Ο Κόρμακ ΜακΚάρθι εξερεύνησε τη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης

Κόρμακ ΜακΚάρθι Facebook Twitter
Ο ΜακΚάρθι εξερεύνησε τη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης σε δώδεκα μυθιστορήματα που ήταν λιτά και ποιητικά, οδυνηρά αλλά χωρίς συναισθηματισμούς.
0

«Δεν υπάρχει ζωή χωρίς αιματοχυσία», υποστήριζε ο Κόρμακ ΜακΚάρθι, ο Αμερικανός μυθιστοριογράφος, θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος που πέθανε σε ηλικία 89 ετών στο σπίτι του στη Σάντα Φε, μια μεγάλη μορφή των γραμμάτων, που παρέδωσε στην παγκόσμια λογοτεχνία έργα τα οποία τον έφεραν στην πρώτη γραμμή της αμερικανικής μυθοπλασίας ως έναν από τους μεγαλύτερους συγγραφείς στην αμερικανική ιστορία. 

Ο ΜακΚάρθι εξερεύνησε τη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης σε δώδεκα μυθιστορήματα που ήταν λιτά και ποιητικά, οδυνηρά αλλά χωρίς συναισθηματισμούς. «Νομίζω ότι η ιδέα πως το είδος μπορεί να βελτιωθεί με κάποιον τρόπο, ότι όλοι θα μπορούσαν να ζήσουν αρμονικά, είναι μια πραγματικά επικίνδυνη ιδέα» έχει πει στο «The New York Times Magazine» το 1992, σε μια σπάνια συνέντευξή που έδωσε κάνοντας χάρη στον εκδότη του, lbert Erskine, που έβγαινε στη σύνταξη. 

«Το αγαπημένο του μυθιστόρημα είναι το «Μόμπι Ντικ» του Μέλβιλ,  δεν τον ενδιαφέρει το έργο του Χένρι Τζέιμς, δεν του αρέσει να μιλάει για τη συγγραφή, αυτά είναι λίγο-πολύ όσα ξέρουμε για τον Κόρμακ ΜακΚάρθι», γράφει στην ιστοσελίδα του το Cormac McCarthy Society. Ο συγγραφέας κληροδότησε το σύνολο του έργου του –συμπεριλαμβανομένων και ανέκδοτων έργων– στη Southwestern Writers Collection.

Η γλώσσα και ο τόνος των μυθιστορημάτων του άλλαξαν αισθητά με την πάροδο των δεκαετιών. Επί μακρόν το βασικό ερώτημα σχετικά με το έργο του μεταξύ ακαδημαϊκών και φανατικών αναγνωστών του ήταν ένα: Ποιος είναι καλύτερος; Ο πρώιμος ΜακΚάρθι ή ο όψιμος;

Ο ΜακΚάρθι ζούσε μακριά από τη δημοσιότητα, στην κωμόπολη Tesuque στα περίχωρα της Σάντα Φε, και από το 2000 συνεργαζόταν με το Ινστιτούτο Σάντα Φε ως επιμελητής των εκδόσεων του ερευνητικού επιστημονικού κέντρου, ενώ ασχολείτο με τη Θεωρητική Φυσική και τα Μαθηματικά. Στη διάρκεια της ζωής του υπήρξε ολιγόλογος, απέφευγε τις συνεντεύξεις, δεν έκανε δημόσιες αναγνώσεις και περιοδείες και δεν δίδαξε ποτέ δημιουργική γραφή, που τη θεωρούσε «απάτη». 

Κάποτε δήλωσε στη «Wall Street Journal» ότι υπέγραψε 250 αντίτυπα του «The Road» και τα έδωσε όλα στον μικρότερο γιο του, Τζον, «ώστε όταν γίνει 18 ετών να τα πουλήσει και να πάει στο Λας Βέγκας ή κάτι τέτοιο». Πίστευε ότι αν ένα μυθιστόρημα δεν αφορά τη ζωή και τον θάνατο δεν είναι ενδιαφέρον. 

ΜΑΤΩΜΕΜΟΣ
Κόρμακ ΜακΚάρθι, Ματωμένος Μεσημβρινός, εκδ. Καστανιώτη (εξαντλημένο).

Ο κριτικός λογοτεχνίας Χάρολντ Μπλουμ έχει πει πως ο ΜακΚάρθι είναι ένας από τους τέσσερις μείζονες Αμερικανούς συγγραφείς της εποχής του, μαζί με τους Ντον ΝτεΛίλο, Τόμας Πίντσον και Φίλιπ Ροθ, και αποκάλεσε το «Blood Meridian» («Ματωμένος Μεσημβρινός») το καλύτερο βιβλίο μετά το «Καθώς ψυχορραγώ» του Ουίλλιαμ Φώκνερ. Ο συγγραφέας Σολ Μπέλοου επαίνεσε την «απολύτως συγκλονιστική χρήση της γλώσσας, τις ζωογόνες και θανατηφόρες προτάσεις του» και ορισμένοι κριτικοί λογοτεχνίας τον αποκάλεσαν κληρονόμο του Ουίλλιαμ Φώκνερ και του Χέρμαν Μέλβιλ, συγγραφείς με τους οποίους μοιραζόταν το έντονο ενδιαφέρον για τα θέματα της απώλειας, του πόνου, της αιματοχυσίας και της μοίρας.

Το πεζογραφικό ύφος του ήταν εντυπωσιακά ιδιοσυγκρασιακό. Απογύμνωσε τις περισσότερες προτάσεις του από τα σημεία στίξης, καταργώντας εντελώς την άνω και κάτω τελεία και τα εισαγωγικά, ενώ έπαιξε με την παραδοσιακή σύνταξη και διάνθισε τα μυθιστορήματά του με σπάνιες λέξεις (vermiculate, gryke, patterans, rachitic). Οι νατουραλιστικοί του διάλογοι τοποθετούσαν τα βιβλία του στον χρόνο και τον τόπο, ενώ έπαιζε με τις συμβάσεις του γουέστερν, του αστυνομικού θρίλερ και του τρόμου. 

πατριδα
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Κόρμακ ΜακΚάρθι, Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους, εκδ. Καστανιώτη. 

Κανένα από τα πέντε πρώτα βιβλία του δεν πούλησε περισσότερα από 3.000 αντίτυπα σε σκληρό εξώφυλλο και ακόμη και οι εγκωμιαστικές κριτικές για τα μυθιστορήματά του τόνιζαν ότι δεν ήταν ακριβώς ευχάριστο να τα διαβάζεις. Με την πάροδο των ετών οι κριτικοί διαπίστωσαν ότι η γραφή του έγινε ελαφρώς πιο προσιτή, το «All the Pretty Horses» («Όλα τα όμορφα άλογα») κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Βιβλίου το 1992 και το «The Road» («Ο δρόμος») κέρδισε το βραβείο Pulitzer το 2007. Και τα δύο έγιναν ταινίες, όπως και το «No Country for Old Men» («Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους»), που κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας το 2008 και συγκέντρωσε περισσότερα από 75 κινηματογραφικά βραβεία. Το «Blood Meridian» («Ματωμένος Μεσημβρινός») κέρδισε μια θέση στη λίστα του περιοδικού «Time» με τα «100 καλύτερα βιβλία στην αγγλική γλώσσα από το 1923 ως τις μέρες μας».  

Σε μια συνέντευξή του στο «Woodward» το 1992, ο ΜακΚάρθι δηλώνει: «Πάντα με ενδιέφερε η νοτιοδυτική περιοχή. Δεν υπάρχει μέρος στον κόσμο όπου μπορείς να πας και να μην ξέρουν για τους καουμπόηδες και τους Ινδιάνους και τον μύθο της Δύσης». Ο «Ματωμένος Μεσημβρινός» έβαλε τον ΜακΚάρθι στο κέντρο του αμερικανικού λογοτεχνικού κανόνα. Ο κριτικός Χάρολντ Μπλουμ το ανακήρυξε «το αυθεντικό αμερικανικό αποκαλυπτικό μυθιστόρημα», αναφέροντας: «Τολμώ να πω ότι κανένας άλλος εν ζωή Αμερικανός μυθιστοριογράφος, ούτε καν ο Πίντσον, δεν μας έχει δώσει ένα βιβλίο τόσο δυνατό και αξέχαστο».

Τα τέσσερα πρώτα μυθιστορήματά του, που διαδραματίζονται όλα στο ανατολικό Τενεσί, υποδηλώνουν τις απόψεις του ΜακΚάρθι για την περιοχή αυτή. Τα κοινά θέματα αντανακλούν την απελπιστική βία, χαρακτήρες που γεννήθηκαν από κάποιο αμετάβλητο, ανεξήγητο παρελθόν και μια κοινωνία αποτυχημένων ανθρώπων σε μια αποτυχημένη χώρα. Η δεύτερη σύζυγός του, Anne De Lisle, λέει ότι η τέχνη της ανακάλυψης του ΜακΚάρθι βρίσκεται στα ίδια του τα λόγια. «Αν θέλετε να καταλάβετε τον συγγραφέα, τα βιβλία του μπορούν να σας δείξουν τον δρόμο. Εκεί θα ανακαλύψετε τα μυστικά και τις μεθόδους του συγγραφέα, μέσα από τις πράξεις και τους διαλόγους των χαρακτήρων του. Εκεί θα δείτε πώς ακριβώς το ανατολικό Τενεσί βοήθησε στη διαμόρφωση του ανθρώπου ΜακΚάρθι και του συγγραφέα ΜακΚάρθι».

Κόρμακ ΜακΚάρθι Facebook Twitter
Ο Cormac McCarthy και η Anne DeLisle στο σπίτι τους στο Light Pink Road στο Louisville τη δεκαετία του 1960.

Η γλώσσα και ο τόνος των μυθιστορημάτων του άλλαξαν αισθητά με την πάροδο των δεκαετιών. Επί μακρόν το βασικό ερώτημα σχετικά με το έργο του μεταξύ ακαδημαϊκών και φανατικών αναγνωστών του ήταν ένα: Ποιος είναι καλύτερος; Ο πρώιμος ΜακΚάρθι ή ο όψιμος; Ο ίδιος εξήγησε το 2009 στη «Wall Street Jοurnal» γιατί έγραφε μυθιστορήματα και όχι διηγήματα, λέγοντας: «Οτιδήποτε δεν αφαιρεί χρόνια από τη ζωή σου και δεν σε οδηγεί στην αυτοκτονία δεν φαίνεται να αξίζει να το κάνεις, η δημιουργική εργασία συχνά καθοδηγείται από τον πόνο».

επιβάτης
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ: Κόρμακ ΜακΚάρθι, Ο Επιβάτης, Εκδόσεις: Gutenberg, Μετάφραση: Γιώργος Κυριαζής

Ο ΜακΚάρθι δεν είχε δημοσιεύσει τίποτα από το 2006. Μετά από 16 χρόνια σιγής, τo φθινόπωρο του 2022 κυκλοφόρησε όχι ένα αλλά δύο βιβλία, το «The Passenger» («Ο επιβάτης») και το «Stella Maris». Ενώ μεγάλο μέρος του προηγούμενου έργου του διαδραματίζεται στον Νότο και τη Νοτιοδυτική Αμερική και ασχολείται με τις έννοιες του καλού και του κακού και την απύθμενη ικανότητα της ανθρωπότητας για βία και εκδίκηση, στο «The Passenger» και το «Stella Maris» καταπιάνεται με περισσότερο εγκεφαλικά θέματα: την ιστορία των Μαθηματικών και της Φυσικής, τη φύση της πραγματικότητας και της συνείδησης, εάν η θρησκεία και η επιστήμη μπορούν να συνυπάρχουν και τη σχέση μεταξύ ιδιοφυΐας και τρέλας, διερευνώντας πιο άμεσα ερωτήματα σχετικά με τη διασταύρωση της επιστήμης και της ηθικής και τα όρια της ανθρώπινης γνώσης.

στελλα μαρις
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ. Κόρμακ ΜακΚάρθι, Stella Maris, Εκδόσεις: Gutenberg
Μετάφραση: Γιώργος Κυριαζής

Στο «Stella Maris» ήταν η πρώτη φορά που ο συγγραφέας έχτισε μια αφήγηση γύρω από μια γυναίκα πρωταγωνίστρια. Ο ίδιος είχε πει: «Σχεδίαζα να γράψω για μια γυναίκα εδώ και 50 χρόνια. Δεν θα είμαι ποτέ αρκετά ικανός να το κάνω, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να προσπαθήσεις».

Ο Κόρμακ ΜακΚάρθι γεννήθηκε στις 20 Ιουλίου του 1933 στο Ρόουντ Άιλαντ και ήταν το τρίτο από τα έξι παιδιά μιας οικογένειας που μετακόμισε στο Νόξβιλ, όταν ο πατέρας του άρχισε να εργάζεται ως δικηγόρος στην Tennessee Valley Authority, έναν οργανισμό που στήριξε την οικονομική ανάπτυξη των ΗΠΑ στα χρόνια της μεγάλης ύφεσης. Από νεαρή ηλικία γοητευόταν από τη φύση, ενώ επαναστάτησε ενάντια στην ανώτερη μεσαία τάξη στην οποία ανήκε η οικογένειά του. «Δεν ήμουν αυτό που είχαν στο μυαλό τους», έλεγε για τους γονείς του. «Ένιωσα από νωρίς ότι δεν επρόκειτο να γίνω ένας αξιοσέβαστος πολίτης. Μισούσα το σχολείο από την ημέρα που πάτησα το πόδι μου σε αυτό».

Κόρμακ ΜακΚάρθι Facebook Twitter
Μιλώντας στην εφημερίδα "Lexington Herald-Leader", στις 2 Μαρτίου 1975.

Φοίτησε στο Knoxville Catholic High School και στη συνέχεια παρακολούθησε μαθήματα στο Πανεπιστήμιο του Τενεσί, το οποίο εγκατέλειψε για να καταταγεί στην αεροπορία των ΗΠΑ. Ωστόσο, στη διάρκεια των σπουδών του κέρδισε την υποτροφία Ingram Merrill Award για τα διηγήματα «A Drowning Incident» και «Wake for Susan» που δημοσίευσε στο φοιτητικό λογοτεχνικό περιοδικό «The Phoenix». Όσο υπηρετούσε στην Αλάσκα, άρχισε να διαβάζει συστηματικά μυθιστορήματα των Μέλβιλ, Ντοστογιέφσκι και Φώκνερ, ενώ παρουσίαζε μια ραδιοφωνική εκπομπή. Επέστρεψε στο Πανεπιστήμιο του Τενεσί το 1957 και το εγκατέλειψε και πάλι τρία χρόνια αργότερα για να επικεντρωθεί στη συγγραφή αυτού που έγινε το πρώτο του μυθιστόρημα, «The Orchard Keeper» (1965), ενώ είχε μετακομίσει στο Σικάγο, όπου εργάστηκε ως μηχανικός αυτοκινήτων.

Κόρμακ ΜακΚάρθι Facebook Twitter
O Κόρμακ ΜακΚάρθι το 1973.

Το 1965 κέρδισε ακόμα μια υποτροφία, από την American Academy of Arts and Letters, με τα χρήματα της οποίας ταξίδεψε με πλοίο για να φτάσει στη γη των προγόνων του, την Ιρλανδία. Με υποτροφία του ιδρύματος Ροκφέλερ ταξίδεψε την Αγγλία, τη Γαλλία, την Ελβετία, την Ιταλία και την Ισπανία. Έμεινε για έναν χρόνο στην Ίμπιζα, που ήταν ένα είδος αποικίας καλλιτεχνών εκείνη την εποχή, και εκεί ολοκλήρωσε το «Outer Dark», το οποίο εκδόθηκε από την Random House το 1968.

Το 1969 με την υποτροφία Guggenheim για δημιουργική γραφή μετακόμισε με τη δεύτερη σύζυγό του –η πρώτη ήταν η Lee Holleman με την οποία έμεινε παντρεμένος για λίγο και απέκτησε έναν γιο– Anne DeLisle, μια νεαρή Αγγλίδα τραγουδίστρια και χορεύτρια, σε έναν αχυρώνα κοντά στο Λούισβιλ του Τενεσί, τον οποίο ανακαίνισε με τα χέρια του.

Το βιβλίο του «Child of God» εκδόθηκε το 1973 και συγκέντρωσε ανάμεικτες κριτικές, καθώς κάποιοι το εξήραν ως σπουδαίο ενώ άλλοι το θεώρησαν κατάπτυστο. Το 1974-75 εργάστηκε στο σενάριο για μια ταινία του PBS με τίτλο «The Gardener's Son». Έναν χρόνο αργότερα χώρισε με τη σύζυγό του και μετακόμισε αμέσως μετά στο Ελ Πάσο του Τέξας, όπου έζησε για πολλά χρόνια.

Κόρμακ ΜακΚάρθι Facebook Twitter
Φωτογραφία του Κόρμακ ΜακΚάρθι για την προώθηση του μυθιστορήματος "All the Pretty Horses".

Το 1979 δημοσίευσε το τέταρτο μυθιστόρημά του, το «Suttree», που πολλοί θεωρούν ότι είναι το καλύτερό του. Με τα χρήματα μιας ακόμα υποτροφίας έγραψε το «Blood Meridian» («Ματωμένος Mεσημβρινός») που δεν έτυχε ιδιαίτερης προσοχής εκείνη την εποχή. Τώρα, ωστόσο, θεωρείται σημείο καμπής στην καριέρα του. Ο συγγραφέας επισκέφθηκε όλους τους τόπους του βιβλίου και έμαθε ακόμη και ισπανικά για την έρευνά του.

Το «All the Pretty Horses» («Όλα τα όμορφα άλογα»), ο πρώτος τόμος της τριλογίας The Border Trilogy (Τριλογία των συνόρων), εκδόθηκε από τον εκδοτικό οίκο Knopf το 1992. Σε αντίθεση με τα προηγούμενα βιβλία του, συγκέντρωσε πολλές εξαιρετικές κριτικές, βρέθηκε στη λίστα των μπεστ σέλερ των «New York Times» και ο ΜακΚάρθι έγινε γνωστός στο ευρύ αναγνωστικό κοινό. Με τα χρήματα που κέρδισε από το βιβλίο αγόρασε ένα καινούργιο φορτηγό. Την ίδια περίοδο επιμελήθηκε και αναθεώρησε το θεατρικό έργο «The Stonemason», μια τραγωδία που διερευνά τις τύχες τριών γενεών μιας μαύρης οικογένειας στο Κεντάκι. Το 1994 κυκλοφόρησε ο δεύτερος τόμος της τριλογίας, «The Crossing» («Το πέρασμα»), και το 1998 ο τρίτος, το «Cities of the Plain» («Πεδινές πολιτείες»). 

Ο ΜακΚάρθι έκανε τον τρίτο του γάμο με την Jennifer Winkley και απέκτησε άλλο ένα παιδί. Η οικογένεια μετακόμισε στο Tesuque, στο Νέο Μεξικό. 

Το 2005 κυκλοφόρησε το βιβλίο «No Country for Old Men» («Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους»), το οποίο μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τους Τζόελ και Ίθαν Κοέν. Το 2006 εξέδωσε το βιβλίο «The Road» («Ο δρόμος»), με το οποίο κέρδισε το βραβείο Pulitzer για τη λογοτεχνία. Το 2006 έγραψε το θεατρικό έργο «Sunset Limited» που έγινε ταινία από το ΗΒΟ σε σκηνοθεσία Τόμι Λι Τζόουνς. Το 2012 έγραψε το σενάριο τού «The Counselor», που έγινε ταινία από τον Ρίντλεϊ Σκοτ.

NO COUNTRY FOR OLD MEN (2007) 

Αγοράστε τον «Επιβάτη» εδώ

Αγοράστε το «Stella Maris» εδώ

Αγοράστε εδώ το «Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους»

Με πληροφορίες από: New York Times, Wall street Journal, Guardian, Cormac McCarthy Society


 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο «Επιβάτης» του Κόρμακ ΜακΚάρθι: Η σκοτεινή Βίβλος του σύγχρονου κόσμου

Βιβλίο / Ο «Επιβάτης» του Κόρμακ ΜακΚάρθι: Η σκοτεινή Βίβλος του σύγχρονου κόσμου

Ο κορυφαίος, ίσως, συγγραφέας της Αμερικής επέστρεψε μετά από 16 χρόνια απουσίας, με τον αριστουργηματικό «Επιβάτη» του από τις εκδόσεις Gutenberg σε εξαιρετική μετάφραση του Γιώργου Κυριαζή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο «Επιβάτης» του Κόρμακ ΜακΚάρθι: Η σκοτεινή Βίβλος του σύγχρονου κόσμου

Βιβλίο / Ο «Επιβάτης» του Κόρμακ ΜακΚάρθι: Η σκοτεινή Βίβλος του σύγχρονου κόσμου

Ο κορυφαίος, ίσως, συγγραφέας της Αμερικής επέστρεψε μετά από 16 χρόνια απουσίας, με τον αριστουργηματικό «Επιβάτη» του από τις εκδόσεις Gutenberg σε εξαιρετική μετάφραση του Γιώργου Κυριαζή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Βιβλίο / Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ