Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy

ΚΥΡΙΑΚΗ Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
0

Η ιστορία αρχίζει το 1955, όταν ο νεαρός φοιτητής της Αρχιτεκτονικής Σχολής της Γενεύης επισκέπτεται για πρώτη φορά την Τήνο και αντικρίζει ορισμένα ασυνήθιστα κτίσματα, για τα οποία ποτέ του δεν είχε ακούσει τίποτα.

Το 1955 ο Manuel Baud-Bovy ανακάλυψε στο πρώτο ταξίδι του στην Τήνο τους περιστεριώνες του νησιού, εντόπισε περί τους οκτακόσιους, τους σχεδίασε σε τέσσερα άλμπουμ και τα υπέβαλε στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης.

Για πρώτη φορά εκδίδεται από τις εκδόσεις Καπόν μια αντιπροσωπευτική επιλογή της αδημοσίευτης μελέτης του διακεκριμένου αρχιτέκτονα, μαζί με εισαγωγικό κείμενο και χάρτη με τη θέση των περιστεριώνων στο πεζοπορικό δίκτυο της Τήνου.

Εξερευνώντας το νησί, ο Manuel αντίκρισε ορισμένα ασυνήθιστα κτίσματα, για τα οποία ποτέ του δεν είχε ακούσει τίποτα. Με έκπληξη και ενθουσιασμό, σε κάθε μία από τις εκδρομές του ανακάλυπτε μοναχικούς περιστεριώνες σε αμμουδιές, άλλους ακουμπισμένους στις πλαγιές και άλλους να δεσπόζουν στα ψηλώματα, με τον καθένα να ξεπερνά τον προηγούμενο σε ομορφιά και περηφάνια.

.

Εξερευνώντας το νησί, ο Manuel αντίκρισε ορισμένα ασυνήθιστα κτίσματα. Με έκπληξη και ενθουσιασμό, σε κάθε μία από τις εκδρομές του ανακάλυπτε μοναχικούς περιστεριώνες σε αμμουδιές, άλλους ακουμπισμένους στις πλαγιές και άλλους να δεσπόζουν στα ψηλώματα, με τον καθένα να ξεπερνά τον προηγούμενο σε ομορφιά και περηφάνια.

Χάρις στον πατέρα του, Samuel, εθνομουσικολόγο, ο Manuel είχε αναπτύξει ενδιαφέρον για τη μελέτη του λαϊκού πολιτισμού. Άλλωστε, ο διάσημος παππούς του, Daniel, είχε δημοσιεύσει μελέτες και βιβλία με θέματα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής της Ελβετίας.

Περιστερώνες
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Manuel Baud-Bovy, Περιστεριώνες της Τήνου, εκδόσεις Καπόν

O Manuel Baud-Bovy, βαθιά συνεπαρμένος, σκέφτηκε να συντάξει έναν συστηματικό κατάλογο των περιστεριώνων. Ανακάλυψε περί τους οκτακόσιους και τους αποτύπωσε σε τέσσερα μεγάλα άλμπουμ με λεπτομερή σχέδια, θεωρίες και σκέψεις, τα οποία κατέθεσε στην Αρχιτεκτονική Σχολή της Γενεύης για τη διδακτορική του διατριβή.

Μετά από 60 και πλέον χρόνια, ένα μέρος αυτού του σπάνιου υλικού γίνεται βιβλίο, εμπλουτισμένο με εισαγωγικά κείμενα και πολλές φωτογραφίες-ντοκουμέντα που απαθανατίζουν τους περιστεριώνες όπως σώζονταν το 1955, επαναφέροντας έτσι στο προσκήνιο με έντονο τρόπο την ανάγκη προστασίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και προτρέποντάς μας να ακολουθήσουμε τα μονοπάτια του νησιού.

«Είχα αποφασίσει να κάνω μια συστηματική καταγραφή» γράφει ο Manuel Baud-Bovy. «Για δυο μήνες διέσχισα όλο το νησί, πότε με τα πόδια και πότε με μουλάρι, διότι τα αυτοκίνητα τότε σπάνιζαν. Κοιμόμουν πότε σε κάποιο χωριό και πότε κάτω από αστέρια, σε ένα αλώνι, σε ένα ξωκλήσι ή σε έναν εγκαταλελειμμένο περιστεριώνα. Ανακάλυψα γύρω στους οκτακόσιους περιστεριώνες. Τα κείμενα, τα σχέδια και τα ερωτήματά μου γέμισαν τέσσερα άλμπουμ, τα οποία παρουσίασα στην Αρχιτεκτονική σχολή της Γενεύης όπου σπούδαζα».

Σε μια εποχή που πολλοί από τους περιστεριώνες έχουν ήδη εξαφανιστεί ή ερειπωθεί, το βιβλίο αυτό αποτελεί μια εξαιρετική μαρτυρία. «Οι περισσότεροι χτίστηκαν στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Χτίζονταν ακόμα όταν βρέθηκα στο νησί στη δεκαετία του 1950. Πολλοί χρονολογούνται από το πρώτο μισό του 19ου αιώνα και ακόμα περισσότεροι από τα μέσα και τα τέλη του αιώνα.

Στην Τήνο οι περιστεριώνες απαντώνται παντού: οι ωραιότεροι είναι απομονωμένοι μέσα σε κήπους, κοντά σε ένα χωριό ή λίγο πιο μακριά, κοντά σε μια πηγή που αρδεύει έναν κήπο. Άλλοι, στη μέση ενός χωραφιού, μέσα στις συκιές και τις ελιές, συνδέονται συχνά με ένα πατητήρι ή ένα αλώνι για το σιτάρι.

Συνήθως, όμως, ο περιστεριώνας είναι μακριά από το χωριό και περιλαμβάνει σχεδόν πάντα στο ισόγειο ένα δωμάτιο, όπου ο ιδιοκτήτης μπορεί να αποθηκεύσει τα εργαλεία του και τη σοδειά, και ενδεχομένως να περάσει τη νύχτα. Μετατρέπεται τότε σε "καλύβι"».

Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Περιστεριώνες στο Ταραμπάδο. Φωτο: Μ. Καπόν

«Χάρη στις αναρίθμητες πηγές της (που της έδωσαν στην αρχαιότητα την ονομασία Υδρούσα), η Τήνος είναι ένα από τα πιο καλλιεργήσιμα νησιά των Κυκλάδων: από τη θάλασσα και έως σχεδόν τις βουνοκορφές, οι κάτοικοι μετέτρεψαν τις πλαγιές σε βαθμιδωτά χωράφια, όπου καλλιεργούσαν σιτάρι, ελιές, συκιές και αμπέλια. Έχουν επιβιώσει μάλιστα λίγες μουριές από μια παλιά βιομηχανία μεταξιού.

Η πολλαπλότητα των πηγών και η επέκταση των καλλιεργειών σε όλο σχεδόν το νησί εξηγούν την παράλληλη εξάπλωση των περιστεριώνων σε ολόκληρη την Τήνο.

Άλλωστε, οι περιστεριώνες της Τήνου είναι οι πολυπληθέστεροι σε όλες τις Κυκλάδες. Συναντάμε αρκετούς ακόμα στην Άνδρο ή, πιο σπάνια, στη Μύκονο, τη Σύρο ή τη Νάξο, μοιάζουν όμως με χλωμές απομιμήσεις των τηνιακών προτύπων. Ακόμα και αν δεχτούμε ότι το τηνιακό μοντέλο εξαπλώθηκε στα γειτονικά νησιά, το ερώτημα της προέλευσής τους εξακολουθεί να προβληματίζει» γράφει ο Baud-Bovy.

Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Οι περιστεριώνες της Τήνου είναι οι πολυπληθέστεροι σε όλες τις Κυκλάδες. Φωτο: Μ. Καπόν
Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Φωτο: Μ. Καπόν
Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Σε μια εποχή που πολλοί από τους περιστεριώνες έχουν ήδη εξαφανιστεί ή ερειπωθεί, το βιβλίο αυτό αποτελεί μια εξαιρετική μαρτυρία. Φωτο: Μ. Καπόν
Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Σελίδες από το βιβλίο.
Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Σελίδες από το βιβλίο.
Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Σελίδες από το βιβλίο.
Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Σελίδες από το βιβλίο.
Οι μοναδικοί περιστεριώνες της Τήνου που δημοσιεύονται για πρώτη φορά, όπως τους κατέγραψε ο Ελβετός αρχιτέκτονας Manuel Baud-Bovy Facebook Twitter
Σελίδες από το βιβλίο.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών

Φωτογραφία / Στον Πύργο της Τήνου, το μοναδικό χωριό των μαρμαρογλυπτών

Μια Αμερικανίδα δημοσιογράφος, η Σάρα Σούλη, και ένας επίσης Αμερικανός φωτογράφος, ο Μάρκο Αργκουέλο, επισκέφθηκαν τον Πύργο και κατέγραψαν τη μαγεία αυτού του συναρπαστικού τόπου. Μιλήσαμε με την Σάρα Σούλη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Το μεγαλείο της κλασικής γλυπτικής στην Τήνο - Επιτύμβιες στήλες στο Ξώμπουργο έφερε στο φως η ανασκαφή

Φωτογραφίες / Το μεγαλείο της κλασικής γλυπτικής στην Τήνο - Επιτύμβιες στήλες στο Ξώμπουργο έφερε στο φως η ανασκαφή

Επιτύμβιες στήλες στο Ξώμπουργο της Τήνου αποκαλύφθηκαν κατά την ανασκαφή του Πανεπιστημίου Αθηνών, οι οποίες και δίνουν νέες πληροφορίες για την κλασική γλυπτική του νησιού
Φωτογραφίζοντας έθιμα και πανηγύρια της Ελλάδας

Φωτογραφία / Φωτογραφίζοντας έθιμα και πανηγύρια της Ελλάδας

Ο φωτογράφος Μιχάλης Παππάς που ταξιδεύει και φωτογραφίζει παραδοσιακά δρώμενα σε κάθε γωνιά της χώρας, παρουσιάζει στο LiFO.gr μέρος της δουλειάς του και μιλάει για τα πρότυπα και τα βιώματά του αλλά και τη σημασία της φωτογραφίας στην εποχή των smartphones
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΨΑΣΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM