Σαρκώδες, εμμονικό μυστήριο

Σαρκώδες, εμμονικό μυστήριο Facebook Twitter
0

Μέχρι πρόσφατα συνεργαζόσασταν με το «Entertainment Weekly». Πώς περνούσατε με τόση άνεση από την ποπ κουλτούρα στη σκοτεινή πλευρά της ζωής, που είναι κεντρικό σημείο της λογοτεχνίας σας;

Ήταν γοητευτικό το γεγονός ότι μπορούσα να εγκαταλείψω τον πραγματικό κόσμο και τη διάχυτη ποπ κουλτούρα και να βουτήξω στη βρομιά του μαύρου μυστηρίου. Νομίζω ότι δεν υπάρχει ούτε μια αναφορά στην ποπ κουλτούρα στα Σκοτεινά Αντικείμενα. Ήταν μια υπέροχη, αλλά περίεργη απόδραση.

Ο Στίβεν Κίνγκ δήλωσε για εσάς: «Θα ήταν άδικο να χαρακτηρίσω το πρώτο βιβλίο της Τζίλιαν Φλιν απλώς φανταστικό. Έχω περίπου τριάντα χρόνια να διαβάσω ένα τόσο ανατρεπτικό ψυχολογικό θρίλερ». Τι επίδραση είχε η υποστήριξή του;

Ήταν υπέροχο. Πολλοί αναγνώστες μού είπαν ότι αγόρασαν το βιβλίο μου λόγω όσων είπε ο Στίβεν Κίνγκ - άλλωστε τον θαυμάζουν πάρα πολύ. Και πραγματικά με συναρπάζει να βλέπω το όνομά του σε ένα από τα βιβλία μου. Αυτός ο συγγραφέας, που τον είχα ως είδωλο μεγαλώνοντας, ουσιαστικά εγγυάται για μένα στους αναγνώστες.

Ποιες είναι οι λογοτεχνικές σας επιρροές

Οι Kate Atkinson, Richard Price, Joyce Carol Oates, Joy Williams, Dennis Lehane, Margaret Atwood και οπωσδήποτε, αλλά οπωσδήποτε, ο Ross Macdonald.

Ποια φάση της συγγραφής απολαμβάνεται περισσότερο;

Όλα μού φαίνονται δύσκολα στην φάση του πρώτου κειμένου. Είμαι γεμάτη αμφιβολία και φόβο, καθώς προσπαθώ να ολοκληρώσω αυτήν τη φάση. Από τη στιγμή που θα ολοκληρώσω το πρώτο γενικό κείμενο -και η αλήθεια είναι ότι τα βιβλία μου αλλάζουν δραματικά μετά το αρχικό σχεδίασμα- νιώθω αρκετά άνετη και ήρεμη. Από αυτό το σημείο και μετά το διασκεδάζω πραγματικά. «Παίζω» περισσότερο με τα θέματα, προσπαθώ να βρω τον τέλειο τόνο για κάθε ήρωα, σαν να παίζω τζαζ.

Στο Σκοτεινό Τόπο υπάρχουν πολλά κοινά στοιχεία με τα παραμύθια. Είναι σκόπιμο αυτό;

Μα και βέβαια. Αυτές είναι οι πρώτες ιστορίες που ακούμε και έχουν το βαθύτερο αντίκτυπο. Αυτά τα θέματα μένουν μαζί μας για πάντα: εκδίκηση, απάτη, καλοσύνη, ατυχία. Σε αυτό οφείλεται εν μέρει το γεγονός ότι υπάρχουν τόσες κακές γυναίκες στα βιβλία μου: τα παραμύθια έχουν την τόλμη να παρουσιάζουν διαβολικές, επικίνδυνες γυναίκες. Τις αγαπούσα ως παιδί και, όταν παίζαμε, δεν ήθελα ποτέ να είμαι η πριγκίπισσα. Ήθελα πάντα να είμαι η μάγισσα, γιατί εκείνη είχε πολύ περισσότερο ενδιαφέρον.

Γιατί επιλέξατε τις Μεσοδυτικές Πολιτείες ως σκηνικό για το Σκοτεινό Τόπο;

Εκεί μεγάλωσα και εξάλλου αγαπώ τις μικρές πόλεις. Είναι ιδανικός τόπος για φόνο, επειδή μου αρέσει η αίσθηση της απομόνωσης που αποπνέουν. Κανένας δεν μπορεί να ξεφύγει ή να επανεφεύρει τον εαυτό του. Η ενδοχώρα των ΗΠΑ ακούγεται ότι είναι μπανάλ, στωική και βαρετή. Στην πραγματικότητα, ισχύει το ακριβώς αντίθετο - μια σειρά από άγνωστους φόνους έγιναν ακριβώς εκεί.

Γιατί οι ήρωές σας στο Σκοτεινό Τόπο είναι παιδιά ή έφηβοι;

Η παιδική ηλικία είναι μια θλιβερή περίοδος: οτιδήποτε κακό συμβεί όσο είσαι παιδί δημιουργεί βιώματα που σε συνοδεύουν σε όλη σου τη ζωή. Θυμάμαι πολύ καλά την παιδική μου ηλικία - τις υπέροχες ελευθερίες και τους ασήμαντους περιορισμούς που έχεις όταν είσαι παιδί. Τα παιδιά είναι πολύ πιο ενδιαφέροντα και περίπλοκα απ' ό,τι πιστεύουμε.

Είστε απολύτως αφοσιωμένη στα «σκοτεινά» μυθιστορήματα; Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Το επόμενό μου βιβλίο είναι ένα θρίλερ σχετικά με ένα παντρεμένο ζευγάρι - η γυναίκα εξαφανίζεται στην πέμπτη επέτειό τους. Μου αρέσει πολύ η λογοτεχνία του μυστηρίου, επειδή μπορείς να κάνεις πολλά πράγματα μ' αυτό το είδος. Το μυστήριο είναι ένας υπέροχος τρόπος για να προωθήσεις μια ιστορία που δεν αφορά μόνο ένα φόνο αλλά εκατομμύρια διαφορετικά πράγματα: αγάπη, αγανάκτηση, θυμό, φτώχια, ελπίδα.

Τι σας τρομάζει;

Έχω μια έντονη φοβία πως θα κάνω ένα τραγικό λάθος που δεν μπορώ να επανορθώσω με κανέναν τρόπο. Αυτό είναι ένα θέμα που επανέρχεται στο Σκοτεινό Τόπο: μικρά, κακά λάθη που εξελίσσονται σε τραγωδία.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ