Ο Πλάτων, το θρίλερ στις Συρακούσες και η «Πολιτεία»

Ο Πλάτων, το θρίλερ στις Συρακούσες και η «Πολιτεία» Facebook Twitter
Εικονογράφηση που απεικονίζει τον Πλάτωνα να επισκέπτεται τον Διονύσιο τον Νεότερο στις Συρακούσες.
0


ΣΤΟ ΝΕΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟ
 που έχει τίτλο “Plato and the Tyrant: The Fall of Greece's Greatest Dynasty and the Making of a Philosophic Masterpiece" («Ο Πλάτωνας και ο τύραννος: Η πτώση της μεγαλύτερης δυναστείας της Ελλάδας και η δημιουργία ενός φιλοσοφικού αριστουργήματος»), ο Αμερικανός καθηγητής κλασσικής φιλολογίας James Romm (βιβλία του οποίου για τον Σενέκα και τον Ηρόδοτο έχουν μεταφραστεί και στα ελληνικά) επαναφέρει τη γήινη διάσταση του μεγάλου φιλόσοφου της αρχαιότητας. Όπως σημειώνει, ο άνθρωπος Πλάτων και η φιλοσοφία του έχουν «συγχωνευτεί» τόσο στη λαϊκή όσο και στην ακαδημαϊκή φαντασία. «Μια αιθέρια φιγούρα έχει πάρει μορφή, ένας πλατωνικός Πλάτωνας», γράφει χαρακτηριστικά. Στόχος του είναι να διαλύσει αυτόν τον μύθο του «πλατωνικού Πλάτωνα» εμβαθύνοντας στη ζωή του ανθρώπου, με όλα τα ελαττώματα και τα λάθη της. Το κεντρικό θέμα του Ρομ είναι η μνημειώδης συμβολή του Πλάτωνα στην πολιτική θεωρία με το έργο του «Πολιτεία». Στα τμήματα φιλοσοφίας, αυτό το αριστούργημα μελετάται συχνά απομονωμένο από το πλαίσιο στο οποίο γράφτηκε. Όμως, όπως δείχνει ο Ρομ στο βιβλίο του, η σκέψη του Πλάτωνα ήταν σε μεγάλο βαθμό επηρεασμένη από την πολυετή εμπλοκή του με το τυραννικό καθεστώς της ελληνικής πόλης-κράτους των Συρακουσών.

Στις αρχές του τέταρτου αιώνα π.Χ., πολλές από τις πόλεις-κράτη της αρχαίας Ελλάδας είχαν αρχίσει να γίνονται δημοκρατίες. Οι Συρακούσες, που βρίσκονταν στη νοτιοανατολική Σικελία, ήταν μια ιδιαίτερη εξαίρεση: Στην εξουσία βρισκόταν ο Διονύσιος ο Πρεσβύτερος, ένας ισχυρός και αυταρχικός άνδρας που εκμεταλλευόταν τους φόβους των πολιτών για το γειτονικό βασίλειο της Καρχηδόνας προκειμένου να δικαιολογήσει τις δικτατορικές πολιτικές του. Ο Πλάτων επισκέφθηκε την αυλή του τυράννου τη δεκαετία του 380 π.Χ. και φαίνεται ότι τον πρόσβαλε με κάποιο τρόπο, υπονοώντας πιθανώς ότι δεν ήταν ενάρετος ηγέτης. Οι αφηγήσεις για την επακόλουθη αναχώρηση του Πλάτωνα διαφέρουν – ορισμένοι σχολιαστές φτάνουν στο σημείο να ισχυρίζονται ότι ο Διονύσιος πούλησε ως σκλάβο τον Πλάτωνα ως τιμωρία για την αυθάδειά του. Το βέβαιο είναι ότι ο Πλάτων επέστρεψε στην Αθήνα, προηγουμένως όμως είχε δημιουργήσει έναν βαθύ δεσμό με τον γαμπρό του βασιλιά, τον Δίωνα.

«Στις Συρακούσες», παραδέχεται ο Ρομ, ο Πλάτωνας «έκανε ηθικούς συμβιβασμούς» και «διέπραξε σφάλματα κρίσης». Αλλά γιατί αυτό να αποτελεί δυσφήμιση; Μήπως δείχνει απλώς ότι είναι δυνατόν να είμαστε ταυτόχρονα αξιαγάπητα ανθρώπινοι και συγχρόνως να έχουμε την πρόθεση να ξεπεράσουμε τους ανθρώπινους περιορισμούς μας μέσω της φιλοσοφίας;

Όταν ο γιος του Διονυσίου του πρεσβύτερου, Διονύσιος ο νεότερος, ανέλαβε την εξουσία το 367 π.Χ., ο Δίων κάλεσε τον Πλάτωνα στις Συρακούσες για να διδάξει φιλοσοφία στον νέο ηγεμόνα. Στην αρχή, ο Πλάτων πίστευε ότι η αποστολή του ήταν πολλά υποσχόμενη, αλλά τα πράγματα δεν άργησαν να στραβώσουν: Ένα χρόνο μετά την άφιξη του Πλάτωνα, ο Δίωνας εξορίστηκε, υποτίθεται για συνεργασία με κατασκόπους στην Καρχηδόνα. Μετά την εξορία του φίλου του, γράφει ο Ρομ, «ο Πλάτωνας διαπίστωσε ότι η δική του θέση στην αυλή γινόταν ιδιαίτερα επισφαλής καθώς όσοι υποπτεύονταν τον Δίωνα, υοποτεύονταν και στον Πλάτωνα πιστεύτοντας ότι οι δύο άνδρες συνωμοτούσαν για να εκθρονίσουν τον Διονύσιο».

Πλάτων να επισκέπτεται τον Διονύσιο τον Νεότερο στις Συρακούσες
Το εξώφυλλο του βιβλίου Plato and the Tyrant: The Fall of Greece's Greatest Dynasty and the Making of a Philosophic Masterpiece

Ο Πλάτωνας επέστρεψε στην Αθήνα λίγο μετά την αναχώρηση του Δίωνα, αλλά επέστρεψε στις Συρακούσες για άλλη μια φορά το 361 π.Χ., κατόπιν εντολής του Διονυσίου του Νεότερου. Η κατάσταση είχε επιδεινωθεί δραματικά κατά την απουσία του: ο Διονύσιος γινόταν όλο και πιο ασταθής και διψασμένος για εξουσία, και οι συγκρούσεις με τον φιλόσοφο που είχε διορίσει η αυλή του συμβαίνανε με ολοένα και μεγαλύτερη συχνότητα. Παρά τις προσπάθειές του, ο Πλάτωνας απέτυχε να πείσει τον πρώην μαθητή του για τα πλεονεκτήματα της φιλοσοφίας και της εγκράτειας, και σύντομα εγκατέλειψε τις Συρακούσες, αφήνοντας τον Δίωνα να πολεμήσει τον Διονύσιο (και ακολούθως αρκετούς άλλους διεκδικητές της εξουσίας) για τον έλεγχο της πόλης. «Η είσοδός του στην πρακτική φιλοσοφία ήταν μια κολοσσιαία αποτυχία», καταλήγει ο Ρομ.

Γιατί επέστρεψε στις Συρακούσες ο Πλάτωνας; Σύμφωνα με τον Ρομ, ήταν αφοσιωμένος στην πραγμάτωση της θεωρίας που ανέπτυξε στην «Πολιτεία», την οποία έγραφε καθώς ταξίδευε μεταξύ Αθήνας και Συρακουσών. Ένας από τους κεντρικούς ισχυρισμούς του βιβλίου είναι ότι η ιδανική πολιτεία συνδυάζει ένα αυταρχικό κράτος με έναν φιλοσοφικά φωτισμένο ηγέτη. Όπως εξηγεί στο κείμενο το φερέφωνο του Πλάτωνα, δηλαδή ο χαρακτήρας του Σωκράτη, «μόνο αν οι φιλόσοφοι γίνουν βασιλιάδες στις πόλεις, ή αν αυτοί που τώρα ονομάζονται βασιλιάδες και ηγεμόνες ασκήσουν πραγματικά και πλήρως τη φιλοσοφία... θα υπάρξει παύση των προβλημάτων για τις πόλεις ή, νομίζω, και για το ιδιο το ανθρώπινο γένος».

Υπάρχουν διαφωνίες για σχεδόν όλα όσα σχετίζονται με τα ταξίδια του Πλάτωνα στις Συρακούσες, από την αιτία θανάτου του Διονυσίου του Πρεσβύτερου (πιθανώς από φυσικά αίτια, πιθανώς δολοφονία, πιθανώς προϊόν δηλητηρίασης από αλκοόλ) μέχρι τους δεσμούς του Πλάτωνα με τον Δίωνα (οι οποίοι μπορεί να ήταν ή να μην ήταν ρομαντικοί). Υπάρχουν ακόμη και φήμες ότι ο Διονύσιος ο Νεότερος ήταν ερωτευμένος με τον Πλάτωνα και εξόρισε τον Δίωνα από ζήλια. Το βιβλίο του Ρομ είναι συνεπώς ένα είδος διανοητικού θρίλερ: τα ερμηνευτικά πυροτεχνήματα του καταδεικνύουν τον βαθμό στον οποίο το έργο του μελετητή μπορεί να μοιάζει με αυτό του ντετέκτιβ.

«Στις Συρακούσες», παραδέχεται ο Ρομ, ο Πλάτωνας «έκανε ηθικούς συμβιβασμούς» και «διέπραξε σφάλματα κρίσης». Αλλά γιατί αυτό να αποτελεί δυσφήμιση; Μήπως δείχνει απλώς ότι είναι δυνατόν να είμαστε ταυτόχρονα αξιαγάπητα ανθρώπινοι και συγχρόνως να έχουμε την πρόθεση να ξεπεράσουμε τους ανθρώπινους περιορισμούς μας μέσω της φιλοσοφίας; «Ποτέ μην αγγίζετε τα είδωλά σας: η επιχρυσωμένη τους επιφάνεια θα κολλήσει στα δάχτυλά σας», είχε γράψει κάποτε ο Φλομπέρ. Μερικές φορές όμως ίσως είναι πιο σοφό (καθώς και πιο γόνιμο φιλοσοφικά) να σπρώχνουμε τα είδωλά μας από τα βάθρα τους, κι ας λερώσουμε τα χέρια μας.

Με στοιχεία από The Washington Post

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Πλάτωνας και τα ελαττώματά του

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο Πλάτωνας και τα ελαττώματά του

Τι είδους άνθρωπος ήταν ο Πλάτων και τι αδυναμίες είχε; Η απάντηση φαίνεται να κρύβεται σε 13 επιστολές, όμως οι μελετητές δεν μπορούν να απαντήσουν με σιγουριά για τη γνησιότητά τους.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Βιβλίο / Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Σε ένα νησί που μετρά λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, ένα παλιό καραβόσπιτο μεταμορφώθηκε σε ένα καταφύγιο πολιτισμού γεμάτο βιβλία, μουσικές και μικρούς θησαυρούς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν

Βιβλίο / Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Βασιλεύς των Βασιλέων», όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Ρεζά Παχλαβί, εστιάζει στις διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ που «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του».
THE LIFO TEAM
Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Βιβλίο / Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Σταρ Ελλάς στα νιάτα της, διακρίθηκε ως ηθοποιός, θιασάρχης, ραδιοφωνική παραγωγός, δοκιμάστηκε επίσης στη συγγραφή έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι τώρα επτά βιβλία μαζί με το πρόσφατο «Η τρίτη άνοιξη» (εκδ. Επίμετρο), που έδωσε και το έναυσμα γι’ αυτήν τη συνέντευξη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Βιβλίο / Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Η σπουδαία μεταφράστρια, που έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της δουλειάς της στον Μαρσέλ Προυστ, μας ξεναγεί στον πολύπλοκο κόσμο του και εκφράζει τον θυμό της για την πανταχού παρούσα απάτη της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Βιβλίο / Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Ο Συνταγματάρχης και ο Βασιλιάς» εξερευνά τη συναρπαστική ζωή ενός ακούραστου κομπιναδόρου που προσπαθούσε απεγνωσμένα να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του.
THE LIFO TEAM
Γνώριζαν ή όχι οι Γερμανοί για τα εγκλήματα του Χίτλερ;

Βιβλίο / Γνώριζαν ή όχι οι Γερμανοί για τα εγκλήματα του Χίτλερ;

Πότε ακριβώς χάθηκε ο πόλεμος για τον Άξονα; Ποια ήταν η πιο σημαντική μάχη του πολέμου; Πόσο «συμμέτοχος» ήταν ο Γερμανικός λαός στο ολοκαύτωμα; Σ’ αυτά τα ερωτήματα επιχειρεί να απαντήσει μια νέα ογκώδης έκδοση με τίτλο «Η συνολική ιστορία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου».
THE LIFO TEAM
Αudiobooks: Αντί να διαβάσεις το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ, το ακούς

Βιβλίο / Αudiobooks: Αντί να διαβάσεις το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ, το ακούς

Είναι νωρίς να πούμε πως αυτά τα ηχητικά λογοτεχνικά αρχεία μπορούν να αντικαταστήσουν το βιβλίο. Είναι όμως μια υπέροχη λύση για όσους θέλουν να διαβάσουν αλλά δεν έχουν χρόνο ή έχουν μπλοκάρει με το κανονικό διάβασμα.
ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ