Ώγκι Μαρτς: Ένας σύγχρονος Οδυσσέας από το Σικάγο

Ώγκι Μαρτς: Ένας σύγχρονος Οδυσσέας από το Σικάγο Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελιέ/LIFO
0

Το δικαίωμα του να είναι κανείς μεγαλειώδης, ακόμα και όταν η μοίρα ορίζει το αντίθετο, δεν το ανέδειξε τυχαία ο νομπελίστας Σωλ Μπέλοου: χαρίζοντας στους Αμερικανούς τον Ώγκι Μαρτς, κατέστρεψε το όνειρο ως προοπτική επιτυχίας και το επέστρεψε ως υπόσχεση μεγαλοπρέπειας. Διαμορφώνοντας έναν πρωταγωνιστή-αγωνιστή χωρίς τις εξάψεις των υπερηρώων που στοίχειωσαν τη λογοτεχνία, αναθεώρησε το πρότυπο του Μεγάλου Αμερικανικού Μυθιστορήματος μέσα από τις 900 σχεδόν σελίδες του κλασικού πια Οι περιπέτειες του Ώγκι Μαρτς που εκδίδεται επιτέλους στα ελληνικά σε μετάφραση Μιχάλη Μακρόπουλου από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Έχοντας καλά στον νου τι σημαίνει αρχετυπικά για τον αμερικανικό λαό και την εβραϊκή ταυτότητα ο διαρκής αγώνας, ο Μπέλοου ξεκινάει με το ανυπέρβλητο, είτε ως δυσκολία είτε ως φαντασίωση, και τελειώνει με αυτό. Ο εβραϊκής καταγωγής Ώγκι Μαρτς, αφού περιπλανήθηκε σαν σύγχρονος Οδυσσέας από τη δεκαετία του 1920 έως τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, βίωσε τη δυσκολία αλλά και το πλεονέκτημα του να μπορεί να μεταστρέφει τις ατυχίες του σε συμπαντικά γεγονότα. Παρόλες τις ατέρμονες περιπέτειές του, τίποτα δεν δείχνει να αλλάζει στον πρωτεύοντα χαρακτήρα του Ώγκι, που είναι να αντιστέκεται και να ρουφάει τη ζωή, βρέξει-χιονίσει. Είναι σχεδόν μέσα στην υπεράνθρωπη φύση του να βάφει τα πιο σκοτεινά πράγματα με το εκτυφλωτικό φως της ακτινοβολίας, να χαρίζει τα έντονα χρώματα των ζωγράφων στην καθημερινότητα, προσδίδοντας πινελιές μεγαλείου σε ένα άτεχνο έργο που είναι, εν τέλει, η ζωή η ίδια. Όταν ο Μπέλοου τολμάει να παραπέμψει στον Νίτσε, όπως και στον Αινεία, στον Δάντη, είναι γιατί δίνει στον ήρωά του τα χαρακτηριστικά του υπερόντος που ο φιλόσοφοι ονειρεύονταν – όχι του σούπερμαν που κατέχει τα μυστικά της παντοδυναμίας αλλά αυτού που δικαιώνει τον προορισμό της ανθρώπινης φύσης, που είναι η κατάφαση, η διαρκής αναζήτηση, η μάχη για την αλήθεια. Υιοθετώντας τις απόψεις του Νίτσε περί καταφατικής στάσης απέναντι στη ζωή, ο ήρωάς του επιμένει κάποια στιγμή του βιβλίου πως «οι αρνητικές κρίσεις, όταν τις λες, σε δεσμεύουν και γίνεσαι σκλάβος τους. Οι κουβέντες οδηγούν τους ανθρώπους ως το σημείο να πείθονται για πράγματα που δεν μπορεί να νιώθουν μέσα τους ότι αληθεύουν». Κι ο ίδιος, αν και πάντα αισιόδοξος ως σύγχρονος Οδυσσέας, αλλά και ως άπιστος Θωμάς, δεν πείθεται ποτέ για τίποτα. Ακόμα και όταν τυφλώνεται από τον έρωτα, που είναι το μόνο πράγμα που ρουφάει μέχρι τέλους αλλά και που με την ίδια άνεση τον ξεπερνά. Κατά τα άλλα, έχει μάθει από τη γιαγιά Λάους, με καταγωγή από την Οδησσό, να βιώνει ρόλους στις συναναστροφές του με τους ανθρώπους, μαζί με μια αποστασιοποίηση που χαρακτηρίζει τον εκάστοτε στυλίστα. Αυτό, άλλωστε, είναι που διαχωρίζει τον Ώγκι από τον τραγικό ήρωα: ότι ακόμα και οι πιο ζοφερές στιγμές δεν αφήνουν πάνω του κανένα αποτύπωμα δυστυχίας ή απόγνωσης. Φοράει τα καλοραμμένα του κουστούμια και προσέχει ώστε να παραμένει πάντα ακαταμάχητος και ευειδής (χωρίς, ωστόσο, να το κάνει θέμα). Πολύ σοφά, ένα από τα αφεντικά και μέντοράς του, ο Άινχορν, ο μόνος που κατάφερνε να διαβάσει την ψυχή του, του είχε κάποτε επισημάνει: «Έχεις αντίσταση μέσα σου. Δεν είσαι χαλαρός, βρέξει-χιονίσει». Ο Ώγκι δεν αφήνει τίποτα να προκαθοριστεί γι' αυτόν, να είναι τελειωτικό και δεδομένο.

Το μοναδικό ηθικό μάθημα που προτάσσει στον αναγνώστη ο Ώγκι είναι πως κανείς και τίποτα στη ζωή δεν ξέρει τι κατάληξη θα έχεις, αρκεί να παραμένεις ανοιχτός στην έκπληξη.


Το παν, άλλωστε, είναι να μην παρασύρεται από καταστάσεις ή ρόλους που έχουν ετοιμάσει οι άνθρωποι για εκείνον: από την ορφάνια του λόγω έλλειψης πατρικής φιγούρας, από τη μιζέρια της παιδικής του ζωής, ακόμα και την ντόλτσε βίτα που ονειρευόταν γι' αυτόν η Μις Ρένλινγκ που ήθελε να τον υιοθετήσει, μαθαίνοντάς τον καλούς τρόπους και ιππασία, αλλά και τη γαμπριάτικη, ωραία ζωή που ετοίμαζε ο αδελφός του Σάιμον και η όμορφη αρραβωνιάρα Λούσι. Τίποτε από όλα αυτά δεν αποτυπώνεται πάνω του ή μέσα του ως απωθημένο, ίσως γιατί στις σελίδες του Μπέλοου υπάρχει το παρελθόν μαζί και το παρόν και το μέλλον της εβραϊκής αλλά και της ανθρώπινης φυλής το οποίο διασχίζει ο Ώγκι αγέρωχος και ευθυτενής, χωρίς καμία πυξίδα. Μοναδικό του όπλο, όπως του Οδυσσέα, ο πολυμήχανος νους του. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Ώγκι μιλάει γίντις –μια περιθωριακή έως τότε για τη λογοτεχνία γλώσσα, ενώ ταυτόχρονα αποστηθίζει Οράτιο και Σαίξπηρ– και ίσως να είχε δίκιο ο Ροθ όταν έλεγε, όπως επισημαίνει ο Μακρόπουλος στην πολύ όμορφη εισαγωγή του, ότι: «Πηγαίνοντας όπου οι λόγω καταγωγής καλύτεροί του δεν θα πίστευαν ότι είχε οποιοδήποτε δικαίωμα να πάει με όχημά του την αμερικανική γλώσσα, ο Μπέλοου πράγματι ήταν ένας Κολόμβος για ανθρώπους σαν εμένα, τα εγγόνια μεταναστών που ξεκίνησαν μετά απ' αυτόν για να γίνουν Αμερικανοί συγγραφείς». Όχι τυχαία ο ήρωάς του, ένας σύγχρονος Οδυσσέας από το Σικάγο με ευρωπαϊκές εβραϊκές ρίζες, δεν έπαψε να ταξιδεύει και να αναζητεί, φτάνοντας στα όρια της τροχιάς της ανθρώπινης ύπαρξης, και, ξεκινώντας πάντα από την αρχή πολλών ανθρώπων, «ίδε άστεα και νόον έγνω». Πετώντας ψηλά και περήφανα σαν τον αετό –τον οποίο στο συγκλονιστικό 15ο κεφάλαιο προσπαθεί ακόμα και να τον δαμάσει μαζί με την αγαπημένη του Τέα– πάνω από τα κουφάρια των νεκρών προγόνων, νομίζει ότι γίνεται ο Δάντης, ακολουθεί μέγα πλήθος από εικόνες, ιδέες, ένα εκτυφλωτικό όραμα που κρύβει το φως του ήλιου. Η δύναμή του δεν είναι άλλη από αυτή που του δίνουν οι ευγενείς και οι γόνιμες φαντασιοκοπίες των βιβλίων που διαβάζει. Βουτηγμένος κυριολεκτικά στις λάσπες, μπορεί να ντύνει τις αναγνώσεις του με χρυσές σκέψεις και με ασημόσκονη το πιο λερό σύμπαν. Τα βιβλία τον κάνουν να νιώθει πως: «Μπορώ να πιάσω και τις δύο άκρες της κορνίζας, που λέει ο λόγος, και να στρέψω τον μεγάλο καθρέφτη προς οποιαδήποτε σκηνή του κόσμου». Δάντης, Μέγας Αλέξανδρος, ολόκληρη σχεδόν η Παλαιά Διαθήκη, Σαίξπηρ και Αινείας, δεν υπάρχει κανένας σπουδαίος ποιητής, ήρωας ή μεγάλο αφήγημα που να μένει έξω από τις αναγνώσεις του μανιακού αυτού βιβλιοφάγου.

Αλλά και πάλι, το γεγονός ότι δεν εμμένει σε κάποια σταθερά, εκτός από τον πολυδιάστατο πλούτο των βιβλίων, δεν τον καθιστά κυνικό παίκτη ή μανιακό θηρευτή της επιτυχίας – άλλωστε, δεν υπάρχει κανένα πλεονεκτικό σημείο στη ζωή του, μια στιγμή που θα τον μετατρέψει από άνθρωπο σε ήρωα. Όλες οι στιγμές είναι ισοδύναμες, ακόμα και η πιο κρίσιμη, που είναι να βλέπει τους ανθρώπους γύρω του να χάνονται, δουλειές να ακυρώνονται –έχει, εξάλλου, διατελέσει από παράνομος διακινητής ανθρώπων έως κλέφτης βιβλίων– ή να βλέπει να κατακρημνίζεται η προοπτική του γαμπρού μιας πλούσιας νύφης. Το μεγαλείο του Μαρτς έγκειται στο ότι από τις κινήσεις του απουσιάζουν οι σκιές του ωφελιμισμού που τόσο σκέπασαν την προοπτική του αμερικανικού ονείρου: δεν θέλει να πετύχει, να σπουδάσει, να γίνει γαμπρός ή επιχειρηματίας, παρά μόνο να είναι αυτός που είναι: «Μιας και εμείς οι άνθρωποι έχουμε πολλούς λόγους να πιστεύουμε ότι υπάρχει κάποιο πλεονέκτημα και κέρδος για κάποιον από τα πάντα, ως και από τα χειρότερα λασπόνερα, απόβλητα και τοξικά υποπροϊόντα». Εκτός από την υπεροπτική στάση απέναντι στη χρησιμοθηρία, ως γνήσιος φιλόσοφος δεν δέχεται ποτέ ότι κάτι είναι αυτό που φαίνεται. Αποτινάσσοντας από μικρός τις προκαταλήψεις, κινείται πέρα από τις κοινωνικές τάξεις, καθώς μέντοράς του και ο πιο ανεξάρτητος χαρακτήρας του βιβλίου που τον μυεί στο σεξ είναι ένας ανάπηρος, καλύτερή του φίλη και όχι ερωμένη του είναι η λάγνα Μιμή και μεγάλος του έρωτας η Τέα, που πρωτοεμφανίζεται ως υστερική ανταγωνίστρια της πρώτης του αγάπης. Το μοναδικό ηθικό μάθημα που προτάσσει στον αναγνώστη ο Ώγκι είναι πως κανείς και τίποτα στη ζωή δεν ξέρει τι κατάληξη θα έχεις, αρκεί να παραμένεις ανοιχτός στην έκπληξη. Όλα τα άλλα γίνονται και ξεγίνονται, ίσως επειδή δεν υπάρχουν πρότυπα αλλά κάθε λογής αγύρτες, έρωτες μοιραίοι ή περαστικοί, όπως η Ελληνίδα καμαριέρα που εμφανίζεται μια κρίσιμη στιγμή του βιβλίου, η Σόφη Γεράντη. Τη μοίρα μπορείς να την αντιπαλέψεις, μπορείς να τη γευτείς, δοκιμάζοντας τις διαφορετικές γεύσεις της αλλά και ετερόκλητα γλωσσικά τερτίπια, γι' αυτό και η γλώσσα του Ώγκι Μαρτς, που πολλοί προσπάθησαν να μιμηθούν, δεν μοιάζει με καμία. Αυτό που δεν αλλάζει είναι ο χαρακτήρας. Το λέει και η μνημειώδης στην ιστορία της λογοτεχνίας εισαγωγή του βιβλίου: «Είμαι Αμερικανός, γέννημα του Σικάγου, αυτής της σκοτεινής και μελαγχολικής πόλης: ό,τι και να κάνω, όπως έχω μάθει από μόνος μου, δίχως κανόνες, κι έτσι θα γράψω την ιστορία της ζωής μου – πρώτος θα χτυπώ την πόρτα και πρώτος θα μπαίνω, που λέει ο λόγος, και μερικές φορές θα τη χτυπάω με αθώο σκοπό και άλλες με όχι τόσο αθώο. Ο χαρακτήρας ενός ανθρώπου, ωστόσο, είναι το πεπρωμένο του, λέει ο Ηράκλειτος, και τελικά δεν υπάρχει τρόπος να κρύψει κανείς τη φύση τούτων των χτυπημάτων, μονώνοντας την πόρτα ή φορώντας γάντια». Αυτό δεν το έκανε ποτέ ο Ώγκι που μπήκε στη λάσπη και βγήκε καθαρός, χαρίζοντάς μας ένα λογοτεχνικό διαμάντι που λάμπει ακέραια και εκτυφλωτικά μέχρι σήμερα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT