Ο Πλάτων, το θρίλερ στις Συρακούσες και η «Πολιτεία»

Ο Πλάτων, το θρίλερ στις Συρακούσες και η «Πολιτεία» Facebook Twitter
Εικονογράφηση που απεικονίζει τον Πλάτωνα να επισκέπτεται τον Διονύσιο τον Νεότερο στις Συρακούσες.
0


ΣΤΟ ΝΕΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟ
 που έχει τίτλο “Plato and the Tyrant: The Fall of Greece's Greatest Dynasty and the Making of a Philosophic Masterpiece" («Ο Πλάτωνας και ο τύραννος: Η πτώση της μεγαλύτερης δυναστείας της Ελλάδας και η δημιουργία ενός φιλοσοφικού αριστουργήματος»), ο Αμερικανός καθηγητής κλασσικής φιλολογίας James Romm (βιβλία του οποίου για τον Σενέκα και τον Ηρόδοτο έχουν μεταφραστεί και στα ελληνικά) επαναφέρει τη γήινη διάσταση του μεγάλου φιλόσοφου της αρχαιότητας. Όπως σημειώνει, ο άνθρωπος Πλάτων και η φιλοσοφία του έχουν «συγχωνευτεί» τόσο στη λαϊκή όσο και στην ακαδημαϊκή φαντασία. «Μια αιθέρια φιγούρα έχει πάρει μορφή, ένας πλατωνικός Πλάτωνας», γράφει χαρακτηριστικά. Στόχος του είναι να διαλύσει αυτόν τον μύθο του «πλατωνικού Πλάτωνα» εμβαθύνοντας στη ζωή του ανθρώπου, με όλα τα ελαττώματα και τα λάθη της. Το κεντρικό θέμα του Ρομ είναι η μνημειώδης συμβολή του Πλάτωνα στην πολιτική θεωρία με το έργο του «Πολιτεία». Στα τμήματα φιλοσοφίας, αυτό το αριστούργημα μελετάται συχνά απομονωμένο από το πλαίσιο στο οποίο γράφτηκε. Όμως, όπως δείχνει ο Ρομ στο βιβλίο του, η σκέψη του Πλάτωνα ήταν σε μεγάλο βαθμό επηρεασμένη από την πολυετή εμπλοκή του με το τυραννικό καθεστώς της ελληνικής πόλης-κράτους των Συρακουσών.

Στις αρχές του τέταρτου αιώνα π.Χ., πολλές από τις πόλεις-κράτη της αρχαίας Ελλάδας είχαν αρχίσει να γίνονται δημοκρατίες. Οι Συρακούσες, που βρίσκονταν στη νοτιοανατολική Σικελία, ήταν μια ιδιαίτερη εξαίρεση: Στην εξουσία βρισκόταν ο Διονύσιος ο Πρεσβύτερος, ένας ισχυρός και αυταρχικός άνδρας που εκμεταλλευόταν τους φόβους των πολιτών για το γειτονικό βασίλειο της Καρχηδόνας προκειμένου να δικαιολογήσει τις δικτατορικές πολιτικές του. Ο Πλάτων επισκέφθηκε την αυλή του τυράννου τη δεκαετία του 380 π.Χ. και φαίνεται ότι τον πρόσβαλε με κάποιο τρόπο, υπονοώντας πιθανώς ότι δεν ήταν ενάρετος ηγέτης. Οι αφηγήσεις για την επακόλουθη αναχώρηση του Πλάτωνα διαφέρουν – ορισμένοι σχολιαστές φτάνουν στο σημείο να ισχυρίζονται ότι ο Διονύσιος πούλησε ως σκλάβο τον Πλάτωνα ως τιμωρία για την αυθάδειά του. Το βέβαιο είναι ότι ο Πλάτων επέστρεψε στην Αθήνα, προηγουμένως όμως είχε δημιουργήσει έναν βαθύ δεσμό με τον γαμπρό του βασιλιά, τον Δίωνα.

«Στις Συρακούσες», παραδέχεται ο Ρομ, ο Πλάτωνας «έκανε ηθικούς συμβιβασμούς» και «διέπραξε σφάλματα κρίσης». Αλλά γιατί αυτό να αποτελεί δυσφήμιση; Μήπως δείχνει απλώς ότι είναι δυνατόν να είμαστε ταυτόχρονα αξιαγάπητα ανθρώπινοι και συγχρόνως να έχουμε την πρόθεση να ξεπεράσουμε τους ανθρώπινους περιορισμούς μας μέσω της φιλοσοφίας;

Όταν ο γιος του Διονυσίου του πρεσβύτερου, Διονύσιος ο νεότερος, ανέλαβε την εξουσία το 367 π.Χ., ο Δίων κάλεσε τον Πλάτωνα στις Συρακούσες για να διδάξει φιλοσοφία στον νέο ηγεμόνα. Στην αρχή, ο Πλάτων πίστευε ότι η αποστολή του ήταν πολλά υποσχόμενη, αλλά τα πράγματα δεν άργησαν να στραβώσουν: Ένα χρόνο μετά την άφιξη του Πλάτωνα, ο Δίωνας εξορίστηκε, υποτίθεται για συνεργασία με κατασκόπους στην Καρχηδόνα. Μετά την εξορία του φίλου του, γράφει ο Ρομ, «ο Πλάτωνας διαπίστωσε ότι η δική του θέση στην αυλή γινόταν ιδιαίτερα επισφαλής καθώς όσοι υποπτεύονταν τον Δίωνα, υοποτεύονταν και στον Πλάτωνα πιστεύτοντας ότι οι δύο άνδρες συνωμοτούσαν για να εκθρονίσουν τον Διονύσιο».

Πλάτων να επισκέπτεται τον Διονύσιο τον Νεότερο στις Συρακούσες
Το εξώφυλλο του βιβλίου Plato and the Tyrant: The Fall of Greece's Greatest Dynasty and the Making of a Philosophic Masterpiece

Ο Πλάτωνας επέστρεψε στην Αθήνα λίγο μετά την αναχώρηση του Δίωνα, αλλά επέστρεψε στις Συρακούσες για άλλη μια φορά το 361 π.Χ., κατόπιν εντολής του Διονυσίου του Νεότερου. Η κατάσταση είχε επιδεινωθεί δραματικά κατά την απουσία του: ο Διονύσιος γινόταν όλο και πιο ασταθής και διψασμένος για εξουσία, και οι συγκρούσεις με τον φιλόσοφο που είχε διορίσει η αυλή του συμβαίνανε με ολοένα και μεγαλύτερη συχνότητα. Παρά τις προσπάθειές του, ο Πλάτωνας απέτυχε να πείσει τον πρώην μαθητή του για τα πλεονεκτήματα της φιλοσοφίας και της εγκράτειας, και σύντομα εγκατέλειψε τις Συρακούσες, αφήνοντας τον Δίωνα να πολεμήσει τον Διονύσιο (και ακολούθως αρκετούς άλλους διεκδικητές της εξουσίας) για τον έλεγχο της πόλης. «Η είσοδός του στην πρακτική φιλοσοφία ήταν μια κολοσσιαία αποτυχία», καταλήγει ο Ρομ.

Γιατί επέστρεψε στις Συρακούσες ο Πλάτωνας; Σύμφωνα με τον Ρομ, ήταν αφοσιωμένος στην πραγμάτωση της θεωρίας που ανέπτυξε στην «Πολιτεία», την οποία έγραφε καθώς ταξίδευε μεταξύ Αθήνας και Συρακουσών. Ένας από τους κεντρικούς ισχυρισμούς του βιβλίου είναι ότι η ιδανική πολιτεία συνδυάζει ένα αυταρχικό κράτος με έναν φιλοσοφικά φωτισμένο ηγέτη. Όπως εξηγεί στο κείμενο το φερέφωνο του Πλάτωνα, δηλαδή ο χαρακτήρας του Σωκράτη, «μόνο αν οι φιλόσοφοι γίνουν βασιλιάδες στις πόλεις, ή αν αυτοί που τώρα ονομάζονται βασιλιάδες και ηγεμόνες ασκήσουν πραγματικά και πλήρως τη φιλοσοφία... θα υπάρξει παύση των προβλημάτων για τις πόλεις ή, νομίζω, και για το ιδιο το ανθρώπινο γένος».

Υπάρχουν διαφωνίες για σχεδόν όλα όσα σχετίζονται με τα ταξίδια του Πλάτωνα στις Συρακούσες, από την αιτία θανάτου του Διονυσίου του Πρεσβύτερου (πιθανώς από φυσικά αίτια, πιθανώς δολοφονία, πιθανώς προϊόν δηλητηρίασης από αλκοόλ) μέχρι τους δεσμούς του Πλάτωνα με τον Δίωνα (οι οποίοι μπορεί να ήταν ή να μην ήταν ρομαντικοί). Υπάρχουν ακόμη και φήμες ότι ο Διονύσιος ο Νεότερος ήταν ερωτευμένος με τον Πλάτωνα και εξόρισε τον Δίωνα από ζήλια. Το βιβλίο του Ρομ είναι συνεπώς ένα είδος διανοητικού θρίλερ: τα ερμηνευτικά πυροτεχνήματα του καταδεικνύουν τον βαθμό στον οποίο το έργο του μελετητή μπορεί να μοιάζει με αυτό του ντετέκτιβ.

«Στις Συρακούσες», παραδέχεται ο Ρομ, ο Πλάτωνας «έκανε ηθικούς συμβιβασμούς» και «διέπραξε σφάλματα κρίσης». Αλλά γιατί αυτό να αποτελεί δυσφήμιση; Μήπως δείχνει απλώς ότι είναι δυνατόν να είμαστε ταυτόχρονα αξιαγάπητα ανθρώπινοι και συγχρόνως να έχουμε την πρόθεση να ξεπεράσουμε τους ανθρώπινους περιορισμούς μας μέσω της φιλοσοφίας; «Ποτέ μην αγγίζετε τα είδωλά σας: η επιχρυσωμένη τους επιφάνεια θα κολλήσει στα δάχτυλά σας», είχε γράψει κάποτε ο Φλομπέρ. Μερικές φορές όμως ίσως είναι πιο σοφό (καθώς και πιο γόνιμο φιλοσοφικά) να σπρώχνουμε τα είδωλά μας από τα βάθρα τους, κι ας λερώσουμε τα χέρια μας.

Με στοιχεία από The Washington Post

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Πλάτωνας και τα ελαττώματά του

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο Πλάτωνας και τα ελαττώματά του

Τι είδους άνθρωπος ήταν ο Πλάτων και τι αδυναμίες είχε; Η απάντηση φαίνεται να κρύβεται σε 13 επιστολές, όμως οι μελετητές δεν μπορούν να απαντήσουν με σιγουριά για τη γνησιότητά τους.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ