμιο, μας μπάζει στο σκηνικό του εφιάλτη από το παράθυρο, από την πίσω πόρτα και από την κεντρική πύλη ταυτόχρονα. Το να αποσπάς τα εγκώμια τόσο του Dave Eggers (οι καμένοι τον ξέρουν και μέσω David Foster Wallace) όσο και του έξοχου γερόλυκου Tom Wolfe (Ρίτσμοντ, Βιρτζίνια, 1931) δεν είναι και λίγο. Το να γράφεις σαν ένας Norman Mailer βαπτισμένος στην ποίηση του T.S. Eliot και του Reiner Maria Rilke είναι, το δίχως άλλο, εισιτήριο για το Σύμπαν της Λογοτεχνίας.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Εμανουέλ Καρέρ «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα»

Το πίσω ράφι / Ένα επτασφράγιστο μυστικό που προκάλεσε αμηχανία και πάταγο

Προκλητικός, ωμός, συχνά σοκαριστικός, ο Εμανουέλ Καρέρ εξερευνά στο «Ένα ρωσικό μυθιστόρημα» το οικογενειακό του παρελθόν, φέρνοντας σε δύσκολη θέση ακόμα και τα πιο κοντινά του πρόσωπα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ