Frenzee: Τρία αδέλφια από την Κρήτη παίζουν συναρπαστική πανκ

76’ με τους Frenzee Facebook Twitter
«Δεν υπάρχει πολύς πολιτικός στίχος στις μέρες μας, είναι σαν να υπάρχει ένας φόβος να τα πεις έξω από τα δόντια, όλοι κρύβονται πίσω από κάτι μεταφορές πολύ χοντρές, τόσο που δεν μπορούμε να καταλάβουμε για τι ακριβώς μιλάνε». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Οι Frenzee είναι ένα τρίο από την Κρήτη που φτιάχνει hardcore punk μουσική. Ο Νίκος παίζει τύμπανα, ο Αντώνης κιθάρα και η Απολλωνία τραγουδάει με τη φρενίτιδα που δικαιολογεί το όνομά της κομμάτια που έχουν τίτλο «Fire in my gut» και «Sane to Insane».

Το ομώνυμο EP τους, που κυκλοφόρησε λίγο πριν από το τέλος του 2022, είναι ένας δίσκος τόσο συναρπαστικός που δύσκολα πιστεύεις ότι τον έφτιαξαν τρία αδέλφια λίγο έξω από την αρχαία Κνωσό. Και για να γίνει ακόμα καλύτερο: τα τρία αδέρφια που γεννήθηκαν στη Μελβούρνη της Αυστραλίας – και μιλούν αγγλικά με αυστραλέζικη προφορά και ελληνικά με κρητική – είναι εγγόνια του Ψαραντώνη, παιδιά του Γιώργου Ξυλούρη των Xylouris White.

Ο Νίκος και ο Αντώνης παίζουν και παραδοσιακή κρητική μουσική επειδή τους φέρνει σε μεγαλύτερη επαφή με την τοπική κουλτούρα. «Ο πατέρας μας, ως μουσικός, είναι κατά κύριο λόγο λαουτιέρης και τραγουδιστής, αλλά ασχολείται και με πράγματα που είναι τελείως έξω από το παραδοσιακό, πάλι με το λαούτο, πιο πειραματικά, πιο ασυνήθιστα, και μοναχός του και με ντράμερ, τον Τζιμ Γουάιτ», λένε.

«Ο Νίκος κι εγώ ζούμε από τα κρητικά γλέντια, από γάμους, βαφτίσεις και πανηγύρια», προσθέτει ο Αντώνης». Ωστόσο, οι τρεις μαζί, ως γκρουπ, φτιάχνουν μόνο punk. «Δεν είχαμε ποτέ σκοπό ως Frenzee να συνδυάσουμε παραδοσιακά όργανα με πανκ, δεν μας ενδιέφερε καθόλου να το δοκιμάσουμε. Σίγουρα φαίνεται κάτι ενδιαφέρον ή παράξενο η μουσική που κάνουμε οι τρεις μας», λένε, «το είχαμε όμως λίγο έγνοια αυτό, αναρωτιόμασταν πώς θα το έπαιρναν άνθρωποι που μας υποστηρίζουν στα κρητικά, επειδή δεν είναι πολύ σύνηθες να βλέπεις κάποιους που παίζουν παραδοσιακή μουσική να παίζουν και punk και να λένε αυτά που λέμε. Μας έχουν στείλει mail και μηνύματα που έλεγαν “τελικά, ποιοι είστε;”, διάφορα τέτοια, έχουμε πάψει όμως να δίνουμε σημασία γιατί η αλήθεια μας είναι αυτή που βγάζουμε, είτε παίζουμε κρητικά είτε παίζουμε ροκ. Δεν έχει σημασία, εμείς μουσική παίζουμε».

«Δεν βάζουμε κάποιον στόχο από πριν. Η οργή είναι τεράστια πηγή έμπνευσης γενικότερα στη μουσική, και στη δική μας, δηλαδή πολύ σπάνια θα βγει μουσική καινούργια από ευχάριστα συναισθήματα».

«Στην Κρήτη ήρθαμε το 1998», λέει η Απολλωνία, η μάνα μας είναι Αυστραλή, αλλά ήρθαμε να ζήσουμε στη γενέτειρα του πατέρα μας. Βέβαια, κατά καιρούς ξαναπηγαίνουμε στη Μελβούρνη, γιατί τελειώσαμε και οι τρεις εκεί το λύκειο».

«Και ο αδελφός μου και εγώ έχουμε σπουδάσει μουσική τεχνολογία», λέει ο Νίκος, «όχι μουσική θεωρία. Παίζω λύρα, τραγουδάω, γράφω μουσική, στίχους, το ίδιο και ο Αντώνης. Το EP το γράψαμε στο προβάδικό μας, στο σπίτι όπου ζω με τον αδελφό μου, με τη βοήθεια ενός ηχολήπτη. Εκ των υστέρων το μίξαρε ένας φίλος μας στην Αμερική και το μάστερινγκ το έκανε ένας φίλος δικός του, Αμερικανός κι αυτός. Τώρα γράφουμε δεύτερο δίσκο στο στούντιο των 1000mods στην Κόρινθο. Ήμασταν έντεκα μέρες εκεί, ο Γιάννης (των Mods) μας βοηθάει στο τεχνικό κομμάτι και ανταλλάσσουμε απόψεις, ιδέες, τον δουλεύουμε μαζί».  

76’ με τους Frenzee Facebook Twitter
«Θα παίξουμε σε Ελβετία, Γαλλία, Πορτογαλία και Ισπανία και ανυπομονούμε να ξεκινήσουμε τα ταξίδια». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Έχουν μόλις έρθει στην Αθήνα, γιατί το επόμενο βράδυ έχουν το live τους στο Piraeus Club Academy, διοργανωμένο από το Rockwave. Αυτή είναι η πρώτη στάση της ευρωπαϊκής περιοδείας τους μαζί με τους 1000mods. «Θα παίξουμε σε Ελβετία, Γαλλία, Πορτογαλία και Ισπανία και ανυπομονούμε να ξεκινήσουμε τα ταξίδια», λέει η Απολλωνία. «Η επόμενη εμφάνισή μας στην Αθήνα είναι στις 8 Ιουλίου, στο Rockwave, την ημέρα που παίζουν οι Black Keys».

«Μένουμε στις Αρχάνες, λίγο πιο έξω απ’ το Ηράκλειο» λέει ο Αντώνης, «και οι Frenzee προέκυψαν το 2020, όταν ξεκίνησε η καραντίνα και είχαμε χρόνο να ζυγιάσουμε κάποια πράγματα. Πήρε ο Νίκος μια κιθάρα, ζήλεψα, πήρα κι εγώ μία και τζαμάραμε, βγήκαν κάποιες ιδέες και από τους δυο μας και μαζέψαμε καμιά δεκαριά κομμάτια. Μετά έβαλε η Απολλωνία τη φωνή. Από αυτά τα τραγούδια τα εφτά μπήκαν στο EP που φτιάξαμε το ’21».

«Αυτός ο ήχος προέκυψε επειδή ακούγαμε πολλή μουσική, αρκετή ροκ. Είχε η μάνα μας μια συλλογή από δίσκους και μεγάλη πώρωση με τους AC/DC. Αυτό σίγουρα μας επηρέασε πολύ, ο αυστραλέζικος ήχος», προσθέτει η Απολλωνία. Η ροκ μεριά μας έρχεται από την Αυστραλία».

«Δεν έχει αρκετή ροκ η Κρήτη», συνεχίζει ο Νίκος, «κοινό έχει, αλλά αρκετά μικρό, καμία σχέση με την Αθήνα. Επίσης, δεν έχει χώρους να παίζεις τέτοια μουσική. Τα κρητικά κομμάτια όμως έχουν το vibe και την ενέργεια που έχει και το ροκ. Στα πανηγύρια υπάρχει αυτό το ροκ vibe, γρήγοροι ρυθμοί, νεύρο και ενέργεια. Γίνεται χαμός, δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά».

76’ με τους Frenzee Facebook Twitter
«Νομίζω ότι είναι καλύτερο να λείπει κάποιος από το καρακέντρο, από “εκεί που συμβαίνουν όλα”. Γιατί έτσι δεν επηρεάζεσαι άμεσα απ’ ό,τι γίνεται, κάνεις αυτό που γουστάρεις. Έχεις περισσότερο χώρο να είσαι αυθεντικός και να έχεις φαντασία – και λιγότερη φασαρία». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Συνήθως οι στίχοι μας μιλάνε για όλα αυτά που σκεφτόμαστε τη στιγμή που γράφουμε, για όσα γίνονται και θέλουμε να σχολιάσουμε», λέει ο Αντώνης. «Δεν βάζουμε κάποιον στόχο από πριν. Η οργή είναι τεράστια πηγή έμπνευσης γενικότερα στη μουσική, και στη δική μας, δηλαδή πολύ σπάνια θα βγει μουσική καινούργια από ευχάριστα συναισθήματα. Οι μουσικές που έχουν κάποιο βαθύτερο νόημα βγαίνουν όταν νιώθεις καταπιεσμένος, όταν δεν νιώθεις καλά με αυτά που βλέπεις να συμβαίνουν γύρω σου ή με τον εαυτό του, όταν κάτι σε ενοχλεί, έχεις κατάθλιψη ή υπερένταση».

«Το “Fire in my gut” μιλάει για την οργή που νιώθεις όταν όλοι σε ψιλογράφουν επειδή είσαι κοπέλα και έχεις έναν στάνταρ ρόλο στην κοινωνία, κάτι που είναι πολύ έντονο εδώ στην Ελλάδα», λέει η Απολλωνία. «Μιλάει για την πατριαρχία βασικά, και για την οργή που προκαλεί το γεγονός ότι αλλάζουν ελάχιστα τα πράγματα, σε slow motion, ειδικά στις μικρές κοινωνίες».

Frenzee - Fire In My Gut

«Δεν υπάρχει πολύς πολιτικός στίχος στις μέρες μας, είναι σαν να υπάρχει ένας φόβος να τα πεις έξω από τα δόντια, όλοι κρύβονται πίσω από κάτι μεταφορές πολύ χοντρές, τόσο που δεν μπορούμε να καταλάβουμε για τι ακριβώς μιλάνε», λέει ο Νίκος. «Σήμερα χρειάζεται να είναι πιο καθαρά τα νοήματα». 

«Μπορεί να είναι και λίγο άρνηση αυτό», συνεχίζει η Απολλωνία. «Το να ακούς ερωτικά κομμάτια μέσα στο χάος μπορεί να είναι ένας τρόπος διαφυγής για πολλούς», προσθέτει ο Αντώνης. «Εμείς δεν μπορούμε να το κάνουμε. Από την άλλη, όταν μια ζωή ακούς ερωτικά τραγούδια – και τα παραδοσιακά είναι όλα βασισμένα στον έρωτα –, ριζώνει μέσα σου αυτό το στοιχείο.

Ωστόσο, επειδή είναι όλα χάλια, υπάρχει ένα κύμα οργής στη νεολαία. Αυτό το είδαμε και στις αντιδράσεις πρόσφατα με τις καταλήψεις στις θεατρικές σχολές, το είδαμε και με τον κόσμο που βγήκε στους δρόμους για να φωνάξει να βρεθούν οι ένοχοι για το δυστύχημα στα Τέμπη. Δυστυχώς, όμως, ο κόσμος δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σε ένα πράγμα, έχει έλλειψη συγκέντρωσης. Μπαίνουμε στο Bandcamp, στο Spotify, στο YouTube, όπου μπορείς να δεις τα στατιστικά, ποιος βλέπει τι, τι ακούει. Οι περισσότεροι δεν βλέπουν ούτε το μισό βίντεο, δεν ακούνε ούτε το μισό κομμάτι, αλλά μπορεί να κάνουν like! Λένε “α, ναι, ωραίο”, δεν ακούνε καν το κομμάτι και πάνε στο επόμενο. Βλέπω τα νούμερα και σοκάρομαι».

«Μας αρέσει πολύ ως βάση η Κρήτη», λέει ο Νίκος, «έχουμε σκυλιά, έχουμε χώρο, φύση, ησυχία, φρέσκο αέρα. Άμα θέλουμε φασαρία, την κάνουμε, ερχόμαστε στην Αθήνα. Το μόνο που δεν έχει η Κρήτη είναι επιλογές σε νέα πράγματα που μπορείς να δεις και να ακούσεις. Δεν σκεφτόμαστε να φύγουμε από δω. Νομίζω ότι είναι καλύτερο να λείπει κάποιος από το καρακέντρο, από “εκεί που συμβαίνουν όλα”. Γιατί έτσι δεν επηρεάζεσαι άμεσα απ’ ό,τι γίνεται, κάνεις αυτό που γουστάρεις. Έχεις περισσότερο χώρο να είσαι αυθεντικός και να έχεις φαντασία – και λιγότερη φασαρία».

Ποια θα ήταν μια ιδανική συνέχεια για το γκρουπ; «Να εξακολουθούμε να γράφουμε και να ηχογραφούμε τη μουσική μας, να πηγαίνουμε όσο πιο πολλές περιοδείες γίνεται, παντού, σε όλο τον κόσμο. Σε κάθε περιοδεία εμπνέεσαι για να γυρίσεις και να γράψεις τα επόμενα κομμάτια, να ξαναφύγεις, να γράψεις κι άλλα. Δεν σταματάει αυτό άμα το γουστάρεις, δεν σταματάει με τίποτα. Δίνουμε το επόμενο ραντεβού μας το καλοκαίρι στο Rockwave. Ελπίζουμε το κοινό μας να έχει μεγαλώσει ακόμα πιο πολύ…».

Frenzee - Sane To Insane

Οι Frenzee θα εμφανιστούν στο Rockwave Festival 2023 ως opening act των Black Keys, Puscifer και Ville Valo, το Σάββατο 8 Ιουλίου 2023 στο Terra Vibe της Μαλακάσας. 

Instagram: @frenzee.band

Βρείτε τους Frenzee στο Bandcamp εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT