Τα μυστήρια του πλατωνικού βίου

Τα μυστήρια του πλατωνικού βίου Facebook Twitter
Μεγάλο μέρος της ζωής του Πλάτωνα, όπως την έχουμε μάθει, βρίσκεται στις παράξενες, αλλόκοτες ιστορίες που υφάνθηκαν γι' αυτόν, για λόγους που μόνο να μαντέψουμε μπορούμε.
0

ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΜΕ ΜΙΑ κοινή αντίληψη, ο Πλάτωνας δεν πέρασε ολόκληρη τη ζωή του ακούγοντας τον Σωκράτη να φιλοσοφεί στις κιονοστοιχίες της Αθήνας ή γράφοντας πολυσύνθετους διαλόγους. Κάποτε συνελήφθη και μεταφέρθηκε σε ένα σκλαβοπάζαρο για να πουληθεί ως σκλάβος. Ο λόγος για τον οποίο σπάνια ακούμε γι' αυτό είναι ο ίδιος λόγος για τον οποίο δεν έχει κυκλοφορήσει μια σημαντική βιογραφία του Πλάτωνα στα αγγλικά εδώ και σχεδόν 200 χρόνια. Οι πηγές για τη ζωή του είναι αναξιόπιστες και εξαιρετικά δύσκολο να αξιολογηθούν και να ερμηνευτούν.

Η υποδούλωσή του φέρεται να συνέβη ενώ ο Πλάτων ταξίδευε στην πατρίδα του από τη Σικελία το 384 π.Χ. Κάποιοι αρχαίοι βιογράφοι υποστηρίζουν ότι ο φιλόσοφος επιβιβάστηκε σε πλοίο με έναν Σπαρτιάτη που τον υποδούλωσε με εντολή του τυράννου των Συρακουσών, αλλά ένας νέος βιογράφος του Πλάτωνα, ο Robin Waterfield, υποστηρίζει στο βιβλίο του “Plato of Athens: A Life in Philosophy” ότι είναι πιο πιθανό να βρισκόταν σε εμπορικό πλοίο που έπεσε στα χέρια πειρατών. Οι θάλασσες ήταν γεμάτες από επιδρομείς εκείνη την περίοδο και είναι απολύτως πιθανό το πλοίο του Πλάτωνα να έπλευσε σε ύπουλα νερά. Η τύχη του άλλαξε όταν τον εντόπισε στην αγορά ένας θαυμαστής του, ο οποίος συμφώνησε να πληρώσει λύτρα για να εξασφαλίσει την απελευθέρωσή του.

Ο Πλάτωνας «δημιούργησε μια φιλοσοφία που ήταν αρκετά ευρύχωρη ώστε να περιλαμβάνει αντιφάσεις παραμένοντας άθικτη», και τελικά, αυτό είναι που έχει τη μεγαλύτερη διαχρονική αξία.

Ο Πλάτωνας δεν ανέφερε ποτέ τίποτα από αυτά στα γραπτά του. Πολύ σπάνια άλλωστε έγραφε για τον εαυτό του. Ο σύγχρονος βιογράφος πρέπει να συνθέσει στοιχεία από τα φιλοσοφικά του έργα, αποσπάσματα πληροφοριών που παρέχονται από βιογράφους και ιστορικούς που έζησαν αιώνες μετά τον θάνατό του και μια μικρή συλλογή επιστολών και επιγραμμάτων. Ο Waterfield διστάζει να απορρίψει το επεισόδιο της σύλληψης του Πλάτωνα ως αναληθές, επειδή οι συνθήκες είναι αξιόπιστες και η χρονολογία φαίνεται να ταιριάζει με όσα γνωρίζουμε για τις κινήσεις του. Αν η ιστορία είναι αληθινή, προσφέρει μόνο μια γεύση του τι μπορεί να μην γνωρίζουμε.

Ο συγγραφέας παραμένει επιφυλακτικός όμως απέναντι στις ρομαντικές ιστορίες που έχουν να κάνουν με τα ταξίδια που είχε κάνει ο Πλάτωνας για να συναντήσει φιλοσόφους και μάντεις –  στη Λιβύη για να μείνει με έναν μαθηματικό, στην Αίγυπτο για να μελετήσει κοντά στους ιερείς, στη Φοινίκη για να συναντήσει τους Μάγους και στη νότια Ιταλία για να ζήσει με τους Πυθαγόρειους. «Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν δύο πηγές με το ίδιο δρομολόγιο», υποστηρίζει ο Waterfield, «δείχνει ότι ουσιαστικά πολλά από αυτά τα ταξίδια αποτελούν επινοήσεις».

Κι όμως ο Πλάτων όντως ταξίδεψε, μεταξύ άλλων στην πυθαγόρεια Ιταλία και, φυσικά, στη Σικελία. Το διάστημα που πέρασε με τον Διονύσιο Β΄, ηγεμόνα των Συρακουσών, δεν είναι  επαρκώς τεκμηριωμένο, αλλά ο Waterfield κάνει ό,τι μπορεί για να αναδείξει το πνεύμα της φιλοσοφικής μανίας που κατέλαβε την αυλή κατά τη διάρκεια των επισκέψεών του αλλά και την αποτυχία του Πλάτωνα να μεταρρυθμίσει τον τύραννο και να καθιερώσει ένα νέο σύνταγμα για λογαριασμό του.

Μεγάλο μέρος της ζωής του Πλάτωνα, όπως την έχουμε μάθει, βρίσκεται στις παράξενες, αλλόκοτες ιστορίες που υφάνθηκαν γι' αυτόν, για λόγους που μόνο να μαντέψουμε μπορούμε. Λέγεται, για παράδειγμα, ότι ο Πλάτωνας ήταν είτε προϊόν «παρθενογένεσης» (στην πραγματικότητα ήταν το τέταρτο παιδί της μητέρας του) είτε απόγονος του Απόλλωνα, θεού της προφητείας και της ποίησης. Ως μωρό, τα χείλη του υποτίθεται ότι προσέλκυσαν τις μέλισσες του Απόλλωνα και το στόμα του γέμισε με το μέλι τους. Αργότερα, την παραμονή της πρώτης συνάντησης με τον έφηβο Πλάτωνα, ο Σωκράτης ονειρεύτηκε ότι κρατούσε το πτηνό του Απόλλωνα, έναν νεαρό κύκνο, ο οποίος απέκτησε τα φτερά του και πέταξε μακριά τραγουδώντας. Την επόμενη μέρα, ο Σωκράτης αναγνώρισε τον Πλάτωνα ως το πτηνό του ονείρου του.

Ανάλογα με την εκάστοτε πηγή, ο Πλάτωνας ήταν άγαμος ή ακόλαστος, διψασμένος για εξουσία ή δουλοπρεπής, φυσιολογικός ή εκκεντρικός. Ευτυχώς για τον Waterfield, σε ό,τι αφορά την καταγωγή του Πλάτωνα, η αλήθεια είναι σχεδόν εξίσου ενδιαφέρουσα με τις μυθοπλασίες. Ο πατέρας του, ο οποίος πέθανε είτε λίγο πριν είτε λίγο μετά τη γέννησή του, καταγόταν από επιφανές πολιτικό σόι αλλά και, όπως ο ίδιος έλεγε στον κόσμο, από τον θεό Ποσειδώνα. Η μητέρα του, γόνος επίσης εύπορης δυναστείας, παντρεύτηκε αργότερα έναν θείο της για να κρατήσει τα χρήματα στην οικογένεια. Ο νέος σύζυγός της διατηρούσε παγώνια.

Η διαδεδομένη ημερομηνία γέννησης του Πλάτωνα είναι το 428/7 π.Χ., αλλά ο Waterfield πιστεύει ότι θα πρέπει να μετακινηθεί στο 424 π.Χ. ή και αργότερα, με βάση το γεγονός ότι δεν υπάρχουν στοιχεία που να τον δείχνουν να πολεμά στις τελευταίες μάχες του Πελοποννησιακού Πολέμου, όπως θα είχε κάνει αν ήταν αρκετά μεγάλος. Πιθανότατα γεννήθηκε στην Αίγινα, αλλά μεταφέρθηκε μικρός στην Αθήνα όταν οι Αθηναίοι κατέλαβαν το νησί κατά τη διάρκεια του πολέμου.

Το κύριο ενδιαφέρον μας για την ενήλικη ζωή του Πλάτωνα έγκειται στην ίδρυση αυτού που ο Waterfield αποκαλεί «το πιο επιτυχημένο ινστιτούτο ανώτατης εκπαίδευσης και έρευνας του αρχαίου κόσμου». Οι φοιτητές στην Ακαδημία του Πλάτωνα μελετούσαν τα πάντα, από πολιτική και λογική μέχρι φυσική και οφθαλμολογία, και ενθαρρύνονταν να διαφωνούν μεταξύ τους. Ο Πλάτωνας «δημιούργησε μια φιλοσοφία που ήταν αρκετά ευρύχωρη ώστε να περιλαμβάνει αντιφάσεις παραμένοντας άθικτη», και τελικά, αυτό είναι που έχει τη μεγαλύτερη διαχρονική αξία.

Πηγή: Literary Review  

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τελικά, μας μαθαίνουν κάτι σήμερα ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης;  

Άκου την επιστήμη / Τελικά, τι μας μαθαίνουν σήμερα ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης;

Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον Βασίλη Κάλφα, ομότιμο καθηγητή Φιλοσοφίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και κορυφαίο μεταφραστή των έργων του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, για την παιδεία, το αποτύπωμα της φιλοσοφίας και τις ανθρώπινες επιθυμίες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Πλάτωνας και τα ελαττώματά του

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο Πλάτωνας και τα ελαττώματά του

Τι είδους άνθρωπος ήταν ο Πλάτων και τι αδυναμίες είχε; Η απάντηση φαίνεται να κρύβεται σε 13 επιστολές, όμως οι μελετητές δεν μπορούν να απαντήσουν με σιγουριά για τη γνησιότητά τους.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Ο Σωκράτης ως ρομαντικός ήρωας

Βιβλίο / Ο Σωκράτης ως ρομαντικός ήρωας

Μόλις κυκλοφόρησε μια άκρως πρωτότυπη μελέτη του Πλάτωνα με τον τίτλο «Νυχτόραμα», όπου ο πανεπιστημιακός και συγγραφέας Ηλίας Παπαγιαννόπουλος φωτίζει άγνωστες λεπτομέρειες και σκοτεινές επισυνάψεις/ρωγμές της πλατωνικής «Πολιτείας» και του «Τίμαιου», μετατρέποντας τον Σωκράτη σε έναν άκρως ρομαντικό ήρωα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ