Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy

ΚΥΡΙΑΚΗ Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
0

Η ιστορία αρχίζει το 1955, όταν ο νεαρός φοιτητής της Αρχιτεκτονικής Σχολής της Γενεύης επισκέπτεται για πρώτη φορά την Τήνο και αντικρίζει ορισμένα ασυνήθιστα κτίσματα, για τα οποία ποτέ του δεν είχε ακούσει τίποτα.

Το 1955 ο Manuel Baud-Bovy ανακάλυψε στο πρώτο ταξίδι του στην Τήνο τους περιστεριώνες του νησιού, εντόπισε περί τους οκτακόσιους, τους σχεδίασε σε τέσσερα άλμπουμ και τα υπέβαλε στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης.

Για πρώτη φορά εκδίδεται από τις εκδόσεις Καπόν μια αντιπροσωπευτική επιλογή της αδημοσίευτης μελέτης του διακεκριμένου αρχιτέκτονα, μαζί με εισαγωγικό κείμενο και χάρτη με τη θέση των περιστεριώνων στο πεζοπορικό δίκτυο της Τήνου.

Εξερευνώντας το νησί, ο Manuel αντίκρισε ορισμένα ασυνήθιστα κτίσματα, για τα οποία ποτέ του δεν είχε ακούσει τίποτα. Με έκπληξη και ενθουσιασμό, σε κάθε μία από τις εκδρομές του ανακάλυπτε μοναχικούς περιστεριώνες σε αμμουδιές, άλλους ακουμπισμένους στις πλαγιές και άλλους να δεσπόζουν στα ψηλώματα, με τον καθένα να ξεπερνά τον προηγούμενο σε ομορφιά και περηφάνια.

.

Εξερευνώντας το νησί, ο Manuel αντίκρισε ορισμένα ασυνήθιστα κτίσματα. Με έκπληξη και ενθουσιασμό, σε κάθε μία από τις εκδρομές του ανακάλυπτε μοναχικούς περιστεριώνες σε αμμουδιές, άλλους ακουμπισμένους στις πλαγιές και άλλους να δεσπόζουν στα ψηλώματα, με τον καθένα να ξεπερνά τον προηγούμενο σε ομορφιά και περηφάνια.

Χάρις στον πατέρα του, Samuel, εθνομουσικολόγο, ο Manuel είχε αναπτύξει ενδιαφέρον για τη μελέτη του λαϊκού πολιτισμού. Άλλωστε, ο διάσημος παππούς του, Daniel, είχε δημοσιεύσει μελέτες και βιβλία με θέματα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής της Ελβετίας.

Περιστερώνες
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Manuel Baud-Bovy, Περιστεριώνες της Τήνου, εκδόσεις Καπόν

O Manuel Baud-Bovy, βαθιά συνεπαρμένος, σκέφτηκε να συντάξει έναν συστηματικό κατάλογο των περιστεριώνων. Ανακάλυψε περί τους οκτακόσιους και τους αποτύπωσε σε τέσσερα μεγάλα άλμπουμ με λεπτομερή σχέδια, θεωρίες και σκέψεις, τα οποία κατέθεσε στην Αρχιτεκτονική Σχολή της Γενεύης για τη διδακτορική του διατριβή.

Μετά από 60 και πλέον χρόνια, ένα μέρος αυτού του σπάνιου υλικού γίνεται βιβλίο, εμπλουτισμένο με εισαγωγικά κείμενα και πολλές φωτογραφίες-ντοκουμέντα που απαθανατίζουν τους περιστεριώνες όπως σώζονταν το 1955, επαναφέροντας έτσι στο προσκήνιο με έντονο τρόπο την ανάγκη προστασίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και προτρέποντάς μας να ακολουθήσουμε τα μονοπάτια του νησιού.

«Είχα αποφασίσει να κάνω μια συστηματική καταγραφή» γράφει ο Manuel Baud-Bovy. «Για δυο μήνες διέσχισα όλο το νησί, πότε με τα πόδια και πότε με μουλάρι, διότι τα αυτοκίνητα τότε σπάνιζαν. Κοιμόμουν πότε σε κάποιο χωριό και πότε κάτω από αστέρια, σε ένα αλώνι, σε ένα ξωκλήσι ή σε έναν εγκαταλελειμμένο περιστεριώνα. Ανακάλυψα γύρω στους οκτακόσιους περιστεριώνες. Τα κείμενα, τα σχέδια και τα ερωτήματά μου γέμισαν τέσσερα άλμπουμ, τα οποία παρουσίασα στην Αρχιτεκτονική σχολή της Γενεύης όπου σπούδαζα».

Σε μια εποχή που πολλοί από τους περιστεριώνες έχουν ήδη εξαφανιστεί ή ερειπωθεί, το βιβλίο αυτό αποτελεί μια εξαιρετική μαρτυρία. «Οι περισσότεροι χτίστηκαν στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Χτίζονταν ακόμα όταν βρέθηκα στο νησί στη δεκαετία του 1950. Πολλοί χρονολογούνται από το πρώτο μισό του 19ου αιώνα και ακόμα περισσότεροι από τα μέσα και τα τέλη του αιώνα.

Στην Τήνο οι περιστεριώνες απαντώνται παντού: οι ωραιότεροι είναι απομονωμένοι μέσα σε κήπους, κοντά σε ένα χωριό ή λίγο πιο μακριά, κοντά σε μια πηγή που αρδεύει έναν κήπο. Άλλοι, στη μέση ενός χωραφιού, μέσα στις συκιές και τις ελιές, συνδέονται συχνά με ένα πατητήρι ή ένα αλώνι για το σιτάρι.

Συνήθως, όμως, ο περιστεριώνας είναι μακριά από το χωριό και περιλαμβάνει σχεδόν πάντα στο ισόγειο ένα δωμάτιο, όπου ο ιδιοκτήτης μπορεί να αποθηκεύσει τα εργαλεία του και τη σοδειά, και ενδεχομένως να περάσει τη νύχτα. Μετατρέπεται τότε σε "καλύβι"».

Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Περιστεριώνες στο Ταραμπάδο. Φωτο: Μ. Καπόν

«Χάρη στις αναρίθμητες πηγές της (που της έδωσαν στην αρχαιότητα την ονομασία Υδρούσα), η Τήνος είναι ένα από τα πιο καλλιεργήσιμα νησιά των Κυκλάδων: από τη θάλασσα και έως σχεδόν τις βουνοκορφές, οι κάτοικοι μετέτρεψαν τις πλαγιές σε βαθμιδωτά χωράφια, όπου καλλιεργούσαν σιτάρι, ελιές, συκιές και αμπέλια. Έχουν επιβιώσει μάλιστα λίγες μουριές από μια παλιά βιομηχανία μεταξιού.

Η πολλαπλότητα των πηγών και η επέκταση των καλλιεργειών σε όλο σχεδόν το νησί εξηγούν την παράλληλη εξάπλωση των περιστεριώνων σε ολόκληρη την Τήνο.

Άλλωστε, οι περιστεριώνες της Τήνου είναι οι πολυπληθέστεροι σε όλες τις Κυκλάδες. Συναντάμε αρκετούς ακόμα στην Άνδρο ή, πιο σπάνια, στη Μύκονο, τη Σύρο ή τη Νάξο, μοιάζουν όμως με χλωμές απομιμήσεις των τηνιακών προτύπων. Ακόμα και αν δεχτούμε ότι το τηνιακό μοντέλο εξαπλώθηκε στα γειτονικά νησιά, το ερώτημα της προέλευσής τους εξακολουθεί να προβληματίζει» γράφει ο Baud-Bovy.

Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Οι περιστεριώνες της Τήνου είναι οι πολυπληθέστεροι σε όλες τις Κυκλάδες. Φωτο: Μ. Καπόν

Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Φωτο: Μ. Καπόν

Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Σε μια εποχή που πολλοί από τους περιστεριώνες έχουν ήδη εξαφανιστεί ή ερειπωθεί, το βιβλίο αυτό αποτελεί μια εξαιρετική μαρτυρία. Φωτο: Μ. Καπόν

Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Σελίδες από το βιβλίο.

Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Σελίδες από το βιβλίο.

Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Σελίδες από το βιβλίο.

Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Σελίδες από το βιβλίο.

Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Σελίδες από το βιβλίο.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών

Φωτογραφία / Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών

Μια Αμερικανίδα δημοσιογράφος, η Σάρα Σούλη, και ένας επίσης Αμερικανός φωτογράφος, ο Μάρκο Αργκουέλο, επισκέφθηκαν τον Πύργο και κατέγραψαν τη μαγεία αυτού του συναρπαστικού τόπου. Μιλήσαμε με την Σάρα Σούλη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Το μεγαλείο της κλασικής γλυπτικής στην Τήνο - Επιτύμβιες στήλες στο Ξώμπουργο έφερε στο φως η ανασκαφή

Φωτογραφίες / Το μεγαλείο της κλασικής γλυπτικής στην Τήνο - Επιτύμβιες στήλες στο Ξώμπουργο έφερε στο φως η ανασκαφή

Επιτύμβιες στήλες στο Ξώμπουργο της Τήνου αποκαλύφθηκαν κατά την ανασκαφή του Πανεπιστημίου Αθηνών, οι οποίες και δίνουν νέες πληροφορίες για την κλασική γλυπτική του νησιού
Φωτογραφίζοντας έθιμα και πανηγύρια της Ελλάδας

Φωτογραφία / Φωτογραφίζοντας έθιμα και πανηγύρια της Ελλάδας

Ο φωτογράφος Μιχάλης Παππάς που ταξιδεύει και φωτογραφίζει παραδοσιακά δρώμενα σε κάθε γωνιά της χώρας, παρουσιάζει στο LiFO.gr μέρος της δουλειάς του και μιλάει για τα πρότυπα και τα βιώματά του αλλά και τη σημασία της φωτογραφίας στην εποχή των smartphones
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΨΑΣΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντόρις Λέσινγκ «Άλφρεντ και Έμιλι»

To πίσω ράφι / «Άλφρεντ και Έμιλι»: Το κύκνειο άσμα της Ντόρις Λέσινγκ

Η τελευταία απόπειρα της διάσημης συγγραφέως να ξεφύγει από τη σκιά του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, που είχε ρημάξει τη ζωή των γονιών της, τυλίγοντας και την ίδια από την ημέρα που γεννήθηκε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Σωτήρης Ριζάς: «Δεν διδασκόμαστε σωστά την Ιστορία μας»

Βιβλίο / Σωτήρης Ριζάς: «Η απόβασή μας στη Σμύρνη ήταν μια ατυχής επιλογή»

Εκατό χρόνια μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, ο διευθυντής ερευνών στο Κέντρο Έρευνας Ιστορίας Νεότερου Ελληνισμού της Ακαδημίας Αθηνών εξηγεί πώς φτάσαμε από τον θρίαμβο στην εθνική τραγωδία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΤΡΙΤΗ 22/11-Πώς γράφεται σήμερα ένα μυθιστόρημα με θέμα τον πόλεμο;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πώς γράφεται σήμερα ένα μυθιστόρημα με θέμα τον πόλεμο;

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Πάνο Καρνέζη για το μυθιστόρημά του «Ο λαβύρινθος» με θέμα την περιπλάνηση μιας αποδεκατισμένης ελληνικής μεραρχίας στα βάθη της Ανατολίας τον Σεπτέμβριο του 2022.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Χέρμαν Μπροχ

Βιβλίο / «Οι Υπνοβάτες» του Χέρμαν Μπροχ: Διαβλέποντας την άβυσσο του 20ού αιώνα

Οι εκδόσεις Έρμα κυκλοφορούν το αριστούργημα του Χέρμαν Μπροχ σε νέα μετάφραση από τη Σοφία Αυγερινού, θυμίζοντάς μας γιατί άλλαξε την πορεία της λογοτεχνίας του 20ού αιώνα προβλέποντας τα αδιέξοδα της ευρωπαϊκής ηπείρου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΤΡΙΤΗ 15/11- «Λάδι σε καμβά»: Στον καθρέφτη ενός έργου τέχνης

Βιβλία και Συγγραφείς / «Λάδι σε καμβά»: Ο συγγραφέας Αλέξης Πανσέληνος μιλά για το νέο του μυθιστόρημα

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Αλέξη Πανσέληνο για το τελευταίο του μυθιστόρημα με τίτλο «Λάδι σε καμβά» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ