«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα Facebook Twitter
Η Κρίστα πάντοτε φαινόταν αινιγματική, μια κατάσταση για την οποία δεν ευθύνεται απαραίτητα η ίδια.
0

Η ΚΡΙΣΤΑ ΠΑΠΙΣΤΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική. Πρόσφατα κυκλοφόρησε ένα βιβλίο με τους στίχους της από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale –είναι το πρώτο τους– που βρίσκεται στην Ανάφη. Αυτό συγκεντρώνει στίχους τραγουδιών της που έχουν κυκλοφορήσει και ακυκλοφόρητων, τα οποία συνοδεύονται από βιογραφικές και αρχειακές φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια κατά τη διάρκεια μιας περιόδου 15 χρόνων.

Η Κρίστα πάντοτε φαινόταν αινιγματική, μια κατάσταση για την οποία δεν ευθύνεται απαραίτητα η ίδια. Χαμηλών τόνων, αφήνει το έργο της να μιλήσει περισσότερο από εκείνη. Μερικές φορές είναι δύσκολο να το προσεγγίσεις, τουλάχιστον στο πλαίσιο των πιο mainstream δεδομένων, τόσο γυναικείο και εκκεντρικό που είναι.

Την πρώτη φορά που ήρθα σε επαφή μαζί της διαδικτυακά ήταν πολλά χρόνια πριν, όταν ανέβαζε στο YouTube lo-fi βίντεο που γύριζε στο Λονδίνο, ενώ σπούδαζε. «Ήμουν 18 χρονών, είχα πρόσβαση σε καλές κάμερες και φώτα χάρη στο πανεπιστήμιο κι έτσι άρχισα να γυρνάω τα πρώτα μου μουσικά βίντεο», μου λέει αφοπλιστικά.

Οι συναυλίες της μοιάζουν με μικρά, ξεσηκωτικά, ανεξέλεγκτα, ξέφρενα happenings: η ίδια και τις χορεύτριές να εμφανίζονται άλλοτε ως νύφες και άλλοτε απλώς με έναν punk in your face χαρακτήρα. Θα μπορούσες να πεις ότι είναι αρκετά πιο μπροστά απ’ όλα τα γυναικεία punk γκρουπ που ξεπετάγονται σήμερα.

Αυτά τα βίντεο σε έκαναν αμέσως να προσέξεις αυτό το παράξενο κορίτσι που δεν καταλάβαινες αρχικά τι ήθελε να κάνει, δεν το γνώριζες και, το σημαντικότερο, δεν προερχόταν από την ανεξάρτητη σκηνή της Αθήνας – σήμερα ελάχιστα από αυτά σώζονται. Εδώ έγινε περισσότερο γνωστή από μια σειρά ανατρεπτικών εμφανίσεων κυρίως μετά την πανδημία, που συνέπεσαν με την κυκλοφορία του τρίτου της άλμπουμ, του «Fucklore» (2022), που είναι απίθανο και σουρεαλιστικό, από τα καλύτερα εκείνης της χρονιάς – τότε έβγαλε επίσης τα «Sultana» (2020) και «Krista Papista» (2012).

Οι συναυλίες της μοιάζουν με μικρά, ξεσηκωτικά, ανεξέλεγκτα, ξέφρενα happenings: η ίδια και τις χορεύτριές να εμφανίζονται άλλοτε ως νύφες και άλλοτε απλώς με έναν punk in your face χαρακτήρα. Θα μπορούσες να πεις ότι είναι αρκετά πιο μπροστά απ’ όλα τα γυναικεία punk γκρουπ που ξεπετάγονται σήμερα.

«Μου αρέσει να βελτιώνω τις ζωντανές μου εμφανίσεις με πολλή αγάπη, χιούμορ, δράμα και γούστο. Σέβομαι τον χρόνο του κοινού και βάζω τα δυνατά μου να κάνω ένα τρελό σόου. Κάποιες φορές κάνω μάγια πάνω στη σκηνή για να καθαρίσω την ενέργεια και να ξορκίσω σκοτεινά πνεύματα. Συχνά σχεδιάζω νέες ιδέες και τις δοκιμάζω ζωντανά. Θέλω να ξεκλειδώνω φαντασιώσεις και να δημιουργώ κάτι σαν μια παιδική χαρά όπου το κοινό να μπορεί να βιώσει μια απελευθέρωση ή ένα momentum. Μου αρέσει να ντύνομαι, μου αρέσουν οι τελετουργίες, όλα αυτά που οδηγούν σε μια παράσταση. Μερικές φορές θέλω απλώς να βιώνω την κατάσταση και να τραγουδάω τη δική μου μουσική επειδή την αγαπώ κι εγώ. Τα concepts των lives εξελίσσονται συνεχώς. Δεν κάνω ποτέ το ίδιο πράγμα».

Krista Papista | Boiler Room Athens: Club Amane

Ένας λόγος που δεν ήταν τόσο γνωστή στην αθηναϊκή ανεξάρτητη σκηνή είναι ότι γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Λευκωσία. Τη ρωτάω πώς ξεκίνησε να ασχολείται με τη μουσική.

«Ξεκίνησα να γράφω μουσική στα 12 περίπου και όταν έγινα 13 βρήκα δύο κορίτσια από το ίντερνετ και έστησα μια punk μπάντα. Παίζαμε τα τραγούδια μου σε rock βραδιές στο λύκειο και σε διάφορα μπαράκια στη Λευκωσία. Αυτή η φάση κράτησε πολύ λίγο βέβαια. Στα 18 άρχισα να φτιάχνω κομμάτια, χρησιμοποιώντας Logic Pro. Τότε έφυγα από την Κύπρο για σπουδές στη Βρετανία. Εκεί έπαιζα όποτε έβρισκα ευκαιρία, σε events της σχολής μου (σ.σ. σπούδασε ζωγραφική), σε open mic βραδιές, σε καταλήψεις».

«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα Facebook Twitter
Το έργο της επικεντρώνεται στην ανάπτυξη και κουιρ-οποίηση της πολιτικοποιημένης κυπριακής και βαλκανικής ποπ, εμπλουτίζοντάς τη με στοιχεία eurotrash και EDM.

Οι επιρροές της είναι αμέτρητες, κάτι που φαίνεται ηχητικά στο έργο της. «Είχα εμμονή με τη μουσική, από το punk ως το hip-hop και από το eurotrash ως το ρεμπέτικο. Ήμουν χωμένη τόσο μέσα στη ζωγραφική και στα βίντεο που ένιωθα σαν να μπαίνω σε ένα σύμπαν με διαφορετικές διαστάσεις και παλάτια. Ως έφηβη άκουγα πολύ Ηole και Νirvana. Έβγαινα στα μπουζούκια, πήγαινα σε beach πάρτι και άκουγα EDM. Από τη μαμά μου ερωτεύτηκα βαθιά τη Μαρία Κάλλας. Όταν άρχισα να παίρνω τη φωνή μου στα σοβαρά, προσπαθούσαν να μάθω να τραγουδήσω μερικά από τα τραγούδια της. Με βοήθησε να την εξασκήσω. Ο πατέρας μου αγαπούσε τον Sam Cooke. Στο σπίτι ακούγαμε πολύ και Σωτηρία Μπέλλου».

Όταν διαβάζεις τους στίχους της διαπιστώνεις ότι είναι πιο καυστικοί απ’ ό,τι όταν τους ακούς. Η κυπριακή της ταυτότητα αντικατοπτρίζεται έντονα. «Άνοιξαν τσακ! Τα μάτια μου – στην παγκόσμια διασταύρωση. Μισό Τουρκάλα, μισό Κυπραία, μισό Ρωσίδα, μισό Εβραία: γυναίκες ομίχλης. Πετούν αργά στον ουρανό, κατουρώντας τις στέγες μας. Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας. Η ιστορία που διδάσκεται στα παιδιά γιατί δεν ανανεώνεται;» τραγουδάει στο προκλητικό «Βρεμένες Εφημερίδες».

βρεμένες εφημερίδες *wet newspapers

Το έργο της, όπως γράφει η περιγραφή του προφίλ της στο Spotify, επικεντρώνεται στην ανάπτυξη και κουιρ-οποίηση της πολιτικοποιημένης κυπριακής και βαλκανικής ποπ, εμπλουτίζοντάς τη με στοιχεία eurotrash και EDM. «Η Κύπρος είναι ένα κολάζ πολύ διαφορετικών πολιτισμικών στοιχείων λόγω της γεωγραφικής της θέσης. Έχει, επίσης, ταλαιπωρηθεί από την αποικιοκρατία. Αυτό έχει επηρεάσει τη δουλειά μου στον ήχο, στην αισθητική και στις ιστορίες μου, ακόμα και τον τρόπο που σκέφτομαι. Γράφω συνέχεια, ιδέες, στίχους και όταν θέλω να δουλέψω πάνω σε ένα κομμάτι, αρχίζω να ενώνω διάφορα πράγματα και στίχους με μελωδία και μουσική. Ο τρόπος που προσεγγίζω τους στίχους δεν είναι ένας. Μου αρέσει να δημιουργώ ένα setting, ένα σενάριο, να μιλώ για θέματα που με απασχολούν, κάποια αυτοβιογραφικά, κάποια fiction. Μερικές φορές είναι για πράγματα που συμβαίνουν στην Κύπρο, κάποιες φορές είναι πολιτικά και μερικές φορές είναι από σκέτη απόλαυση. Επιπλέον, είμαι μια κουίρ γυναίκα, οπότε το περιεχόμενό μου είναι επίσης κουίρ».

Για όλα της κομμάτια αισθάνεται περήφανη, τους αγαπάει όλους τους στίχους της. Και πώς να μην τους αγαπήσεις κι εσύ όταν στο συγκλονιστικό «Livia, Elena, Maricar, Mary Rose, Sierra, Arian, Asmita» αποτίει φόρο τιμής στις γυναίκες που δολοφονήθηκαν βίαια από έναν στρατιωτικό στην Κύπρο – αναφέρεται στη γνωστή υπόθεση του serial killer που δεν χρειάζεται να κατονομαστεί μία ακόμα φορά. «Θα βάλει φωτιά στην εθνική φρουρά / Να τιμήσει τις φίλες της / Μέτρησε τις ώρες που τις γυρέψανε / μέτρησε τα μεροκάματα που βγάλανε / μια σκατόμυγα μες στο μάτι του αστυνομικού».

Krista Papista - Greek Bastards

Ο Θεόδωρος Ψυχογιός, που βρίσκεται πίσω από την Arsenale, ανέφερε στην παρουσίαση του βιβλίου ότι το «μυστήριο που είναι η Κρίστα, ένα από τα πιο όμορφα άτομα που έχω γνωρίσει, οφείλεται στο ότι δεν μπορείς να την τοποθετήσεις κάπου αλλά έχει πολύ βάθος, και το διαπίστωσα στο έργο της, το οποίο είναι γεμάτο χιούμορ και θηλυκή ενέργεια. Είμαι πολύ περήφανος επειδή ποτέ δεν είχα σκοπό να βγάλω βιβλίο, αλλά όταν διάβασα τους στίχους της σκέφτηκα ότι αυτό το κορίτσι είναι συγγραφέας με την έννοια ότι χρησιμοποιεί τις λέξεις σε κάθε τραγούδι με συναρπαστικό τρόπο και καθόλου τυχαία, με βαθιά κατανόηση της γλώσσας».

Η ίδια, πάντως, μου λέει ότι «δεν υπάρχουν κανόνες, κυρίως όταν γράφεις για καίρια ζητήματα».

Αυτήν τη στιγμή η Κρίστα ετοιμάζει το καινούργιο της άλμπουμ και μόλις κυκλοφόρησε το κομμάτι «Visa scum bitch».

Το βιβλίο της Krista Papist, Lyrics  είναι διαθέσιμο στο βιβλιοπωλείο Hyper Hipo

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ